Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Firmy marně shánějí některé profese

Firmy po celé zemi shánějí schopné dělníky, a jak rostou nové továrny, nedostatek lidí se jen prohlubuje. Totéž platí pro technicky vzdělané inženýry. Učiliště a vysoké školy jich nestačí vychovat tolik, kolik by podniky potřebovaly.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

ekonom

Vitkovice nikdy
Osobně by mě ani ve snu nenapadlo jít pracovat do tak profláknutého a několikrát vytunelovaného podniku jako jsou vítkovice.Měl bych celou dobu strach že pujdu do práce a někdo mě ukradne i s celou firmou.Každý člověk by si měl sebe alespoň trošilinku vážit a nelézt do nejhorší špíny.
0/0
28.10.2004 10:52

loida

bohuzel skoly tu produkuji ausus
Bohuzel nase skoly a predevsim vysoke, ktere by mely odrazet tu "spicku" produkuji dost velky ausus, vyuka nema s moderni praxi nic spolecneho, spousta predmetu se uci, aby se ucilo atd atd. Uroven dnesnich absoloventu je strasna, kdyz to porovnam s tim jake pozadavky byly a konci 80.let zacatkem 90. let tak dnes je to strasne. Statnicema projde kdejaka luza a nedivim se, ze zahranicni firmy se sem moc necpou a nechteji preplacet, protoze neni moc za co. Ti stari uz nic nevedi (napr, o IT, vyvoji elektroniky, telecom) ti mladi si hraji na managery bez absolutne zadnych zkusenosti.
0/0
27.10.2004 15:41

Mirek33

Re: bohuzel skoly tu produkuji ausus
 No, nevim. Ausus? Statnicoval jsem v roce 1993 na VSCHT v Pardubicich a myslim si, ze jsem si odnesl vyborne vzdelani. Pak jsem delal doktorat v Dublin, byl jsem na stazi v Bruselu 5 let a ted prednasim na univerzite v Irskem Corku. Za celou dobu jsem nemel problem a prakticky jsem vzycky byl o krok napred nez mistni konkurenti. Myslim, ze se spis muzeme v EU nasim vysokym skolstvim technickeho zamereni spise chlubit, nez co jineho. V zahranici neustale potkavam schopne ceske lidi, kteri jsou tu s ceskym vzdelanim dost uspesni, a to i ti mladi.
0/0
27.10.2004 17:14

loida

Re: Re: bohuzel skoly tu produkuji ausus
no nechci se Te nejak dotknou, ale tyhle pripady docela znam. Neni az takovy problem si udelat PhD v zahranici, navic v letech 90-letech v ramci TEMPUS a podobnych sponzorskych akci jsme studenty primo nutili vyjizdet do zahranici. To byl vsak vetsinou vyber z vyberu. Pak nastala situace cca v druhe polovine 90-let, kdy cim dal mene studentu chtelo vyjizdet. Bohuzel nelze srovnavat ucitelovani (i kdyz na zahranicni) VS s praxi. Ceska praxe potrebuje pro nove obory lidi, kteri maji znalosti PRAKTICKE v techto oborech, nikoliv znalosti, ktere si nekde precetli A takovych je tu malo nebo jak rikas jsou v zahranici. Osobne nevidim uroven ceskeho skolstvi nejak ruzove. Dobrou vlastnosti ceschu je mnohdy zapaleni a zajem o vec, pak se s tim da pracovat. Ja osobne nepovazuji uroven ceskych techniku - ted myslim obecnou uroven, jsou vyjimky samozrejme - za nijak nadprumernou.
0/0
27.10.2004 17:38

ekonom

Re: Re: bohuzel skoly tu produkuji ausus
Nezlob se ale žiješ v idealním prostředí.Jenom vykládáš jak by co mělo mělo fungovat.Nepodceňuji význam školství ale pracovníci škol nenesou žádná rizika pouze se strarají o svuj osobní růst.Navíc je většině vysokých škol u nás uplně jedno co vyprodukují zvlášt když vidím jací lidé je vedou.Stydím se zato když mi předal diplom rektor bývalý komunista co ještě před 20-ti lety udával lidi.Takové vysoké školy jsou v české republice.
0/0
28.10.2004 11:03

Mirek33

Re: Re: bohuzel skoly tu produkuji ausus
 No jo, panove, uznavam ze mate bohuzel oba pravdu.
0/0
28.10.2004 11:44

