Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Odborníci sečetli vinice: 18 666 hektarů

18 666 hektarů. Na tomto čísle se zastavili zemědělští experti při sčítání českých a moravských vinic. S touto rozlohou vinohradů vstoupilo Česko do Evropské unie a nesmí ji už dále rozšiřovat. Na vinicích hospodaří přes osmnáct tisíc pěstitelů.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

JP

Opravdu se nemůže vysazovat???
Nechapu, proc se vsude mluvi o tom, ze se NESMI rozsirovat vinice? V novem zakonu ta moznost nových vinic je pod § 8 - Nová výsadba. Na povoleni Ministerstva zamedelstvi (nebo teda presneji jejich Ústředního kontrolního a zkušebního ústavu zemědělského). Ze povoleni Ustav treba nevyda, to je neco jinyho, ale ta moznost v zakone je. Vysvetli mi prosim nekdo, jak to teda je? Diky!
0/0
25.8.2004 18:36

Zwerg

Já to nejsem schopen pochopit
Zřejmě nejsem dostatečně inteligentní, ale já naprosto nechápu proč je zakázané dále rozšiřovat vinice. Co je komu do toho kolik vinic který vinař vlastní ?
 
Kolik peněz investuje do založení nových vinic a jaké odrůdy bude na nich chtít pěstovat je snad jen jeho soukromá věc. Je to jen jeho podnikatelské riziko, zda se mu finance vložené do rozšíření vinic vrátí nebo ne. To, zda jeho investice bude úspěšná, nebo v ní své peníze utopí přece záleží jen na poptávce po jeho produktech.
 
Proč se tedy takto ditektivně reguluje množství vinic ? Jaký to má smysl a význam ? Komu to prospěje ?
 
Pokud někdo znáte odpovědi, tak díky za ně předem.
0/0
25.8.2004 15:09

Mira

Re:
Přispěje to hlavně producentům z tradičních zemí pěstění v EU -Itálii a Francii .Tam se totiž vypěstuje několikrát více hrozna než je možno spotřebovat a tyto země lobovaly v EU pro zavedení  NEROZŠIŘOVAT  vinice- aby se prodala produkce jejich zemědělců!!! 
0/0
26.8.2004 13:05

Petr

vinice
Pro všechny pablby, co se tady rozčilujou nad nemožností vysazovat nové vinice. Tenhle zákaz nás naopak chrání, protože kdyby se všude mohlo sázet neomezeně, tak by v Itálii a Španělsku, kde jsou podstatně vhodnější podmínky pro pěstování při nižších nákladech, rapidně zvětšili produkci a vzhledem k bezcelnímu dovozu by se naši vinaři mohli jít tak akorát klouzat. V Rakousku před vstupem hystericky vysazovali nový vinice a teď tam je takovej přebytek hroznů, že výkupní ceny klesly na polovinu úrovně před vstupem a náklady převyšujou zisky. My můžem konkurovat jenom špičkovými přívlastkovými víny a na to nám stávající plocha naprosto stačí. 
0/0
25.8.2004 13:41

fanny

Re:
Nevím, proč všechny hystericky nazýváte pablby, buďte tolerantní i k těm, co mají jiný názor.
Produkci vína ale OPRAVDU NEROZUMÍTE. Ten nesmysl, že nás toto chrání, je absurdní. Producenti vína ve Francii, Itálii a možná i v uváděném Portugalsku nás už teď  válcují objemem své produkce. Je to prostě tak. Nařízení se hodí velkým producentům - ve Francii se vinaři dost bouří a Chirac na ně musí být "hodný" -  i proto jsou přijímána podobná omezení. Francie ho totiž v EU narozdíl od nás je schopna prosadit.
0/0
25.8.2004 13:55

lukas92

LHALI NAM SVINE
Njehoris na tom je,ze ty svine SOCANSKY tohle vsechno vedeli (vsechny to kvoty a zakazy a ze budem platit jak mourovaty),ale zatajili nam to,jen aby splnili svuj "vladni progra" a dokopali nas do toho sejrajtu a paskvilu zvanej EU!!!!
0/0
25.8.2004 12:53

