Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Diskuze

Recyklační poplatky vnesly zmatek do cen elektra

Zavedení poplatků na recyklaci starých elektrospotřebičů vneslo chaos do cen v obchodech. Prodejci se rozdělili na dvě skupiny: jedni poplatky připočetli k cenám zboží a uvádějí je zvlášť, druzí ne.
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

EJHLE

13. 11. 2005 13:07
Situace není tak jednoduchá
Situace není tak jednoduchá jak by se na první pohled zdálo. Vše se děje na základě poměrně složité právní úpravy, z které je však jedno naprosto jisté. Pokud výrobce uvede recyklační příspěvek odděleně od ceny, musí tak učinit všichni, kteří tento výrobek s uvedeným příspěvkem prodávají. Není tedy již možné, aby si prodejce zvolil, zda příspěvek zvlášť uvede či nikoli. Minimálně musí najít způsob, jak o jeho výši každého kupujícího informovat. Také nemá vůbec logiku argumentace prodejce  tím,  že dokud  systém nebyl ministerstvem zaregistrován a tedy nebylo schváleno aby se staral o sběr, svoz a zpracování určité skupiny elektrozařízení, že do té doby žádný příspěvek ve svých cenách uplatňovat nemohou. Tato povinnost je totiž určena od 13.8.2005 výrobcům, nikoli systémům a pokud tak výrobce sám ze své vůle učinil, musí se dle toho každý další zachovat.
0 0
možnosti

Eye of the Beholder

10. 11. 2005 16:43
Systém by mohl docela dobře fungovat
vymyšlené to není úplně špatně. Kolečko zákazník - poplatek - výrobce - kolektivní systém - recyklace dává smysl.  Recyklaci starých elektronických zařízení, které často obsahují nebezpečné látky platí výrobce, potažmo jeho zákazník. čím více zboží výrobce na trhu prodá, tím více přispívá na jeho budoucí recyklaci. Je nesmysl, že systémy, které budou spravovat peníze za poplatky ovládají nějací kamarádíčkové z ministerstev. Systémy v podstatě ovládají výrobci a jedná se o jakési jejich servisní organizace, které se mají starat o transparentní a hospodárné využívání peněz z poplatků, A věřte, že výrobci si tou už ohlídají aby neplatili zbytečně moc. Problém je to, že jaksi různí výrobci jsou zastoupeni v různých systémech a nikdo neví, které systémy a co budou přesně platit. Takže chyba je jako obvykle na straně státníh orgánů, které sice vytvořily legislativu ale její uvedení do praxe moc nezvládly.
0 0
možnosti

Petr Žilka

10. 11. 2005 12:45
názor k obsahu článku
V článku je popsána situace, kdy malí a tímpádem slabí prodejci příspěvky na elektroodpad při prodeji spotřebitelům uvádějí a vybrané částky odvádějí svým dodavatelům, kteří následně mají povinnost je odvádět provozovatelům recyklačních kolektivních systémů zmíněných v článku. Naproti tomu velcí prodejci, například zmíněný Datart, na to kašlou a vymlouvají se na vše možné. Jednou z příčin tohoto stavu je i to, že velké supermarkety se řadu měsíců naprosto nezajímaly o novou legislativu, neupravily si svoje účetní systémy a tímpádem neumějí s recyklačními příspěvky pracovat. Porušují sice řadu paragrafů zákona o odpadech, ale k tomu určené instituce (ministerstvo životního prostředí) si na ně netroufnou.
0 0
možnosti

Stone_Pilot

10. 11. 2005 19:53
Re: názor k obsahu článku
Nemáte pravdu. Datart žádný zákon neporušuje. Recyklační poplatky odvádí výrobce (resp. dovozce). V okamžiku, kdy se zboží ocitne na pultě, už poplatek vstupuje do nákadové ceny (tedy do marže). Obchodník nemá žádný zájem poplatek oddělovat a účtovat zvlášť, není to zákonná povinnost. Datart nemá žádný důvod si upravovat svů inf. a účetní software. Proč by zbytečně vyhazoval peníze za něco, co nepotřebuje? (kdo dělá do IT, ví, kolik každý development stojí). 
Pro řetězec a výrobce je to vždy jednání o konečné nákupní ceně, je na výrobci, jestli dokáže navýšení o rec. poplatek do ceny pro řetězec dostat. A v tom jediném mají velké řetězce oproti malým výhodu, že výrobce donutí částečně nebo úplně nést tento náklad. Což ale není nelegální.
0 0
možnosti

Venison

10. 11. 2005 9:37
..
Ta slečna na ilustrační fotce má krásný vlasy:)
0 0
možnosti

