Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Vánoční nákupy táhnou ekonomiku

Přeplněná nákupní centra a miliardy korun utracené za vánoční nákupy jsou důležitou injekcí pro chřadnoucí domácí ekonomiku. Právě před Vánocemi se hospodářství roztáčí na nejvyšší obrátky. Loni Češi utratili v posledních třech měsících před Vánocemi o 60 miliard korun více než v předchozí čtvrtině roku. Útraty vzrostly z 546 na 604 miliardy korun. Podobný výsledek čekají obchodníci i letos.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

KS-pobledlost sama

Mozna blbe pocitam, ale
zkuste me nekdo opravit. Prumerny obcan CT vcetne kojencu a duchodcu utrati v prumeru na Vanoce 55.000 Kc ???... no nevim jak kdo tady, ale prece jenom... to se mi zda trochu pritazeny za pacesy.. nebo zeby????
0/0
18.12.2002 12:50

nojo

To nejsou tržby jen za Vánoce, ale za poslední tři měsíce,
a to všeho zboží
0/0
18.12.2002 13:33

KS-pobledlost sama

Re: To nejsou tržby jen za Vánoce, ale za poslední tři měsíce,
Tak to vpada, kdyz ctu tri clanky najdenou a jeste koukam na hokej ... diky... to uz je lepsi ;-)
0/0
18.12.2002 13:38

Gaston

Re: Re: To nejsou tržby jen za Vánoce, ale za poslední tři měsíce,
Ale i tak by naše čtyřčlenná rodina musela utratit cca 75000Kč. A s ní podobně podle počtu osob všechny ostatní rodiny.
0/0
18.12.2002 13:47

ekonomický expert

Konečně důkaz a zdravém, rychlém rozvoji ekonomiky. Pokud by snad měl někdo jiný názor, tak nechť kvalifikovaně uvede, bez politických plků a tlachů.
0/0
18.12.2002 10:52

Vendula

Re: Konečně důkaz a zdravém, rychlém rozvoji ekonomiky. Pokud by snad měl někdo jiný názor, tak nechť kvalifikovaně uvede, bez politických plků a tlachů.
Nejsem ekonomický expert, takže to příliš kvalifikované nebude, ale přece. Lidé si prostě, zrovnatak jako naše "demokratická" vláda půjčují (to je sice do jisté míry dobře, ale právě jen do jisté míry), aby si mohli žít "nad poměry". Dovolím si to přirovnat, k situaci kdy sedím v bistru (kde znám majitele) a po drué sklence vína mi dojdou peníze. Mohu odejít domů - což by bylo nejlepší, nebo si mohu dát další sklenku na dluh (potom mi zachutná, budu chtít ještě jednu případně pozvu kamarádku). V druhém případě skončím s větším, nebo menším dluhem. Ten mohu příště vyrovnat. Pokud je ale větší a já nemám dostatek peněz, začnu se tomuto bistru vyhýbat a v extrémním případě si mohu začít přát, aby se místu něco nedobrého stalo (zatčení majitele, požár atd.). V naprostém extrému se o to mohu i přičinit... Je velice podobný vztah (který bude mít v budoucnu stejný dopad) jaký má naše zadlužující se vláda k lidu této země a potažmo i vztah, který mají/budou mít lidé k těm co  jim půjčují... Experiment s demokracií v Čechách nemůže dopadnout dobře
0/0
18.12.2002 11:55

Šourek

Re: Re: Konečně důkaz a zdravém, rychlém rozvoji ekonomiky. Pokud by snad měl někdo jiný názor, tak nechť kvalifikovaně uvede, bez politických plků a tlachů.
Paní nebo slečno Vendulko a nejlepší by bylo, kdyby si při tom pěkně zašukala a peníze tak vydělala.Zdravím Tě.
0/0
18.12.2002 19:29

