Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Čeští odboráři jsou mírní jako beránci

Tak mírné a ke svým zaměstnavatelům vstřícné jako v Česku jsou odbory jen v několika málo zemích na světě. Podle studie Světového ekonomického fóra a Harvardovy univerzity jsou tuzemské odborové organizace desáté nejvstřícnější k vedení firem na světě.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Honzajs

Odbory?
Pracuji ve třetí firmě a nikde odbory nebyly. A musím říct, že mi ani nechyběly.
0/0
9.12.2003 16:08

sluncevsobe

pro KIR
Jo, hájil jsem se a nejen to! Vítězství bylo moje, ovšem anabáze to byla děsivá! Ale byl jsem v odborech, takže právníkova mi zacáloval svaz! Ale jsem rád, že jsem do toho šel, nechtěl jsem žít s myšlenkou, že to tomu hajzlovi projde! U nás se hrozným způsobem hraje na to, že se lidi nebudou bránit! Jenže, čím víc sklopíš hlavu, tím víc ti ji zatlačí do bláta! Pravda je, že mladší odborové zájmy vůbec nezajímaj! Ovšem výhody z dojednané kolektivní smlouvy si užíval všichni! To je stručně řečeno paratizismus! Relativně výhody nejsou, ale právník a dobrá kolektivní smlouva je nade vše! Zdravím!
0/0
9.12.2003 11:44

pečlivý čtenář

Pokrčování
běžně 3 a více násobek. Umíte si představit, že se vzdáte takových peněz? Já teda ne... To vše dohromady snižuje pověst odborů a věřte že zaměstnavatel čeká, až poklesne počet členů pod 50% zaměstnanců a pak se začnou dít divy!!! Mimochodem na protestech proti reformám a na protestech učitelů šlo vidět, jak je český člověk ochoten bojovat za svá práva. Proto buďme rádi za odbory, že vůbec jsou, protože když nebudou, tak tady v tom divokém východě asi chcípnem...
0/0
9.12.2003 11:29

pečlivý čtenář

Proč jsou odbory tak slabé?
Je to trochu obšírnější a problematičtější než se zdá. A všechno je provázáno se vším. Rozhodně to není tak jak říká NEDOUK autor článku. První problém je ve vypočítavé povaze českého občana. Když z toho nic nemám, porč bych tam šel... Druhý problém je tzv. stařecká klika. Tj. že starší odboráři, jsoucí ve vedení odborů, si dávají a prosazují výhody, na které si mladý člověk nesáhne. Mladí lidé jsou egoisté, nesolidární a nemají rodiny. Navíc nemají z odborů žádné přímé a okamžité výhody. To je důvod proč nevstupují. Problém je taky v zákoníku práce a potažmo trestů za jeho hrubé porušení. Zatímco zaměstnanec se jeho porušením brutálně zruinuje, ZAMĚSTNAVATELe to ani nezabolí. Další problém je v členech odborů samotných. Své představitele volí nikoliv podle schopností, ale podle toho jaký je to kamarád... Odborářský funkcionář s VŠ je spíše výjimka. SŠ vzdělaný člověk NEMŮŽE konkurovat v diskuzi VŠ. A diskuze je základ pro budování KS. Jeden z největších problémů je strach o zaměstnání. Díky velmi špatné práci úřadu práce, který má za úkol likvidovat podnikatelské subjekty, které používají nátlak, je riziko doživotní ztráty práce obrovské. Další velký problém(už zase?;-) vychází z nízké úrovně vzdělání funkcionářů. Je to tzv. hospodské vedení organizace. Tj. absence systému, vize. Nedodržování psaných zásad. Nevytváření psaných zásad atd... Dalším, nejbrutálnějším, problémem jsou MÉDIA. Tyto ZVRATKY, jako je MFDnes, patřící soukromým podnikatelům odbory de facto nemají. A svého vlivu využívají k mimořádné masáži obyvatelstva. Odbory se démonizují, dělá se z nich Mafie atd... Nejbližším příkladem je tohle pražákovo dílko, které si zřejmě vycucal z prstu. Poněvadž tripartita a možnost sedět v dozorčí radě dává odborům mocnější zbraně do rukou a to INFORMACE.!!!! A že si odboráři nechávají "dividendy" z těchto pozic? A proč si je nechávala Klausova? Milióny ročně. Aha? V zahraničí tvoří taková odměna menší část platu odboráře, ale u nás to je b
0/0
9.12.2003 11:24

