Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Stávka sníží cenu ČSA, bojí se akcionáři

Cestující, kteří chtějí odletět během pátku a dalších dnů s Českými aeroliniemi, nejsou zdaleka jediní, komu vadí záměr pilotů ČSA vyhlásit stávku. Všemi silami zabránit jí chtějí také akcionáři národního leteckého přepravce, kteří se obávají poklesu hodnoty společnosti před plánovanou privatizací. Život komplikuje hrozba letců také cestovním kancelářím, které si u ČSA objednaly charterové lety.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Michal R.

Odboráři - vyděreači v ČSA
Je pro mne velikým zklamaním, že piloti ČSA, elita a honorace, se uchylují ke stávkování jako to před nimi před nimi udělali nádražáci, horníci a další podobná lůza. Problém je v tom, že některé profese jsou svou povahou schopné paralyzovat chod společnosti, jiné méně a některé prakticky vůbec. Proto se soudruhům odborářům v prvně jmenovaných profesích otevírá neomezený prostor k vydírání (managementu, vlády, spoluobčanů). A vyhlásit stávku s pouhým 96-ti hodinovým předstihem v oboru jako je meznárodní osobní letecká přeprava svědčí o tom jací asi jsou odborářští bossové v ČSA "seriózní" partneři pro jednání. Nikdo pilotům neupírá náročnost jijich povolání (ad: Bodie), ale přece jenom nelze poměřovat místní poměry s americkými, podobně jako to nejde ve zdravotnictví, vědě apod.
0/0
29.8.2001 22:07

František Dobrota

elita / lůza
Zvláštní kategorizace podle zaměstnání. Zajímalo by mne Vaše zaměstnání a kategorie.
0/0
30.8.2001 10:42

RR

Je to paradox ...
Jenom na porovnani - nas skoro-soused lita A320 vnitrostatni linky (tady v USA) za kolem $10,000 mesicne. CSA plati pilotum zaoceanskych letu udajne kolem 100,000 korun mesicne, tedy zhruba $2,500. Chapu rozdily na zivotni naklady tady a u vas v CR, ale jak je teda mozny ze kdykoli se snazim letet do CR z US nebo z Kanady, CSA ma daleko nejdrazsi letenky??? Ne o 10 nebo 20 dolaru, ale vzdycky tak o 150 az 200 !!!
0/0
29.8.2001 20:37

Vasa910

Re: Je to paradox ...
Na prvni pohled to zni logicky, ale RRovo uvaha je nesmysl. Naklady na plat pilota tezko bude urcovat cenu letenky, to je to posledni - prepocteno na jeden let to bude asi mene, nez cena jidla pro turisti... Nicmene to nemeni nic na faktu, ze letenky do USA ma CSA zdaleka nejdrazsi... osobne do USA s CSA neletam.
0/0
29.8.2001 21:04

RR

Re: Re: Je to paradox ...
Vaso, muj argument byl ten, ze kdyz CSA uctujou cestujici ceny za letenky, ktery jsou vyssi nez ostatni aerolinky, mohly by pilotum alespon zaplatit jako ostatni aerolinky. Zvlast kdyz platy pilotu nejsou takova velka polozka v celkovym obrazu. S tim jidlem mas urcite pravdu. Jidlo pro cestujici stoji rozhodne vic nez plat pilota, specialne na letadlech pro 250 a vice lidi. US aerolinky vyhrazuji od $8 do $30 na cestujiciho na vnitrostatnich letech na jidlo, takze rekneme $20 x 250 cestujicich mame $5,000 na jidlo. Plat pilota je dejme tomu $100,000 rocne coz je asi $50 na hodinu; prumernej let muze trvat 2 - 3 hodiny (vnitro), takze rekneme $250 kdyz tam jsou dva piloti. CSA ma monopol na urcity primy linky, specialne Montreal-Praha, Newark-Praha atd ktery se me tykaj. Prestupovat mi nevadi, naopak, ale s malym miminem cestovat skrz Amsterdam nebo Frankfurt neni zadna sranda. Bohudik uz ji bude na pristim jare dost na to aby vyzkousela Lufthansu, Air Canada nebo KLM. CSA na svoji cenovou politiku brzo doplati nebo uz doplaci. Dost slysim od znamych, ze chteli letet CSA primo do Prahy ale radsi zvolili jinou spolecnost protoze si nemysleli ze by meli platit vic za neco, co jeste nema ve svete jmeno.
0/0
29.8.2001 23:28

