Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Státy se hádají, jak říkat euru

Euro je sice v Evropské unii jen jedno, to však neznamená, že mu různé národy unie nemohou říkat jinak. A právě nad různým způsobem, jakým obyvatelé části zemí evropské pětadvacítky ve svých jazycích euru říkají, se strhla hádka.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Kulturdenkmal

To jeste neni vsechno...
Byrokrati v EU pripravuji rovnez normy v oblasti flatulace. Casy, kdy si europcane flatulovali jenom tak bez jakychkoliv regulaci, se chyli ke konci. Soucasti vyhlasky budou take sankce za jejich nedodrzovani. Kdo nebude flatulovat podle norem EU bude pri prvnim prohresku jen pokaran, pri recidive si muze jit sednout. V kaznici pak bude podroben kurzum nauky o europrdu a eurokaku.
0/0
18.10.2004 16:53

german

Re: To jeste neni vsechno...

flatulace je novy cesky slovo jako frustrace ?8-o;-D8-o

pri recidive musi bejt kazdej cech depresovanej,zlidrovanej a co nejhorsi comertalizovanej8-o;-D

0/0
21.5.2006 19:57

german

Re: To jeste neni vsechno...

ses taky stresovanej ?;-D8-o;-D

0/0
21.5.2006 20:02

"kotelna"

pose... te sa !
Ti byrokraticki "darmozraci" uz nevedia co by... uz aby sa ten nezmyslny kolos nazyvani EU rozpadol !!! Uz niekolko rokov zijem v Nemecku a od zavedenia EURO vsetko ide dole vodou (napr.jedno v rest. pred  EUR stalo 12DM a 2 mesiace po zavededeni eura 11EUR a podobne...) . Na druhej strane staty kde EURO nieje sa dari lepsie ako predtym (Velka Britania, Svedsko..) Tie  nezmysli diktovane z centra EU su "do neba volajuce" (napr. v Mnichove zastavili montovanie stojanov na autobusovych zastavkach lebo nezodpovedali predpisom EU).
 PS:  neblbnite a od eura  ROKY PREC!!!
0/0
15.10.2004 13:21

OvonBism

Re: pose... te sa !
Ses normalni mantak covece. Nechapu, proc by se URo nemohlo jmenovat URO. Slysel si snad nekde, ze dolaru rikaji frank?
Je fakt, ze POUNDu rikame libra, ale to jsou nase sr...
Jinak VB diky libre prisla o nekolik mld, pri ataku na tuto menu, coz ty asi jako komentator evropskych men urcite vis a Svedsko jde taky do pr..., tak co to tady slintas????????
0/0
18.10.2004 16:52

Norimberk

Fašisti
Pár idiotských úředníků v bruselu se blbě vyspalo a vnuscuje lidem způsob jak mají mluvit...to je obrovský omezování přirozených práv člověka! Odmítněme Euro a vystpupme z EU!Obchodujme s kýmkoliv se nám zachce, k tomu není EU třeba, jen pár politiků nám v tom brání! A začněme bojkotem voleb do Senátu a Krajů...a kašlu na keci že tím posílí komunisti, bude to obrázek mínění lidí...F.A. Hayek forever!!!
0/0
15.10.2004 12:02

krabi

Re: Fašisti
právě tím bojkotem voleb umožníš zvolení  většího blba, místo měnšího
0/0
15.10.2004 12:19

gter

!!!
..... a přitom to je taková blbost....
0/0
15.10.2004 11:55

4omega

Když už není díky zadlužování států stabilní ta měna..
...tak ať je aspoň stabilní název, že?
0/0
15.10.2004 10:59

starej__vul

Ještě víc ...
... slov bych včlenil alternativně do čsštiny.
P.S. Jako reakce na to, že se na našich školách neučí cizí jazyk od 1. třídy ...
0/0
15.10.2004 9:44

krabi

je třeba odborníků
čemu se smějete ? je třeba aby každý stát vyslal delegaci  "ořezanou až na kost" která se zúčastní kongresu uspořádanému nejlépe v Las vegas nebo na Havaji v prima hotelovém komplexu, vyhraženém jen pro tuto záležitost. Protože se jedná o závažné téma, mělo by vydržet aspon na 30 let. Nebudeme přeci říkat bez EURO není to česky, správné si budeme říkat bez EURa ! Ještě, že tam máme špidlu, je to bojovný chlap a dobře mele pořád to samé, svoji odměnu si zaslouží, hájí práva obyčejných lidí !  
0/0
15.10.2004 9:39

