Silna koruna a cena automobilu v Cechach
Na prvni pohled by se zdalo, ze silna koruna by mohla znamenat levnejsi automobily, a to nejen z dovozu. Jenze zvazime-li situaci z pohledu automobilek, tak ty oslabenim dolaru ztraceji na ostatnich trzich, na terych se obchoduje v dolarech. Takze se snazi fixaci cen na ostatnich trzich (viz v CR) kompenzovat ztraty takto vznikle. Samozrejme spekulativni motiv domacich dealeru je nutno tez povazovat za signifikantni. Avsak vetsina z nich ma ceny "doporucene" od materskych automobilek, a tak prostor pri pripadne upravy cen resp. slevy se tak pohybuje nekde okolo 5% z celkove ceny automobilu.
Uvedomime-li si, ze koruna posilila vuci dolaru o cca 25% o proti stejnemu obdobi minuleho roku, kdy se obchodovala okolo 40 KC za dolar. Pak zakaz reexportu, ktery se stal stabilni soucasti dealerskych smluv s vyrobci automobilu, zjevne odhaluje svuj duvod. Tedy automobilka nechce, aby jeji oficialni dealeri participovali na pripadnych ziskcich ze zmen devizovych kurzu. Ztraty je ovsem pocitit necha pokazde.
Jen tak pro zajimavost podotykam, ze v pripade, ze si chce automobil v CR zakoupit cizinec a pouzivat jej ve sve rodne vlasti, tak kazdy dealer si pro jistotu vyzada souhlas resp. oficialni povoleni od sveho dodavatele. Tresty za nelegalni (rozumej bez povoleni automobilky) prodej novych automobilu v cizene domacimi dealery jsou pomerne drsne. Vysoke pokuty kolikrat prechazeji az k odebrani licence. To ovsem jen tak pro zajimavost.