Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

České objevy svět neoslňují

České nápady svět neohromují. Vzpomenout si na poslední unikátní objev "made in Czech" dá hodně práce. V porovnání s vyspělými zeměmi máme ve všech oborech mnohem méně nápadů a objevů, které se dočkají uznání i za hranicemi. Ve světovém srovnání jsou Češi jen průměrně kreativní a kvůli tomu obtížně dokážeme ve světě konkurovat ostatním.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Fairborn

Já si vzpomínám na poslední objev světového formátu...
...vcelku jasně - a není to tak dlouho, co na svět přišel nový lék proti HIV. Autor tohoto článku ho evidentně psal z patra a o vědu se moc nezajímá ... tohle se totiž na titulních stránkách všech novin neobjevilo, narozdíl od problémů se státním rozpočtem, potažmo financováním vědy a výzkumu.
0/0
7.3.2002 13:06

laco

Re: Já si vzpomínám na poslední objev světového formátu...
Lék na HIV dosud neexistuje. Pouze jsme vymysleli preparát na spomalení postupu. Ale i to je pro všechny nemocné k poděkování.
0/0
7.3.2002 13:48

dejmal

Chyby jsou jinde
Seznam základních chyb, zabraňujících rozvoji naší ekonomiky:
  • Nenapravitelné (musíme se s tím nějak vyrovnat):
  1. Po kupónové privatizaci zmizela v cizině podstatná část prostředků (cca 1/3) - z toho plyne nedostatek financí pro výrobu.
  2. Neprůhledný propletenec vlastnických vztahů.
  3. Příliš vysoké zadlužení podniků a bank.
  • Přímo napravitelné:
  1. Chyby v daňovém zákonu, jedna z největších z nich: výdaje na výzkum a vývoj jsou klasifikovány jako investice, které nelze zahrnout do odečitatelných položek.
  2. To samé platí o výdajích na patenty (poplatky za patent, platný u nás, v EU, USA a Japonsku vyjdou na cca 250000,-Kč).
  3. Žádné pobídky pro zahraniční firmy, aby k nám přesouvaly kromě výroby i vývoj.
  • Nepřímo napravitelné:
  1. Pomalé soudnictví se špatnou pověstí.
  2. Nízké právní vědomí obyvatelstva.
  3. Vysoká možnost úplatků v soudnictví a policii (u policie zaviněné špatným ohodnocením.
No a to je asi celý souhrn. Pokud se začne hned teď, první výsledky se dostaví asi tak za 10 let, ale zatím nikdo z našich politků nezačal.
0/0
7.3.2002 10:43

Laffayette

Re: Chyby jsou jinde
Ano, takového Brouka Pytlíka potřebujeme. Všechno ví, všechno zná, všude byl dvakrát. Volte Brouka Pytlíka!
0/0
7.3.2002 10:50

laco

Re: Re: Chyby jsou jinde
Asi jsi věrný žák profesora Klause popřípadě idiota Dyby, kteří neumějí přiznat, že se staly chyby.
0/0
7.3.2002 11:35

Faja

Re: Re: Chyby jsou jinde
Sorry, ale ten chlapik pred tebou nerika zadny nesmysly a bohuzel takova realita je. Samozrejme pricin je vic, ale netusim, proc hned utocis na nekoho, ze je Brouk Pytlik, kdyz docela dobre pojmenuje problemy naseho "skvelyho" statu.
0/0
7.3.2002 11:36

lukier

Re: Re: Chyby jsou jinde
mozna ze to vypada jak ze zivota hmyzu, ale bihuzel je to reailta, at zije klaus, ktery to tu vsechno tak krasne zprznil
0/0
8.3.2002 16:48

Laffayette

Made in Czech ??!!
Co tím autor chce říct? Made in Czech je absolutní nesmysl (stejně jako třeba "Made in English", "Made in Swiss", "Made in Dutch", "Made in German" apod.). Samozřejmě musí být napsáno Made in Czechia!. Czech je stejně jako English, Dutch... přídavné jméno nebo označení obyvatele, zatímco stát je Czechia, Germany, England (resp. U.K.), Switzerland, atd.
0/0
7.3.2002 10:43