Karelur

Tvrdou pěstí socialismu (euroismu)
Tak panáčkům se nelíbí název společné měny. Však on už jim soudruh V.I.Špidla hezky česky vysvětlí, co je pro ně dobré.. Ještě to rádi ti kulaci pochopí.
Společnou měnu si rozvracet nedáme !!!
0/0
15.10.2004 9:48

šakal

Moje řeč!
 
0/0
15.10.2004 11:59

Pavel

Máme se na co těšit
Svět a obzvláště Evropa se řítí někam, kde to nemáme možnost a ani sílu ukontrolovat --- jakoby si věci žily svým vlastním životem. Každopádně mne to SERE a neudělám s tím vůbec nic. Snad jenom, že bych měl laserové oči a každého vychcaného politika okamžitě tím laserem sejmul... blbost, že?
0/0
15.10.2004 9:30

Destroyer7

Re: Máme se na co těšit
Krev by tekla proudem. To by byl masakr.
0/0
15.10.2004 9:32

Jahor

S chutí bych řešil takový problémy
za ty jejich platy. A ještě bych si vymýšlel další a další, ..   Naši "odborníci" jako třeba Špidloň maji v přepočtu necelých 500 000 Kč měsíčně a ostatní na tom nejsou hůř.
0/0
15.10.2004 9:23

briza

Re: S chutí bych řešil takový problémy
Vzdy me potesi pohled na radoby-pravicoveho cloveka se zavisti maleho ceskeho levicaka.
0/0
15.10.2004 9:40

guest

Re: Re: S chutí bych řešil takový problémy
Vzdycky jsem za zavist povazoval neco jinyho nezli to, ze nekoho platim (plat si urcil sam a pomerne slusnej), von se v praci flaka a me se to nelibi.
0/0
15.10.2004 10:37

zavist

Re: Re: S chutí bych řešil takový problémy
Mam pocit, ze pokud nekoho platim, tak za to od nej ocekavam odpovidajici pracovni vykon, nevim, co to ma spolecneho se zavisti... Uredniky EU platime vsichni (nebo v budoucnu alespon budeme), tak by za ty penize meli pracovat a ne se hadat o nazev spolecne meny.
0/0
15.10.2004 11:02

Polo

EE
Co kdyby se Euro jednoduše nazývalo "E E", to zvládnou i batolata.
0/0
15.10.2004 9:21

krabi

Re: EE
0/0
15.10.2004 12:21

"kotelna"

Re: EE
... alebo UUEEERUUU ... a naleduje (je mi z toho spatne)
0/0
15.10.2004 13:24

Marťásek

Dalsi duvod pro odmitnuti ustavy v referendu
Zadny blbecek urednik z Bruselu, ktery nevi, kde CR lezi, mi nebude vysvetlovat, jak se cesky neco spravne rekne.
0/0
15.10.2004 9:14

