Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

České dráhy na zdražení vydělaly

Letošní zdražení jízdného se Českým drahám vyplatilo. Lidé na vlak nezanevřeli ani po šedesátiprocentním růstu obyčejného jízdného a sedmiprocentním zvýšení cen pro stálé zákazníky. Naopak. Dali české železnici první měsíc vydělat o čtvrtinu více. Lednové tržby z osobní dopravy ve srovnání s loňským rokem vyskočily zhruba o sto milionů korun. To je přibližně dvojnásobek toho, co dráhy původně čekaly.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Josef E.Dolecek

Ekonomické uvažování
Jak již na těchto stránkách opakuji po nesčíslněkráte, skutečné rezervy v nákladech ČD jsou v nedostatečném controlingu a v nízké produktivitě práce, za což v mnohém může i velice nepružná organisační struktura.
Pokuste se mi to vyvrátit.
Josef E.Dolecek
0/0
19.2.2002 18:28

Gor

Vydelaly?!
Ja bych si dal pozor na hodnoceni zvyseni prijmu o par desitek milonu, kdyz jedna podelana pantograficka trivozova jednotka stoji asi 160 milonu a jedna motorova trivozova jednotka (843+043+943) asi 100-130 milionu.
0/0
19.2.2002 16:08

eMBe

MF si naběhla...
... na to, že zkraje ledna lidé ještě dokupovali traťové jízdenky, Kilometrické banky atd. za původní cenu - jinak si samozřejmě nelze 25% nárůst při 7% (dle metodiky ČSÚ 15%) zdražení. Počkejte si na výsledky za únor...
0/0
19.2.2002 14:37

Jiří

Opravdu?
Nemohu uvěřit tomu, že ČD mají více zákazníků. My jsme s manželem jezdily do práce vlakem 25 let a až nyní od nového roku jsme vyměnili vlak za autobus. Stále litujeme, že jsme to neudělali už dávno - daleko rychlejší, pohodlnější a levnější cestování. Vlakem už nikdy. Takto by si nedovoli hospodařit žádný soukromník, protože by dávno zkrachoval.
0/0
19.2.2002 13:50

Karel

ČD...
...jsou hnusny moloch, ktery jenom natahuje ruku, aby mohl pridavat svym zamestnancum, kteri jsou vetsinou uplne OUT, platy. Chtel bych se zdrzet rychlych usudku, ale prezamestnanost v CD je podle meho nazoru obrovska, produktivita prace minimalni a ochota zamestnancu CD vetsinou nulova...
0/0
19.2.2002 12:58

Daňový soumar

Vrchol socialistického podnikání
jsou naše nejdražší dráhy. Neexistuje v tomhle státě méně efektivní firma, než je ČD!!! Proč? Protože žádná jiná firma není polovojenská organizace s 80.000 uniformovaných a na rozkaz fungujících členů, z 99,5% lumpenproletariátu s nízkým vzděláním, který je tudíž snadno manipulovatelný a ovladatelný. Tato guerila si může silou vymoct na bezbranném státu a jeho bezbranných daňových poplatnících cokoliv! Naštěstí ale existuje konkurence - silniční doprava. Jen doufejme, že silnice, ze kterých se peníze přelévají na železnici, ještě nejaký ten pátek zůstanou sjízdné...
0/0
19.2.2002 12:11

Pružný zákazník ČD
Na zdražování ze strany našeho postbolševického a daňožrouského dopravce reaguji progresivně a efektivně: Nekupuji si jízdenky až do cílové stanice, ale pouze na 2-3 zastávky od stanice výchozí. Na průvodčí je vždy spoleh - zkontrolují mi jízdenku hned po nástupu a pak zpravidla někam "zalezou" a ukážou se nanejvýš po zastavení vlaku na větším nádraží :o)) Pravda, riskuji odhalení vlakovým revizorem, ale toho jsem za svých 30 let života potkal ve vlaku pouze jednou.
0/0
19.2.2002 11:42