Tomáš

Tvůrčí klima
U nás vyloženě chybí něco, co bychom mohli nazvat jako tvůrčí klima. Pokud si pamatuji tak již na základní škole, jsme se učili stylem namemoruj si to a zapomeň. Běda jakmile někdo řekl látku vlastními slovy. Například i v dnešní době se vyskytují ředitelé škol, kteří chodí po kabinetech, aby tam známkovali učitelům úklid. Takové jednání je bezesporu ponižující. Jak takový učitel má pak být tvůrčí a vyhledávat poznatky a metody při výuce a přistupovat individuálně ke studentům? 
A to ještě nemluvím o armádě. Po té, co člověk projde studiem na vysoké škole, tak by měl nastoupit na základní vojenskou službu a tam je tvůrčí přístup vyloženě škodlivý. Zde kdejaký kriminálník má vyšší hodnost než třeba absolvent Karlovy univerzity. Vzdělaný člověk tedy místo toho, aby se dále vzdělával a své poznatky zaváděl do praxe, musí s požehnáním vlasti celý rok dělat poskoka primitivům. Pokud se pokusí něco změnit tak je ihned terčem posměchu. Může mi prosím vás někdo říci proč takto zacházíme s inteligencí? Jakákoliv servilita je s tvůrčím duchem v ostrém protikladu a zdejší prostředí si servilitu vyloženě vynucuje.
0/0
7.3.2002 10:43

eskymak

Re: Tvůrčí klima
Nejen na vojne, nebo se domnivas ze ti nasi nejvyssi a tim padem nejmocnejsi oplyvaji nadprumernou inteligenci?
0/0
9.3.2002 17:18

Marvin

Hornici, ocelari a monteri to je budoucnost teto zeme podle CSSD.
Co chcete od socanu, pro ktere fungujici ekonomika znamena zastupy vyucenych u montaznich pasu? Vydaje na vedu za vlady CSSD klesly. Vydaje na skolstvi za vlady CSSD klesly. Ministr skolstvi Zeman varoval pred narustem vysokoskolaku a nekolikrat zduraznil, ze nam chybi vyuceni.
0/0
7.3.2002 10:19

laco

Re: Hornici, ocelari a monteri to je budoucnost teto zeme podle CSSD.
Za ODS to bylo jinak ? Zřejmě neznáš výdělkové relace.
0/0
7.3.2002 10:22

briza

Re: Hornici, ocelari a monteri to je budoucnost teto zeme podle CSSD.
Nejen podle CSSD. Prece levna pracovni sila (a premena prirodniho bohatstvi na ekonomickou hodnotu = vyvoz dreva, kamene, pokus o tezbu zlata, ...) byla nasi hlavni koparativni vyhodou 90. let. S temi vyucenymi ma Zeman pravdu a netreba to zavrhovat protoze byt vyucen je take kvalifikace. Kdo mel nekdy co do cineni s "taky remeslniky" vi o cem je rec.
0/0
7.3.2002 11:06

qman

Je to o penězích
Proč odcházejí špičkoví vědci ze státních výzkumných podniků do soukromé sféry dělat pásovou výrobu ? Protože priorita státu je cpát peníze do chřtánu bank a krachujících podniků.
0/0
7.3.2002 10:03

laco

Re: Je to o penězích
Kdo to nastartoval, kdo prováděl transformaci společnosti ? Koho jsi volil ? Procitnuls a nebo ti není pomoci ?
0/0
7.3.2002 10:24

Morfeus

Penize na vědu???
Chcete se pobavit? Ucim na vysoke skole a delam doktorat. Troufnete si odhadnout kolik beru? Muj cisty plat na VS dela neco malo pres 8000 Kc. Asi je to tim, ze jsem mlady, ale hned jak dodelam doktorat, tak nechci mit s vedou v tehle republice nic spolecnyho!!
0/0
7.3.2002 9:59

