Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Před 50 lety rozjela KSČ měnovou 'loupež'

Velkou peněžní loupeží bývá dnes nazývána měnová reforma z roku 1953, jíž se Komunistická strana Československa pokoušela o "nápravu" ekonomiky. Všechny občany připravila o úspory. Zemi zachvátila vlna protestů, stávek a demonstrací. Následovalo zatýkání i věznění nespokojenců.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Pierre

No a?
A to ,co se u nás děje od roku 89, je co?
0/0
19.6.2003 7:36

Karel

Re: No a?
Ano, a komuniste (sice si dnes rikaji ODS ci foriste, socani; ale stale jen pretransformovani bolsevici) loupi stale ve velkem..
0/0
20.6.2003 0:24

Jan

Úroveň
 
  Tolik negramotných keců co je k vidění zde, to se jen tak nevidí. Jestli diskutující (až na výjimky) jsou vizitkou našeho národa tak to je s ním úplný konec.
0/0
17.6.2003 14:00

Petr

našeho národa tak to je s ním úplný konec.
 Kdysi jsem kdesi slysel, ze cesky narod je jen historicky omyl
0/0
20.6.2003 0:27

Jenda

Loupež
Loupež to byla, ale z pozice keťasů a buržoustů. Proletářům tehdy nebylo co ukrást. Tak se srovnala výchozí čára a všichni mohli makat. Na straně buržoustů stojí v tomto článku i dnešní idnes.  
0/0
17.6.2003 8:44

ita

Re: Loupež
Moje tchyně by prodavačka a šetřila si na malý domeček. Než si na něj došetřila, byla měna a můj muž jako dítě za ty peníze došel párkrát s bandaskou do mlíkárny!
0/0
20.6.2003 11:51

ANTIKOMUNISTA

SMRT KOMUNISMU!!!!!!!!!!!!!!!!
SMRT KOMUNISMU
0/0
13.6.2003 1:30

Kája

Re: Re: SMRT KOMUNISMU!!!!!!!!!!!!!!!!
Ty vole, co zdědili po válce komunisté a lidi s nimi sympatizující. Hospodářství v troskách, nejen zničené fašisty ale i spojeneckým bombardováním. Z nadšení lidí se tehdy podařilo eliminovat některé škody již během památné dvouletky. Dnes se prožírá to, co se za 40 let nahospodařilo. Prožírání vydrželo 13 let, ale už pomalu končí. Půjde z tlustého do tenkého, však to zkusíš sám na vlastní kůži. Nechci tě strašit, ale kdo chce, tak vidí. Proto komunistům rostou preference.
0/0
17.6.2003 8:50

Karel IV

A co teprve přijde!!!?
Přizná už někdo jak dopadneme pokud nás, ještě nepřipravené, teď vhodí do EU a ne až za pár let, až nebude náš ekonomický rozdíl tak obrovský? Vstup a následný přechod na Euro bude nejspíš mnohem bolestnější než 50. léta. Ceny se budou muset srovnat s ostatními státy aby nedocházelo k vykupování, ale platy tak rychle srovnány nebudou. A co úspory, vklady, důchody, pojistky, hypotéky a úvěry....? V jakém kurzu proběhne výmněna (mněna)? Současný kurz je 1:31 a to nás tedy opatru sám Bůh protože to ani Klaus nespasí s jeho cinickým úsměvem. Možná si naši mocipáni zase odhlasují nějaké to bolestné, ale co mi, kteří na všechnu tu bezpáteřní cházku musíme platit? Jak dlouho to vydržíme? V našich dějinách bych nalezl již úspěšně použité řešení. Byla to DEFENESTRACE! Ta jediná na takové mocipány platí.
0/0
12.6.2003 9:23

george

Re: A co teprve přijde!!!?
Dovoluji si upozornit, ze na Slovensku snizili dane a zavedli platby pro vsechny u lekare.V Polsku rovnez snizili dane.U nas je chteji naopak zvysit-aby bylo na zvysovani vyplat statnim zamestnancum, aby bylo na socialni davky pro uplne vsechny, nebot jak se na jednu skupinu zapomene, ihned vyjede ku Hradu a na magistralu.Vyse zminene upravy povedou k odstehovani vetsiny firem za hranice, takze opet nebude kde brat a dane se jeste zvysi.Zkus, ano dovolim si ti tykat a muzes mi to vratit:)), mi navrhnout jinou vizi nez DEFENESTRACI. Ono totiz diky takovym jako jsi ty a vetsina ubrecencu tady, vlada cini tak jak cini.A domnivam se, ze ja na to prispivam vic nez ty. BTW.zkus se naučit pravopis, než půjdeš DEFENESTROVAT..
0/0
12.6.2003 15:01