Vaclav Hanus

..a na kterem miste byly slovenske odbory?..a estonske?
Ze se odbory drzi zpatky v dobe vlady leveho stredu je docela pochopitelne. Existuje samozrejme vaze podezreni, ze v teto zemi odbory nefungujou. Ale to e poradne ukaze az nastoupi k moci ceska specificka "pravice". Paklize chce nekdo videt ukazku absolutne neakcechopnych odboru, muze se podivat na Slovensko. Je absolutne nepochopitlene, jak muze projit zavedeni rovne dane z prijmu, aniz by se proti tomu odbory postavily. Uvidime, jak projdou podobne pokusy v cesku po ukonceni soucasne vlady.
0/0
9.12.2003 10:12

Daňový soumar

Re:
Nebudou dělat nic vážnýho, protože rovná daň je spravedlivější, motivační a bez ni budeme hodně rychle nekonkurenceschopní. Navíc slovenská vláda nedělá nic zásadně jinýho, než pro co si ji voliči zvolili.
0/0
9.12.2003 11:46

Vaclav Hanus

Re: no ty zas kecas
A videls pruzkumy verejneho mineni na slovensku? Rovna dan rozhodne neni spravedlivejsi. Alespon pokud jejim vysledkem nebude linearni rozlozeni bohatstvi pres populaci. A to tedy nebude. Motivacni sice je, ale tolik motivace neni v podstate potreba. To je jen historicky dusledek nedostatecne integrovaneho sveta. Kdyby se mistni podnikatele a manazeri dostatecne usilovali ekonomiku rozvijet, byly bychom konkurenceschopni i bez rovne dane. Zavedeni rovne dane je pouhe prohozeni nedostatku vlastniho usili na bedra stredni tridy. Nic vic, nic min.
0/0
9.12.2003 12:19

Daňový soumar

Re:
Znám průzkumy u nás a přes jejich výsledky máme furt stejnou vládu. Bohatství je a musí být dáno snahou a úsilím jednotlivce. Pokud je tento jednotlivec za  toto úsilí trestán na úkor líných a neúspěšných, pak je všechno špatně a jde to násilně proti lidské přirozenosti. Místní podnikatelé na otevřeném trhu nic zásadního nezmůžou. Jde o získání velkých investic a těm daňový bordel, jaký tu panuje, vadí a odrazuje je.Rovná daň je jediný způsob, jak tu nějakou střední třídu vůbec vytvořit. To je ale proti zájmům politiků, protože střední stav je narozdíl od lůzy nemanipulovatelný slibama.
A ty přestaň teoretizovat a někdy zkus i pracovat!
0/0
9.12.2003 13:16

sluncevsobe

Jen k některejm příspěvkům
Dle mé zkušenosti si naši řadoví zaměstnanci a na nižších stupních řízení svá práva moc obhájit neuměj! Máme se jako občané příliš dobře! Až budem hubou v blátě, pak........! Bránit se zaměstnavateli, který platí málo, třeba i pod úroveň zákona je nad naši morální hrdost! Radši sklopíme uši a....! Tak na to jsme mistři! Kdo z Vás si před svým šéfem či majitelem firmy hájil svoje práva zásadním způsobem, i když je na Vaší straně zákon? Odpovím si sám! Z 99,5 % nikdo!!! A to je ten problém! Jak můžou odbory hájit práva zaměstnanců globálně, když si neumíme sami svá práva jen z hlediska zákona obhájit sami! Je to jen věc osobní cti a statečnosti! A ta nám obecně chybí! A také proto jsou odbory obecně takto vnímány! A odměny v DR jsou jednoznačně špatně! K nadacím, eventuelně svazům zpět, tak by to mělo fungovat!
0/0
9.12.2003 9:23