nojo

Re: Konečně důkaz : Je to život na kraji propasti, experte.
Jestliže máme každoročně schodek zahraničněobchodní bilance přes 100  milliard způsobený  pasivy ve zbožové výměně a jestliže se tento schodek na běžném účtu jen stěží dorovnává přílivem převážně nevýrobních investic a výkonem domácích služeb, není to zrovna povzbudivý vývoj, - to za prvé.
 Za druhé  je současná vlna vysoké spotřeby způsobena převážně OČEKÁVÁNÍM  růstu domácí ekonomiky navoděném  růstem kurzu koruny v posledních letech (ten ale má spekulativní důvody-příliv dolarů za prodej podniků  brzy skončí) a blížícím se vstupem do EU. Je to v podstatě zadlužování domácností bez odpovídajícího růstu podstaty - výroby (služby budem do zahraničí stěží prodávat). A neroste jen zadlužení domácností a pasivum zahr. obchodu, prodaly se majetky za stamiliardy a přesto v kase není ani kačka a hrozivě roste státní dluh ...
Růst tržeb sektoru  služeb a zahraniční kapitál ve formě zařízení kanceláří, ovládnutí bank a podobně  nebudou stačit schodky utáhnout. Zvláště když se po vstupu očekává rychlé ovládnutí značných částí českého trhu zahraničnáími výrobky a vytlačení (likvidace) českých výrobců.
 
0/0
18.12.2002 13:17

Daňový soumar

Re: Re: Konečně důkaz : Je to život na kraji propasti, experte.
Právěže pouze služby a jejich prodej do zahraničí můžou zvrátit zmíněný schodek.
0/0
18.12.2002 13:43

Daňový soumar

Pro marxistické ekonomy
Ekonomicky není vůbec důležité, kde se zboží vyrobilo, ale kde se realizuje zisk, nebo jeho největší část! Výrobních kapacit spotřebního zboží je ve světě nadbytek, je mnoho komodit, které výrobce prodává pod výrobní cenou, nebo v lepším případě za režii, tedy přidaná hodnota téměř žádná. Pokud vezmete v úvahu i vysokou automatizaci výroby, pak produkce zvláště spotřebního zboží je pro stát spíše přítěží. Zisk přinášejí především služby, tj. i obchod.
0/0
18.12.2002 10:23

admiral_Atvar

Re: Pro marxistické ekonomy
proc je tedy asiate tak masove vyrabeji a diky tomu se z rakosnickych bahnaku dostali na zapadni uroven ?
0/0
18.12.2002 10:35

Marcel

Re: Re: Pro marxistické ekonomy
Na západní úroveň se dostala malá část místních obyvatel, která zprostředkovává prodej těch výrobků na západ.
0/0
18.12.2002 10:42

admiral_Atvar

Re: Re: Re: Pro marxistické ekonomy
mi se to tak nejak porad nezda. obchod ano, ale coby doplnek vyroby. jinak je to jen takove prehazovani penez. to nam slibovali ODS v 91-92, jak CR z obchodu zbohatne. ha a jak to dopadlo. neco jineho je vyzkum a vyvoz napadu, to vydela, ale neustaly obchod nic nevygeneruje, maximalne roztoci inflaci.
0/0
18.12.2002 11:24

Daňový soumar

Re: Re: Re: Re: Pro marxistické ekonomy
Obchod odjakživa rozhýbával ekonomiku. Inicioval výrobu, vývoj, dopravu, další služby. Hodnota HDP se nikde nepočítá pouze z výroby a v rozvinutých zemích se výroba na HDP podílí zhruba třetinou, při dlouhodobé inflaci pod 3%. Můžeš o tom polemizovat, můžeš o tom vést diskuze, ale to je asi tak všechno, co s tím můžeš dělat. :-)))
0/0
18.12.2002 11:36

Honzajs

Re: Re: Re: Re: Re: Pro marxistické ekonomy
Tady máš vzorec: HDP = soukromá spotřeba + vládní spotřeba + investice + čistý export. Výroba je ve všech složkách.
0/0
18.12.2002 12:49

Daňový soumar

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Pro marxistické ekonomy
A co?
0/0
18.12.2002 13:39