IVO

Re: A co teprve přijde!!!?
Ty dostaneš Cubánské Peso ńebo severo korejské hovno!!!!!!!!
0/0
12.6.2003 22:00

pepe

příspěvek zrušen
(Příspěvek byl zrušen redakcí )
0/0
13.6.2003 16:15

Charles

A co "loupež století" v devadesátých letech?
Pamatujete na to, pan Václav Klaus začátkem devadesátých let v televizi tvrdil:"Inflace nebude, nebude". Skutečnost: oficiální pětinásobná inflace, neoficiální ještě vyšší. Občané přišli o větší část vkladů které koncem osmdesátých let nebyly nijak malé. Měnová reforma sice vyhlášena nebyla ale důsledky mnohonásobně překonaly reformu z roku 1953.
0/0
11.6.2003 10:14

Andre

Re: A co
Blábolíš... myslím že si v devadesátých letech nikdo nepohoršil tak jako lidi co si ty prachy poctivě naspořili a bolšán je vokradl... je mi líto chudáků co věřili na kampeličky a jinej kentus ale ti se mohli rozhodnout... V padesátejch sis vybrat nemohl...
0/0
12.6.2003 16:01

george

Re: Re: A co
Souhlas.A jeste chci rict, ze znam par lidi, jejichz rodice si v 70- tejch koupili barak za par desitek tisic, kterej ted bude stat o neco vic. Ono bylo nutne vedet s penezi kam -a komu..
0/0
12.6.2003 17:32

IVO

Re: A co
Co je to pětinásobná imflace ty kretené bolševickej
0/0
12.6.2003 21:52

Skeptik

Re: A co
No, tak to jsi tedy opravdu vyjádřil zasvěcený názor na věc... trotle.
Co je pětinásobná inflace? Víš o tom něco? Klasu měl tehdy pravdu, protože inflace u nás, podle toho, co se všechno muselo v ekonomice předělat, vlastně nebyla.
A že došlo k ožebračení lidí? Kdo si před revolucí půjčil na barák, tak dnes měsíčně splácí tolik, kolik já dám měsíčně za inkaso. Tak kdo byl ožebračen? Ten, kdo měl na knížkách našporovaný prachy? Tak ten chytrý je přece velice výhodně investoval v malé privatizaci a ten hloupý je hned v prvních měsících utratil ve Vídni na nákupním zájezdu...  
0/0
13.6.2003 14:19

Vaclav Hanus

Re: Re: A co
Ty blbecko! A pak byly jeste ti, co mely nasporovany, p[rotoze potrebovaly vyresit svou bytovou situaci, protoze chteli zalozit rodinu. Ale nemeli jeste dost na to, aby neco koupili. Jak asocialni...Kdyz tedy nemeli jeste dost na koupi bytu, tak je tedy meli mit dost na koupi kramku v male privatizaci.
0/0
13.6.2003 15:27

mgr

Re: Re: Re: A co
ta cestina ti ale moc nejde... nauc se poradne cesky, nez tu zacnes blit ty svoje hovadiny...
0/0
16.6.2003 20:43

nerozumim ani slovo :-))))

Re: Re: Re: A co
0/0
19.6.2003 12:07

ti nerozumim vubec :-))))

Re: Re: Re: A co
0/0
19.6.2003 12:08

Martin V.

To sou kraviny
Doopravdy me fascinujou dedkove, kteri kriceji jak prisli tenkrat o vsechny uspory, atd. Ale uz nerikaj, ze to co pak celej zivot setrili, nechali v kampelickach, u pana Kozeneho a jinych tunelarskych akcich!!! Takze je kazdej rezim okrad, jak mohl. Jenze o teto dobe se bude psat az za dalsich 20 let!
0/0
11.6.2003 9:54

PHATE

Re: To sou kraviny
Jenže ti blbci, co dali prachy do kampeliček a Koženým, tak udělali z vlastní vůle (dobře jim tak), kdežto v 53. jsi těžko mohl něco rozhodnout sám za sebe.
0/0
19.6.2003 12:15

