Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Dráhy za zpoždění zaplatí

Pokud projde nejnovější sada směrnic Evropské komise, budou muset při zpoždění mezinárodních vlaků vyplácet cestujícím odškodné. Za krátká zpoždění by cestující měl mít nárok na úhradu poloviny ceny jízdenky bez ohledu na to, zda cestu uskutečnil, nebo ne.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

joexit

To měli zavést už dávno
Já jsem strávil cestováním vlakem 5 let (střední škola a vojna). Můžu Vám říct, že už v životě mě nikdo nedonutí abych jel vlakem( s ČD)!!! Stálo mě to takových nervů, že se sám divim, že jsem neskončil v Bohnicích!!! Kdyby, měli vracet peníze za zpoždění když jsem já s nimi cestoval tak by mi museli vrátit tak 90% co jsem jim zaplatil. Pomalu jsem otvíral šampus, když jsem dojel včas!!!
0/0
4.3.2004 16:33

Vít Rapčan

Upřesnění výroku pana Šťáhlavského
"Vrací se také jízdné v případě, že si cestující koupí lístek, ale rozhodne se nakonec kvůli zpoždění cestovat jinak a lístek vrátí. Získá zpět celé jízdné," říká Šťáhlavský... zapomíná však doplnit, že toto pravidlo platí pouze pro zahájení jízdy - tedy první vlak, do kterého člověk nastupuje. Jelikož velká část cestujících je nucena přesedat, jednoduše se člověk dostane do situace, kdy první vlak odjede "včas", ale přípoj ne a ne přijet. V tom případě je vám oznámeno, že jízdu jste zahájil a tudíž podle reklamačního řádu nemáte nárok na vrácení peněz. Jediné co vám nabídnou je, že vás bezplatně (!) dopraví do místa, ze kterého jste vyjeli (!!!). Z osobní zkušenosti můžu říct, že je to opravdu velmi užitečné, zejména když se vracíte 1.1. z pronajaté boudy v horách ;o)
0/0
4.3.2004 10:55

Další upřesnění

Re:
k výroku "O návrhu komise nevím, ale v Evropě se krátkým zpožděním rozumí jedna hodina. Takto zpožděných vlaků je u nás minimum ". Ano, Šťáhlavský má pravdu, těch vlaků, které mají zpoždění víc jak hodinu je podstatně více. Kdyby nevěděl jak to zjistit za celou síť ČD, doporučuji mu , aby se podíval do CDS. Jako vrcholový pracovník ČD má jistě k tomu přístup a ví o co se jedná.
0/0
4.3.2004 11:22

drevak_patlak

To je pěkná blbost
Do CDS má přístup každý přes službu aktuální poloha vlaku (www.cd.cz/poloha). S tím, že u nás jezdí hodně vlaků se zpožděním větším než hodina, si dovoluji nesouhlasit. Jezdím vlakem pravidelně už 7 let několikrát týdně a zpoždění větší než hodina jsem zažil celkem 2x, jednou kvůli chcíplé lokomotivě, podruhé kvůli debilovi, co nařezal v Běchovicích koleje a dal pod ně bombu. Ve většině případů dojíždím načas a to přesně na minutu (za poslední měsíc konkrétně 10x včas nebo s náskokem, 2x +2, 2x +1 a 1x +10, víc ani ťuk).
Najdete-li dneska na CDS alespoň 3 vlaky se zpožděním větším než hodina, jsem ochoten se Vám omluvit. Snažte se.
Jinak v případě zpoždění má cestující nárok na toto:
1) Vzdát se cesty už ve výchozí stanici, dostane zpět celé jízdné.
2) Pokud mu ujede přípoj, umožní mu ČD cestovat dál oklikou nebo vlakem vyšší kvality (vyjma SC) bez doplatku.
3) Neo se může vzdát cesty a ČD mu buď vrátí poměrnou část jízdného za neprojetou trať nebo ho dopraví zdarma do výchozí stanice a vrátí celé jízdné.
4) Má-li EC nebo IC zpoždění větší než hodina, vrací se příplatky, to platí též při nedodržení standardu vyšší kvality (např. jsou koženkové sedačky, netopí se apod.).
0/0
4.3.2004 12:58

drevak_patlak

Re:
Koukám, že moje výzva se zatím neujala. Zkoušel jsem to zatím sám, zkontroloval polohu cca 100 vlaků ze všech koutů ČR od EC až po regionální a příměstské vlaky. Většina včas, pouze 1 s +12, jeden +22 a dva s +45 (maximum). Přes hodinu zatím nic.
0/0
4.3.2004 14:16

chroustík

Tento přiblblý návrh
zcela nahrává betonové lobby, autobusovým společnostem. Dnes má autobus, čili starou plečku každej jouda, jízdní doba se upraví, aby se vždycky stihla, takže hurá na likvidaci železnice. Co na tom, že železnice platí za používání dopravní cesty a autobusy silniční daň ne ! A že brzo pomalu pochcípáme na emise ? To je jedno, hlavně když v horbě budeme bez zpoždění !
0/0
4.3.2004 7:29