Mirek33

To brzo
 To si ceske podniky vzpomnely brzo! Vsichni kvalifikovani delnici a inzenyri uz jsou davno v "Mexiku"! Ja taky a do Cech se nevratim ani kdyby mi slibovali zlate selatko! V zahranici jsem dostal praci v dobe, kdy mi bylo nejhure, kdyz mne nikdo v Cechach nepotreboval. Ted se to obraci, ale ja uz tu mam rodinu a uz je mi 35 roku a to je pozde na zmeny. Takze dekujeme pekne, verime ze sezenete hodne delniku z Ukrajiny. A nejsem sam.
0/0
27.10.2004 12:20

Modráček

Re: To brzo
Tak schválně! Which country?
0/0
27.10.2004 12:23

Mirek33

Re: Re: To brzo
 IRSKO, Cork od roku 1995. Zajdem na pivo?
0/0
27.10.2004 12:37

Modráček

Re: Re: Re: To brzo
Ne, ještě pár let určitě ne, ale jednoho Guinesse si za mě dej!
0/0
27.10.2004 12:44

Willybald

je zde nejaky danovy poradce?
mam dotaz (pokud je zde nejaky danovy poradce nebo nekdo kdo tomu rozumi).
hypoteticka situace: vlastnim byt v Praze ale pracovat bych sel do jineho regionu. ze samozrejmych duvodu bych byt v Praze nechtel prodat, pouze bych ho pronajmul. z najemneho bych prirozene musel platit dan z prijmu. v regionu, kde bych docasne bydlel, bych vsak soucasne musel platit najemne. moje otazka je, zda toto mnou zaplacene najemne je mozno do danoveho priznani dat jako vydaj vynalozeny k dosazeni prijmu z najemneho, ktere dostanu za byt v Praze. nevite nekdo, jak to v takovych pripadech je? pokud by to tak nebylo, znamenalo by to dalsi dost velkou prekazku pro stehovani za praci.
0/0
27.10.2004 12:06

cvutak

Re: je zde nejaky danovy poradce?
Si upadnul ne? Do nakladu si zadny najem dat nemuzes. Mas snad zivnostak? A jakou prekazku, co to tady vykladas? Jedina prekazka je u tebe, ze se ti nechce platit dan z prijmu z pronajmu.
0/0
27.10.2004 12:24

willybald

Re: Re: je zde nejaky danovy poradce?
hmm. dik za odpoved  platit dan se mi fakt nechce, to mas pravdu. ale kdybych neplatil najem jinde, nemohl bych svuj byt pronajimat a tedy bych tento prijem nemel. de facto to tedy vydaj vynalozeny na dosazeni prijmu je. ale jak pises, podle zakona to asi nejde.
0/0
27.10.2004 12:42

Franta

Re: Re: Re: je zde nejaky danovy poradce?
Máš to tak trošku popleteny. To je jako kdyby jsi si chtěl odpočítávat náklady na dopravu do zaměstnání. Můžeš si jako výdaje dát k pronájmu například náklady na vymalování tohoto bytu, náklady na údržbu, případně pokod platíš daň z nemovitostí tak tuto zaplacenou daň. Jinak na pronájem nemusíš mít živnostenský list. Ještě navíc můžeš si dávat do výdajů paušální sazbu 20%. Takže máš možností habaděj a nemusíš vymýšlet takové voloviny jaké jsi vymyslel.
0/0
27.10.2004 13:17

willybald

Re: Re: Re: Re: je zde nejaky danovy poradce?
neboli se mi danovy zaklad zvysi zcela zbytecne o nejakych 12000. 20% pausalu me moc nevytrhne. zaver: nikam se stehovat nebudu. zustanu v praze.
0/0
27.10.2004 13:25

Tomáš Marný

Re: je zde nejaky danovy poradce?
V Německu funguje to, že si do daní dáváte náklady na dopravu do zaměstnání i osobním automobilem... Ale co bychom přebírali něco, co jinde funguje, radši se budem divit, že nikdo nechce stěhovat se nebo dojíždět za prací.
0/0
27.10.2004 13:17

Modráček

Závist
Je načase vnést mezi český dělný lid trochu závisti. Tady je výše průměrných mezd v jiných evropských státech, dívejte se jen na levou polovinu tabulky, protože ta pravá je naprosto o ničem:
0/0
27.10.2004 11:56

Willybald

Re: Závist
myslim, ze ta prava strana tabulky neni o nicem. prepocteni podle kupni sily je dost dulezite.
0/0
27.10.2004 11:58