Petr

Coze
Mozna by jste mohli zacit psat o komunisticke loupezi 1989 - 2003. To je skutene vytunelovani narodu, komplet. Komunisti kradli, ale zustalo to u nas v republice, ale kde je to vsechno dneska?
0/0
11.6.2003 9:51

smajlovac

srozumitelné
0/0
9.6.2003 15:18

Pablo

KSC
Komunismus zvitezi.
0/0
9.6.2003 12:52

Pavook

Re: KSC
... jedině tím, že dobrovolně zanikne!
0/0
12.6.2003 7:53

Honza

Re: KSC
Prosím Tě, už tolik nefetuj - nevíš chvilkama, co říkáš ...
0/0
12.6.2003 15:40

Václav Havel

ba ba
Zlatí komunisti
0/0
8.6.2003 13:55

Helena Huková

Loupež století - upřesnění
Ještě daleko horší důsledek pro živnostníky, kteří měli úvěr na svou živnost, byl ten, že výše úvěru zůstala na stejné výši, takže např. moji rodiče, kteří měli cukrárnu a kavárnu, splatili tento dluh až v roce 1968. Marně hledám v různých článcích o loupeži století toto sdělení. Nebo snad o této skutečnosti nikdo z redaktorů neví?
0/0
8.6.2003 1:06

David

Re: Loupež století - upřesnění
Tak to je fakt sila, ale verim tomu - protoze to co zazili prarodice v 50 letech ...  to cloveku zvedne zaludek. Ja jen kdyz slysim slovo komunismus, tak mam chut skrtit.
0/0
13.6.2003 2:18

alek

a co dnes.
Co dnešní loupeže,které jsou každy den.Lidé příchází o daleko větší peníze.Tomu asi žehnáte,protože vás víc zajímá co bylo před 50 lety.Je to špatný pokus o zastření dnešní kruté pravdy.Alek
0/0
6.6.2003 21:21

milan

rozumbrada
musím dát za pravdu  rozumbradovi,má pravdu!
0/0
30.5.2003 20:59

Rejpal

Před 10 lety rozjela ODS velkou majetkovou loupež !
Okradenými jsou čeští občané, majetek už nepatří všem, tedy lidu, ale některým.
0/0
30.5.2003 19:42

CD

Re: Před 10 lety rozjela ODS velkou majetkovou loupež !
Jo, ale jak to dopadlo, když majetek patřil všem, to už jsme snad vyzkoušeli, ne? A nemůžu říct, že by to skončilo dobrým výsledkem.
0/0
31.5.2003 15:02

Mir?

Re: Před 10 lety rozjela ODS velkou majetkovou loupež !
Naopak ODS pokracovala v rozdavani vsem, pres ruzne pomoci statnim molochum, okradanim soukromych majitelu pres ruzne regulace a vytvorenim nerovneho pravniho prostredi - velky je uzitecnejsi a tak i pres to ze o jeho, na trhu absolutne neupotrebitelne zbozi neni zadny zajem, tak mu pomuzem prezit a to i na ukor tech mensich a perspektivnich firem. Prispivala (pres statni rozpocet) na nadstandartni platy a ruzna odstupne lidem kteri pracovali pro uhlozelezarskou mafii a diky anarchistovi ktery je v soucasne dobe na hrade (vzdy se stavel proti jakymkoliv mantinelum a zakonum na kapitalovem trhu) se podarilo zbytek rozdat skrz bankovni sektor. Revoluce byla zavrsena!(nebo to byla "transformace"?)
0/0
1.6.2003 10:22

Rozumbrada

Kdo měl peníze? Kolaboranti !
Českou cestou tzv. privatizace byl stejným způsobem sebrán společný majetek všech občanů, pomocí kuponové privatizace za zlomek ceny prodán do soukromých rukou a peníze použity na sanaci bank, které českým privatizátorům na tuto zlodějnu půjčili. Vždyť co máme ? Majetek je v rukou cizích soukromníků (převážně) a stát má dluh ! Historie se jen opakuje (ale v opačném směru).
0/0
30.5.2003 19:39

zmrzlik

Objektivita???
Nevim o co deniku idnes jde, asi je to soucasti propagandy eu, nebot je to uz druhy clanek tykajici se teto udalosti. Nejsem nazoru, ze komunisticka menova reforma byla spravedliva, ale jsem proti vymyvani mozku mistnim internetovym denikem. Netvrdte mi, ze si mam jit precist neco jineho. Proste idnes zduraznuji jenom spatne veci minulosti, nelze vsak rici, ze bylo vse spatne. Svym zpusobem je to chovani podobne komunistickemu tisku, brojeni proti urcitemu historickemu obdobi. Proc se vsak nemohou zduraznovat i veci pekne, cozpak to neni nase historie? Popiranim dobrych veci komunismu popirate i svoji minulost. Holt pisalkove jsou poplatni dobe...
0/0
30.5.2003 18:21

