Diskuze

Školy se mohou začít těšit na internet

Projekt "Internet do škol" může začít. Ministr školství Eduard Zeman a zástupci uskupení AutoCont On Line - Český Telecom podepsali rámcovou smlouvu o dodávkách a instalacích počítačů. Konsorcium má po podpisu smluv začít připojovat k síti první školy. "Start počítá v lednu 2002 s instalací asi 50 tisíc koncových stanic," uvedl vedoucí projektu Jaromír Horák.
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Jirka

26. 10. 2001 14:25
Konkrétní otázky - dosud bohužel bez odpovědi
Měl bych tyto tři konkrétní otázky (a jednu drobnou připomínku): 1. Proč se vůbec buduje školní „intranet“? Jaké jsou výhody tohoto přístupu oproti nákladům, které přinese? To je z odborného hlediska nejproblematičtější část celého projektu. Pokud se totiž navíc zachová konektivita již připojených škol, nemá toto řešení nejmenší opodstatnění, a to dokonce ani z hlediska centrální bezpečnostní politiky – pouze přidává nesmyslné náklady a centrální zranitelný prvek, který je zdrojem nespolehlivosti celého systému. 2. K čemu je zapotřebí Centrální internetový server CIS? Internet je nástroj, který je ve své podstatě velmi robustní a spolehlivý. Pokud ale k němu budou všechny školy přistupovat prostřednictvím jediného serveru, přidává se slabý článek, při jehož výpadku budou všechny školy bez internetu. Navíc tento článek odřízne od přístupu k datům žáky, kteří by se chtěli připojit z domova. A navíc tento server budeme muset zaplatit, včetně jeho provozování - i když to je asi ten důvod, proč se buduje. A aby to nebylo levné, navíc se bude budovat centrální datový sklad. Proč, proboha? Co přinese tento sklad školám? A jaké jsou na něj náklady? PS: Pokud jsou na to peníze, myslím si, že ve školství by se daly využít mnohem účelněji. 3. Proč se dodávka hardware spojuje s vytvořením portálů (Acol a Indos)? Co mají tyto projekty společného a co spojení dodávky hardware s dodávkou a provozováním portálů přinese? Zvýšení komplexity projektu a jeho zdražení? Proč vůbec mají vzniknout portály Acol a Indos z peněz daňových poplatníků a jaký bude jejich přínos školám? PS: Pokud jsou na to peníze, myslím si, že by se místo toho mohl pro školy koupit například neomezený přístup k encyklopedii Britannica. Ten má alespoň garantovanou a ověřenou kvalitu. Ale kupovat by se nemuselo nic - na internetu je pěkné právě to, že je studnicí informací. Radil bych tedy vyměnit tyto portály za více počítačů, aby se k této studnici dostalo více žáků. 4. To už je pouze detail, který vyplývá z Parkinsonových zákonů: kolik stojí odborné, právní a projektové poradenství vysoce renomovaných firem a k čemu je školám dobré? Navíc jak moc "odborné" toto poradenství vlastně je, když se v době decentralizovaných řešení a virtuálních privátních sítí buduje centralizovaný intranet s centrálním a zranitelným serverem? Toto jsou konkrétní dotazy. Byl bych velmi rád, kdyby zde někdo mohl uvést konkrétní odpovědi. Jak z toho ven? Jedním z možných východisek je projekt v této podobě zrušit, maximálně jej zjednodušit a místo něj vypsat separátní, mnohem menší projekty: 1. Výběrové řízení na generálního dodavatele PC, jehož výsledkem by byla rámcová smlouva s dodavatelem. 2. Výběrové řízení na generálního dodavatele konektivity, jehož výsledkem by byla opět rámcová smlouva. V rámci těchto dvou smluv by si školy mohly, ale nemusely domluvit nákup počítačů a konektivity s centrálními dodavateli v rámci finančního limitu, který by školy podle své velikosti dostaly na tento projekt přidělen – zde by se tedy uplatnily kategorie škol. Bylo by ale v pravomoci škol rozhodnout, jakou část z těchto účelově přidělených financí budou věnovat na nákup PC, jakou na nákup konektivity a jakou na instalaci sítí. Školy nejlépe znají své potřeby i své stávající vybavení – nemusí se najímat drahá koordinační firma, která to bude teprve zjišťovat. Zcela bych z řízení vypustil i takové věci, jako je centrální dodávka sítí a kabeláže – nechť si škola sama zváží, zda při konektivitě 64 kbps opravdu potřebuje kabeláž pro 100 Mbps, nebo raději zvolí jednodušší propojení a pořídí počítače pro více studentů. Pouze v oblasti dodávky PC a konektivity má tedy centralizace smysl a může zaručit množstevní slevu. Při spojení těchto dvou věcí do jednoho projektu a přidání nesmyslných komponent, které jsou popsány výše, je však ekonomický dopad navrhované centralizace přesně opačný. Zaplatíme jej bohužel všichni.
0 0
možnosti

Majestic 12

25. 10. 2001 21:54
počítače všem školám
To je dobré. Jenom by mě zajímalo, jestli školy, které už mají počítačové učebny už několik let, budou z tohoto projektu také těžit.
0 0
možnosti

učitel

26. 10. 2001 12:23
Re: počítače všem školám
Ano, budou, My jsme plně vybavení a teď řešíme co uděláme s novými počítači. Asi si někdo pěkně namastil kapsu. Náš ředitel invstoval velké peníze do počítačových učeben, s tím, že další nutné pomůcky zakoupí za rok. Za rok nám dodají další počítače, které nepotřebujeme a na pomůcky nám dotaci zrušili. Takže budeme pod cenou prodávat počítače. Hroznej bordel a hrozná korupce. Kdyby nám radši dali peníze. Sláva p. Mlynářovi, sice nic nedokázal, ale aspoň se proti tomu ozval. Akci čisté ruce na ně.
0 0
možnosti