Vasa910

Re: Re: Re: Je to paradox ...
Absolutne souhlasim, ze nikdo nebude platit vic za neco, co nema ve svete jmeno. Co mi nejde do hlavy je nasledujici: selskym rozum napovi, ze CSA ma veskere naklady na letani nizsi ci aspon stejne v porovnani se zapadnimi aerolinkami - a je to videt na cenach letenek? Prohlaseni, ze zvyseni platu pilotum ohrozi konkurenceschopnost CSA, zni divne - jakou konkurenceschopnost? Kolem a kolem, jako zakaznika me nezajima, kolik maji letadel, to je jejich problem.
0/0
30.8.2001 17:23

waldemar

Re: Je to paradox ...
Lekar v USA si vydela take o neco "malo" vice nez v CR, stejne tak pravnik, stejne tak prodavacka v obchode nebo uklizec v metru. To neni kriterium. Navic, 100.000 CZK neni 4x mene nez 10.000 USD, protoze pokud vim zamestanavatel v USA neodvadi za svoje zamestnance zadne soc/zdrav pojisteni proti cca 30% v CR, takze naklady na jednoho zamestnance jsou cca 130.000, tj. i kdybychom pocitali 40 CZK za 1 USD, uz jsme na tretine. No, a pojdme dale: pokud srovnate plat 10.000 USD s jinymi profesemi, neni to vubec zadny vysoky plat, kdezto 100.000 CZK je cca 7x vice nez je prumer v CR. Pokud by se mel plat zvysit na cca 150.000 CZK, je to jiz 10x vice nez prumer, tj. srovnatelny prumer v USA by byl cca 12.000 USD rocne - stale hovorime o prumeru. Pokud byste pripustil, ze moje uvaha je spravna, potom je pozadavek na zvyseni mzdy nespravny. Co se tyce ceny letenky USA-CR, tezko srovnavat CR se spolecnostmi Delta, US-Air, Lufthansa atd. ktere MUSI naplnit stovky spoju typu B-747, A-340 denne proti dvema letadlum A-310 od CSA. Na evropskem trhu si zase nevedou tak spatne a USA/Kanada spoje vyuzivaji hlavne ti, kteri nechteji cekat nekde ve Frankfurtu nebo Zurichu nekolik hodin na pripoj.
0/0
29.8.2001 23:31

RR

Re: Re: Je to paradox ...
Waldemare, US lekar, pravnik, uklizecka pracuji v USA s US zakazniky, Cesky lekar atd. pracuje v CR s Ceskymi zakazniky. Pilot CSA pracuje na stejnem miste a se stejnymi zakazniky jako pilot Delty nebo USAir. 2. Vetsina zamestnavatelu v US plati zamestnancum zdravotni pojisteni, zivotni pojistku, "duchodovy prispevek" a spoustu jinych benefitu, ktere nejsou povinne, ale nikdo by jim tam nesel delat kdyby je nenabizely. V prumeru se to nacte tak na 20 - 30% navic k platu. Krome toho musi kazdy zamestnavatel platit 7.65% socialniho pojisteni, zamestnanec plati take 7.65%, takze si to rozdeli. Cili srovnat se to da velice snadno. 3. $10,000 mesicne je super plat v USA, skutecne spousta penez - rozhodne bych se nerozciloval nad cenami letenek kdybych tolik vydelal. Nemohl jsem rychle najit prumernej US vydelek, ale 'median income' byl zhruba $24,000 na rok na osobu v roce 2000 (muzi $30,000, zeny $19,000) tj. $2,000 mesicne (median income je cislo, kde polovina lidi vydelava min a polovina vydelava vic). Samozrejme ne kazdej pilot ma $120,000 rocne, nekteri maji treba i polovinu, ale jsou i ti kteri vydelaji pres $200,000 za rok.
0/0
30.8.2001 15:01

Bodie

Stávka pilotů
Kdejaký zločinec,šmejd a tunelář získá křeslo ve vládě díky stranickému průkazu a nic nemusí umět, jenom žvanit.Zkuste ale získat papíry na křeslo za berany A 300, nebo B 747.To se hezky zapotíte a šanci na úspěch má tak jeden z tisíce.Navíc tam nahoře to poserete jen jednou.Takový vládní,stranický potentát to může kurvit celý život a nic se neděje. Proto ty piloty zaplaťte a nekecejte.
0/0
29.8.2001 20:19







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.