Vážení,
jako obvykle při přenosu evropské legislativy do Česka, i v tomto případě došlo k informačnímu šumu.
Nevím, kde autor příspěvku "Staří sedláci budou muset do lavic" vzal informace, že žadatelé o dotace budou muset mít alespoň minimální zemědělské vzdělání, tedy absolvovat alespoň střední odborné učiliště zemědělské.
Podmínky EU pro udělení podpory z Evropského garančního a podpůrného fondu jsou dané Nařízením EC 1257/1999, kde se v článku 5 doslova praví že žadatel má "...adequate occupational skill and competence ..."
Slovo adequate lze přeložit jako dostačující, vhodný, náležitý, přiměřený, odpovídající. Slovo skill pak česky znamená dovednost, odbornost, schopnost, zkušenost, nebo kvalifikace.
Competence se překládá jako schopnost, ale také způsobilost nebo oprávnění.
Tedy výklad celého sousloví je velice široký - od přiměřených odborných dovedností po náležitou odbornou kvalifikaci.
Výklad je zřejmě v kompetenci domácích úředních orgánů.
Jestliže jeden z dalších paragrafů příslušného nařízení EC zahrnuje podporu odborného školení, organizovaného mimo rámec regulerní výuky na zemědělských školách, na které je rovněž možno žádat dotace, pak je nasnadě, že zemědělci budou tlačeni k tomu, aby si své odborné způsobilosti tímto způsobem doplnili a získali tak "patřičnou kvalifikaci".
Pokud vím, tak ani citované nařízení ani žádná z jeho novel žádný způsob prokazování kvalifikace neuvádí.
Dotaci na organizaci doškolování dostanou samozřejmě jen některé akreditované školy.
Nevím nic o podmínkách této akreditace, a nemohu tedy posuzovat jestli vybrané školy ji dostaly oprávněně, ale doufám že ano !!!
Setkávám se s řadou studentů středních zemědělských nebo i vyšších odborných a dokonce vysokých škol, kteří k nám přicházejí na odbornou nebo diplomní praxi. Úroveň jejich znalostí je neuvěřitelně různá. Jistě, záleží na tom, jestli se studenti během pobytu na škole sami chtěli něco dozvědět nebo školu jen prolézt. Ale občas jsou jim do hlav nalévány odborné znalosti, které ustrnuly někde v sedmedátých letech minulého století.
I já jsem před drahnými lety byla vržena do praxe z vysoké školy zemědělské, a byť s červeným diplomem, na řadu věcí jsem doslova koukala jako to pověstné tele na nová vrata (pro upřesnění - pocházím z venkova a venkovanka stále jsem). Po třech letech jsem byla schopná se částečně orientovat v praktickém zemědělství. Řada mých vysokoškolských kolegů absolvovala pouze krátkou - dvou-tříměsíční praxi v provozu před nástupem na vojnu, a po vojně usedli na různé úřady, ústavy -a dost možná že postupem doby se ocitli na těch ministerstvech, která teď zpracovávají výklady evropských zákonů.
(a některé překlady sloužící coby podklad jsou skutečné perly !Chápu, že překladatel - ligvista nemusí mít představu o tom, co vlastně překládá, ale od toho snad jsou odborní lektoři ???)
Posledních deset let se zabývám jednou z nových a netradičních zemědělských aktivit, a mohla jsem tak sledovat, možná trochu i přispět, ke zrodu několika desítek nových specializovaných farem. Tvrdím, a lze to snadno doložit výsledky těchto podniků, že nejúspěšněji si v daném odvětví vedou ti, kteří začali hospodařit bez předchozího zemědělského vzdělání, ale s přesvědčením o správnosti svého rozhodnutí, s velkou odpovědností, vztahem k půdě a zvířatům, bez zátěže různými státněstatkovými a jednotnědružstevními praktikami, s ochotou ptát se a naslouchat....
Je teď na nich, a nejen na nich, jestli se pasivně podvolí různým nařízením, nebo budou ve svém vlastním zájmu schopni se zorganizovat a vyvolat k danému tématu rozumnou a kultivovanou diskusi.
Pravda, předpokladem je, že jim někdo "nahoře" bude ochoten naslouchat ...
ale od toho snad máme profesní a zájmová sdružení ? I to je součástí občanské společnosti a demokracie, k níž se hlásíme.
Ing. Věra Mátlová
Výzkumný ústav živočišné výroby
104 00 Praha 10 - Uhříněves