Kuba

Příklad v článku je nesmysl
Na konci článku o zdražování jízdného na ČD je uveden příklad "paradoxní situaci" prolínání více komerčních nabídek. Nepopírám, že k takovým situacím nemůže dojít, ale zrovna tento příklad je nesmysl. Podle tarifních ustanovení (viz např. textová část knižního jízdního řádu) je skupinová sleva platná pouze tehdy (a na jízdence to budete mít napsáno také), že je PLATNÁ JEDE-LI MIN. 6 CESTUJÍCÍCH!! Tzn., že pokud na skupinovou slevu jede pět a méně cestujících, jsou považováni za cestující bez platné jízdenky se všemi z toho vyplívajícími důsledky. Takže pokud by autor článku postupoval popisovaným způsobem, mohl by se těšit pouze na pokutu. Chtěl bych jen podotknout, že NEJSEM železničář. Než bych ale vypustil do světa takovou pitomost, tak bych si zjistil, jestli je vůbec realizovatelná...
0/0
19.2.2002 10:49

Mira

Re: Příklad v článku je nesmysl
Přikládám text, který jsem před časem několikrát dostal emailem a ze kterého asi v idnes čerpali: ***************** Ceské drahy od Noveho roku zavedly "obycejne jizdne", ktere je drahe jako krava a "zakaznicke jizdne", ktere je vyrazne lacinejsi (odpovida predchozim cenam), na ktere je ale treba mit koupenou Kartu Z, ktera stoji 200 Kc na jeden rok. Existuje ale i anomalie: skupina 6 a vic osob ma vyraznou slevu (i v porovnani se "zakaznickym jizdnym") a v ramci teto skupiny maji deti jeste polovicni jizdne. Proto pokud cestuji 2 az 5 osob, z kterych jsou aspon dve dospele, nemaji karty Z a jedou jen "tam", tak se jim vyplati fiktivne se doplnit detmi do poctu 6 !! Nejlepe vynikne tento cely idiotismus na pripade, kdy dva cestuji 81-90 km : a) kdyz si bezhlave koupi dva "obycejne", tak zaplati 2 x 110 = 220 Kc b) kdyz si koupi dva "zpatecni" (i kdyz nepojedou zpet), tak to vyjde 2 x 108 = 216 Kc c) kdyz koupi listky i pro 4 deti (ktere s nimi necestuji), tak 2 x 48 + 4 x 24 = 192 Kc Pruvodci by se nad tim asi pozastavil, ale ja si myslim, ze neexistuje paragraf, ktery by mohl dokazat, ze na slevu na necestujici deti neni narok. Jednoduche je, kdyz jeden z tech dvou je zena, proste povi, ze nosi v sobe male ctyrcata :-) Dva muzi by meli drsne prohlasit, ze decka proste nestihly nastoupit :-) *********************** Jizdenka bude asi neplatná, ale uznejte, že pokud jede 6 lidí levněji než dva, nebo když pojedu tam a zpátky levněji, než jenom tam, je něco shnilého v systému slev.
0/0
19.2.2002 11:36

ppetr

Re: Re: Příklad v článku je nesmysl
jestli je toto pravda,tak k tomu nelze mit ani zadny komentar.budu volit ty, kteri uz tam konecne po volbach udelaji poradek a toho mizernyho DUSKA uz kopnou do prd...
0/0
19.2.2002 15:39

www.valka.cz

At jdou k certu ...
protoze porad jen zdrazujou, ale nic kvalitnejsiho to zakaznikum neprinasi ... jezdil jsem vlakem od roku 1991, od te doby se zdrazovalo mnohokrat, ale porad jezdi spinave hnusne dobytcaky, u kterych se poradne neda zavrit okenko, a kde hrozi, ze se v zime bud uvarite, nebo umrznete ... at se jdou ceske drahy bodnout, protoze v zivote jsem nevidel neefektivneji fungujici organizaci. Je to monstrum, ktere zamestnava tisice lidi, ktere bud nepotrebuje, nebo kteri neplni svou praci tak, aby dokazali vyresit potrebu narustu financi z jiz existujiciho jizdneho (napriklad pruvodci - bud ozraly, nebo uplne netecni, nemajici zajem o to, co je jejich primarnim ukolem : kontrolovat jizdenky). Kaslu na ceske drahy, jezdim autem, a mam klid !
0/0
19.2.2002 10:00