Jan Herna

Re: Objektivita???
   Zmrzlíku,nevím zda jste příznivec minulých pořádků, ale objektivně k vašemu názoru nelze říci nic jiného než,že v minulém historickém období bylo špatné asi všechno.první se budu držet tématu:1.Z měnové reformy vyplynuly 2 věci:a)Komunistovi nelze věřit nikdy b)komunista neumí hospodařit.Z dalších událostí vyplývá:Komunistická vláda byla vládou teroristickou: použití zbraní,SNB a LM proti dělníkům a vystěhování těch,kteří svůj nesouhlas projevili nahlas.Možná budete říkat,že byla menší kriminalita.To je sice možné,ale bylo to způsobeno jednak přeplněnými kriminály,značným počtem udavačů StB,zesílením SNB věrnými a všeho schopnými komunisty se žlutými páskami PSVB,zemí vypadající jako velikánský kriminál obehnaný ostnatými dráty napojenými na elektrickou síť a značným počtem příslušníků Pohraniční stráže ozbrojenými samopaly.V pohraničí samozřejmě Pomocná stráž Pohraniční stráže a děti vychovávané od malička k udavačství pionýrské oddíly pomocníků Pohraniční stráže.Děkuji v zemi která vypadá jako velký kriminál žít nechci.Pořádek v dopravě byl mimo jiné způsobený stejnými důvody jako uvádím výše a navíc malým počtem aut a strachem z SNB a udavačů.Výroba byla zaměřená na výrobu zbraní pro socialistické státy a spřátelené světové teroristy. Vyráběli jsme nekvalitní výrobky,které po rozpadu RVHP nechtěli ani v Rusku a prodávali jsme kdekomu na dluh.Jak se tehdy stavělo nám v praktické podobě při loňských povodních ukázalo Metro.Výchova dětí od malička ke lži a udavačství také nebyla dobrou věcí. Velice se snažím,ale dobrých věcí na komunismu nenacházím.Naopak nacházím na něm lež a podvod. Zakladatelé komunismu:Engels - syn bohatého továrníka,Marx líný příživník,který se nechal živit Engelsem a jeho manželkou byla německá princezna,  čímž se velice chlubil,Stalin majitel bordelů a Lenin pocházel z bohaté měšťanské rodiny a odcizil peníze na podporu sociální demokracie v Rusku,které dostal od německé sociální demokracie.Vše si ponechal pro bolševiky,menševikům nedal nic.Tak co vlastně bylo na komunismu dobrého,když nebyli dobrými lidmi ani jeho zakladatelé,ani vyznavači.Jenom komunista může tvrdit,že na komuismu bylo něco dobrého.
0/0
30.5.2003 21:19

Jirucha Ladislav

Re: Re: Objektivita???
Domnívám se, že za celou dobu od 1989 ještě nikdo tak krátce a věcně nepopsal to, z čeho je českému člověku ještě dnes na zvracení. Děkuji
0/0
9.6.2003 14:19

.

Re: Re: Re: Objektivita???
s takovou tuposti sem si dlouho nesetkal. Muzete mi vy dva magori vysvetlit, proc kdyz komunista neumi hospodarit, predavali stat v roce 1989 bez dluhu? a v soucasne dobe je dluh 0,5 bilionu Kc? Kdyz pises o tech pohranicnikach, uvedomus si, ze jich bylo take dost zabito prave temi, ktere obhajujes? Nekvalitni zbozi? to jsi vzal kde? Rusko by nase vyrobky chtelo, ale diky rokradacum kontrarevoluce jsem tam prestali vyvazet a nasrali se tam zapadni vyrobky, takze az budes priste nekoho hanit, tak se presvec o faktech. Mimochodem mena v roce 1953 byla dana konkretni historickou situaci, coz uznavaji i soucasni kapitalisticti ekonomove.
0/0
11.6.2003 8:16

viktor

Re: Re: Re: Re: Objektivita???
K tomu dluhu. Oficialne zadnej dluh neexistoval, na to si koumousi dali bacha. Ale hospodarsky upadek zeme byl veliky. Nadhodnoceny kurz koruny tomu prispival. Nechapu takovy pitomce jako lidi co obhajuji komunisty a CSSR po roce 1968.  Uz aby vymreli. Bude to to nejlepsi co muzou udelat.
0/0
16.6.2003 14:13

