Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Mezi Čechy obíhá stále více hotovosti

Mezi lidmi obíhá zhruba 257 milionů českých bankovek a 2,3 miliardy mincí. Prakticky každý den objem oběživa stoupá. "Někteří očekávali, že s rozvojem bezhotovostního placení hotovostní styk prakticky skončí. Nestalo se tak, naopak," řekl František Vokatý z ČNB. Nejkratší dobu přitom v oběhu vydrží padesáti- a stokoruny - předávání ruky do ruky je totiž zničí.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

karel

Nemůžu si vybrat
Rád bych polemizoval s tím, že si mohu vybrat jak chci platit: 1. Jsou instituce, které vyžadují platby složenkou a chtějí předložit potvrzený ústřižek (není jich málo, školy atd....). Hádat se nimi mě už přestalo bavit.
2. V hypermarketech (speciálně vyniká v tom Hypernova v Praze) jim velice často nefungují terminály a tak jsem nucen jit do bankomatu.
3. V trafice a v malých obchodech se bude asi vždy platit hotově a nejvíce právě stokorunami a padesátikorunami, tak nevím čemu se odborníci diví, že jsou nejvíce opotřebovány.
4. Elektronické bankovnictví je povětšinou závislé na internetu a ten je pořád pro domácnosti stále velmi drahý.
0/0
24.6.2002 8:48

karel

Re: Nemůžu si vybrat
Ještě dodatek:
Nechápu jak je možné a dovoleno, aby obchodníci používali terminály, kde stačí jen váš podpis a není nutný PIN. Tady se o bezpečnosti nedá mluvit. V těchto případech je jedno, jestli ztratím kartu nebo pět tisíc hotově. Ten podpis se stačí naučit šikovný člověk za deset minut, navíc drtivá většina prodavačů ten můj podpis s podpisem na kartě nijak pečlivě nekontroluje.
0/0
24.6.2002 8:51

Jarda

Re: Nemůžu si vybrat
Jestli problem s Hypernovou neni v tom, ze tam maji terminaly od Cesky sporitelny. Takze kdyz uz si uraci ten terminal vzit moji kartu, tak se mi to na ucte objevi v nejlepsim pripade za deset dni (vlastni zkusenost ).
Jarda
0/0
24.6.2002 11:18

Medvidek

Placeni na pumpe
Prikladam jednu zkusenost z pumpy.
Nejprv par otazek pro ty z vas, ktery pouzivaj kartu alespon jednou denne: Kontolujete si, co podepisujete ? Priznam se, ze asi jako kazdej ani ja nezkontroluju 100% vsech podepisovanejch veci .. a ani tech listecku z terminalu. Ale kdyz jsem jednou nabral benzin na pumpe za 500 .. byla tam takova holka presne co popisujete .. postup na listecku. Tipuju ji tak 24 hodin praxe na pumpe. Projela kartu, vsechno ok a dala mi lestecek k podpisu .. bylo na nem neco malo pres 5000 :-) Blbe tam zadala nulu ...
 
A priznam se i k druhy veci .. asi bych na to neprisel, kdybych ji to podepsal .. mozna (opravdu mozna) by na to prisla ucetni a to jenom pokud by na vypise bylo neco jako oznaceni pumpy, coz tam taky ne vzdy je ... a mozna by to stejne zauctovala a hotovo. Pohyby na firemnim ucte jsou dost velky a takovy castky se tam ztratej .. a kdyz na to pak prijdete za pul roku, je to stejne pozde, skleroza je vazna choroba :-)
 
Od ty chvile si davam aspon na tu castku pozor ...
0/0
22.6.2002 23:23

Fyzik

Karty
Jo, karty, to aby ale to placeni nesmelo trvat tak dlouho (meli by dostat rychlejsi terminaly) a navic se obcas stane ze se neco posere a kartu to odmitne, pritom je uplne v poradku... a co pak mate delas s plnym vozejkem.
0/0
22.6.2002 10:55

Vladimir

Pochybná výhoda platebních karet .
Platební karty jsou velmi výhodný nástroj, a to zejména pro banku ! Mají Vás v hrsti, a o
to jim jde. V USA jste bez kreditní platební karty  neschopen normálního života, příjde to sem také...
Dostanou nás na ohlávku karet !
0/0
22.6.2002 8:37

Honza

Re: Pochybná výhoda platebních karet .
Presne taq, dnes si v cizine za cash uz ani auto nejde pujcit, jak nemate kreditku, pujdete pesky.....
0/0
24.6.2002 8:59

