Diskuze

Česku hrozí, že zaplatí EU více, než dostane

V Bruselu propukla bitva o budoucí podobu společného rozpočtu Evropské unie, která má za cíl zabránit paradoxní, byť teoreticky možné situaci: aby noví členové, coby nejchudší oblasti EU, přispívali v prvních letech více, než budou dostávat. Jádrem neshod je fakt, že čeští zemědělci, starostové a úředníci nebudou ihned po vstupu dost zkušení na to, aby z rozpočtu EU "vytáhli" celý nabízený příděl.
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Martina, Londyn

26. 4. 2002 13:42
...
ja nevim, proc se hrneme "do Evropy" ? kde jsm ebyli do ted? V Australii? Nebo na Antarktide? Nevymazali jsme se tak nahodou z mapy? Jsme tady porad a porad tady budem - ze jako narod se musime porad nekam cpat, 40 let pod Moskvu a ted pod Brusel.. tak tomu se rika moznost svobodne volby. Nebo nesvobodne, doopravdy nejsme tak silni jako Svycarsko nebo Norsko, ale cestina nam zustane, i kulturni bohatsvi, i pohadky pro deti. Ze by jsme museli mit stejny penize, vzdyt to je jenom jednodussi - rekove meli nejstarsi menu na svete a taky to tam slo. Ze se budem muset naucit anglicky - kdo to ted nedela? Odnese nam nekdo Karlstejn, nebo Prachovsky skaly? Jasne, ze to bude tezsi. Zvladli jsme to do ted, tak proc by neslo i tohle? Porad budem Ceska republika
 
0 0
možnosti

Vysvetlimtito

24. 4. 2002 17:51
Stredoevropska unie
Spojovat by se mely staty, ktere maji neco spolecneho a podobnou uroven. My jsme drive sice patrili k Zapadu, dnes vsak mame bliz spis k tomu Polsku. Opravdu by byvala Stredoevropska unie lepsi nez ponizene vyjednavani jednotlivych zemi o vstup do EU. Mohli jsem se spojit s Polaky, Madary, Slovaky, Slovinci, Estonci, Ukrajinci a vytvorit vlastni bezcelni zony, vlastni normy ? Spolecne by se nam s Evropskou unii vyjednavalo lepe.
0 0
možnosti

Petr

24. 4. 2002 15:40
O cem to mluvite
Nevim, co si ted mam myslet o sve rodne zemi. Jiz nekolik let ziji v zemich EU (Nemecko, Velka Britanie)a muzu rici ze bych dal temer cokoli za moznost uspiseni vstupu CR do EU. Uznavam samozrejeme ze je zde spousta nevyresenych otazek at se jiz tykaji zminovaneho rozpoctu ci pohybu obyvatel. Nevidim zde zadne porblemy s tim ze by jeden narod zavrhoval druhy (pokud opomenu klasickou anglicko francouzkou nevrazivost :-) ) Nechpu tudiz proc v CR tolik lidi (a zvlaste politiku) zbrouji porti vstupu. Prijde mi to tedy jako vyuzavani ceske Xenofobie ci nacionlismu k predvolebni propagaci , je to tedy pouze jakysi modni vystrelek (aspon v to doufam). Doufam ze se vam lide u nas doma (Cechy jsou stale mim domovem a nezavrhuji je i kdyz mam moznost zazadat si o Britske obcanstvi) rozsviti a treba pochopite ze EU neni takovym starsakem a doufam ze uvidime i pozitiva ktera nam EU nabizi (nejen volny pohyb, ale rekenme i stabilnejsi ekonomiku, moznost vstupu na trhy ktere byly pro nase podniky zavrene).
0 0
možnosti