Honzajs

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Pro marxistické ekonomy
No že obchod není zrovna tahoun ekonomiky, i kdyř se bez něj samozřejmě neobejde. tahounem jsou poskytované služby a výroba
0/0
18.12.2002 14:39

Daňový soumar

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Pro marxistické ekonomy
Vždy platilo a bude platit: není důležité vyrobit, ale prodat!!! A obchod se řadí mezi služby.
0/0
18.12.2002 16:20

Honzajs

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Pro marxistické ekonomy
S tím také souhlasím, ale musím mít co prodávat.
0/0
19.12.2002 8:51

Marcel

Re: Pro marxistické ekonomy
To je pravda. Nejbohatší země jsou ty, které dovedou lépe obchodovat než vyrábět.
0/0
18.12.2002 10:37

co?

Re: Pro marxistické i jiné ekonomy
Nízký zisk z výroby zboží mají země kde jsou oproti dovozu vysoké výrobní náklady, a tak jsou pro ně atraktivní služby, to jo. Pro Čínu je ale výroba zboží v důsledku nízkých výr. nákladů atraktivní .  A tak země s drahou výrobou dovážejí a dovážejí levnější zboží, a protože nemají laciným zemím dost co nabídnout, schodek se zvyšuje a zvyšuje... a takhle to asi půjde do nekonečna, jo? -----
 Americký schodek zahr. obchodu je hrozivý, americké domácnosti předlužené, akcie se propadly, ubylo jmění a hlavně financí - a celej ten život na dluh financoval zahraniční kapitál kterej  se začíná stahovat, ... Financování americké ekonomiky se může dostat do vážných potíží - už teď  musí amíci sehnat měsíčně asi 5,5 miliardy dolarů  zvenku. Jenže tok kapitálu se obrací...Dolar čeká ještě hlubký pád a Ameriku možná krize.
0/0
18.12.2002 11:36

KS-pobledlost sama

Re: Re: Pro marxistické i jiné ekonomy
US  uz jsou v tezke krizi, takze neni na co cekat. Oziveni prijde nejdriv po sesti, sedmi, mozna i vice mesicich. Vsechno bude zalezet na "pripadne" valce. ZelAllah je to tak.
0/0
18.12.2002 12:44

Daňový soumar

Re: Re: Re: Pro marxistické i jiné ekonomy
Ekonomika USA je úplně jiná liga. Navíc jsou už druhý rok ve válce, propadly se jim dramaticky burzy a přesto propad HDP a další ukazatele žádnou těžkou krizi nevykazují. Jejich "chmurné" vyhlídky by pro nás byly požehnáním...
0/0
18.12.2002 13:47

Honzajs

Re: Re: Re: Re: Pro marxistické i jiné ekonomy
Zatím je táhne soukromá spotřeba živená boomem na trhu refinancování hypoték. Ale dlouhodobě je to neudržitelné.
0/0
18.12.2002 14:41

admiral_Atvar

Re: Re: Pro marxistické i jiné ekonomy
USA nabizi technologie a licence, z tech se jim zije, my nenabizime ani to :(
0/0
18.12.2002 12:55

Dojič

"Nakupujte hned, plaťte později."
A vygumované, reklamou zmanipulované socky s platební kartou v ruce (velmi IN), kterou banka poskytuje samozřejmě zdarma, nebo s úžasně výhodným spotřebitelským úvěrem, nakupují, nakupují a nakupují.......
0/0
18.12.2002 10:06

Petr

Re:
Na druhy strane kdyz kdejaky jouda vidi, jak ty prachy roztaci "Spidlin i jevó kamánda" proc on sam by si taky nevyhodil z kopejta, ne?
0/0
18.12.2002 10:12

Láďa

Re:
Většina socek zatím pořád platí hotově. Když čekám v nějakém marketu ve frontě, používá kartu sotva každý desátý a lidi mají vztek, že zdržuje.   Každá karta taky není kreditní.
0/0
18.12.2002 10:32

admiral_Atvar

Re: Re:
a nezdrzuje snad ? nedejboze, kdyz se neco pokazi a pokladni vola "odbornika" - manazera co tomu stejne prd rozumi. to ze nekdo plati hotove, neznamena, ze je socka.
0/0
18.12.2002 11:22