laco

Re: Penize na vědu???
Čistý plat sekretářky GŘ ostravského státního giganta byl v roce 1989 100 000,- měsíčně a měla středoškolské vzdělání. Jako správce VT jsem to viděl a vidím. Dnes je jiný GŘ, jiná sekretářka a má plat pouze na mojí úrovni. Buď neděláš stejně společensky prospěšnou práci (to by ti řekli komunisti) nebo tvoje práce na trhu pracovních sil není žádaná (to bi ti řekla česká pravice). Musíš jim stejným způsobem odpovědět ve volbách. Potom není společensky žádáno aby ODS,KDU ČSL,US existovaly. Můžeš si také položit otázku, proč ČSSD přidávalo všem ve státní sféře ? Proč celkovou částku nedalo pouze učitelům pak by to bylo smysluplnější. Proto já tvrdím, že Špidla je pouze jednooký mezi slepými.
0/0
7.3.2002 10:20

Karel 4

Vzdělaný národ - toť bohatství !
Největší bohatství národa jsou vzdělaní občané. Proto když jsme rozprodali a protunelovali národní majetek, tak zaveďme co nejvyšší školné, doporučuji již na základních školách a zaveďme objevovou daň ve výši 150 % průměrného výdělku, také bude nezbytné vytvořit ministerstvo vědy a objevů, dále nejvyšší kontrolní úřad patentů a objevů, a jistě někdo přispěje dalším skvělým nápadem jak zvýšit celkovou objevnost ! To bude peněz pro politiku vzdělanosti ! (Snad zbyde něco nepatrného pro školy) Tedy a teď bez smutné legrace - bez zajištění co nejdokonalejšího systému vzdělání, přístupného každému i tedy úplně chudému, veškeré brečení nad českými objevy a vědou jsou licoměrností a ti kteří blábolejí o komercializaci vzdělání jsou vrahové budoucnosti tohoto národa.
0/0
7.3.2002 9:51

Zdenek

Re: Vzdělaný národ - toť bohatství !
Komercializace vzdelani? Ta prece uz v nekterych uspesnych zapadnich zemich problehla a ekonomicke vysledky tech zemi napovidaji, ze uspesne. Sam jsem kratce studoval na americke universite, takze znam i to zakulisi. Studenti tam berou skolu jakou zbozi, za ktere si zaplatili, a tak chteji po profesorech a asistentech jen to nejlepsi. Ne jako u nas, kde si student nedovoli zaslouzilemu belovlasemu panu docentovi zpochybnit ani jediny vzorecek. A oni profesori a asistenti, kteri rozhodne nemusi premyslet nad tim, jestli uzivi rodinu, se mohou plne venovat vede a uceni. Navic jeste s vedomim, ze o jejich misto je docela zajem, takze si nemohou dovolit usnout na vavrinech. I presto vsechno ALE si nemyslim, ze u nas je doba zrala na zavedeni skolneho. Nedokazu si totiz predstavit, ze by mlady clovek vylezl ze skoly se stotisicovym dluhem za skolu, a ted mel resit ten siiiiiiiiiiileny problem s bydlenim. To je nerealne. To je fakt bud na smycku, nebo na emigraci. Abych uzavrel, na komercializaci vzdelani, tedy i zavedeni skolneho nevidim nic spatneho, nicmene v teto zemi, kde dosud prevladaji nespravedlive principy napriklad pri financovani bydleni, neni fer, aby vsechno odsrali (sorry za ten vyraz) mladi. Dokud i to obycejne ale dustojne bydleni nebude normalne dostupne i pro mladeho cloveka, nelze s nicim (podle me) hnout. Ale to by se musel nekdo odvazit slapnout na kuri oko teto socialisticke rozmazlene spolecnosti.
0/0
7.3.2002 10:32

laco

Objevy u nás jsou ale my si jich málo vážíme
Zapomínáte na kuponovou privatizaci. To je obrovský praktický objev století pro celý svět, že tudy cesta nevede. Je pravda, že Zeman to tvrdil již na začátku ale Klaus to ověřil v praxi. A to byl nesmírný objev pro všechny postkomunistické státy. Za to měly být autorům uděleny doktoráty nebo návrh na Nobelovu cenu za aplikaci teoretických modelů v praxi. Co v tyto oblasti předvedly jiné malé státy Maďarsko,Irsko atd. Šly opatrnickou cestou již ověřeného a vyzkoušeného. Nepropadejte malosti, velikány máme pouze je neumíme na rozdíl od zahraničí důstojně ocenit.
0/0
7.3.2002 9:30