Pavel

Re: Objektivita???
zmrzlíku neser mě s tou "propagandou". Idnes je médium s evidentně pravicovým zaměřením a z toho titulu by bylo od nich hodně komické zdůrazňovat pěkné věci za komunismu (mj. jich moc nebylo ještě to pamatuju - naštěstí). Jak bylo za komunistů dobře si přečteš na jiných www stránkách, ve specializovaných novinách,  atd ....  a buď rád, že nejsou všechny střižené podle jednotného mustru Rudé právo a že se
0/0
3.6.2003 8:12

O

Re: Objektivita???
Příteli, vyzývat k hledání pěkných věcí za komunismu je jako chválit nacistický režim, protože se v jeho době postavila spusta dálnic.
0/0
10.6.2003 8:40

Standa

Jako v kotli
No ja nevim tahle diskuze me pripomina neco jako obdobu poradu Kotel. Ja nevim ale furt jen kibicujete tak vymyslete neco jinyho. A pro porovnani v nemecku maj sice 16procent DPH no ale zase tam je strasne drahy pojisteni a dane ze mzdy sou tak na nasi urovni + maj tam i pridavny dane no a treba platit dan v cirkvi kdyz se k ni prihlasite? (je to 5 procent ze mzdy) si myslim ze by u nas kardinal Vlk do tejdne po uvedeni zemrel hlady. Cau
0/0
30.5.2003 17:43

Stanislav Udatny

Jak byla reforma
Dobry den, je treba uvest na pravou miru okolnosti reformy.
Neni pravda, ze reforma postihla bohate,
v roce 1953 v CSR uz davno nebylo bohatych lidi. Jak to bylo napr. moje prateta, ktera cely zivot skudlila penize byla chuda(treba u nich se nesmelo pres den sedet na otomanu - neco jako gauc, aby se neznicil), tak ona prisla o 20.000 Kč, ktere mela doma protoze od dob Hitlera neverila bankam. To byly jeji veskere celozivotni uspory. Pozdejsi kolega v zamestnani  vzdycky vypravoval, jak byl sluzebne ve Vsetatech (pracoval jako pruvodci nakladnich vlaku), komunisti vyhlasili neplatnost starych penez a oni nemeli jeden a pul dne co jist protoze nove penize mohli dostat pouze v domovske stanici anebo v domovske obci. Jiny kolega se vzdycky smal protoze jeho otec byl placeny funkcionar KSC
a menil si penize ve velmi vyhodnem kurzu za nove. Jeho otec, ktery byl 4 roky v koncentraku
vzdycky rikal, Cesi potrebuji bic protoze to je narod sluzek a udavacu. To co zde nekteri pisete, ze se to tykalo bohatych lidi je dukaz vymyvani mozku od bolsevickych ucitelu. Mohl bych psat dal, ale musim jit susit travu.
Standa
0/0
30.5.2003 17:30

Adrenochrom

Re: Jak byla reforma
Suš, suš, potom zahulíme...
0/0
30.5.2003 18:39

Jerguš Bača z Horného Salaša

Komouši
Z pozice opozice je to videt vzdycky jinak. Az se Slibotechna dostane k valovu, sliby jsou ta tam.Mame sve zkusenosti...za ta leta...
0/0
30.5.2003 16:55

Jan Werich ml.

Kdo mel po WW2 Valce penize? (Vendula, 30.05.2003 16:30)
..."vždy jsou za tím USA".......to tedy ne Vendulko..... ale je jasne ze zde v U.S. bydli elita nejchytrejsich a nejmazanejsich lidi sveta. Coz je dobre. To co je, nebo bylo, v CZ novinkou (dobre i spatne) se jiz zde v U.S. odehralo jako prvni pred 20 lety. ......S hezkym pozdravem...
0/0
30.5.2003 16:49

Jan Werich ml.

Kdo mel po WW2 Valce penize?
Prosim take uvedte ze ekonomicka/politicka agenda menove reformy v 1953 byla take odhalit valecne smelinare, spekulanty a podvodniky. Pracujici lide v CSR nemeli co smenit a po valce samozrejme nedisponovali s miliony. Idnes by melo prirovnat podobnou zalezitost z roku 1934 kdy bylo v Americe zakazano soukromne vlastnictvi zlata. Zlato bylo "vykoupeno/ztahnuto" U.S. Federalni vladou. Kdo potom drzel nezakone zlato v Americe, mohl zato jit do vezeni. Touto "lisackou klickou" mohla U.S. vlada zacit neomezene tisknout penize ktere nebyly podlozeny zlatem a provest statne kontrolovanou inflaci penez.
0/0
30.5.2003 16:24







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.