Diskuze

Stávka natáhne cestu za Slováky o hodiny

Stávka slovenských železničářů je na spadnutí. České dráhy už také mají přesnou představu o tom, do jaké míry postihne protest proti rušení regionálních tratí v SR jejich spoje. Přeshraniční osobní vlaky dráhy v době stávky od 3. do 9. hodiny ráno zruší, rychlíky se zastaví a naberou mnohahodinová zpoždění.
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Ing. Papazian

28. 1. 2003 13:43
ztrátové jsou všechny tratě, to je demagogie
Nesouhlasím s rušením regionálních tratí kdekoli na světě a tudíž i na Slovensku. Je to neúcta k našim předkům, kteří tyto tratě dávali dokupy. Ztrátovost regionálních tratí je marginální k celkovým ztrátám slovenské společnosti po roce 1989. Je to divadlo, nátlak na regionální samosprávu, aby železnici více přispěla, když nedal rozpočet. Takže rozpočet bude vykazovat úspory, ale obce, veřejný sektor bude zadlužen více a více. Snad pan Dzurinda zapomněl, že se výše dluhu veřejných financí státu nepočítá pouze podle výsledku státního rozpočtu, ale součtu všech rozpočtů, tedy i rozpočtů jednotlivých vesnic. Zanedbaná údržba státu o železnici, to znamená velké sumy do obnovy, které jsou obrovské se mají vyřešit tím, že trať zanikne. Och, jak primitivní. Zámiňka je jakási provozní ztráta, která je logická, protože ceny jízdního jsou státem regulovány. Pochopitelně, když jsou regulovány, tak musí stát doplatit zbytek do ekonomické ceny. To se neděje, místo ekonomické ceny si diktuje své nereálné cenové vzorce, takže železnice reaguje takto vztekle. Odboráři stávkují, což znamená, že se problém vrátí zpět k řešení státu, tak snad bude mít šťastnější ruku než naprvé. V ČR regionální tratě drží nad vodou hlavní tratě, protože téměř veškerý zisk, dotace a příspěvky jdou do budování koridorů. Kdybych takto demagogicky počítal, tak nejztrátovější jsou nově vybudované tratě, přestože po nich jezdí vlaky s cestujícími. Na Slovensku už dávno nejde o lidi, ale o pravicovou politiku, která není pro lidi, ale proti lidem. Rušení tratí není odpovědí na to, jak peníze získat, ale jak je nemít. Systémově špatně. Také tento krok byl přijat ukvapeně, chvatně, aniž by mohli příslušné obce jednotlivých regionů včas přichystat třeba vícezdrojové financování. Je smutnou pravdou, že jednou zastavená trať velmi rychle je rozkradena a tak se už prakticky nikdy neobnoví. Dočasné zastavení bez újmy se počítá do půl roku. Hodiny začínají tikat. Neúprosné. Stávku podporuji a držím palce!
0 0
možnosti

Jiří

28. 1. 2003 16:07
Re: ztrátové jsou všechny tratě, to je demagogie
Stávky na železnici mají jediný efekt -další odliv pasažérů ve prospěch aut a autobusů. Alespoň ty prodělečné trati rychleji skrachují. Státní pokladně to jen prospěje.
0 0
možnosti

Jitka

27. 1. 2003 20:07
..ano, penez je dost
..Take si myslim, ze se penize straci. Myslim, ze by se mely i zeleznice privatizovat, kdyz  nebude mit nikdo zajem, pak asi zrusit. 
Kdyz srovnam zeleznici, vlaky a sluzby v Nemecku a v CR nebo Slovensku -  je to neco nesrovnatelneho.  Ty nase vlakyj iz patri do muzea. Pravda je, ze napr. 15 km stoji ca. 90 KC (platy jsou v Nemecku 3 - 5x vyssi).
0 0
možnosti

Ing. Papazian

28. 1. 2003 13:51
Re: ..ano, penez je dost
O tom to je, vlaky v Německu jsou dražší, takže za více peněz i více muziky. Ale kvalitnější vlaky v Německu nejsou proto, že jsou privatizované, však DB patří nadále státu. Jako u nás trať v Jindřichově Hradci je privátní či na Slovensku Horenhronská dráha jsou i v Německu, ale nehrají v žádném případě prim na železnici. Takže ve vlastnictví to není. Je to v ceně jízdného. Díky tomu, že kapitalisté podnikající v zemědělství, realitním trhu, ale i v mnoha službách včetně dopravní obslužnosti dotovaly neúspěšné podnikatele v ostatních odvětví, nastala tato kuriózní situace. Kdyby lidé měli vyšší příjmy, tedy i stát by platil vyšší mzdy (i stát se chová jako podnikatel, kapitalista), potom by na druhou stranu nebylo třeba "dotované" nájmy ze strany podnikatelů s nemovitostmi, "dotované" potraviny (ne všechny), "dotované" ceny jízdného. Pochopitelně tyto věci má řešit tripartita. Zkrátka, kdyby pracující dostávali všeobecně důstojnější mzdy, tak by na druhé straně byl i lepší prostor pro zvýšení a narovnání cen, které by mohli zvednout i příslušnou kvalitu (potravy, jízdy vlakem, bydlení...). Takto se s podivem deformují ceny, ač jsme prý v kapitalismu již třináctý rok...
0 0
možnosti

matko

27. 1. 2003 17:46
omyl
Panove, tak aby bolo jasne, plne podporoujem zrušenie tychto trati na ktore treba doplacat 40 mil korun mesacne. Zeleznice su cierna diera do ktorych len tecu mimochodom aj moje peniaze. V zeleznickiach je penazi dost len sa nejako podozrivo stracaju
0 0
možnosti

K.

27. 1. 2003 18:36
Re: omyl
Podporujete chybne, mel byste protestovat proti tomu, ze se nemaly majetek statniho podniku vyhazuje na skladku. Pokud zeleznice trate nepotrebuji nebo nechteji, mely by je prodat a az pokud nebude zadny zajem, trate zlikvidovat. Jenze to by se musel stat trochu starat a nesmely by byt ve hre obrovske penize autobusovych dopravcu, kterym po likvidaci zeleznice zustane monopol a budou si moci diktovat ceny. Mate pravdu v tom, ze je nesmysl, aby stat platil vysoce ztratove trate z vasich dani. Jenze i v Ceske republice se ukazalo, za trat pro Ceske drahy ztratova je u soukromeho dopravce v zisku a proto je treba prodavat, ne likvidovat.
0 0
možnosti

pavka

27. 1. 2003 17:28
pane premiere
Pane Dzurindo, vždyt tez pochazite z modre armady. Sam vite, jak by se nektere oblasti Slovenska izolovaly od Bratislavy a jinych krajskych center. To by urcite melo dlouhodobejsi následky: To rozhodne nei lek na nezamestnanost
0 0
možnosti

Zdeněk J.

27. 1. 2003 17:17
Držím železničářům palce
Konečně se ozvali slovenští železničáři proti svým "Římanům", likvidujícím železniční dopravu. Držím jim palce - stávka je žádoucí a vyhazov ministra dopravy rovněž. Věřím že se ty tratě podaří zachránit. A rovněž doufám, že tato stávka bude varováním našim politikům, kdyby je snad napadlo rovněž rušit tratě.
0 0
možnosti