Sketch

Re: Objevy u nás jsou ale my si jich málo vážíme
;-))) Tak to je nejhezci prispevek, ktery jsem letos cetl. Nestesti je, ze tento "aplikator teorii" jeste dnes stoji v čele nejsilnejsi "pravicove" strany.... Ach jo..
0/0
7.3.2002 9:50

briza

Z vlastni zkusenosti
Podpora statu vede a vyzkumu je zalezitost sama pro sebe (a pro me jeden z duvodu nevolit ODS ani CSSD). Vzhledem k tomu, ze temer veschny velke firmy tady jsou vlastneny zahranicnimi spolecnostmi neni se co divit, ze ceskych patentu je malo. Ve vetsine tech firem byl vyzkum a vyvoj (pokud tam nejaky byl) zrusen a jde jen o vyrobu. No a pokud se nejaky vyzkum dela tak ten patent podava firma a i kdyz je tam ten dotycny pracovnik napsan jako autor neni to "cesky patent". Tomu se nelze divit protoze udrzovani toho patentu stoji spoustu penez zejmena pokud neni veden jen v jedne zemi, vyzaduje to i urcite zazemi, ktere se stara o pravni stranku veci apod. Takze Cesi treba i patentuji, ale pod hlavickou zahranicni firmy. Navic pouhe mnozstvi patentu na pocet obyvatel bych nebral jako kriterium. Kdyz se podivam jake pitomosti (obecne, nic neresici blaboly) jsou nekdy u nas ve firme (americke) podavany jako navrh na patent tak si nekdy klepeme na celo. Abych to cele neshazoval - jsou i veci opravdu kvalitni. Howgh
0/0
7.3.2002 9:16

Sketch

Re: Z vlastni zkusenosti
Presne, dnes uz je prilis zastarale a neobjektivni delit svet na staty. Jsem cech, pracuji v zahranici pro zahranicni firmu co vymyslim, aplikuji, nema nalepku czech made ale made. Vsude jsou lide zhruba stejne chytri (najdou se vsude geniove i "debilove"(ti jsou kolikrat na vyssich mistech nez ti prvni a jsou dokonce i lepe placeni). Takze v lidech to moc neni, ale predevsim v podminkach ktere maji. /finance - zivotni uroven/prac. team/ atd.
0/0
7.3.2002 10:01

Miky

Jak financovat právní ochranu patentu v ČR?
V případě,že Váš zaměstnavatel nedá souhlas k uvedení Vašeho nápadu do praxe máte dvě možnosti: 1.Nechat si patentovat nápad sám 2.Odejít ke konkurenci arealizovat nápad U možnosti č.1 musíte zápis patentu financovat sám. Pro představu:zápis tzv.Užitného vzoru stojí 12 000 Kč na 4 roky.Už vidím jak to některý vědec platí ze svého,nebo jak mu při jeho platu na to nějaká banka půjčí.
0/0
7.3.2002 9:00

Petr Jahoda

Jak financovat právní ochranu patentu v ČR? My můžeme pomoci!
Pokud jde o nápad, který má reálný komerční potenciál, mohli bychom do toho s Vámi jít. Kontaktujte nás na info@venturegroup.cz, rádi Vás vyslechneme a možná Vás i podpoříme. Je to náš byznys.
0/0
7.3.2002 9:36

Koudelka

Hloupe stado se lepe ovlada
proto ani neni zajem to zlepsit. Je jednodussi utahnout nevzdelance na falesne sliby socialnich davek a odkupu ojetych aut, nez predlozit rozumne navrhy majici hlavu a ptu, ktere by se zalibily i lidem s rozhledem a vzdelanim.
0/0
7.3.2002 8:53

www.hajzlove.cz

Re: Hloupe stado se lepe ovlada
Jo, ale na chudych delnicich se zase min vydela. Myslim, ze by se meli snazit, abysme jako vzdelanejsi vydelavali vic penez a oni nas mohli jeste vic drbat.
0/0
7.3.2002 9:33