František

24. 4. 2002 22:36
Re: O cem to mluvite
Lidé, kteří jsou pro vstup do EU nejčastěji argumentují volným pohybem osob a zboží. Musím potvrdit, že tvrdnout na hranicích je očistec, ale co ten zbytek ? Nechtěl jsem se k tomu dostat, ale uvědomujete si vůbec, že zrušením hranic a s tím spojených okolností téměř otevřeme brány dokořán lidem, kteří nás snad odjakživa nemají rádi. Pamatujete si nějaký okamžik, kdy by nám měli nemci rádi ? Ja tedy ne a tím, že se vzdáme takzvané izolace tím skoro řekneme pojďte, kupte si nás ? Vzhledem k tomu, že němci jsou bohatí národ nebude pro sudetské němce zase tak velký problém koupit si pohraničí, o které bojují léta a jediné, co nás před nimi chrání je stát ? Státní pokladna zvyšuje zisky tím, že prodává většinové podíly ve velkých tuzemských podnicích. To je sice pěkné vzhledem k tomu, že možná budeme mít zase chvíli peníze na státní výlohy. Znamená to ale také to, že po velkém přilivu zahraničních investorů bude následovat také odliv zisků ? Například Telecom vydělává na tuzemské telekomunikaci. Telecom z nás sedře hromadu peněz, které si potom na zisku rozdělí zahraniční investoří, kteří si po nějaké šikovné machinaci přivlastní většinu v podniku a budou si tak diktovat ? Neříkám, že je špatné investovat, ale na druhé straně to musí být kompenzováno nějakými příjmy a vzhledem k tomu, že v ČR není moc majetku na zbyt, nezbývá nám nic jiného, než jet pracovat do zahraničí a něco si přivézt domů. Problém je ale v tom, že EU nám tuto kompenzaci zakazuje a proto odpusťte ten výraz rozkrade náš stát ještě více než všichni předešlí. Nebo máte pocit, že máte dost peněz, abyste si pořídili podíl v zahraniční společnosti ? Ja tedy ne a mám takový pocit, že po vstupu do EU už to asi nikdy nepříjde. Uvědomme si, že nejsme jediní, kdo dokáží okrádat druhé.
0 0
možnosti

Petr z Mnichova

24. 4. 2002 15:16
Pohled zevnitr...
Ziju tady v EU, pracuji tady, moje rodina take... Platime pomerne vysoke dane (ale mame vysoke platy - jak mi rikala urednice danoveho uradu v Praze, kdyz jsem potreboval jakesi potvrzeni o danich) a je nam relativne dobre...
Nikdo tady v Nemecku (ktere stale zustalo Nemeckem i kdyz bez marky) nevrha spinu na jine narody, ze oni se maji lepe (coz by momentalne docela i slo, protoze lokalni ekonomika SRN je stale jeste ve stadiu spise stagnacnim...), nikdo tady nevykrikuje, ze EU je pouze bordel... A to tady vsichni vime, ze nam v prvni fazi rozsireni EU spise odnese z nasich dani a kapes nez prinese...
Jeden priklad vyhod je volne cestovani po statech tzv. Schengenske ohody npr. vsichni jezdime lyzovat do Francie, Rakouska...atd. Diky spolecne mene, a volnemu pohybu v ramci EU, se nam vsem (a cesi, kteri jezdi ven mi to jiste potvrdi) ulevilo a vse se zjednodusilo. Dalsimi priklady mohou byt  "jednotne" ceny leku, jidla (podobne) a navic v cele EU nas nasi mili obchodnici berou stejne na hul... (prechod na EUR byl opravdu stavnaty...)
Bohuzel v zaprdenych (omlouvam se za vyraz ale pri pohledu na nektere jsem jinak nemohl...) hlavach Vasi politicke reprezentace se karta vstupu a nebo nevstupu do EU stala jakousi kartou zla a straseni (Benesovi dekrety, referendum o vstupu... atd...) pred nadchazejicimi volbami.
Lidi, nenechte se zneuzivat do nekonecna, narode jenz dal svetu Komenskeho - zacni proboha myslet... Jak chce CR jako pripadny neclen EU odolat obchodnimu tlaku? Jak chteji lide v CR zvysovat svoji zivotni uroven, kdyz podle mnohych v CR to "nejde". Jak budou Vase rodinna stribra (Skoda, Becherovka, CEZ...) chtit byt uspesna v EU kdyz se na jejich produkty bude uvalovat vyssi danove zatizeni oproti vyrobkum z EU... atd..
Lidi myslete!
0 0
možnosti

