Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Pumpaři a rafinerie tlačí ceny nahoru

Pozvolný pokles cen benzinu, který trval zhruba od poloviny loňského roku, se zastavil. Pohonné hmoty začínají s nástupem jarní motoristické sezony opět zdražovat. Rafinerie zásobující české pumpy totiž pod vlivem událostí ze zahraničí zvedají ceny a čerpací stanice opakují své zvyky - zatímco při poklesu vstupních cen zlevňovaly jen zvolna a neochotně, při pohybu cen u rafinerií směrem vzhůru promptně reagují.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

fik

Zduvodneni bez uzardeni
Jsou velice zajimave zduvodneni pohybu cen benzinu. Kdyz se ve svete cena snizuje, tak se ze strany prodejcu tvrdi, ze oni nemuzou jit rychle dolu, protoze maji dlouhodobe odberatelske smlouvy s pevne stanovenymi cenami. A jeste tvrdi, jak pro blaho nas vsech prodelavaji. A kdyz jde cena nahoru, tak musi zdrazit, protoze se cena odviji od ceny na burze v Rotterdamu. A toto vzdy s vaznou tvari. To uz ani neni delani volu z obycejnych lidi, to jsou jen kecy pro urady nebo nevim pro koho vlastne.
0/0
22.3.2002 15:24

Karel

Vite kolik maji od Benziny a.s. najemci jejich cerpacek za prodani 1litru benzinu? +/- 20 haleru!
0/0
21.3.2002 20:44

Honza

Návod
Chovejme se všichni tak, jako pumpaři. Doktoři, kantoři, zdravotní sestry, vědci probuďte se a využívejte situace jak se dá. K čemu je Vám Váš diplom, atestace. Abyste se chovali morálně? Najměte si mluvčí, sežeňte pár novinářů a jděte do toho. Jinak se k slušným platům nedostanete.
0/0
21.3.2002 9:37

agent

Re: Návod
plný souhlas ,jenže ne každý tu možnost má aby mohl cenově rychle nahoru  a pak zvola dolů k čemu je nám konkurenční prostředí když zrovna u pump neplatí
0/0
21.3.2002 15:21

Tomáš

Co se deje?
Nas narod je ve zvlastni schizofrenii - jednem se neliby, ze se ceny PHM pohybuji ve velice uzkem pasmu, pry to zavani kartelem. A druzi se podivuji nad tim, jak je mozne, ze naprosto stejna vec (litr benzinu) je u kazde pumpy jinak draha, prestoze maji stejneho dodavatele. Je to otazka nabidky a poptavky, pokud stoupne cena PHM a spotreba zustane stejna, je jasne, ze lide tuto cenu akceptuji. Pokud by jim prisla prilis vysoka, volili by preci jiny druh dopravy, ne? Kdyz se zdrazilo maso, klesla jeho spotreba o desitky procent, kdyz se zdrazilo mleko a vyrobky z nej, klesla jeho spotreba o desitky procent, kdyz se zdrazilo vodne a stocne, klesla spotreba vody rovnez o desitky procent, atd. atd. U PHM se tedy evidentne jeste nedosahlo na horni hranici unosnosti.
0/0
20.3.2002 9:53

bond

Re: Co se deje?
Ale prosimvas, srovnavate hrusky s jablkama! Zbozi se z ekonomickeho hlediska deli na elasticke a neelasticke. Tzn. ze nektere si i po zdrazeni proste koupite (napr. chleba, ci mleko-kdyz bude stat 50,- Kc, jeho spotrebu omezite, ale neverim, ze jej prestanete kupovat zcela!) Naopak bez Coca-coly se urcite zit da a jejim velkym zdrazenim by zcela jiste velmi klesla prodejnost! Kam tedy zaradite benzin? Neni to tak jednoznacne, ze? :-)
0/0
20.3.2002 11:06

Tomáš

Re: Re: Co se deje?
Tak napriklad vodu ke svemu zivotu take potrebujete a kdyby Vam nekdo pred 12 lety rekl, ze jeji spotreba se behem 4 let snizi na asi 45% puvodni hodnoty, take byste neveril, ze se jedna o tak elastickou komoditu. Abych benzin mohl povazovat za neelasticky, nesmela by jeho spotreba v prubehu minulych let tak razantne stoupat. Podobne jako u vami zminovaneho chleba a mleka a omezeni jeho spotreby v pripade zvyseni cen by to fungovalo i u toho benzinu - samozrejme, ze by se prodaval dale, ale v mensim mnozstvi, protoze jsou i jine zpusoby jak se dostat z bodu A do bodu B a vetsina z nich je mene narocna na spotrebu PHM nez osobni automobil.
0/0
20.3.2002 11:28

bond

Re: Re: Re: Co se deje?
Ano, to je presne na co narazim! Ohledne vody se jedna spise o zlepseni rozvodnych siti, nebot v dobe, kterou uvadite se 1/3 ! ztracela pouze v rozvodech. :-) Benzin tak jednoznacny opravdu neni - fy. ktere jej nutne potrebuji pro fungovani jej proste musi koupit. Kdyz pojedu na chalupu - mohu si vybrat autobus. Jde o pohled spotrebitele. Jeden z moznych vysledku, ktery by melo zdrazeni litru benzinu na napr. jiz zminovanych 50,- Kc je zvyseni prestaveb na alternativni pohon, ale ne, ze by se prestalo jezdit!
0/0
20.3.2002 11:51