Doktor Zvěd

Ja sem rad,...
... ze EU ukazuje, ze je opravdu zivatoschopnou instituci. Evropska ekonomika( brano celkove ) na tom moc dobre neni a je tu spousta dalsich problemu a ty blbecci v Bruselu se hadaj vo pismenka. Hura!
0/0
15.10.2004 9:09

wisitor

euro-sklonné
A co čeština a její nesmyslné skloňování slova "euro"?  Připadá mi to hodně zbytečné říkat například "sto eur" - hubu si člověk na tom vykroutí :). Když přijedeme do ciziny, taky říkáme nesklonně "euro", tak proč se k této praxi nepřikloníme i v češtině? Přesto se v médiích už občas nesklonný tvar tohoto slova objeví. Osobně si myslím, že to bude jen otázka času, než se nesklonný tvar definitivně ujme - přirovnal bych to například ke slovu "Česko", které si svou cestu taky muselo proklestit. Jaký je váš názor?
0/0
15.10.2004 8:51

Libb

Re: euro-sklonné
on se ten hnus "Česko" ujal? Že o tom nevím... já ho pořád nesnáším
0/0
15.10.2004 9:00

Destroyer7

Re: Re: euro-sklonné
0/0
15.10.2004 9:15

šakal

Chi, chi, chi...
Vy jste můj člověk!
0/0
15.10.2004 11:57

j

Re: euro-sklonné
páč euro jako město
0/0
15.10.2004 9:00

nesmysl

Re: euro-sklonné
...jak jsem psal vyse, pokud prijedu do ciziny, tak minimalne v Nemecku tomu rikaji "ojro" a anglicky tomu rikaji "jurou", docela rozdil, nemyslite? Navic si nemyslim, ze by to byl malicherny spor, jde o princip - EU prece nemuze narizovat clenskym statum, jak maji mluvit.
0/0
15.10.2004 9:06

Destroyer7

Re: Re: euro-sklonné
Brusel nařizuje horší věci a nikdo se nebrání. Viz. např. takový hnus jako balené koblihy. Fuj. Tohle je proti tomu nepodstatné.
0/0
15.10.2004 9:17

nesmysl

Re: Re: Re: euro-sklonné
Vsak ja jsem i proti tem kobliham i proti ostatnim podobnym vecem, stejne tak proti tomuto nesmyslu. A nepodstatne mi to nepripada, nevim, proc by mel Brusel narizovat, jak se u nas bude mluvit. To mi sakra neco pripomina...
0/0
15.10.2004 9:22

Destroyer7

Re: Re: Re: Re: euro-sklonné
Asi bychom museli vidět písemnou podobu oné smlouvy. Těžko se zde pohoršovat nad tím, že nám někdo nařizuje, jak máme používat mateřský jazyk, když nemáme ponětí o formulaci.
Přesto mi ve srovnání s jinými vlivy Bruselu na kvalitu našeho života připadá toto jako bouře ve sklenici vody. Proto jsem uvedl příklad baleného pečiva. Jakkoliv nejsem nadšený z toho, že stejnou rukou jakou prodavačka bere peníze bere i zboží, připadá mi balení oněch koblih jako znehodnocení oné potraviny a v konečném důsledku její likvidace na trhu. Kdo zkusil rozblemcanou koblihu či jiné pečivo v důsledku jejího zabalení, ten snad musí souhlasit.
0/0
15.10.2004 9:30

rostman

Re: Re: Re: euro-sklonné
Balené koblihy nenařídil Brusel (a ani EK, která to fakticky nařizuje), balené koblihy nařídila čůza Součková spolu se svojí bandou eurobl*ců.
EK nařizuje mnohem horší věci než jsou balené koblihy...
0/0
15.10.2004 9:39

upřesnění

Re: Re: euro-sklonné
Nemáte pravdu. V Němcích tomu říkají teuro [čti tojro]. Odvozeno od slova "teuer" = "drahý".
0/0
15.10.2004 9:40

bobees

Re: Re: Re: euro-sklonné
Ano ano, tojro pouzivaji obycejni Nemci, politici mluvi o ojrech. Ale co anglictina a jejich Juro?Proc zrovna to v clanku nikdo nepranyruje?
0/0
15.10.2004 9:45

mujercita

Re: euro-sklonné
euro jako město. Hotovka
0/0
15.10.2004 9:45

Petr

Opravdu
jejich problémy na mou hlavu. Když to má bejt jednotná měna, tak snad taky jednotnej název, ne? Je vidět, že celkově je málo jinejch problémů, když se řeší takovýhle kraviny.
0/0
15.10.2004 8:44