ReCall

Re: Re: Re:
NEZDRŽUJE!!! To jak je rychlej terminál (čtečka karet), záleží na rychlosti linky, kterou je ten dotyčný terminál napojen na banku (respektive na MUZO). A pokud by nebyl vývoj, tak bys asi ještě teď s chutí provozoval směnný obchod. Pavel Z. (Liberec)
0/0
18.12.2002 12:05

Honzajs

Re: Re: Re: Re:
NEZDRŽUJE. Přece s sebou nebudu tahat hotovost. Nákupy nad 1000 kartou.
0/0
18.12.2002 12:50

Lucie

Re:
Jak jejiž dole trefně pozmenáno, ne každá karta je kreditní. Z toho jak se vyjadřujete je vám evidentně líto, že jste ještě na katru nezmohl,co?
0/0
18.12.2002 12:54

Modrý pták

Pane redaktore,nadpis tohoto článku je špatný a zavádějící!!!
0/0
18.12.2002 9:23

Petr

Uz se tesim az zadluzene obcanstvo v okamziku, kdy zjisti ,ze jaksi nema na splaceni svych spotrebitelskych uveru vyrazi nekam na namesti s bojovnymi transparenty a s. V.I.Spidlin jim to stejne jako v pripade vycuranych kampelickaru nakonec zaplati z nasich dani!!
0/0
18.12.2002 9:02

Sketch

Re:
Tak toho se desim taky (vlastne se divim, ze je to jeste nenapadlo) . Blbost nekterych lidi je neuveritelna, jsou pripady co si berou pujcku na telefoni kartu, nakup jidla na vikend atd.
0/0
18.12.2002 9:20

ppetr

Re:
docela bych tomuto scenari i  veril,ta nase vlada je na to bl.. dost.
0/0
18.12.2002 9:40

navijak

Vysvětleni
ten udaj 600 miliard je HDP. na hlavu to opravdu dela 60 tisic. za tri mesice je to 20 tisic na hlavu a mesic a to se mi nezda tak moc. odpovida to realite a neni vcelku co vysvetlovat. prumerny plat je 16000 a este za tebe hodne utrati stat z dani. plus velkou cast si necha firma a utrati ji take.
0/0
18.12.2002 8:32

Modrý pták

CHřadnoucí a chladnoucí ekonomika.
Za vlády alkoholika Zemana bylo chlubeni o růstu ekonomiky na denním pořádku.Ovšem pravdivost o tom,co vlastně rostlo nepadla nikdy.Ten kdo čte a zajímá se jen trochu o ekonomiku,ví dobře o co vlastně šlo.Domácí ekonomika jako tahount rozvoje státu ovšem léta letoucí skomírá.Velice ekonomice pomohl k úpadku bývalý komančský ,vhodný tak do totalitní RVHP ministr průmyslu Grégr.Škoda,že nevyšel jeho "velký třesk" a dluh státu mohl být o hodně vyšší.O tom,že se ekonomika propadá do kopru se ovšem dovídáme veřejně až teď po schválení pohřebního rozpočtu.Nejhloupější ministr financí Sobotka je opravdy tak hloupí,že se ještě prěd kamerou chlubí o schváleném pohřebním rozpočtu.
0/0
18.12.2002 8:32

Diplomat

Zato vy jste chytrÍ
Slyšel jste někdy něco o ekonomických cyklech? Nahoru a dolů, nahoru a dolů, to je úděl všech tržních ekonomik (a vůbec všeho). V letech 1999-2002 tu ekonomický růst opravdu byl, v tom vám nelhali. A že se teď trochu zpomaluje, to není ani tak vinou interních záležitostí ČR, jako spíš dlouhodobými problémy v Německu a celé EU. Kvůli jejich stagnaci a slabé poptávce nám vázne export, což je právě to, co nás zpomaluje. Lze očekávat, že - navzdory vašemu nepoučenému remcání - česká ekonomika se zase za čas rozjede, až se trochu dostanou do formy i na Západě.
0/0
18.12.2002 9:24