danny

24. 4. 2002 16:17
Re: Pohled zevnitr...
Vazeny pane, asi mate pravdu, ale to vidite vy, tam kde nyni zijete a budiz Vam to prano, ale uvedomte si, ze tady je ta situace naprosto zoufala, mladi lide nemaji kde sami zit, vysoka nezamestnanosti, spatne soudnictvi atd. Lidi uz v nic neveri, nekteri blbnou tak, ze nechteji ani k volbam, coz nechapu. Cechy jsou nadherna zeme, ale vy ted zijete nekde jinde v jine dimenzi, urcite vite o cem pisete, ale tady lide nevedi co si maji myslet. I kdyz cestuji tak nepoznaji jak kde co je, protoze to clovek musi byt v dane zemi dele. At nam proste z prima politici ci kdo rekne ano budete mit lepsi zivotni uroven, bude mnohem snadnejsi staveni bytu atd. zlepsi se vymahani svych prav, vrati se zase dulezitost rodiny, ktera tady tak upada, protoze co nam bude platny veliky majetek atd. kdyz se bude rodit mene deti atd. Tady lide potrebuji holt nejake aspon psychicke povzbuzeni, ne kazdy ma odvahu a moznost zit tam kde vy. Uvedomte si, ze zde byl 40 let komunismus, lide se nedokazi tak branit jako nekde v Nemecku a jinych vyspelejsich zemich, a my mladi, kteri jsme holt "spatnym" chovanim svych rodicu nakazeni taky uz dal nevime. Nemame penize na to, abychom mohli bydlet, abychom zakladali rodiny, pracujeme i 10-12 hodin denne a v praci Vam nechteji stejne pridat ani zaplatit za to. Ono kdyz uz pak zijite v techto podminkach clovek zacne premyslet tim stylem, ze nic nema smysl a ze se bude mit jeste hur. proc nam v zahranici nerikaji jak to bude uzasne byt EU? Nikdy jsem chvalu neslysela. Tady maji lide VS vzdelani, jsou lekari atd. muzou mit sebelepsi kvalifikaci, ale stejne jim to je prd platny. Lide se uz chteji vybabrat z toho marasmu tady, ale co nejdrive ne za 20 let. V tom je ten problem. Ja vim, ze nic neni zadarmo a budeme muset hodne udelat, proto abychom se meli lepe, ale co nejdrive, ja nehodlam cekat do 40 a pak teprve konecne bydlet sama a mit deti.
0 0
možnosti

Bad Boy

24. 4. 2002 14:05
NECHAPU
Naprosto nechapu pruzkumy,ktere naznacuji ze v refernedu by EU vubec nemusela uspet(myslim vstup CR).Nevim co lide chcou.Vyspela zapadni Evropa bude obchodovat bez cel,stejnymy bankovkami,bude mit silny trh,ktery bude schopen branit se Americkym obchodnim `uletum`.CR by naproti tomu byla v ekonomicke izolaci.Uz ted se zvysil pocet zahranicnich investic prave kvuli tomu,ze se ocekava ze CR bude v budoucnu v unii.My totiz nejsme zadne bohate Svyarsko nebo ropou oplyvajici Norkso abychom si tuto izolaci mohli dovolit.Spatne se mi to pise,ale jinou sanci proste nemame,tak se lidi vzpamatujte,nebrumlejte o nejakych prechodnych obdobich a myslete na to,co tady bude za 20 nebo 30 let.I kdyz je o prechodna obdobi potreba bojovat az do vstupu.
0 0
možnosti