Pavel

Re: Opravdu
Nojo, jenže v EU není jednotný jazyk. Praha je taky jen jedna, a říká se jí Praga, Prag, Prague, Cajzl a kdo ví jak ještě. Tak proč násilně sjednocovat psanou podobu názvu jednotky v různých jazycích? Stejně to každý vyslovuje jinak. Obvzláště se mi líbí německé "Ojro".
0/0
15.10.2004 8:56

nesmysl

Re: Opravdu
Jednotny nazev ve vsech jazycich je nemysl a doufam, ze Madari ci Lotysi ustavu nepodepisou. Jednotna mena prece neznamena, ze by se ji muselo rikat vsude stejne, proc proste nema jeden oficialni nazev v anglictine a je to? Vzdyt vyslovnost se stejne v jednotlivych statech lisi, angl. mluvici maji "júrou", Nemci "(t)ojro", my "euro"... To je stejne, jako kdyby po nas anglani chteli, abychom libre rikali "paund", Amici by vyzadovali "dollar" se dvema "l", ci drive Nemci "dojče mark" apod. Opravdu se mi zda, ze unie chce zasahovat do oblasti, do kterych ji nic neni.
0/0
15.10.2004 9:01

doob

Zajímavý názor
Ze slova Europe je měna Euro (snad s výslovností Juro), to chápu. Řekové zas mají Evropi, tak tomu říkají Evro. Ale proč se česky řekne Evropa a měna Euro?
0/0
15.10.2004 8:01

J.

Název měny ?
Uklidňuje mě, že se řeší opravdu zásadní věci...
0/0
15.10.2004 7:39

B.

Re: Název měny ?
, Jako u nás, když se poslanci hádali o "spojovník"... Ach jo...
0/0
15.10.2004 7:53

briza

Re: Název měny ?
Jeste by se mohli pohadat o zkratky fyzikalnich jednotek. Cesi by meli prosazovat pravo pouzivat v oznacovani vt (vterina) misto s.
0/0
15.10.2004 9:16

Maeq

Re: Re: Název měny ?

sekunda je oficialni jednotka casu, vterina je jednotka uhlu...

0/0
21.5.2006 18:55

Destroyer7

Bouře ve sklenici vody
Maďaři, podobně jako Slováci mají z dob Rakouska Uherska komplex. Nikdy si neužili samostatnosti a zodpovědnosti za své záležitosti a tak v době, kdy už je nesekýruje Vídeň, SSSR ani Praha, si konečně užívají samostatnosti a nezávislosti. V dnešním světě ale žádná opravdová suverenita neexistuje.
Mám tedy dojem, že ze strany Maďarska jde čistě jen o přehnanou reakci z výše naznačených důvodů. Nikomu z maďarů nevadí, že do svého jazyka přejímají cizí slova a že to někdy zní opravdu otřesně. Název celoevropské měny je proti tomu drobnost.
0/0
15.10.2004 7:28

x-man

Re: Bouře ve sklenici vody
naprosto souhlasím,v technice se taky běžně přejímají cizí výrazy,a bereme to jako samozřejmost,i když já tomu v cizině občas  taky říkám koruna.Jde mi to tak nějak lépe "od huby".
0/0
15.10.2004 7:34

Kenkaku

Re: Bouře ve sklenici vody
souhlas
0/0
15.10.2004 7:46

Pavel

Proč v ústavě?
Nejsem ústavní právník. Může mi někdo vysvětlit, proč musí být v Euro ústavě zmínka o názvu platební jednotky? Já jsem si vždy myslel, že ústava se má zabývat obecnými principy fungování státu, a ne takovými detaily.
0/0
15.10.2004 7:22

šakal

(7;- ))
B I N G O  
0/0
15.10.2004 11:54







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.