Jirka

Re:
No tak teda nevim co ti vadí na tom každým joudovi, kterej má autobus, se kterým mě dopraví v jízdní době, která se vždycky stihne a obvykle je kratší než jízdní doba vlaku na stejné trase. Navíc mě ten jouda nebude nutit, abych si kupoval zákaznickou kartu, abych měl nárok na cenu jízdného, která je o trochu míň přemrštěná. Viz Č. Budějovice - Praha: Vlak - 126,- s kartou Z, Autobus 100,- až 134,- podle dopravce. Navíc ty autobusy obvykle jezdí na čas, což se o vlacích říct nedá.
Pokud jde o tu ekologii, tak mám pocit, že ekologická zátěž z hromadné dopravy osob je zanedbatelná ve srovnání s individuální dopravou. Takže jestli pojedu vlakem nebo autobusem, tak rozdíl v ráně, jakou tím ekologii zasadím, je zanedbatelný.
Jestli teda podle tebe pochcípáme na emise, tak to ztuha bude kvůli autobusům :)
Autobusy neplatí silniční daň? Přiznám se, že do toho nevidím, ale o tom pochybuju.
Pokud jde o mě, tak ať si celé české dráhy klidně zkrachujou - na kolik ročně přijdou daňového poplatníka? I toho, který vlakem za celý rok nejede? O trati, které mají smysl, se někdo rád přihlásí a bude je provozovat soukromně. Tam, kde se nevyplatí, se prostě vlakové spojení zruší a nahradí se levnějším autobusovým. Tak kde je problém?
0/0
4.3.2004 8:51

drevak_patlak

Re:
Autobusy jsou levnější než lokálky právě jen proto, že v rámci dopravní obslužnosti mají sníženou silniční daň. ČD (a i další soukromí dopravci) při tom platí za dopravní cestu částku závislou na kilometrech a hmotnosti vlaku. Obyčejný motorák má stejnou spotřebu jako autobus, motorá s vlekem dokonce nižší než dva autobusy, rozdíl je skutečně jen v nerovných podmínkách silniční a železniční dopravy.
Samozřejmě nevalné hospodaření ČD s tím má také co dělat, ale zrovna ty lokálky může jezdit i soukromník a to lépe (viz např. trať Sokolov-Kraslice provozovanou Viamontem).
0/0
4.3.2004 13:04

Karel

Re:
Občas se mi dělá špatně ze špíny ve vlacích a pokud průměrná rychlost na delší trati klesá pod 50 km/hod, těžko bude dráha konkurovat autobusové (levnější a rychlejší) nebo letecké (kulturnější a rychlejší) přepravě. Dráhu využívá především část obyvatelstva se středním a nižším příjmem k přepravě do práce z příměstských lokalit. Pro část obyvatel s vyšším přijmem - podnikatelé a manažeři, by musela dráha nabídnout něco víc a to i za vyšší cenu v 1. třídě. Za zvážení by stálo vybavení této třídy zásuvkami 230V a možností připojení na Internet (WiFi), případně donáška nápojů a jídel do kupé. Domnívám se, že nikoho nepřesvědčí pouze řeči o tom, že bychom měli dráze pomoci a víc jezdit.
0/0
4.3.2004 9:02

tris

A to ma byt podpora zeleznic??
Lidi zdrhaji k letadlum, takze prikazeme zeleznicim, aby platily pri zpozdeni. Ufff.. Predpokladam,ze kdyby to melo pomoci, tak by to uz zeleznice udelaly? Vlastne ne, ona situace je jina: prevazna vetsina zeleznic v EU je statni. A statni zeleznice nejzdi vcas a jeste je dotovana z dani obcanu. Takze EU se stara o rozumne vyuziti dani obcanu, takze zeleznice bude vracet jizdne, kdyz pojede pozde... a ztratu zeleznice pak zaplati obcan z dani... ne, ja to vubec nechapu, vysvetli mi to nekdo?
0/0
4.3.2004 0:52

drevak_patlak

Re:
Chápete to špatně. Státní jsou v EU (i u nás, konrétně Správa železniční dopravní cesty s.p.) koleje. Dráhy pak fungují jako akciové společnosti (u nás ČD a.s.). U nás jsou zatím vlastněné 100% státem (což ale není doufám konečný stav), ale už to nění státní podnik, do kterého je možné sypat dotace, jak je libo.
Železniční doprava jinak ale samozřejmě dotovaná je, a to na základě objednávky krajů (osobní a spěšné vlaky) a státu (rychlíky a expresy) na dopravní obslužnost, která není výnosná a nikdy nebude (ani u nás, ani jinde v Evropě, všude se dotuje). Ostatní vlaky (Intercity a Eurocity a též některé vlaky z předchozích kategorií) provozují ČD na svoje podnikatelské riziko. Může tak činit i jakákoliv jiná soukromá firma. V brzké době navíc přijdou i výběrová řízení na tu dotovanou obslužnost (kdo nabídne nejvíce dopravy za nejméně dotací, ten bude jezdit).
0/0
4.3.2004 13:11







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.