Honzajs

Re: Zato vy jste chytrÍ
jde o to, jak dlouho to bude trvat.
0/0
18.12.2002 12:52

lingvista

Pani redaktorko, apetyt se pise s mekkym "i".
"Letos však nakupovací apetyt Američanů rychle vychladl"
0/0
18.12.2002 8:32

člověk

dopad na českou ekonomiku
Nějak mi uniklo, jak takové předvánoční běsnění může pozitivně ovlivnit českou ekonomiku. Jasně, že prodej znamená plus pro ekonomiku, ale tam, kde bylo zboží vyrobeno. No a vzhledem k silné koruně vsázím na cokoliv, vyjma pár výrobců s visačkou "Made in Czech Republic". Maucta.
0/0
18.12.2002 8:14

Twisp

Re: dopad na českou ekonomiku
I to co se u nas zobchoduje,ale  nevyrobi  ma prinos do nasi ekonomiky, to kazdy vi! Jenom me trapi ze CR si zvyklo zit dost na dluh a to nemyslim jenom statni aparat, ale i rodiny! Vezte, ze nas ceka vetsi krize a muj predpokla je, tak konec roku 2003 - mozna uz jeho polovina!
0/0
18.12.2002 8:39

Woslik

Re: Re: dopad na českou ekonomiku
..mno, co se tyce dluhu tak souhlasim, i kdyz si myslim ze urcite investice jsou jeste potreba.... , ale uz by se KONECNE mohla udelat ta slibovana reforma socilaniho systemu, jejiz odkladani nas kazdy rok stoji tezky miliardy. A politika easy money z hlediska rodin prece neni vubec spatna.... v americe to fungovalo a funguje uz dost dlouho.... ;) ia
0/0
18.12.2002 9:01

Sketch

Re: Re: Re: dopad na českou ekonomiku
Nesrovnavejste USA a CR. Ce je pro USA vyhodne nemusi byt vyhodne pro CR. "Easy money" v USA podporil rust americkych financnich domu a firem. V CR zadnou czech banku nemame. V USA probihala kampan podporujici nakup americkeho zbozi v CR se kupuje zbozi made in China atd...
0/0
18.12.2002 9:15

Modrý pták

Re: Re: Re: dopad na českou ekonomiku
Příteli Osle,ani nevýš co ekonomika obnáší a už vůbec nic o ekonomice USA.
0/0
18.12.2002 9:21

14C

Re: Re: Re: Re: dopad na českou ekonomiku
příteli ptáku ... hlavně, že ty VÝŠ. a níž by to třeba nešlo ??? ... :)))))))))))))))
tyhlety "řiťolezce" kolegy st. clause fuckt miluju ... stejně jako špidlíny, pilipofce a woobety všechnu chamraď v parlamentu a ve vládě ... :(((
0/0
18.12.2002 9:43

Woslik

Re: Re: Re: Re: dopad na českou ekonomiku
Woslik ekonomiku studuje na vysoke skole, takze si troufne tvrdit, ze o ni neco vi.... ;)
btw: ..politika Easy money mimo jine znamena, ze i k domacnostem se penize dostanou lehcejc, a tudiz koupi vice... = zvysovani agregatni poptavky = rust hdp
0/0
18.12.2002 12:37

Sketch

Re: Re: dopad na českou ekonomiku
Kazdy vi, ze efekt je "temer" nulovy. Zlepsi to docasne bilance, ale jsou to horke penize, ktere jdou opet mimo obeh. Jina situace je v USA kde se prodava drtiva vetsina zbozi made in USA.  Clanek tim vyvolava nasmyslny zaver, ze vlastne narame napomaham ekonomice kdyz si koupim video made in China. 
0/0
18.12.2002 9:09

micron

Re: Re: Re: dopad na českou ekonomiku
Máte mylné informace. Když si projdete hypermarkety v USA, zjistíte že zboží typu "Designed in Taiwan, made in China" je tam stejně moc jako u nás.
0/0
18.12.2002 10:04







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.