fanny

Re:
nestěžuj si, používej hlavu a nevěř všemu, co se píše v novinách a vysílá v televizi. Můžeme si za to sami. Já hlasoval PROTI. I z jiných důvodů
0/0
25.8.2004 13:46

samout

Ideální EU
Žádná evropská komise, neřkuli pak parlament, žádná nařízení a omezení, pouze zóna volného obchodu, tj. volný pohyb osob, práce, zboží a kapitálu. Žádné dotace zemědělcům (ale taky žádné restrikce), žádné sociální dávky (ale taky žádné odvody), žádné odbory (máme zákoník práce), žádní komunisté, sociální demokraté a podobná svoloč. Ať si každý na svém pozemku pěstuje co chce, když to pak dokáže prodat, proč ne. Evropa je socialistický moloch, možná by to chtělo trošku umírněnějšího Pinnocheta, ten levici krutě zakroutil krkem. Nejspravedlivější sociální zákon je zákon džungle, příroda to dobře vymyslela.
0/0
25.8.2004 12:44

Gottwald

Re:
jenom zóna volného obchodu? Tak to potom můžeš udělat USA, Rusku a Číně pápá neb oni budou rozhodovat a ty se jen budeš dívat.
0/0
25.8.2004 13:13

samout

Re:
Jsi správným nositelem svého jména, Kléma by to neřek líp. Zachovat současnou podobu EU znamená cestu do socialistických pekel. Dělat z Evropy superstát je nesmysl.
0/0
25.8.2004 13:24

Gottwald

Re:
Vysvětli mi co si představuješ pod pojmem superstát. Jsou USA superstát? Asi ano, když rozhodují z centra.
0/0
25.8.2004 14:16

Sedící_klasik

:(
Soudruzi, evidentně nechápete, že toliko důslednější intenzifikací vinařské výroby a pětiletým plánováním rozvoje zemědělství dosáhnete komunismu, kdy vy budete radostně plnit tisíce směrnic, zákonů a příkazů EU a nebudete si smět bez příslušného dokumentu vypěstovat ani ředkvičky, zato ovšem budete mít právo denně povinně chválit žabožroutského führera, který vám bude prodávat svoje zemědělské výrobky za výhodné vyšší ceny...
Btw, jestli to všem tak vadí, tak pijte domácí vína a na francouzské lahve důsledně plivejte, je to to jediné, co se v současné situaci dá dělat...
0/0
25.8.2004 12:36

Iridium

Re:
Na francouzská vína sice neplivu, ale opravdu kupuji jen domácí značky. je to zčásti z patriotismu, zčásti proto, že mi moravská vína vyhovují a taky proto, že např. za 100 korun mohu mít moravský pozdní sběr nebo nějakou francouzskou břečku z Lidlu.
0/0
25.8.2004 12:44

good_luck!

Re:
nebo taky francouzskou brecku za 1000 z vinoteky. Ale zato si ho davat se snoby, kteri vinu rozumi akorat dle ceny.
0/0
25.8.2004 13:06

Iridium

Re:
Jo, není nad to, když si někdo chce dodat společenské prestiže a ze svého regálku v kuchyni, kam praží Slunce a je 25 stupňů, vytáhne láhev "výtečného francouzského vína", jež tam pro výjimečnou situaci týrá už rok. :)
0/0
25.8.2004 13:10

aha

sazet muzete neomezene
jen nove vinice nedostanou dotace, novinari jako vzdy kecaji bludy
0/0
25.8.2004 11:56

Iridium

Re:
Sázet můžu, ale nesmím z toho vyrobené víno prodávat. respektive můžu, ale nesmí na mě přijít kontrola.
0/0
25.8.2004 11:58

aha

sazet muzete neomezene
0/0
25.8.2004 11:55

Petr

Skvělé!
To jako že si čistě hypoteticky nemůžu vysadit na svém pozemku nový vinohrad? A brambory, jahody nebo rybíz můžu, nebo o to musím k...a někde žádat? Ještě že jsem v referendu hlasoval NE pro EU. Aspoň mám čisté svědomí.
0/0
25.8.2004 11:30

korela

Re:
můžeš, ale nesmíš to pak prodávat
0/0
25.8.2004 11:34

Jah

Re:
Muzes i prodavat, ale nedostanes dotace.
0/0
25.8.2004 11:45

Iridium

Re:
Ne, nemůže prodávat.
0/0
25.8.2004 11:57

Sx

Re:
Prodávat samozřejmě může, ale jen do doby než na něj přijdou :-) a pak se bude divit co bude následovat...
0/0
25.8.2004 12:31

