Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Počítačové pirátství patří v Česku k nejnižším

Česko se v počítačové kriminalitě dostalo mezi dvacítku "nejslušnějších" zemí. Podle statistik organizace BSA se za loňský rok podíl pirátského softwaru na celkovém počtu instalovaných programů pohyboval kolem 40 procent. V porovnání s ostatními zeměmi bývalého komunistického bloku si tak Česko vede nejlépe.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Unyax

Průzkum
Mě by zajímalo, jak se takový průzkum dělá. To ze sta dotázaných 40 řekne, že má nelegální soft? Jestli to odhadují, jak můžou vědět, že celá naše firma neběží na Linuxu, jako že běží?
0/0
8.7.2004 10:53

tata.taty

Re:
No jestli delaji pruzkumy stale ve stejnem duchu jako drive, kdy automaticky si delali za kazde prodane PC bez Windows carku ve statistice v kolonce pirat, bez ohledu na to, ze tam clovek instaloval jakykoliv jiny OS, tak to muzou rovnou zmuchlat a zahodit.
0/0
8.7.2004 11:15

proč ne

Ztraty nejsou žádné - jsou pouze fiktívní
Spíše než o ztrátách by bylo správné mluvit o ušlém fiktivním zisku. SW není klasické zboží, které když někdo ukradne, tak způsobí majiteli ztrátu !!! Nelegální používání nechutně předraženého Gateswaru nikomu nepůsobí ztrátu ale pouze nepřispívá k ještě k nechutnějšímu ždímání v globálním rozsahu. 
Není to v žádném případě totéž, jako ukradení PC, u nějž na každý kousek bylo nutno vynaložit skutečné náklady. Na rozdíl od ukraného PC je proto důsledkem nikoliv faktická ztráta, ale fiktivní - virtuální - imaginární škoda resp. ještě spíše pouze "nižší než maximálně možný výnos"!!!
Jenže, vono i zelináři část zboží shnije - a je to skutečná ztráta za skutečné zboží, které musel koupit a zaplatit nikoliv ztráta způsobena tím, že neprodal fíky všem, co na ně v ten den měli chuť ale již nikoliv peníze. Nelegální používání SW, zejména pak v zemích kde 10 USD představuje týdenní příjem člověka, lze spíše než výrazem ztráta označit jako korigující faktor nezřízeného kapsování jednoho světového monopolu jenž drží ceny na úrovni umožňjující čtvrtletní čisté zisky v řádu miliard dolarů.
Snaha o zpoplatnění každého použití "woken na vyvětrávání kapes" není poškozením, protože černí uživatele by si zpravidla tento SW nikdy nekoupili, vlastník jim nic konkretního nedodal a své zboží (vynález) má již dávno nadstandardně zaplacené. Jakákoliv materiální výroba vyžaduje know-how, t.j. de facto totéž "nehmotné zboží" jakým je SW. To samo o sobě však nestačí a zisk je podmíněný teprve výší následných nákladů úměrných rozsahu faktické materiální produkce využívající dané znalosti. Ukradeni a nezákonné užívání této produkce působí majiteli skutečnou ztrátu. V daném případě je to však skutečně především lkaní nad vidinou ještě větších fiktivních zisků označovaných v zájmu větší údernosti výrazem "škoda" resp. "ztráta". 
0/0
7.7.2004 17:40

Cech

Re:
Hle, jak zlodeji ospravedlnuji sve zlociny.Technika pokrocila proto, ze lide chteji vydelat penize za sve vynalezy. A je to jejich vec, kolik za to uctuji.Jestli je to drahe, tak si to proste nekoupim.
Jenze ceska natura chce vsechno zadarmo, podle nich nikdo nema pravo na zisk, viz regulovane najemne atd.
Narod hamizniku a zlodeju, to je to ,cim jste.Uz ted se v Evrope rika: Co Cech, to zlodej!
Za prvni republiky jste byli muzikanti, ted se holt krade,protoze je to moc prace foukat do trumpety.
Ale stale se u vas rika: Ja nic , ja muzikant!
Nemelo by to byt: Ja nic, ja zlodej?
0/0
7.7.2004 17:51

proč ne

Re:
Chudáčku poctivej - a kdepak ses "nečechu" naučil jazyku národa zlodějů???  Ty budeš určitě geneticky vylepšenej - jenomže takových v Evropě natož v Americe není většina - ty bys měl hledat něco nadpozemského ...
0/0
7.7.2004 18:12

tris

Re:
Souhlasím s velkou částí, ale obhajovat jakékoliv jednání tím, že ten "výrobce" je "monopol" (kdo brání používat linux?), a že si už tak vydělal dost je dost hloupé. MS nikoho nenutí, aby si to koupil a alternativy existují. Druhá věc je, že ilegální kopírování NENÍ krádež, není a není. Je to maximálně porušení smlouvy - což také není zrovna morální. Ale není to krádež.
0/0
7.7.2004 17:52

