Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Komise zrušila vlak RoLa pro kamiony

Vlaky RoLa, které dřív mezi Německem a Českem převážely denně stovky kamionů, končí. Dopravci o ně po zavření celnic mezi oběma zeměmi ztratili zájem. Česko-saská komise se dohodla na ukončení provozu vlaků RoLa z Lovosic do Německa, řekla MF DNES Milada Šmejkalová z ministerstva dopravy.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Jaroslav

Vlak
Přeprava vlakem je nejekologičtější. Ekologie se nikdy nevyplácela, ale musíme si uvědomit, že příroda se nebude obnovovat donekonečna. A kvůli tomu, aby měl někdo zboží co nejrychleji budou trpět ostatní v místech, kde ten provoz zhoustne. Přijdou především o klid a čistý vzduch.
0/0
18.5.2004 19:33

Blade Runner

vlak je pomalý
Proč se asi nejezdí vlakem? Protože je to pomalé a neekonomické! Vlakem se to vyplatilo, když se nemusela čekat fronta na hranicích. Ta už teď není, takže proč jezdit vlakem? Je to zbytečné zdržení. Zákazník chce zboží včas, z Německa nejlépe hned druhý den a nebude ho zajímat, že auto stojí někde na vlaku. Když se přeprava zdržuje, stojí to peníze, takže vlak musí být levnější tak, aby se jeho použití vyplatilo. To je vše. Netřeba hledat žádnou zákulisní politiku.
0/0
18.5.2004 19:16

turista-

Re:
1) Cele vase srovnani vychazi ze zkusenosti, jake je ted a u nas v Cechach. Po odstraneni zvyhodnovani kamionu (zavedeni vykonove zavisleho myta), ktere Evropa chysta, Rakousko uz to zkousi, spolu s liberalizaci v nakladni zeleznicni doprave, ktera zacina byt realitou i u nas, budou podminky jine.
 
2) A pak si leckdo rozmysli, jestli by nestacilo objednat dily z Nemecka o par dni driv, kdyz se tim usetri. Pokud jde o "casove" naklady - nesetri totiz samotna rychlost, ale presnost, predvidatelnost casu dodavky - coz zeleznice muze zajistit take (pri spravne organizaci, ktera se u evropskych dopravcu, jako DB Cargo, zlepsuje - ostatne i CD maji system rizeni a sledovani nakladni dopravy - ). Casy na zeleznici mohou byt dokonce predvidatelnejsi, provoz neohrozuji dopravni zacpy a nehody. Cas zvysuje naklady vic u silnicnich dopravcu, nez u zeleznicnich - po cas straveny dosud na hranicich bezela mzda ridice (ridic navic musi nekdy spat, ze ... ) i zabor vozidla. U zeleznice to neni tak vysoke, vagon je levnejsi a nema doprovod, kdyz nekde stoji na seradovacim nadrazi.
 
3) Pokud jde o vyhodu nakladniho auta - tady doprava "z domu do domu", neni problem doprava z nejblizsiho nadrazi. Zvlast pokud vzniknou dopravci, kteri budou vlastnit vlaky a auta, a prekladka i organizace budou v jejich rezii, a diky vhodne kombinaci zpusobu dopravy usetri a nabidnou lepsi cey. Takova DHL to taky tak dela - jenze s auty a letadly, takze s vlaky to problem jiste nebude.
0/0
18.5.2004 23:42

_Tirák_

__"GRAF EKOLOGIE"__
Kdyby vlada davala tolik poněz jako na dálnice tak máme už koridory dostavěné a obnovený vozový park a čistčí vzduch. Větrná el.-vodní el. -> elektická lok. -> žádné splodiny = čistčí vzduch!
0/0
18.5.2004 17:35

turista-

Re:
Az na ty vetrne/vodni elektrarny ok. Evropa ma takove prirodni podminky a takovou spotrebu energie, ze s tim by si nevystacila. Nic s lepsim pomerem vykon/(naklady+ekologicky dopad) nez jadernou elektrarnu jsme zatim nevymysleli. Evropa od JE ale pod tlakem verejneho mineni nevzdelane vetsiny volicu ustupuje a to se ji nevyplati.
0/0
18.5.2004 18:05

houba_

Re:
ty musim byt nejaky ten "ekologicky" kreten, ktery stale brani dostavbe D8.
Tak jen pro upresneni: zeleznicni koridor smer Drazdany je hotovy (prave po nem jezdily vlaky rola);
vetrnych  elektraren je bohuzelv krusnych horach az moc - nejen, ze je to hnusne, navic to vydava priserny ramus, coz jiste prirode nesvedci
vodni elektrarny - ano; ale to by nesmela vam podobna banda hovad branit vystavbe vodnich del
 
apropos. za uplynuly kalendarni mesic si mohou organizace branici dostavbe D8 pripsat tusim 10 obeti - asi tolik mrtvych (mozna vic)bylo za uplynuly mesic na silnici I/8 v useku lovosice - teplice ( - usti); mimochodem je vam znam fakt, ze silnice I/8 se stavela nekdy v devadesatych letech predminuleho stoleti? tedy ze tranzitni provoz zde probuha po silnici stare (od te doby se pouze dodava asfalt) hodne pres 100 let?  a je vam znamo, ze onen 20km dlouhy usek se dnes autem jede priblizne 30 minut?
0/0
19.5.2004 9:46