Modráček

Re: Re: Závist
Tak napůl, Němec k nám zřejmě nebude denně jezdit pro rohlíky, ale klidně tady může dělat týdenní nákupy zboží s delší trvanlivostí. V případě pohonných hmot je to ještě zřetelnější.
0/0
27.10.2004 12:01

Willybald

Re: Re: Re: Závist
nojo, ale to muze jen nemec z prihranici. nemec z poryni k nam urcite na tydenni nakupy jezdit nebude.
0/0
27.10.2004 12:07

Modráček

Re: Re: Závist
Kromě toho nechápu, proč paritu kupní síly uvádějí dle průměru OECD, to je dost těžko představitelné. Měli ji uvést dle ČR.
0/0
27.10.2004 12:07

Willybald

Re: Re: Re: Závist
to asi jo. ale neni tezke si to prepocitat.
0/0
27.10.2004 12:11

A.

Re: Závist
Ten graf je celkem na nic, protoze se v nem vyskytuji ruzne hrube mzdy -nekdy plati ruzne pojisteni jakoby zamestnavatel a jindy je uz zahrnuto v hrube mzde....
0/0
27.10.2004 13:02

Modráček

Re: Re: Závist
Máš pro to nějaké důkazy? Dá se předpokládat, že v rámci objektivity autoři tabulky ponechali ve mzdách stejné složky.
0/0
27.10.2004 14:23

kil

nevím,nevím
jakožto studentovi 5.ročkníku strojní fakulty ČVUT se mi to čte vcelku příjemně,ale obávám se,že skutečnost je trochu někde jinde...
0/0
27.10.2004 10:56

kil

Re: nevím,nevím
sakra, překlep-- ročníku
0/0
27.10.2004 10:57

willybald

Re: nevím,nevím
jako cerstvemu absolventu (pred cca 2 roky) fakulty strojni CVUT, docasne pracujicimu v exilu mimo obor, se to cte taky celkem dobre ale bohuzel vim, ze realita je jina. platy ve strojirenstvi a prumyslu obecne jsou jednim slovem zoufale. chapani vetsiny personalistu a manazeru ma vsak velke dopravni zpozdeni a tak nezbyva doufat, ze jim to jednou dojde a ze pochopi, ze vzdelanych lidi je dost, ale dokud jim nenabidnou odpovidajici penize, budou odchazet mimo obor nebo do zahranici. vzkaz pro pany a damy z Bosche: 60000 pro spickove specialisty je almuzna. to si vydela kdejaky senior ucetni nebo trochu uspesnejsi prodejce se stredni skolou.
0/0
27.10.2004 11:08

cvutak

Re: Re: nevím,nevím
Tak ty budes rad, kdyz budes mit nastup 35000, takze nevim co to tady hulakas. Zamysli se kolik firme vydelas a ne co vykecas.
0/0
27.10.2004 11:24

Willybald

Re: Re: Re: nevím,nevím
ano, mas pravdu. muj nastupni plat v me soucasne firme nebyl prilis nepodobny tebou zminene castce. to vsak zadna firma v prumyslu nenabidne. jinak jsem asi nepochopil, co jsi chtel rict.
0/0
27.10.2004 11:27

cvutak

Re: Re: Re: Re: nevím,nevím
No to byla reakce na to, že si představuješ 60000 a že to má kde kdo. Hlavně je potřeba něco vytvářet a něco umět, né být jenom absolventem
0/0
27.10.2004 11:30

Willybald

Re: Re: Re: Re: Re: nevím,nevím
ale ja vubec nemluvil o 60000 v souvislosti s nastupnim platu absolventa. pokud doslo k nepochopeni, tak se omlouvam. absolvent totiz vetsinou neni spickovym specialistou (az na vyjimky). proste me zarazila veta od lidi z Bosche, ze spickovy specialista ma az 60000. slovo "az" o necem vypovida, zrejme je to horni hranice, na kterou jen tak nekdo u Bosche nedosahne. a ve srovnani s platy specialistu v ostatnich oborech je to proste zoufale malo. rozhodne jsem tim nechtel rici, ze si 60000 predstavuju jako svuj nastupni plat.
0/0
27.10.2004 11:39

cvutak

Re: Re: Re: Re: Re: Re: nevím,nevím
No dobre, ale svet a prace neni jen o penezich. Obory se srovnavat nedaji. Za 20 let zase nebude nahore IT (to pujde na konec platove tabulky, bude jiz preITakovano)  ale ekologie.
0/0
27.10.2004 12:26

