Jaroslav
19. 4. 2002 21:23
Pouze několik slov
K celé zálewžitosti mohu říci pouze několiok zavěcených slov: Kato, především nechci měnit to, co už se skutečně stalo, protože zatím neumím cestovat v čase, abych to mohl nějak ovlivnit (nenásilně ovšem, pouhou domluvou - na jiné prostředky nejsem stavěný) :-) Možná změna se ale podle mne týká pojetí dějin, hodnocení a upřesnění událostí a jejich významu. Problém s mnohostí pohledů si jasně uvědomuji, není řešitelný absolutně a beze zbytku. Pravda je sice skutečně jen jedna a zahrnuje jak samu událost, tak všechny její příčiny v podobě vstupů jiných fyzických událostí a v případě lidského činitele navíc motivace, momentální postoje a emoce a ještě další vrstvu příčinné souvislosti, kterou bych podle Schoppenhauera mohl charakterizovat jako příčinný vztah důvod-důsledek, ale v tomto rozsahu je našemu poznání nedostupná. Přibližovat se k pravdě lze pouze aproximativně a to při plném uvědomění si pravidla, že názor jednoho jedince, byť erudovaného, je vždy méně, než názor tohoto jedince konfrontovaný nejméně s jedním dalším názorem. Pokud se už nebude učit, že co je psáno je pravda, ale bude se učit, že co je psáno je to, co o tom víme, ubude fundamentálních fanatiků a oportunních konformistů a diskuse a tříbení názorů s repektováním a úctou k názoru druhému se stane běžným jevem. Míra přibližování k pravdě se pak zvýší a i při vědomí relativity takového přístupu bude výsledek pravděpodobnější. Vypadá to jako utopie, že? Je to ale právě ta praxe a zkušenosti, které nejprve jedince, pak společenské skupiny a posléze většinu lidstva k takovému přístupu dovedou. Do té doby však jsme svědky "ran", které jsou výsledkem našich dosavadních přístupů k hodnocení věcí a setrvávání na nich. A to lhaní je naší dětskou nemocí, které se stane zbytečným, až dospějeme. Snad se mi podařilo alespoň částečně na tvé těžké otázky odpovědět.