Re: IC vs. EX
No, tím, že se ušetří cestou na Slovensko bych si ještě nebyl tak jistý. Přeřazení vlaku do jiné kategorie v CZ neznamená, že totéž musí automaticky provést SK. Abych nebyl abstraktní, tak uvedu konkrétní případ z jednoho z nedávných grafikonů, kdy byla situace opačná:
Detvan u nás jezdil jako IC s příplatkem 30 Kč, na Slovensku jako Expres. Ovšem pouze ve vnitrostátní relaci - při zakoupení jízdenky do CZ chtěly slovenské železnice příplatek jako u mezinárodního IC, tehdy cca 140 korun. Jízdenku tedy bylo vhodnější koupit raději u nás jako zpáteční, což sice vypadá jako samozřejmé, ale pokud cestujete třebas z Oravy tak díky přípojům nemáte vůbec zaručeno, že v Žilině stihnete zrovna ten Vámi vyhlídnutý spoj.
Jinak bych se ještě přidal k názoru, který tu zazněl - ČD si opravdu vůbec nejsou jisté tím, kdo je pravidelný zákazník. Jako spousta jiných lidí jezdím pravidelně z Moravy v neděli do Prahy a v pátek nazpět, urazím tak téměř tisíc kilometrů za týden. Po známé anabázi, kterou dráhy provedly s kartou Z v loňském roce (elegantní zdražení díky zrušení a téměř okamžitém znovuzavedení slev na zmíněnou kartu, v mém konkrétním případě z cca 130 na 180 korun bez příplatků na IC) jsem se mailem ozval na Gř ČD s názorem, že tím výrazně zdražili cestování pravidelným zákazníkům. Obdržel jsem vskutku kuriozní odpověď - "Pro své příležitostné cesty můžete využít i jiných výhod ČD než jen cenu - rychlost a spolehlivost." Namítal jsem, že ujedu (a tím i utratím) mnohem víc než někdo, kdo do Prahy jezdí denně třeba z Českého Brodu nebo Říčan. Odpověď byla stejně brilantní. "Ano, při letmém pohledu se Vám to tak může jevit, ale nepoužíváte vlak každý den." Takže teď pokud jen můžu jezdím při svých "pravidelných příležitostných cestách" autem nebo autobusem a mám klid.