Modráček

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: nevím,nevím
Dost odvážné tvrzení, sypat od stolu, co bude na vrcholu za dvacet let. Já si netroufám odhadnout ekonomický vývoj (s 50% přesností) ani na pět let.
0/0
27.10.2004 12:31

willybald

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: nevím,nevím
ja se spis podivuju, proc se zminovany nedostatek kvalifikovanych lidi nepromita v jejich platech. to je to , co me zarazi.
0/0
27.10.2004 12:46

ketr

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: nevím,nevím
Narazil jsi na zajímavý problém, ve státech jako například v Rusku, na Ukrajině, apod. se odborníkům v technických (ne jen IT!) profesích platí hodně přes 1000 USD měsíčně, přestože je tam průměrná mzda kolem 200-300 USD. A je to právě kvůli tomu, že je tam hlad po technických odbornících. U nás to tak nějak nefunguje....
0/0
27.10.2004 15:27

bob

Re: nevím,nevím
A viš proč je skutešnost jinde? Máš v hlavě plnou snůšku teoretických keců, ale praktické využití žádné
0/0
27.10.2004 11:28

Willybald

Re: Re: nevím,nevím
na druhou stranu ma ale nejspis chytrou hlavu, analyticke schopnosti, systemove mysleni (a muzu pouzit par dalsich frazi... ale plati to), prehled a flexibilitu. a prakticke veci se nauci velmi rychle.
0/0
27.10.2004 11:44

cvutak

Re: Re: Re: nevím,nevím
Nenauci, takovy ing je vetsinou pro prakticky zivot nepouzitelny. Nad vsim 10x premysli, i nad rohlikama  
0/0
27.10.2004 12:28

kil

Re: Re: nevím,nevím
tě vyvedu z omylu, že jsem student ještě neznamená,že nemám praktické zkušenosti. Co takhle práce pro Švýcarský Cern? pokud ovšem víš,kde to je :-) A mohl bych jmenovat další
0/0
27.10.2004 13:46

Obracec_kalendare

...
Pokud chci kvalitního pracovníka,musím ho dobře zaplatit.Pokud má někdo dojíždět každý den desítky kilometrů ,nebo se dokonce stěhovat,tak se mu to musí vyplatit. Ale ti zloději z nových automobilek nabizejí zaměstnancům 10 000 hrubého a diví se ,že tam nikdo nechce.Taky dělám do kšeftu,ale tohle bych si nikdy nedovolil.Potřebuju dlouhodobě kvalitního člověka,kterej pro firmu bude dejchat a ne přidělenou socku z pracáku,která mi nebude chodit do rachoty.- a proto musím zaplatit
0/0
27.10.2004 10:43

qman

Martin
Po revoluci byl boom s podnikatelskými a rodinnými školami a obchodními akademiemi atd. Tyto úspěšně plní pracovní úřady. Dnešní situace je jen logickým důsledkem. Jenže pořád je výhodnější si válet šunky na pracáku, než se naučit například obsluhovat CNC a jít makat. Ale nedělám si iluze, že tohle čSSd někdy dojde.
0/0
27.10.2004 10:25

Melkor

Když už shánějí
tak ať je zaplatí a určitě je seženou. Představa: sháním elekroinženýra 10let praxe a nabízím minimální mzdu, jaksi nefunguje.
Pokud firmy někoho shánějí, ale nechtějí ty lidi zaplatit, tak se o žádnou poptávku nejedná. Poptávka po práci spočívá v reálné ochotě zaměstnance i zaplatit a ne jen ve verbálním vyjádření  zájmu.
Na druhé straně mastodonti typu České dráhy zaměstnávají přes 80000 lidí a končí každý rok ve ztrátě navzdory mnohamiliardovým dotacím ze státního rozpočtu. Všíchni platíme vyšší daně proto, aby mohly tyhle podniky za naše peníze saturovat co nejvíce zaměstnanců.
0/0
27.10.2004 10:11