Bolča

Re:
Jasně, 10 obětí, hlavně že na dálnici nehody nejsou. Mimochodem, když už se odvoláváte na počty mrtvých, měl byste být příznivce železnice - jen si porovnejte, kolik lidí kde umírá.
0/0
20.5.2004 13:31

evropsky urednik

To je škoda 2
Presne tak., jak pises Penize, ktere bude stat dalnice do Drazdan by nepochybne zaplatily fungovani RoLa na dalsi stoleti. A to i kdyby mely kamiony platit jen 20 eur a zbytek dotoval stat. A jeste bychom usetrili Ceske stredohori. Ale to by musel mit nekdo odvahu postavit se dopravacke lobby tak, jak to udelali ve Svycarsku, kde dali kamionum prevoz po zeleznici povinne. Skoda, ze u nas nema nikdo tolik odvahy a proziravosti. Priznacne je, ze kdyz se mluvi o vystavbe a udrzbe dalnic, tak jsou to "investice", ale kdyz je to zeleznicni doprava, tak jsou to "dotace". Jako by to nebyly porad ty same penize danovych poplatniku...
0/0
18.5.2004 17:11

turista-

Re:
Švýcarsko má výborné řešení (kamióny opravdu do země nesmí, překládají se na hraničních přechodech na vlaky povinně). Ale je od nich trochu sobecké - přes ty sousední země totiž ty kamióny jedo po svých. Pokud má doprava dobře, ekologicky a taky levně fungovat, musí se na eliminaci kamiónů a přesunu přepravních výkonů na železnici domluvit celá Evropa koordinovaně. Jenže "lobby" (eufemizmus pro korupci) autodopravců je silná ...
0/0
18.5.2004 17:20

Franta7

To je škoda.
Sice tu trať neznám, ale kamiony by měli jezdit vlakem. Kvůli ekologii. Takové firmy by měla vláda nějak daňově zvýhodnit. A nebo by  měla část silniční daně těchto řidičů putovat na takový železniční provoz, aby to bylo k železnicím férový. Možná by se to tak ekonomicky vyplatilo. Je jasný že se to nevyplatí, když silniční daň kterou taková firma platí jde pouze na silnice místo toho aby šla i na železnici.
0/0
18.5.2004 16:54

turista-

Re:
Je to složitější. RoLa na takto krátkém úseku smysl neměla - ty kamiony jsou dálková přeprava z balkánu na západ a do těch Lovosic stejně musely dojet. Skutečně ekologické řešení je tzv. nedoprovázená přeprava - překládání normalizovaných kontejnerů - loď, vlak a auto až na poslední úsek. Nač vozit (a platit) navíc tahač a řidiče. Tohle řešení by ale byla chyba prosazovat dotacemi a úlevami nákladní železniční dopravě. Stačí zavést pro kamióny pořádné mýto, závislé na vzdálenosti a váze nákladu, ne tu srandičku jako teď ... a zákazníci si železnici vyberou, protože bude levnější.
0/0
18.5.2004 17:13

Pepe

Re:
Nevyberou, protože zvýšenou částku promítnou do konečné ceny. Rychlost nástupu alternativního produktu (je-li to vůbec možné) je dosti pomalá, takže spotřebitel si chtě-nechtě zvykne na vyšší cenu no a nový, alternativní, produkt na původní cenu neklesne, ale jen ji nepatrně sníží, protože se produkt za vyšší cenu stejně prodává. Je nasnadě, že je to pak jako stoupající nekonečná spirála!
0/0
18.5.2004 18:59

turista-

Re:
Jenze ve spravnem trznim hospodarstvi je konkurence a v tom pripade pak nekdo zjisti, ze muze zbozi dovezt po zeleznici levneji (rychlost neni tak dulezita, takova elektronika z asie se nezkazi a stejne ten kontejner putoval predtim na lodi par tydnu), a pri prodeji za tu cenu, za kterou "se to prodava" vydela VIC. A o tom to je.
0/0
18.5.2004 23:18

kuba

Re:
To už do toho musím vstoupit. Taková elektronika s Číny, díly do počítačů apod. zastarávají velice rychle a přeprava lodí=čas je prodražuje, není možné pružně reagovat na změny na trhu. Než loď z Honkongu dorazí do Hamburku je sutuace na trhu jiná, jiné ceny a když to přeženu, tak linky už vyrábí něco jiného a zboží je ještě na lodi. Proto explozívně roste nákladní letecká doprava. Dokáže reagovat na potřeby trhu téměř okamžitě, pak jsou kamiony, které mohou přejet Evropu během 24 hodin, pak vlak který přepraví zboží po republice za 4 dny. Čas je rozhodující faktor. Nezapomínejme, že kamionová doprava nahradila sklady firem, kamion se dnes rovná malému skladu firmy z které veze a do které jede. Pokud by došlo k násilnému utlumení kamionové dopravy, tak mimo zdražení zboží (vlak je dražší) dojde k obrovské výstavbě skladů a logistických center a zaberou se statisíce hektarů půdy. Takže opatrně!
0/0
19.5.2004 6:52

Pepe

Re:
Nevyberou, protože zvýšenou částku promítnou do konečné ceny. Rychlost nástupu alternativního produktu (je-li to vůbec možné) je dosti pomalá, takže spotřebitel si chtě-nechtě zvykne na vyšší cenu no a nový, alternativní, produkt na původní cenu neklesne, ale jen ji nepatrně sníží, protože se produkt za vyšší cenu stejně prodává. Je nasnadě, že je to pak jako stoupající nekonečná spirála!
0/0
19.5.2004 1:57







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.