Kir

Re: je ti v lidech?
Píšete, že si neumíme hájit svá práva. Zkusil jste to někdy?  Já jo. Nejsa členem odborů požádal jsem o zastupování Úřad práce.  Jednalo se o tradiční nedodržování přestávek, přeplňování a následné neplacení hodin atd...Už jen dotaz právnice do naší firmy byl spouštěcím signálem k úžasnému kolotoči.  No, dopadlo to tak, že mi šéf oznámil abych odešel sám, jinak mě "nechají odejít". Půl roku jsem nemohl sehnat práci (jsem technik, dva jazyky, praxe...) prostě proto, že jsem měl stigma sudiče. Firma samozřejmě běží dál a stále neplatí a lidi dělají měsícně ke třem stovkám hodin...
  Hájit se byl fakt  "dobrý nápad"
 
 
0/0
9.12.2003 10:03

sluncevsobe

Re: je ti v lidech?
Jo, hájil jsem se a nejen to! Vítězství bylo moje, ovšem anabáze to byla děsivá! Ale byl jsem v odborech, takže právníkova mi zacáloval svaz! Ale jsem rád, že jsem do toho šel, nechtěl jsem žít s myšlenkou, že to tomu hajzlovi projde! U nás se hrozným způsobem hraje na to, že se lidi nebudou bránit! Jenže, čím víc sklopíš hlavu, tím víc ti ji zatlačí do bláta! Pravda je, že mladší odborové zájmy vůbec nezajímaj! Ovšem výhody z dojednané kolektivní smlouvy si užíval všichni! To je stručně řečeno paratizismus! Relativně výhody nejsou, ale právník a dobrá kolektivní smlouva je nade vše! Zdravím!
0/0
9.12.2003 11:42

Čech

Jsou to dementní parchanti spolupracující s tím od koho něco dostanou,
diletanti oblbující pracující a chrochtající u svých korýtek.Takové odbory jsou k ho.nu a neměli bychom jim platit ani korunu,protože zatím nic nezařídily jenom kecají nesmysly.
0/0
9.12.2003 8:42

Spiteful Evilman

Odboráři
Odborové bosse, se kterými jsem měl možnost potkat, byli nedoukové s absencí základních ekonomických pravidel a zákonitostí. Zato s plnou hubou demagogických keců. Myslící si, že podnikatel je a priori gauner. Osobně bych použil jakýchkoliv prostředků aby v mém podniku odbory nebyly, natož abych jim hradil ještě kancelář.
Spiteful Evilman
 
0/0
9.12.2003 8:15

Nemesis1

Zvláštní sorta lidí
Odboroví funkcionáři jsou vláštní sorta lidí.Po revoluci se do čela dostali různí převratoví aktivisté. Poté se vedení odborů postavilo do opozice proti reformní vládě. To vyhnalo z odborů většinu lidí. Zůstali lidé konformní a mimoto komunisti. Ve vedení místních odborů se pak prosazují lidé průměrných kvalit a opatrných ambicí.
Jsou to lidi, kterým dělá dobře, že můžou jednat s generálním ředitelem ( jinak by je ani nepozdravil). Jsou vděční za malý pocit významu své osoby. Je jasné, že pak jdou na ruku vedení firem ve mzdových vyjednáváních. Taktika firem při kolektivním vyjednávání je jednoduchá : Něco málo slíbit odborům a něco víc konkrétní osobě odborového bossa.
Potom se nedivme, že jsou u nás tak nízké platové nárůsty ( v porovnání s Maďarskem nebo Polskem). Řadovým členům odborů se pak zacpou ústa lacinými rekreacemi a poukázkou na vánoční kolekci.
Naši odboráři by se měli jet podívat někam na západ jak tvrdě se vyjednává o mzdách a pracovních podmínkách pro lidi a pak to přenést k nám. Obávám se však, že takový typicky postkomunistický vzorek lidí  není nějaké akce schopen.
0/0
9.12.2003 7:10