kyx

to jsou zvasty;-)
Pry zdrazeni energii ;-)) ...houby!...kde jinde by vzali na zvyseni platu?!...to je dobrej paradox-mizerne hospodarici firma a zvysuje si platy...tusim,ze spravne by to melo byt: Propustit prebytecne zamestnance a SNIZIT mzdy ...a razem by se ztrata zmensila napr. na 1mld... ale to je dost nepopularni krok a navic kdyz zneuzivaji sveho postaveni takovy "lemplove" jako Dusek... (kdo jej znate osobne muzete potvrdit
0/0
19.2.2002 9:56

TopGum

Zdrazeni
je docela maler, kdyz se mi ve dvou lidech na vzdalenost cca 30 kilometru spise vyplati jet autem nez vlakem - nepredpokladal jsem ze to nekdy dojde tak daleko. Navic kdyz vlak ma pravidelne spozdeni, je preplneny, pretopeny, nepohodlny a navic jede skoro trikrat tak dlouho. Takhle si kvalitni primestskou dopravu opravdu nepredstavuji. Osobne si myslim ze by dotace nemely byt pausalni, ale vazane na splneni urcitych cilu. Navi nakladni doprava je jeste horsi - je neuveritelne jak moc se da prodelavat cinnosti, ktera je skvele vynasi spouste soukromych firem.
0/0
19.2.2002 9:31

Cestující

Malý příklad
Kouknu-li do současných tarifů ČD a vypočtu-li si cenu svého každodenního dojíždění na 110 km, tak mě to i při používání vlaků vyšší kvality vyjde na necelých 100,- Kč za cestu tam i zpět (předesílám, že nejsem zaměstnanec ČD a nemám režijní jízdenku). Ano, dříve to stálo méně, ale i tak je to naprosto nejlevnější a hlavně nejpohodlnější varianta. A k nepřehlednosti slev - najít si optimální program pro mobilní telefon je mnohem náročnější a zdlouhavější, než najít si optimální slevu na vlak. Samozřejmě, pokud přijde k pokladně někdo, kdo jel vlakem naposledy za komunistů, tak asi bude hledat déle, ale tak už to bývá. Někdo se snaží udělat z komára velblouda ...
0/0
19.2.2002 8:33

Honza

Re: Malý příklad
A mohu se jeste zeptat, jaka je hodnota hodiny Vasi prace a kolik casu byste usetril pri dojizdeni 'drazsim' autem?
0/0
19.2.2002 8:51

Železnice je často rychlejší i praktičtější než auto
Při mém dojíždění je železnice přibližně stejně rychlá jako auto. Pokud je na dálnici zácpa, auta hravě předčí. Navíc si po cestě mohu odpočinout, prospat se, najíst se. V autě těžko.
0/0
19.2.2002 9:02

Josef E.Dolecek

Re: Železnice je často rychlejší i praktičtější než auto
To že se mohu na železnici v klidu najíst snad nemyslíte vážně. Pokud jíte v klidu obklopen svinčíkem, tak asi ano ale my ostatní jsme kulturní lidé.
To že je mnohdy železnice rychlejší je pravdou, ale musíte mít štěstí trefit správný spoj. Já osobně vlakem čas od času cestuji mezinárodně a velice mě mrzí jak málo je kvalitních vlaku EC /IC na vnitrozemských tratích.
Dříve jsem využíval pro cesty ze Zlína do Prahy vlak Šohaj, ale ten už nyní není vypravován ze Zlína, tudíž musím do Otrokovic a přesedat, kvalita vypravovaných vagónů rozhodně neodpovídá tomu na co jsem byl zvyklý a zmizely i jídelní vozy, kde jsem mohl celou cestu popíjet kávu.
Teď jezdím do Prahy autem a muselo by se stát hodně abych svůj názor změnil.
 