danny

24. 4. 2002 15:13
Re: NECHAPU
Obdivuji Vas za to, ze dokazete myslet nad tim, co bude za 20-30 let, priznam se, ze nad timhle moc nepremyslim, planovat veci na tak dlouho dopredu mi neni vlastni. Zatim nemam deti, takze to je asi i jedno velke minus, ze nemyslim na to, ze oni se budou moci miti lepe. Pracuji ve firme, ktera ma vysoke zisky i v dobe kdy se vubec o EU nemluvilo a hlavne nikdo nerika, ze tam budeme uz za dva roky. Az bude doba za 30 let tak uz se budu chystat do duchodu a to uz si ted ve svem mladem veku setrim na duchodove pojisteni. Pro me je dulezite co je ted, a ne co za 30 let. Pokud chteji mit mladi lide deti, museji mit aspon nejakou nadeji, ze to nebude jeste horsi nez ted. Tady jde hlavne o to koho si zvolime do nove vlady, aby dokazala vybojovat co nejvice, nemyslim penez, ale abychom si mohli take my diktovat. vy si nechavate diktovat od bohatych lidi co mate delat? Ja teda ne, to ze jsou bohati neznamena, ze jsou dobri. Svycari v EU nejsou protoze vedi, ze by o vic prisli nez by jim to dalo. Jde o to davat si take nejake podminky, aby s nami nejednali jak s nejakymi uprchliky, nebyli jsme v izolaci. Mozna nejsem dobre informovana, ale nevim nic o tom, ze by Spanele ci jine novejsi zeme EU meli takova ta omezeni co se tyce prace. Vy kdyz si hledate praci tak si nechate jenom diktovat co muzete? Ja teda ne mam take nejake podminky napr. platove, pracovni doby atd. Je to naprosto normalni. Nesmime ze sebe nechat delat menecenne. Dulezite je kdo za nasi zemi vyjednava. Ja nejsem proti vstupu do EU jsem proti jakemukoliv ponizovani se a vdecnosti nekomu.
0 0
možnosti

xx

24. 4. 2002 12:30
Chceme dalsi RVHP?
Pokud by EU zustala u volneho pohybu zbozi a osob, melo by smysl do ni vstupovat. Tak jak se ovsem vyviji - velky urednicky moloch s normamy na vsechno a s prerozdelovanim vseho - to je cesta do pekel. Dle meho nazoru je jen otazka casu kdy to zacne v soukoli skripat a kdy se slavna EU zacne rozpadat. Vemte si jen volby ve Francii. Proc tolik hlasu ziskavaji pravicovy extermiste usilujici mimo jine o omezeni pusobnosti EU? Ignorovanim zakladnich faktu - at uz v oblasti ekonomiky nebo zakladnich lidskych prav (tim nemyslim zadnou pozitivni diskriminaci skupin obyvatel, ale skutene dusledne hajeni zakladnich prav kazdeho jednotlivce) ze strany temer celeho politickeho spektra, dava prilezitost extremistum chopit se tohoto tematu po vsem.
Proto jsou mi mnohem sympatictejsi hlasy, ktere by radi dostali EU do rozumnych koleji, ve kterych kdysi byla a ze kterych se uz bohuzel nezadrzitelne riti neznamo kam (ke svetlym zitrkum asi ne).
0 0
možnosti

Ondřej Polívka

24. 4. 2002 11:57
Proč se divíte?
Nechapu, proč je tady tolik křiku. Vstoupíme a budeme mít stejnou možnost. Bude záležet jen na nás, jak je budeme umět využívat. Nezapomínejte, že EU nám zadarmo nic nedá. Copak oni od někoho něco dostávají? Znovu opakuji, záleží jen na nás! V současné době není žádná jiná alternativa k vstupu do EU. Nápadům, jako založit středoevropské společenství, se můžu jen smát. Otázkou druhou je, jak velká by Unie měla být, jak se v ní bude rozhodovat atd. Hlavně nebrečet a začít s přípravami každý u sebe!
0 0
možnosti

Patron

24. 4. 2002 12:23
Re: Proč se divíte?
Stejná možnost u mě znamená stejné ceny, stejné platy, stejné příspěvky, stejné dotace. Ne moci pálit slivovici výměnou za nemožnost pracovat jinde než tady. Ne 25% na zemědělství oproti Německu. Dnes mi to připadá jako buďte rádi, ža vás vůbec vezmeme do nějaké unie.
0 0
možnosti