Medvídek Kloaka

Re:
jen drobné upozornění - nelegální kopírování softwaru sice není krádež, ale za určitých okolností může jít o trestný čin porušování autorských práv. Pokud o trestný čin nejde (rozsah porušení autorských práv není tak velký, aby se čin dal uznat jako "společensky nebezpečný"), jde v každém případě o přestupek.
0/0
7.7.2004 21:11

xliberator

procenta
v procentech to nevypadá nic moc, ale kdyz vezmete absolutni cisla...
kolik asi prodají v USA MS Win a dalsich programu a kolik z toho je 22% rozhodne mnohokrat vic nez 40% z toho mala, co se proda u nas...
0/0
7.7.2004 17:32

Karel

Karle
hoď kamenem pokud jsi bez viny.
0/0
7.7.2004 17:22

Karel

Můžete si to
omlouvat jak chcete, přinést milion argumentů proč používat nelegálně software, ale krádež je prostě krádež. A kdo krade je zloděj.
0/0
7.7.2004 16:39

tris

Re:
Souhlas. Akorát protizákonné kopírování softwaru je protizákonné kopárování softwaru a ne krádež. A kdo se nedopouští krádeže, není zloděj.
0/0
7.7.2004 17:42

Mirek

Zisky
Kupovani softwaru je jako kupovani zajice v pytli. Jak si to mam vyzkouset, kdyz to musim predem koupit? Co kdyz je to sunt, pak uz mi prachy nevrati? Tomu rikaji obchod? To je zlodejina.
Dalsi vec je, ze kdyby clovek mel za programy ktere obcas na neco pouzije platit krvave penize, tak by je proste nepouzival a nasel by neco jineho. O ztratach se v tom pripade neda mluvit.
0/0
7.7.2004 16:32

Karel

Re:
Mraky softwaru je shareware. Takze vyrobce dava urcitou dobu na vyzkouseni.
0/0
7.7.2004 16:43

Jak mohou sakra takhle pocitat

Priesto
...ztrata by byla, kdyby jim nekdo ukradl kamion s vyrobky, ktere _URCITE_ prodaji.
IMHO jen mala cast lidi, kteri pouzivaji kradeny software ma na legalni verzi penize, anebo by se jim investice opravdu vyplatila. Ja bych si koupil jen zlomek softwaru, ktery jsem mel nelegalne.
Kradeni softwaru neni pozitivni fakt, nicmene, buduje jim mimojine vernou uzivatelskou zakladnu ve stylu steal before buy.
Tj. IMHO nepodporovat, kritizovat... ale nelhat o miliardovych ztratach.
0/0
7.7.2004 16:27

George

Linux
Prece jen je tu OS, Office a take kupa her a to vse zadarmo :o) http://www.gentoo.org "Linux is a train of pain, but the tickets are FREE"
0/0
7.7.2004 15:32

Karel

Re:
Open Office pouzivam bezne na Windows a k tomu Soft602. Oboji cesky. A kdo nechce kupovat ani ta Wokna, je tu OS Linux. Ale ono krast je pohodlnejsi ...
0/0
7.7.2004 16:45

Sebastian

docela malo
Podle mého názoru to je nějak málo, asi prováděli průzkum mezi firmami, protože mnoho lidí, co znám toho moc originálního nemají. Taky za ty prachy. Nějakejch 5000 Kč za Windowsy, dalších 5000 Kč za Office. To by ještě šlo, ale dávat dalších 1500 Kč za každou hru, to je nemožný. A to ještě na software zvýšila naše vláda daň.
0/0
7.7.2004 14:17

Karel

Re:
Tak ty hry nekupuj, nikdo te nenuti. Hrat hry neni povinnost!
0/0
7.7.2004 16:42

Atomík

Software zdarma... ...skoro
Tak, cele roky nam BSA a jim podobni rvali do hlav ze software je drahy proto ze se krade... ...a kdyz se teda ted "nekrade" ocekaval bych snizeni ceny. (logicky)
...predpokladam cenu novych okynek tak za doplatek pro me tak 20 000 Kč + vydaje za praci o kterou prijdu diky "vyjimce"
Z celeho toho plyne ponauceni:
Neverim statistikam, ktere si nezfalsuji sam :o)
(myslim ze to rekl Churchil nebo nekdo takovy :o) svata pravda.
Nejsem priznivcem SW piratstvi, ovsem ceny a odpovednost za SW je mi take proti srsti.
0/0
7.7.2004 14:10

kdos

Re:
Staci aby dosli na nase koleje. Zajimalo by mne kdo ma legalni SW.... No a toho nelegalniho kolik by tam nasli, zvlaste u nekterych lidi kdyby otevreli skrine... to by koukali... :) TO by BSA mohla jhnedle dojet s nekolika kamiony a ladaovat tam kompy pekne po jednom :) No a kdyby nahodou narazila na nejaky legalni soft tak to nahodou si dotycny koupil PC a mel tam OEM windle :)
0/0
7.7.2004 16:11