Miky

Jak financovat přihlášky patentů?
Problém vidím v tom,že při přihlášení objevu pro jehož vývoj nedá Váš zaměstnavatel souhlas musíte zaplatit patentovou ochranu z vlastní kapsy. Přihláška a zapsání tzv.Užitného vzoru stojí s působností v České Republice 12 000 na 4 roky.Vysvětlí mi někdo jak na to má člověk s průměrným platem vzít? Už vidím,že mi na to nějaká banka půjčí.Cha.
0/0
7.3.2002 8:52

fzm

Jak patentovat?
Ono se velice dobře napíše, jak jsme ve statistikách na chvostu, ale ať mě zrovna ten člověk co psal ten článek řekne, jak mám patentovat svoje nápady... zajímalo by mě kdo dneska má na to si nechat celosvětově zaregistrovat patent. To že vědci nemají patenty ještě neznamená, že by nikdo neměl nápady. Ona jedna věc je mít nápad a druhá je dávat ten nápad dnešním firmám, který za něj nezaplatí... A já osobně znám několik lidí, kteří nejsou vědci "z povolání", ale nápady mají. No jo, ale kdo to v tomhle státě zaplatí... Možná by bylo dobrý nekoukat jenom na statistiky, ale občas i přihlídnout, proč by to asi tak mohlo být. Protože národ, kterej vynalezl Tamaru, lodní šroub a já nevím co všechno ostatní... určitě na tom není hůř než celá unie a nedej bože Ti "nejskvělejší" američané...
0/0
7.3.2002 6:50

Kubecek

Re: Jak patentovat?
Ono asi tolik nejde o to jestli Cesi jsou schopni neco vymyslet nebo ne, ale o to jak je stat podporuje resp. jak podporuje ceskou spolecnost k tomu, aby vedce podporovala. Ono vetsina tech ustavu, kde se neco dela je financovana castecne z EU pomoci grantu.
0/0
7.3.2002 8:12

Silka

0/0
7.3.2002 3:41

iygor

A to je zas co?
Cheeeeeecht, ono to bude asi tim, jak jsme maly stat. A taky tim, ze tohle jsou noviny, ktere maji, jak jsem tak zjistil, za ukol tuhle republiku rozvratit. Kdo nehleda nenajde. Co byste chteli, raketoplan? Hubbleuv teleskop? A co ceske objevy leku na rakovinu, AIDS, a jine? Kdepak, zase tak spatne na tom nejsme. Cesi toho dali svetu hodne. Na to, jak jsme maly narod, na sebe muzume byt docela pysni...
0/0
7.3.2002 0:49

plk

Re: A to je zas co?
Mily iygore, jmenuj prosimte neco, co by stalo v poslednich letech za rec. Rekni mi, v cem se muzeme technologicky blizit malym (a donedavna podobne chudym) narodum, jako je Finsko nebo Irsko. Neni cim. A je to presne tim, ze v techhle dvou zemich maji skoro vsichni vseobecnou stredni skolu a vetsina populaci prinejmensim bakalare. Zatimco u nas soudruzi ministri skolstvi vytrvale tvrdi, ze vysokoskolaku je dost, a ze potrebujeme vic ucnu. (Takze vysokym skolam maximalne dorovnaji prispevek na ponekud rostouci pocet studentu, ale ze by jim umoznili skutecne potrebne vydaje - knihovny, technologie - pokryt bud ze statniho rozpoctu, nebo ze skolneho, to ani nahodou.) Vzhuru do tretiho sveta.
0/0
7.3.2002 1:09

Dave

Re: Re: A to je zas co?
A co treba tak kontaktni cocky?
0/0
7.3.2002 2:14

Lada

Re: Re: Re: A to je zas co?
Proboha, bavime se o soucasnosti. Kontaktni cocky jsou zalezitost stara nekolik desetileti. To rovnou muzes zminovat roboty (Cech je vymyslel, ostatni uz jenom postavili) a ruchadlo bratraancu Veverkovych.
0/0
7.3.2002 7:07