Maty

24. 4. 2002 11:54
Byrokracie
No tak z toho clanku jednoznacne plyne fakt,ze cela EU je velka byrokraticka masina,ktera jen prerozdeluje penize a spoustu jich uvizne v rukou uredniku...Vsude je to stejny.
0 0
možnosti

uran 235

24. 4. 2002 12:24
Re: Byrokracie
Je to tak.
0 0
možnosti

Ing. Jiří Beránek

24. 4. 2002 11:48
Pravdivě informovat o EU
dyž sleduji volební programy většiny politických stran, prakticky všechny berou vstup do EU jako dogma. Připomíná mi to léta nedávno minulá kdy se razilo heslo: Se Sovětským svazem na věčné časy a nikdy jinak.  Mám obavu, že vstup ČR do EU nám přinese víc negativ než pozitiv. Osobně vnímám mnohem víc ty zápory a nelíbí se mi, že politici mluví pouze o kladných stránkách, a o záporech se nemluví. Jedinou stranou, která se z toho vymyká, je strana Volba pro budoucnost, která je proti vstupu do EU a ví proč. Věřím, že se svým programem má šanci v Parlamentních volbách uspět.
Ing. Jiří Beránek
Kutná Hora
 
0 0
možnosti

kopi

24. 4. 2002 12:20
Re: Pravdivě informovat o EU
A muzete mi prosim nektera z tech negativ uvest a rict proc jimi jsou? Mam pocit, ze tech 50 procent lidi, kteri se nevyjadruji pro vstup do EU (ne ze by byli proti) nedokaze ve velke vetsine zduvodnit proc...
0 0
možnosti

danny

24. 4. 2002 11:41
reakce
souhlasim s Vasimi nazory, nikdo zatim jeste nevi, jaky vliv a dopad bude mit zavedeni Eura, co jsem tak pochopila z reakci lidi v zemich kde se tak stalo, tak z toho tak nadseni nebyli. Prijde mi to jako naivni napad, spojit vsechny dohromady. Jako kdyz si male dite mysli, ze vsechny deti si musi rozumet. Ale tak to prece v zivote nechodi, kazdy mame jinou mentalitu, jak italove, francouzi atd. Nejde udelat ze vsech techto statu jeden celek. Obavam se, ze tam pak prijde ke kroku, kdy se bude rozhodovat o tom, jakym jazykem se bude mluvit. Prominte, ale mne cestina nevadi a nehodlam ji zahodit, jenom kvuli tomu, ze ma nekdo naivni predstavu o tom, ze vsichni budeme stejni. Anglicky umim, nemecky jaktakz. Jenom se podivejte jak se snazi zmenit i francii, mne se libi jeji charakteristika, ten jazyk taky, je to nadherny jazyk. vubec nechapu, proc musi byt nejaka unie. A uz  vubec nejake soupereni s USA, je to blbost. EU je socialni zrizeni, na bazi nasich pridavku na deti, kazda zeme si ma vydelavat na sebe sama, ale tohle asi nekomu vysvetlovat je dost tezke. Vim, ze spousta lidi nesnasi Klause, ale podle meho nazoru on moc dobre vi o co tam jde, je na to dost inteligentni aby to pochopil. Proste jsme Evropa a hotovo, proc to menit. To je jako s omezenim pracovat v zahranici, dost uhozene, uz vidim vsechny cechy jak se zenou do EU rychle sehnat praci at mam poradne prachy.
0 0
možnosti

blee

24. 4. 2002 13:30
Re: reakce
No ano. Konecne nekdo pochopil o cem Evropska unie je. Je pravda, ze se tady vubec nemluvi o tom, ze se vstupem do EU se budeme muset vzdat cestiny (podobne jako ve Francii uz francouzsky taky prestali mluvit). Jezismarja! O tom snad vubec EU neni? Co to je za uvahy? Soupereni s USA je mozna blbost, ale kvuli udrzeni urcite (i kdyz chabe) rovnovahy ve svete je to nutnost. Howgh. LV
0 0
možnosti