ODSakEda

Re: Když už shánějí
Máte pravdu, že to "usilovné" shánění dávají málo najevo! Penězi! Jenže i proto někteří zatracují TRH! Ten je ale nemilosrdný a neúplatný!!! Mnozí by nejraději, aby jim úřad práce přihrál, jak uvádíte, nejlépe za minimální mzdu, s dotací na místo i na nedostatkovou profesi!!!.................................. Neviditelná ruka TRHu stojí totiž peníze! A rozhoduje nabídka a poptávka, popřípadě ochota či neochota dělat to či ona, tam či jinde a za jaky love! Rozhodnutí úředníka nestojí nic! Nic?! Nic topho úředníka a mélo zaměstnavatele, ale mnoho danového poplatníka!!!!! Tomu se zeberou daně za nějakým účelem (např. silniční dan), ale utratí se za jiným-např. na sociální politiku zaměstnanosti!...... To je ale ZPRONEVERA!!! 
0/0
27.10.2004 10:25

Modráček

Re: Když už shánějí
Pro upřesnění: ČD zaměstnávají cca 72 000 lidí a letos jich má opět 6000 odejít. To jen pro pořádek.
0/0
27.10.2004 11:05

vata - vagina

valašská tajná armáda - V.A.T.A.
Havel to rozdrbal, Klaus to rozkrad,Zeman, Spidla, Gross to celé zahnojili, nebylo to tak nějak ?
co na to kulturně - umělecká fronta, vlády odborníků a podobný ksindl ???
0/0
27.10.2004 10:06

ODSakEda

Re: valašská tajná armáda - V.A.T.A.
Jasně, nemorální nejsou zloději, ale ti co dali slabej zámek na vrata?!.. Můj tchán také křičí: Klaus to rozkrad, Klaus Klaus! A mnozí, co státní majetek při privatizaci "získali" se staví do role mučedníků a že oni-bývalí vedoucí státních podniků údajně  tento "zachranovali"! A kdo mohl býs vedoucím státních podniků před r. 89?!.............. Zloději často křičí: chytte zloděje! A můj tchán je komouš! A občas si dříve všelijak pomoh! Jenže dnes, co je lecos nikoliv "naše", ale privátní, se mu to už jaksi nedaří! A tak nadává, že "nás" někdo okradl! Neumí přitom ani argumentovat jediným příkladem, kdo co ukrad! Sám přitom nepodal jediný podmět nebo trestní oznámení! S místí ODS jsme s kolegy nějaké podávali! A Vy?! Kde jste byl Vy, kyž máte obavy, že se něco rozkrádalo?!...
0/0
27.10.2004 10:17

vata - vagina

Re: Re: valašská tajná armáda - V.A.T.A.
už nikdy neříkej my
0/0
27.10.2004 11:03

ODSakEda

Ruku na srdce!
Kdo děláte (většinu živata) svoji původní profesi?! Z mojich spolužáků skoro nikdo! A nedělají to z lásky k národu, jak se argumentuje, že by měly školy být zadarmo, že je to investice do vdělání národa, (a společnosti a podobné socialistické výlevy a nakonec stejně vydělávají v zahraničí!...), ale pro prachy a někteří pro takový o kterých se vám ani nezdá!!! At si tedy v mládí zainvestují do nadstandartního vdělání a pro budoucí nadstandartní příjmy (stejně pak já jako součást onoho pomyslného národa a danový poplatník, musím např. za právníka sakramentsky zaplatit!... a nemá vliv, jestli jsem mu přispěl na vdělání z daní!!!!!)!
 Mnozí pak dělají něco jiného, než co vystudují, tak jaképak: školy nestačí produkovat dostatek inženýrů!.................................... Lidi nejsou stroje, aby s nimi politici takto manipulovali a plánovali! Nebudeli zájem lidí (dětí) něčeho docílit, naplánovat to za ně, kolik, bude např. inženýrů, je Stalinistická zrůdnost!
0/0
27.10.2004 9:58

Modráček

Re: Ruku na srdce!
Klid, stejně každý vystuduje, co bude chtít. Když se pak neuplatní na trhu práce, je to jeho problém.
0/0
27.10.2004 10:01

Rejpal

Kdo bude pracovat v Dolní Lutyni ?
Ze všech stran slyšíme Korejci v Opavě končí, Grada v Karviné končí, Walmark se stěhuje z Těšína a strojařské firmy nemají lidi. A zrovna dnes chce vláda zničit Poodří a ještě více průmyslově zatížit krajinu dalšími fabrikami. Tešenovský chce další místa pro Poláky a Slováky, protože kvalifikovaná pracovní síla na Bohumínsku už není a stávající nezaměstnaní na nějakou kvalifikovanou práci nebudou stačit.
0/0
27.10.2004 9:56







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.