Petr

Re: A to je zas co?
Ja bych vedel. Posledni velkej objev je tunelovaci stroj jehoz dokonalost je tak obrovska, ze je prakticky konkurenci neokopirovatelna. Stroj je naprosto nenarocny na zdroje, hmotnost tak dokonala, ze se presouva prakticky sam vsude tam kde se da neco vytunelovat. 
0/0
7.3.2002 8:32

Nelson

Re: Re: A to je zas co?
Inteligenční rozložení obyvatelstva je stále stejné, pouze určité procento ná předpoklady ke studiu, to že má 1/2 národa vysokou,nesvědčí o péči vlády, nýbrž o tom, že ty školy stojí za houby, když je může studovat každý, takže s tím bych moc neoperoval. Nezaměňuj kvantitu za kvalitu!
0/0
7.3.2002 8:35

Elf

Rychlý růst počtu vysokoškoláků nemusí být příznivý
Máte do značné míry pravdu. Je nezpochybnitelné, že od příliš vysoký podíl vysokoškoláků v populaci není příznivý. Není problém v tom, že úroveň výuky na některých VŠ (zvláště soukromých, zvláště v bakalářských programech) klesá. Potíž je v jiné věci: vzdělávat některé lidi příliš je prostě neefktivní. Jednak to vzdělání nebudou moci použít, jednak ani nebudou mít kde. Ekonomicky vyjádřeno jde o plýtvání zdroji. V takovém případě totiž vznikne vrstva lidí, která tři roky neplatí daně a naopak spotřebovává státní peníze (dotace školám, sociální příspěvky, apod.) U mnohých se to ale bohužel nevrátí zpět v podobě zvýšené ekonomické aktivity.
0/0
7.3.2002 9:43

Peťa

Re: Re: Re: A to je zas co?
To, že má polovina národa vysokou školu, nesvědčí nic o špatné kvalitě školství. Vysokých škol existuje spousta, skvělí studenti mohou studovat na prestžních školách, ostatní na méně prestižních. Nicméně nepředpokládám, že na libovolném učňáku budou nároky alespoň stejné, jako na té nejhorší vysoké škole. A o to jde. Každá škola ti něco dá. Pokud žádnou nemáš, můžeš jít kopat kanály. Doufám, že tohle není perspektiva našeho národa.
0/0
7.3.2002 10:24

Nelson

Re: Re: Re: Re: A to je zas co?
Nejde o to mít "nějakou" školu, samozřejmě se má každý stále vzdělávat, ať už popelář nebo vysokoškolský profesor, ale na druhé straně pokud ke mě někdo přijde a řekne, že má universitu, patří do určité kategorie lidí. Chci říct, že třídy ( v tomto případě inteligenční) existují a existovat budou. A vynucené míchání a tvrzení, že stačí pouze studovat a ze všech budou vědečtí pracovníci je pitomost. Každý je omezen svými schopnostmi, a to znamená, že část obyvatel prostě nezvládne ani ten učňák i kdyby se rozkrájela, protože na to prostě nemá .
0/0
7.3.2002 12:10

Snehulak

Re: A to je zas co?
iygore, cos to sepsal za nesmysl... Pokud jde o pocet objevu na milion obyvatel, jde o cislo relativni, tedy nazavisle na velikosti statu preci.. Co mysis tim 'kdo nehleda nenajde'? Jses truhlik.. patenty netreba hledat, eviduje je patentovy urad a zjistit jejich pocet je vec prosta.. Tezko predpokladat ze Madarsko ma nejaky duvody vymyslet raketoplan.. Ty udaje jsou jasny - co se tyka vedy a vyzkumu, stavame se outsidery. No, ale to je uz par let znama vec. Jestli chces byt pysnej, zacni koukat na hokej. Nic moc dalsiho ti tuhle potechu asi neda ;-)
0/0
7.3.2002 10:31

LokoN

Nojo prachy jsou na neco potrebnejsiho
Treba na nakup stihacek, pokryti ztrat bank atd. Clovek musi byt dost chytrej na to aby delal vedeckou praci, ale hodne blbej na to aby se tim chtel zivit.
0/0
7.3.2002 0:43







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.