Nemesis1

Zvláštní sorta lidí
0/0
9.12.2003 6:55

realista

Tady ja malý vzorek nasich bossů z odborů....
Místo aby svým zastupováním zaměstnanců zastupovali své členy v představenstvech a dozorčích radách a peníze za jejich funkce šly do kasy odborů, mastí si kapsy vlastní. Pak si Dušek z ČSD může kupovat vodní elektrárny, protože se k privatizaci dostane přes kamarádíčky a má to jako držhubné. Je to všechno svinstvo. Každá demonstrace je jenom k smíchu, jak tam Štěch a jím podobní naženou vzorek stáda, které tam dvě hodiny bečí. Bossové k nim plamenně z tribuny pronesou pár bomotů komunisticky zaměřených čistě účelově, protože se tím zviditelňují jak před vládou tak před zaměstnanci. Vláda už by měla přijít k rozumu a vypráskat ty vykuky z ČSSD a zrušit tripatrtity diskuzní spolky. Vrcholem, nebo spíš plivancem vlády do  obličaje daňového poplatníka je ještě uzákonění odečitatelné položky 3000Kč za odborářské příspěvky.Pro takové vykuky. Rodinám s dětmi přidají na odečitatelné položce 2000Kč a dělají z toho obrovské zastání a pomoc pro rodiny s dětmi. Vždyť je to výsměch. Podívejme se na začínající podnikatele s dětmi. Tomu uzákoní minimální odvody daňové, na zdravotní a sociální, takže mu vezmou více jak 30000 Kč ročně a pak mu přidají 2000Kč na odečitatelné položce, která představuje úsporu kupříkladu 400Kč a to pouze na daních. Nikoli na zdravotním a soc. pojištění, jehož výpočtový základ se má zvednout na 50%. Zato odborům se přeje. Mimochodem uzákonění výhod pro jedno zájmové sdrzužení na úkor druhých občanů je protizákonné a proti ústavní. Doufám, že si to Mládkové, Svobodové a Špidlové uvědomují.
0/0
9.12.2003 6:42

Papick

Nátura
To už je česká nátura, že si nechá kdeco líbit a nebojuje za svá práva, jako jinde v Evropě. Není to poprvé ani naposled:-(
0/0
9.12.2003 6:29

Keepinmind

Vláda, poslanci ... odboráři
:( Bohužel mám podobnou zkušenost . Pokud už někde vznikne odborová organizace, která se snaží být nezávislá , jistě se " v zájmu hladkého ustanovení kolektivní smlouvy " dostane mezi odboráře člověk z vedení . Takže po čase je v odborovém svazu minimum z původního osazenstva a odborová organizace jde tzv. na ruku zaměstnavateli , ale je tu a zaměstnanec se opět nemá na koho obrátit :((( Vivat Czechinvest , vivat Celestica......... a další . V německu by vás s podobným přístupem hnali , ale u nás ?...... Škoda slov ...
0/0
9.12.2003 2:12

Hujer

Funkcionari odboru
jsou jen obzvlast lina vetes, ktere se nechce pracovat. A kdyz jsou k tomu jeste prebendy ze sptavnich ci dozorcich rad....pak je jasne ke komu budou loajalni
0/0
9.12.2003 1:04

Náton

Re:
Jenom jestli nejsi líná veteš ty sám..... :-)
0/0
9.12.2003 7:28

apro

Re:
No, u nas veden9 odborů pracuje jako každý jiný zaměstnanec, žádný z nich není ve vedoucí funkci ani v žádné dozorčí radě, když se rozdělujou odměny, tak jsou spíš na konci seznamu. Přesto jsme vymohli např. týden dovolené navíc, dorovnání mzdy v případě nemoci, větší příplatky za přesčasy a noční, roční tramvajenku atd....  Takže ne všude jsou odbory "podplacené" ....
0/0
9.12.2003 11:13







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.