úvaha
Vynikající ukázka perfektního produktového marketingu. A bohužel i socialistického státu. Firmy dokázali uvést na trh zbytečný produkt a přesvědčit stát, aby jim na to ještě nepřímo přispíval. Pokud by totiž vše měli platit zaměstnanci přímo, vykašlali by se jim na to. Takhle jim přispívá polovinu stát (tj. my všichni. Neboli si to každý platí skrz daně více méně sám, část z toho se jim ztratí na správu a oni mají radost, že od státu dostali něco nazpátek ... Ale opticky to vypadá hezky
(co oko nevidí, srdce nebolí)).
Účastníci této komedie jsou na tom takto:
Firmy spravující stravenky z toho mají zisk.
Zaměstnavatel má spokojenější zaměstnance (dá jim něco navíc) a může si to odečíst z daní.
Zaměstnanec je spokojen, neboť polovinu mu přeci hradí stát
Stát je spokojen, neboť jsou na něm lidé závislejší a také stravenky umožňují lidem utrácet více peněz za jídlo a útraty obyvatelstva táhnou ekonomický růst.
Obchody a restaurace jsou spokojeny, neboť jim to přináší více peněz (viz. výše. Je mnohem snažší utratit za jídlo stravenky než peníze)
Že by byli spokojeni všichni? Asi ano, ale přeci jen, někdo tu musí tahat za kratší konec provazu. Podle mě jsou to zaměstnanci, kteří získávají jen optickou výhodu ...