 
0/0
21.2.2002 11:04

JAVO

Re: Malý příklad
Vaše počty jsou O.K., jen to není necelých 100,-, ale něco málo přes 100,-, jezdil jsem vlakem pravidelně několik 106 km dle délky tratě ČD. Srovnání je úplné tehdy, pokud se zohlední ještě následující atributy : - k ceně ČD je nutné připočítat cenu za přesun na a z nádraží ČD, což může celkovou cenu trochu ovlivnit - k jízdní době vlakem je nutné připočítat opět dobu čekání na vlak a dobu na přesun na a z nádraží - dle mých zkušeností, to v mém případě vypadalo tak, že doba při použití ČD reprezentovala cca 2 hodiny čistého času z domova do zaměstnání. Tady vítězí jednoznačně auto, kde mi to dnes trvá standardně, včetně malých prostojů v Praze cca 60 minut, což o dvě hodiny za jeden den lidského života méně.... navíc, pokud užívám služební vůz tak, cena je místo cca 220,- při variantě vlak cca 300,- při variantě auto, pokud máte jízdy autem do zaměstnání jako nefinanční odměnu od zaměstnavatele, dostanete se na cenu cca 150,- za obě jízdy, takže potom není o čem diskutovat. Při variantě dva a více cestující vítězí auto na plné čáře a je možné zcela bezstarostně na neuvěřitelně špinavé vlaky a nádraží zapomenout....
0/0
19.2.2002 11:30

Josef E.Dolecek

Re: Malý příklad
Á pozor, skrytý pan Dušek...
0/0
19.2.2002 18:32

Hans

K zamyšlení
Dráha přepravila 188 milionů lidí. Teď si představte kolik autobusů například by musel mít fiktivní přepravce aby odvozil tyto lidi, kolik by to stálo stovek miliard investic do začátku, nemluvě o dopadu na naše již přeplněné silnice a parkoviště, včetně zatížení životního prostředí. Nemluvím zde o nákladní dopravě, to je ještě složitější problém ale ta je přepravována u ČD se ziskem. Proto novináři a železniční laici neznalý problému važte slova když hovoříte na téma ČD. Jen komunisté říkali poručíme větru dešti, tedy zjednodušovali problémy.
0/0
19.2.2002 8:05

Honza

Re: K zamyšlení
Pokud dobre pocitam, je to priblizne 500 tisic prepravenych lidi denne. Jeden autobus dokaze denne 'obslouzit' cca 150-200 lidi. Tzn. cca 2800 autobusu na republiku, to je 200 autobusu na kraj... To mi nepripada tolik. A pokud ty miliardy dotaci, ktere jdou do CD pujdou do silnicni site. Ale nejvic se usetri na obsluznem personalu -zde mi nikdo nepresvedci, ze tito lide nekdy zacnou pracovat. Myslim, ze kdo stravil alespon par mesicu u CD, ztratil veskere iluze o sebemensi moznosti nejakeho zvysovani pracovni vykonnosti.
0/0
19.2.2002 8:27

Honza

Re: Re: K zamyšlení
...a hlavne by mi zajimalo, z jakeho duvodu bych mel ze svych dani platit jejich dotace??? Vlakem jsem jel naposledy pred 1 1/2 rokem -ne, ze bych mel prehnane hygienicke naroky, ale jiz nikdy vice. Celych 120 km jsem se stitil cehokoli dotknout!
0/0
19.2.2002 8:36