Ivo

Bankovky a mince
Mince v hodnotě 100 či 200 Kč, pro něž tu někdo pléduje, nechci, nosit závaží v kapse kalhot nebudu. Přehled o stavu hotovosti v peněžence získávám v oddělení bankovek, padesátikoruny (navíc těžké a rozměrné) mi v tomto směru nevyhovují. Papírové dvacetikoruny nepostádám, nicméně jsou z nejhezčích bankovek (chtěli je ode mě koupit v Turecku) a jako platná bankovka by měly by být v oběhu. Mince mají někteří lidé v prasátkách. Desetníky a dvacetníky bych nerušil. Jeden cent v měně euro je sice asi 30 haléřů, ale pro obyvatele západní Evropy má stěží kupní sílu (spíš slabost) našeho desetníku. Placení kartami mě neláká. Upřímně řečeno, dosud jsem nepochopil, v čem má být jeho výhoda.
0/0
21.6.2002 20:42

Kris

Re: Bankovky a mince
Já jsem to tedy pochopil, ale nejsem si jistý, zda to pochopili i obchodníci. Pro mě je karta výhodou, protože si po výplatě vyzvednu dva tisíce na drobné výdaje za měsíc a zbytek se snažím platit kartou. Nemusím uvažovat, zda mám aktuálně u sebe dostatečnou hotovost, nemusím kontrolovat, zda mi správně vrátila pokladní, je to pohoda. Bohužel větzšina obchodníků radši bere hotovost a karty nepřijímá, což mě nepřekvapí u trafiky na ulici, ale určitě udivuje například u Kauflandu
0/0
21.6.2002 21:15

Heduš Homolková

Re: Re: Bankovky a mince
A nemusíš vlastně vůbec kontrolovat, jestli ti z účtu neodtéká i něco navíc ;-)) Tomu říkám dojná kráva !
0/0
21.6.2002 22:31

bear

Re: Re: Bankovky a mince
Oni totiž nenažraní bankéři obchodníkům strhávají 3,5% ze zaplacené částky, navíc placení je stále zdržování u kasy, a o bezpečnosti nemluvěNavíc zkuste si spočítat poplatky za vedení karty, a vybírání z automatu.
 
 
0/0
22.6.2002 1:18

Leoš

Re: Re: Re: Bankovky a mince
To je šlendrián, nedivil bych se nějaké pevné částce na úrovni 3 Kč (Poštovní spořitelna má tento rozdíl mezi vnitorbankovní a mezibankovní platbou při placení z účtu). To, že je to stanoveno v procentech je zlodějina. Na druhou stranu není od obchodníků seriózní si na toto žehrat, kdo jiný než oni to mohou zahrnout do nákladů a stanovit si podle toho ceny. Dokonce jsem setkal s přístupem, že mi to na kartu prodá, ale o 10 % dráže, už jsem se tam nikdy neobejvil.
Údajně ve Španělsku lze kartou zaplatit i milodary v kostelech. U nás se některé obchodní řetězce (a to i nadnárodní) chovají jako žebráci (pokud nevíte, co tím myslím, zkuste se zeptat žebráka které druhy karet přijímá ).
0/0
22.6.2002 12:17

vasek Hanus

Re: Re: Re: Re: Bankovky a mince
Typicky priklad hlupaka - socialistu. Tento typ socialismu se vyznacuje tim, ze jeho zastanci jsou s uplne bohorovnou samozrejmosti presvedceni ze vsechny vicenaklady ktere vyplyvaji z jejich specfickych priorit a jejich specifickeho zpusobu zivota (zpravidla pokrouceneho) by mely byt pausalne rozpocitavany i na ostatni spoluobcany. Protoze CO JE TO ZA NESMYSLNY NAPAD aby to obchodnici zahrnuly do ceny. To by pak tu zvysenou cenu platili i zakaznici kteri kupuji cash. Coz jsem treba ja. A s tim tedy zasadne nesouhlasim. Tvuj pozadavek by se dal hypoteticky uplatnit pouze u obchodniku,kteri vubec nemaji zavedenou cash pokladnu a prodavaji vylucne za plastove penize.
0/0
25.6.2002 8:49

Sketch

Re: Re: Re: Bankovky a mince
3,5 % ?!? Uz jsem to slysel z vice mist, ale stale tomu nemuzu uverit??? Je to skutecne tak zlodejska castka ? Pripada mi to naprosto neuveritelne ....
0/0
24.6.2002 10:00

RoB

Re: Re: Re: Re: Bankovky a mince
Kupoval jsem kola. Obchodník mi řekl, že mi dá 1000 Kč slevu, ale po dotazu na platbu kartou ji odvolal. Takže jsem musel k bankomatu
0/0
24.6.2002 12:31

Honza

Re: Re: Re: Re: Bankovky a mince
Ano je. Také už se mi stalo, že mi obchodník nybídl 5% slevu při platbě hotově. Tak jsem šel do bankomatu
0/0
25.6.2002 16:24