JenikPI

Re:
Je fakt, ze studenti pali, ale jen pro vlastni potrebu. Uz mnohokrat jsem slysel teorii, podle ktrere spouste softwarovych firem piratstvi studentu VS nevadi. Duvod je prosty: Pokud se nacerno nauci pracovat s jejich vyvojovym prostredim (at uz jde o programovaci jazyky - Borland, MS, nebo treba Adobe, Corel, atd), budou toto prostredi pozadovat i po firme. kde pak nastoupi. A maloktrera firma si dovoli vyvijet a hlavne prodavat soft v nacerno porizenych prostredich.
0/0
7.7.2004 16:27

Zdenda

Re:
Prej "jen pro vlastni potrebu". Ha, ha, ha, ha    Dobrej for!
0/0
8.7.2004 12:49

OSA

Re:
a cim se maji chudacci studenti asi tak zivit, kdyz ne stahovanim, vypalovanim a naslednym prodejem ? jako brigada to vubec neni spatnej job, a clovek nemusi ani vylejzat z koleji
0/0
7.7.2004 17:58

bufalobil

Nevim
proč výrobci softu brečej.Cena za kterou ho prodávaj už počítá s tím že 70% se vypálí na černo.Takže ty jejich jakoby ztráty nejsou v podstatrě žadný.
0/0
7.7.2004 13:59

Karel

Re:
Takze vlastne ti "blbeckove" co kupuji software te vlastne dotuji. A co kdyby byli vsichni jako ty? Kdo by to nakonec platil. Tvuj argument pro nelegal soft je hooodne slaby.
0/0
7.7.2004 16:48

Metal

40%
Zajímal by mě způsob průzkumu, dle mých zkušeností a když vynechám velké firmy tak podíl legálního SW stěží dosahuje 20% a to ještě způsobem že jedna licence je nainstalována na X počítačů. O domácích počítačích ani nemluvit, když si lidé vypalují i CD v ceně 200 Kč. :o))
0/0
7.7.2004 13:52

bufalobil

Re: No
těch 200kaček jsou tři hodiny práce průměrnýho pracovníka v ČR.A to je pořád dost.Adekvátní cena nového CD by dle mě měla být do kila.Nosič s futrálem stojí pár halířů takže, něco obchodníkovi a něco na reklamu a furt je tam slušnej zisk.
0/0
7.7.2004 14:05

lobo

Re:
a developerom nic?
0/0
7.7.2004 16:06

kdosi

Re:
Ti musi makat gratis :)    
0/0
7.7.2004 16:12

Sodobar

Důvod
Škoda, ze v celém textu není ani čárka o tom, proč tomu tak je :-(
Že to není proto, že bychom byli nějak slušnější než ostatní, ale že máme dražší a pomalejší internet než jinde! :-(
0/0
7.7.2004 12:54

Unyax

USA
Jestli u nás je 40% nelegálního software a v USA 22%, pak si myslím, že v USA jsou daleko větší svině, protože vydělávají x-krát více než my v .
0/0
7.7.2004 12:51

Koblížek

Po letech hysterie od BSA všechno jinak!
Každoročně BSA prováděla různé hysterické, místy protizákonné a rozhodně neetické kampaně, aby zdůvodnila vlastní existenci. A ejhle - po provedení nějakého externího průzkumu je to všechno jinak. Neměl by jim někdo rozbít hubu, přinejmenším za dlouholeté vytváření negativního obrazu ČR v zahraničí?
0/0
7.7.2004 12:50

Děsběs

BSA má BSE.....
0/0
7.7.2004 12:16

kdosi

Re:
spise vlci mlhu  asi prehlidla par cisel  
0/0
7.7.2004 16:13

tris

Pracovní místa..
....Od Alžírska po Nový Zéland softwarové pirátství obírá vlády jednotlivých zemí o daňové výnosy, omezuje počet pracovních příležitostí a oslabuje lokální softwarové trhy," uvedl prezident BSA Robert Holleyman.... No comment. Pan prezident zjevně není ekonom...
0/0
7.7.2004 11:23

Milos

Re:
Ja bych napsal "Nelegalni software je darem rozvojovym statum..." nebo tak neco, svym zpusobem je to pravda. :)
0/0
7.7.2004 12:12







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.