Státní dotace do drah mají své dobré důvody
Proč byste měl přispívat z Vašich daní, i když vlak nepoužíváte? Důvodů je hned několik: 1) je to ekologické - přeprava na dráze znečišťuje životní prostředí méně než jiné druhy dopravy 2) z důvodu sociální solidarity - z principu solidarity přispíváte na dopravu chudším (tj. uživatelům hromadné dopravy) 3) z důvodu férovosti - ostatní lidé také přispívají na dopravu Vám, i když si to neuvědomujete (například při opravě silnic - jen malá část těchto nákladů je kryta silniční daní) 4) protože sám zpostředkovaně železnici využíváte - jste si jistý, že například Vámi používané uhlí (a mnoho dalších produktů) by se dalo rozumně přepravit jinak než po železnici? Nedalo! 5) protože je to nutné pro chod ekonomiky - bez železnice by naše ekonomika byla podstatně méně efektivní něž doposud (mnoho odvětví je na železnici přímo závislých) ...atd. Rozumím Vašemu zkratkovitému úsudku. Zdá se Vám, že pro svůj život železnici nepotřebujete. Jak ale uvádím výše, není to pravda.
0/0
19.2.2002 9:11

Honza

Re: Státní dotace do drah mají své dobré důvody
Ale nakladni doprava si na sebe prece vydela. Mne se jen chce plakat, kdyz maji me dane jit do toho neefiktivniho monopolniho molochu. A o pracovni moralce, vykonnosti apod. na CD toho vim bohuzel az moc:(. Nic ve zlem.
0/0
19.2.2002 9:25

Sam

Re: Státní dotace do drah mají své dobré důvody
Mám zásadně odlišný pohled. Bod 2) Proč bych měl přispívat na přežraný a předimenzovaný moloch? Nenažrané ČD přitom "solidárně" tahá peníze z kapes právě těm sociálně slabším spoluobčanům. Ad 3) Kde jsou příjmy ze spotřební daně za benzín a naftu? Jsou řádově vyšší než příjmy za silniáční daň. Motoristi tak přispívají všude jinde než na opravu a stavbu silnic. Ad 4, 5) nákladní doprava není tak ztrátová, u ČD jde přece hlavně o ztrátovou osobní přepravu. Ad 1) Tady máš pravdu. Je to pak chyba ČD, že neumí komerčně využít své možnosti.
0/0
19.2.2002 9:56

Tomáš

Re: Re: Státní dotace do drah mají své dobré důvody
Dráhy platí spotřební daň také, jsou jedním z nějvětších spotřebitelů PHM u nás. Motoristi si bohužel zrovna 3x nepřispívají - soukromá auta neplatí ani silniční daň!
0/0
19.2.2002 11:24

vivat_monarchy

co je na tom divneho? rika se tomu MONOPOL
0/0
19.2.2002 8:03

0/0
19.2.2002 7:27

Fylištín

Ptám se: lze na zdražení prodělat?
0/0
19.2.2002 6:31

Balu

Re: Ptám se: lze na zdražení prodělat?
České dráhy to dělají několik let.
0/0
19.2.2002 6:46

Jitka

Re: Re: Ptám se: lze na zdražení prodělat?
???
0/0
19.2.2002 8:32

Jan

Re: Ptám se: lze na zdražení prodělat?
Samozrejmne, ze se da prodelat. Kdyz mam vysoke fixni naklady, zdrazim o 10% a ubyde mi diky tomu 20% zakazniku, celkove na tom prodelam. Myslim, ze to ekonomove nazyvaji pruznost trhu....
0/0
19.2.2002 7:36

Dráhy na tom neprodělají
Cenová pružnost zákazníků drah je velmi nízká. Při zdražení jen velmi málo z nich zvolí jiný druh přepravy.
0/0
19.2.2002 9:15

Josef E.Dolecek

Re: Ptám se: lze na zdražení prodělat?
samozřejmě že lze na zdražení prodělat, důležitým parametrem je citlivost zákazníků na ceny. Doporučuji nastudovat některou učebnici ekonomického zaměření.
0/0
21.2.2002 11:10







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.