Leoš

Papírové dvacetikoruny?
Jste-li majitelem papírové dvacetikoruny, potom máte v ruce téměř muzejní kousek. Mně osobně přijde papírová dvacetikoruna do ruky zhruba jednou za jeden, dva i tři měsíce. Prakticky od vánoc 1995 již z banky nechodí. Přibližně stejně vzácné jsou i kovové padesátikoruny. Protože přeci jen je počítání hotových peněz mým denním chlebíčkem a nabízení účtů jakbysmet, tak některé reakce občanů jsou přinejmenším podivné. Když jim nabídnete účet tak se setkáte s různými reakcemi od "a je to povinné?", přes "kolik za to máte?" ke třeba "banka zkrachuje a přijdu o všechno". Na druhou stranu je pravda, že si za to mohou banky samy. Například půjčováním peněz kdekomu bez záruky návratnosti, příliš vysokými maržemi, nemravně vysokými platy úředníků (a zlatých padáků) ve srovnání s příjmy běžného úspěšného občana,  tunelováním fondů, zkracováním hodin pro veřejnost,....
Když jsem si chtěl vyměnit v 90. roce valuty, tak mi odcházející úředníci řekli: "Vážený pane, v Evropě nikde nemají banky otevřeno odpoledne."
Ale občané nejsou také bez viny. Každá práce něco stojí, takže banky si nechávají platit za vedení účtu, za pohyb, no a naši občané byli zvyklí mít kdeco zadarmo, a to v kapitalismu nejde.
0/0
21.6.2002 19:43

Re: Papírové dvacetikoruny?
Jak vypada papirova dvacka? Jakou ma barvu? To fakt existuje? A plati? V zivote jsem ji nevidel.
0/0
21.6.2002 20:46

Honza

Re: Re: Papírové dvacetikoruny?
modrou
0/0
25.6.2002 16:25

RL

Re: Papírové dvacetikoruny?
no, proc by v kapitalismu nemelo byt vedeni uctu, pohyby, apod. zdarma ? Kdyz nekomu pujcim sve penize na to, aby s nimi podnikal, tak proc mu mam za to platit ???
0/0
21.6.2002 20:47

admiral_Atvar

mince !
probuh, proc skuhraji nad malou zivotnosti 50 a 100kc ? papirove 20ky mizi a to je dobre, mince jsou lepsi. obcas se jeste uvidi mince-50 , tak proc komplet neprejit na 50,100 a 200kc mince? bylo by to pohodlnejsi a vydrzely by dele. akorat by mely byt z praveho kovu a ne pokovene oceli.
0/0
21.6.2002 19:08

MrGogo

Re: mince !
Prosím vás, co to je "pokovená ocel" ??? :o))
0/0
21.6.2002 20:02

Eso

v obchodech se platit neda
Zadny paradox to neni - v nasich obchodech se platit kartou prakticky neda. I tam, kde by to melo byt bez problemu (treba supermarkety) to prodavacky neumi/nefunguje jim to/na papirku maji postup jak na to a kdyz jim to ani tak nejde volaji jedineho cloveka v obchode, ktery to umi :(((
0/0
21.6.2002 18:56

Leoš

Re: v obchodech se platit neda
A to v některých vůbec nerozlišují Cirrus/Maestro a Eurocard/Mastercard.
0/0
21.6.2002 19:16

kladivo

Re: v obchodech se platit neda
presne tak a ikdyz to umi, tak platba kartou trva asi trikrat dele nez hotove.. nechapu treba, na co je dobre se este podepisovat pri placeni kartou atd..
0/0
21.6.2002 19:32

MrGogo

Re: Re: v obchodech se platit neda
:-) Podpis je způsob autentizace uživatele... Stejně jako při zadávání papírového příkazu k úhradě. To, že 80 % pokladních se neobtěžuje podpis zkontrolovat proti vzoru na kartě, by je správně mělo stát minimálně prémie. Až ztratíte kartu a někdo si takhle na váš účet koupí pár věcí, tak se budete sakra divit.
0/0
21.6.2002 20:06

kladivo

Re: Re: Re: v obchodech se platit neda
no ale ten podpis je na te karte !! takze kdyz ji nekdo najde, tak se ten podpis nauci!
0/0
21.6.2002 20:15

pavel

Re: Re: Re: Re: v obchodech se platit neda
presne tak....
0/0
21.6.2002 21:52

Leoš

Re: Re: v obchodech se platit neda
Vrcholem všeho je TESCO, BILLA, a určitě byste našli i další, kde kromě PINu po vás budou chtít ještě autogram . Normálnímu bankomatu stačí PIN, v Hypernově, pokud už poznají Cirrus/Maestro  (šance 50:50) nebo OBI tak jim stačí autogram. V jednom našem knihkupectví, rádo by renomovaném, se při částkách pod 400 Kč odmítají kartou zabývat
0/0
23.6.2002 9:35

P.

Re: v obchodech se platit neda
Naprosto souhlasím! Sám mám zkušenost, že mi kartu několikrát odmítli jen proto, že je to příliš složité. Jediné místo, kde jsem zatím neměl problémy jsou čerpací stanice.
0/0
21.6.2002 22:09







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.