Kocicak
25. 9. 2001 14:46
Maly pohled na zapad
Dovolim si trochu priblizit system, jaky funguje v Nemecku. Existuje zakladni sazba, ktera se odviji
nejen od objemu motoru, ale i od stari auta a pripadne i podle dalsich kriterii (kuprikladu VW Golf GTX
ma vyssi sazbu, nebot v nem casto jezdi mladez na akce a casto bouraji). Tato zakladni sazba se pak
nasobi urcitym koeficientem, ktery se pocita podle toho, jak dlouho jezdil ridic bez nehody. Zacatecnici
plati 230% (nebo 270%? tady si nejsem zcela jisty) zakladni castky, nebot se u nich predpoklada zvysene
riziko nehody. Za zacatecnika se povazuje i ten, kdo si zrovna poridil nove auto, nebot je treba, aby si
na nej zvyknul (ja vim, jaky byl muj prechod ze Skodovky na Fiat. Nastesti jsem nenaboural).
Tento koeficient se pak snizuje postupne kazdych pul roku s tim, jak dlouho jel ridic bez nehody (pocitaji se
mesice, ne kilometry). Nejnize se muze clovek dostat az na 35%, ale na to uz se musi jezdit tak minimalne
pet let bez nehody. Tedy clovek, ktery casto boura, plati pojistku tak 3000 - 4000 DM rocne. Clovek, ktery
jezdi slusne, muze platit mene nez tisic marek rocne. Tento pristup zatim ceskym pojistovnam chybi.
Poznamka pro notoricke rypaly, kteri tu budou vykrikovat neco o tom, ze ty nemecke ceny jsou
s ceskymi nesrovnatelne vyssi. Ano, jsou, ale nezapomente na to, ze Nemci maji take vyssi platy.
Je treba premyslet v relaci nemecky prijem - nemecky vydaj, cesky prijem - cesky vydaj, ne vsak
v relaci cesky prijem - nemecky vydaj, nebo nemecky prijem - cesky vydaj.