Sedící_klasik

Re:
Co by bylo? Pojede do převýchovného tábora, kde za trest dostane za úkol ručně přepsat všechny dokumenty EU, takže pokud si to nehodí hned, bude psát nepřetržitě 184 let...
0/0
25.8.2004 12:38

Dony

Re: Souhlas
Cela EU mi pripada jako experiment typu potemkinovskych vesnic.  Hromada uredniku, kteri se pomalu ale jiste stavaji tzv statem ve state (ta doba, kdy se pred nimi bude muset clovek doslaova plazit, aby neceho dosahl neni daleko s tim jak se byrokratickej aparat lemplu rozrusta) se snazi udrzet  tohoto molocha pri zivote......  
0/0
25.8.2004 12:15

Iridium

Nesmysl
Ač jinak celkem "eurooptimista", tato politika se mi vůbec nelíbí. Je úplná pitomost bránit někomu, kdo nežádá dotace, aby si vysázel vinohrad a prodával víno. když obstojí v konkurenci, proč ne. Zvlášť v době, kdy naše vinice kryjí zhruba 50% potřeby. Jenže jak někdo psal níže, lobby Frantíků je silná. V tomto je EU mimo a neskutečně mě štve.
0/0
25.8.2004 11:25

jenda

Re:
aaaaale jestli nnnam zazazakazou i ty chmmmmelnice....
no popopotes koste
0/0
25.8.2004 11:26

korela

Re:
neboj, ještě máme brambory - budem chlastat tuzemák bramborák
0/0
25.8.2004 11:33

jenda

Re:
aaaaaaha
0/0
25.8.2004 12:00

cihon

EU
 Normalne bych to ignoroval...Stejne se nam ta unie vubec nevyplaci, alespon zatim.
0/0
25.8.2004 11:23

Ovečka

poděkujme našim vyjednávačům
Je to stejné, jako s cukrem. Dostali jsme kvóty výroby a přeto, že jsme v cukru soběstační, tak si ho tolik vyrobit (a přebytky vyvézt) nesmíme, ale za mnohem dražší peníz  si ho budeme muset dovézt z EU. Kolik komodit ještě ? Pro mne EU = RVHP. A co dělá naše vláda na ochranu našich národních zájmů (slovník USA, GB a pod) ? Dělá dvě věci : NIC a HHOVNO !
0/0
25.8.2004 11:19

jenda

Re:
kukukurvi jedny, aaaani se nnnnas neptali a pppppekne nam ttto ffff tom Bruuuuuselu posssssrali
kokokokoti!!!
0/0
25.8.2004 11:25

fanny

Re:
a co referendum ? kdyby Češi premýšleli, mohli kopat sami za sebe. Jenže ono je pohodlnější pořád se vymlouvat na nějakou unii.
0/0
25.8.2004 14:11

kecy

Re:
S tím cukrem to jsou jen pindy, aby nasrali lidi. Jsme sice soběstační, ale stát výrobu cukru dotuje šíleným množstvím peněz - miliardami. Kdyby ty peníze rozdělil mezi lidi, a nelil je do bezedných zemědělských podniků, bylo byu to pro nás lepší. Ceny by se nezměnily a v rozpočtu by nebyl tak veliký deficit...
0/0
25.8.2004 12:00

Iridium

Re:
Výrobu cukru dotuje stát miliardami? opatrně s těmi nulami :)
0/0
25.8.2004 12:28