Tomáš

Re: Re: Re: Re: Co se deje?
Add voda - nejedna se o vliv zlepsene kvality rozvodnych siti, ale o vliv namontovani mericu prakticky kazde domacnosti a zdrazeni z puvodnich cca 6,-Kc/kubik na dnesnich cca 50,- Kc/kubik. Mozna si jeste vzpomenete na lonsky prodej Prazskych vodovodu a kanalizaci, pri kterem se ukazalo, ze ve vodovodnim radu v Praze se ztraci dokonce vice nez ta 1/3, kterou uvadite. Ad benzin - jezdit by se neprestalo, prestavby na alternativni pohon by se rozsirily, (ovsem zatim vsechny alternativni pohony jsou stale na bazi uhlovodiku z dovozu, takze jejich vyraznejsi rozsireni je sporne). Krom alternativnich pohonu by se take zacaly hledat alternativni zpusoby prepravy. Urcita cast nakladu by se vratila na zeleznici, ktera je diky elektrifikaci mene zavisla na eurodolarovych dovozech, cast osobni prepravy by se priklonila k BUSum, cast k vlakum, cast k MHD. Urcita cast preprav (zbozi i osob) by se neuskutecnila vubec, neb by se proste nevyplatila. Mimochodem, v nakladni doprave jiz neco podobneho zapocalo, zeleznice zaujima rok od roku vetsi podil na trhu prepravenych nakladu. Trh s uhlovodikovymi palivy zdaleka neni tak neelasticky, jak se zda.
0/0
20.3.2002 12:18

Jiří

U nás je "přepumpováno"
V porovnání například se sousedním Německem se mi zdá, že u nás je více čerpacích stanic na počet km silnic. Vede to k tomu, že vyšší zisky na pohoných hmotách musí umořit náklady na vysoce úročené úvěry. Vzhledem k tomu, že počet pump nezvýší spotřebu PHM, jiný výsledek ani nelze očekávat. Proč však to ale mají platit majitelé aut?
Myslím si, že by media měla této problematice věnovat více prostoru, protože se jedná o velké finanční částky! Proč např. nejsou pravidelně zveřejňovány přehledy pump s nejnižšími cenami PHM v regionech? Místo toho však tuto problematiku komentují tak, že pokud Unipetrol zvýší, ihned dávají světu na vědomí, že PHM  b u d o u  dražší, zatímco při zlevnění velkoobchodu sdělí jen to, a ostatní nechají na provozovatelích pump.
 
0/0
20.3.2002 9:48

Tomáš Marný

Re: U nás je
To porovnání s Německem se Vám nezdá, je to fakt. V Německu totiž platí pro počet čerpadel jistá pravidla a pokud je v dané oblasti dostatečný počet čerpadel, povolení na stavbu nového prostě nedostanete. Jenže u nás holt je tržní hospodářství, tak si koupíte pozemek u silnice a postavíte si pumpu, i když je jich v okruhu 5 kilometrů dalších deset. Cenu PHM řádně natáhnete, pořád je dost řidičů, kterým je jedno, za kolik čerpají (zejména státní orgány, velké firmy) - hlavně když dostanou třeba nějaké bodíky, sektíček atd.
0/0
20.3.2002 11:08

Mech

Re: Ceny pro cerpacky
K prispevku Romana: Obavam se, ze nemate pravdu, nebot tento narod, jak se muzeme poucit z historie, si necha s... na hlavu jeste dlouho.
K prispevku Radka: Bohuzel musim v souladu s nazory vetsiny odborniku z oblasti ekonomie konstatovat, ze v teto zemi neni a jeste dlouho nebude kapitalismus. U nas je to jen teoreticky model...
0/0
20.3.2002 7:19

Roman

Ceny pro čerpačky
Víte kolik stojí l Naturalu? 21,15 Kč !!! A za kolik ho prodávají na benzinkách? Ty nejlevnější za 21,50 (smekám před nimi)  a ti nejdražší za 24,90!!! Ptám se jak je to možné, vždyť to opravdu odporuje zdravému rozumu. Tady nepomůže NKÚ - nemá pravomoci. Tady by měla pomoci finanční ředitelství v krajích!!! Už se konečně probuďte!!! Vaše teplá a dobře placená místečka se pod vámi začínají otřásat.Tenhle národ si nenechá už moc dlouhou s... na hlavu. A Vy - kterým neříká nic pojem konkurenční boj a v rámci regionů a oblastí "spolupracujete" na tvorbě cen jděte do pekel. Není Vám trapné když z 1 l Naturalu máte až 3.75 Kč??? To jste pěkní podnikatelé!!! +
0/0
20.3.2002 7:13

LonelyWolf

Re: Ceny pro čerpačky
V článku je uvedená přibližná cena 6,5/l => pri cene 24,9 maji asi 18,4 z litru. Doufam ze hypermarkety si pojedou dal to svoje blues - OMV, Shell, Benzina ap. jsou mi ukradeny..
0/0
20.3.2002 9:30

Warner

Re: Re: Ceny pro čerpačky
Blbost, spotrebni dan a DPH dela 3/4 ceny!
0/0
20.3.2002 9:55

kejml

Re: Ceny pro čerpačky
Romane, jses velkej optimista. Tenhle narod bude cucet na Novoty/Dobroty, Barymetr a Gladiatora a klidne si na tu hlavu srat necha. A dokud bude dostavat socialni davky ve vysi 3/4 prumerne mzdy, tak ani nepujde do prace a necha si na tu hlavu kalet hezky doma v kresilku.
0/0
26.3.2002 19:39

Radek

Co dělá NKU
...zase jako každoročně benzínky na léto zdražují. A VŠECHNY STEJNĚ. CO DĚLÁ NKÚ? V kapitalismu má být konkurence a ne jednotné ceny jak za socialismu...
0/0
20.3.2002 6:18

Radek

...zase jako každoročně benzínky na léto zdražují. A VŠECHNY STEJNĚ. CO DĚLÁ NKÚ? V kapitalismu má být konkurence a ne jednotné ceny jak za socialismu...
0/0
20.3.2002 6:17







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.