Gottwald

Re:
zemědělství je specifická oblast ekonomiky, která musí existovat vždycky. Zemědělci totiž zušlěchťují půdu. Bylo by sice hezké, kdyby neexistovaly kvóty, ale co by se stalo. Produkty z levnějších oblastí by se vyvážely do těch dražších, kde by pak došlo ke krachům zemědělcům. A to nikdo samozřejmě nechce, proto kvóty. Dotace, to je něco jiného, zde souhlasím s omezením.
0/0
25.8.2004 13:17

no tak

Re:
Zušlechťují? To možná bylo kdysi. raději budu mít kolem sebe les, než intenzivně hospodařicího zemědělce. Lepší je jim dávat příspěvek v nezaměstnanosti....
0/0
25.8.2004 14:36

Jeff

Ted jeste chmelnice
Tak frantici si uz zajistili exkluzivni prostredi a ted jeste skopcaci by nam meli nechat zaregistrivat a zmrazit plochy chmelnic. Pak by mohly nasledovat lesy, pole a nakonec prijde na radu operace mozku pri prekroceni limitniho IQ. 
0/0
25.8.2004 11:11

Anti EU

svoboda podnikani v EU
Tomu se rika svoboda podnikani podle bolseviku z EU
Chcete zacit podnikat ve vinarstvi nebo rozsirit sve vinice ? Ne, bolsevicti urednici z EU rekli, ze nemuzete a pokud to udelate, na na vas vydaji bolsevicky Eurozatykac
0/0
25.8.2004 11:10

Sedící_klasik

Re:
Kuš, provokatére. Ještě jednou řekneš "bolševici" a führer Chirac tě nebude mít rád!!!
0/0
25.8.2004 12:42

kapitán

Dotaz
Kolik hektarů uživí jednoho průměrného konzumenta co pije cca 3 l denně? To abych věděl jaká plocha je určena mě.
0/0
25.8.2004 10:50

taky občan

Re:
Při 3 l denně o momentální potřebné ploąe nemám tuąení, ale v brzské době to bude tak 1x2m při klasice, nebo 30x30 cm v případě zpopelnění.
0/0
25.8.2004 11:01

Gargy

To zas bude ožralých.
0/0
25.8.2004 10:47

Vinomilec

Proboha 18666 co je to za číslo
já to počítal a přišel jsem k číslu 20000hektarů,kdo má teď pravdu?Půjde to snad někdo přeměřovat a jak?Vína není nikdy dost.To je skoro jako s tou slivovicí.Kdybychom nechlastali,tak už jsme se z té naší vládní garnitury museli před několika lety zbláznit
0/0
25.8.2004 10:40

Janovan

???
Jak je to s vínem v EU. Jsou vinaři nějak regulovaný, dotováný atd., kromě max. výsadní plochy?  Jakej je oficiální důvod je pěstitelskýmu stropu?
0/0
25.8.2004 10:19

Honza

Re:
důvod k omezení je jediný - lobby žabožroutů
0/0
25.8.2004 10:41

Janovan

Re: hmm
...To jo... Jen by mě zajímalo čím a jak to obhajují...
0/0
25.8.2004 10:45

Josito de las Cienagas

Re:
Oni to obhajovat nemusí, oni si to prostě odhlasujou v Evropským parlamentu. Celá EU vznikla proto, aby se Němci mohli roztahovat - když už ne vojensky, tak aspoň ekonomicky. K tomu ovšem potřebovali souhlas Francie - a ten dostali výměnou za slib, že francouzský drnohryzové, od přírody líný jako Škromach, nebudou muset nic dělat. Díky podnebí jim tam všechno roste samo a dotace mají královský, takže celý dny jen chlastaj a k tomu přikusujou všechno, co kuňká, nebo má ulitu. Ještě zbývá vyřešit otázku, jak se ubránit před levnější produkcí ze zemí, kde lidi doopravdy pracujou. Ale s tím si poradili právě zavededením kvót. Pak už jen stačí zfalšovat výsledky referenda - a jsme tam taky 
0/0
25.8.2004 12:25

Josito de las Cienagas

Re: Pak, že při psaní nejde koktat
zavedením kvót
0/0
25.8.2004 12:28

good_luck!

Re:
vyborny komentar. Skoda, ze prispivas tak malo. Tvuj humorny pohled na sedy svet se mi libi.
0/0
25.8.2004 13:14







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.