VlasTen

10. 11. 2005 9:39
Re: ..
A na zadecku flek. Asi se pocural blahem...
0 0
možnosti

Indy

10. 11. 2005 9:22
paráda :-)
Je to paráda, každý prodává jinak, systém není žádný, finanční úřad ani neví, že nějaký takový zákon vznikl :-D nechápu, proč se ty poplatky už nemohly zahrnout do cen a u výrobků uvedených před květněm 2005 (nebo jak je ta hranice) se musí uvádět odděleně - jenom nám ve firmě přibyla na faktuře další zbytečná položka, což ale při stovkach faktur není žádná sranda. Nemluvě o tom, že by bylo ještě navíc vhodné v souladu s dikcí zákona předělat eshop, ale na to už fakt zvysoka kálíme...
0 0
možnosti

Daňový soumar

10. 11. 2005 9:06
Podnikatelský záměr
Založím s.r.o., kámoš z ministerstva mi přiklepne licenci, 2 - 3 roky budu kasírovat poplatky a pak to zavřu. Vedle Krejčíře je teď volná vila.  
0 0
možnosti

Oggy

10. 11. 2005 9:16
Re: Podnikatelský záměr
A ten bord*l co po takových "podnikatelích" zbude se ekologicky zlikviduje za státní :-(( To už tu bylo.
0 0
možnosti

Mjr_Zeman

10. 11. 2005 8:38
To bude na celou ČR jedna firma
které budou poplatky za recyklaci padat do kapes ? To je nějaká blbost, né ?! A to si ta firma pro mou starou televizi přijede, nebo to budu muset někam odvážet do nějaké podělané Prahy ??? Vždyť je to jak za komunismu !!
0 0
možnosti

Touch

10. 11. 2005 9:12
Re: To bude na celou ČR jedna firma
má se to vracet tam, kde si koupíte novou věc. Kdo to však odveze od obchodníka...?
A co když něco koupím přes net, přijde mi to poštou... jak pak vrátím starý krám? Zkoušel někdo poslat starý mrazák poštou???
Jak jsem psal níže, již dnes je možné odevzdávat použité věci do sběrných dvorů. Nový  systém mi přijde duplicitní. Jak tu někdo psal, snad si to stát vymyslel jen proto, aby mohl vybírat další peníze (DPH) z nových poplatků...
0 0
možnosti

Bariq

10. 11. 2005 8:36
Jane Sůro a Martino Patočková
možná by bylo dobré, než zplodíte nějaký článek, trochu do zmíněného problému proniknout. Třeba tím, že si zmíněný zákon přečtete. Zmíněný recyklační poplatek účtuje výrobce svým dodavatelům a musí být uveden vždy zvlášť. Není to poplatek za likvidaci pouze tohoto nového výrobku ale příspěvek na likvidaci všech likvidovaných přístrojů. V podstatě s tímto poplatkem souhlasím, jen mě s*re, že na tom vydělává stát, k poplatku se totiž účtuje DPH 19%, což si myslím že je přinejmenším amorální. 
0 0
možnosti

Ccecil

10. 11. 2005 9:06
Re: Jane Sůro a Martino Patočková
souhlas, ještě bych dodal, že poplatek nesmí být započítán v ceně, ale musí být vždy uveden zvlášť.
0 0
možnosti

Touch

10. 11. 2005 6:52
Takže u nových výroků platíme dvakrát?
Jednou polovinu poplatku  přímo v ceně a podruhé celý poplatek (až bude opotřebovaný) a půjdu koupit další???
 
Zatím jsem staré věci jako  TV, pračku, starý šicí stroj, sjeté pláště od kola ap... zanesl do sběrného dvora (provozují místní technické služby města) a buď to bylo zdarma, nebo za  poplatek (ta TV) nižší než nyní uváděné poplatky v letácích
0 0
možnosti

Borek

10. 11. 2005 2:34
Typický bordel z EU
Byrokratický nesmysl, který nic neřeší. Jen živí spousty úředníků. A pár monopolně vyvolených firem s vazbami na socany. Podobné je tomu s obaly, kde se platí poplatky za nic, vykazuje se, vyplňují výkazy, přehledy.... A nakonec ty krabice stejně raději ekologicky spálíme.....
0 0
možnosti
  • Nejčtenější

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

13. dubna 2024

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by...

Zlato místo bankomatu. Američané berou útokem zastavárny a zbavují se ho

15. dubna 2024

Vysoká cena zlata je pro mnohé jeho majitele jasným signálem, že právě nazrál čas jeho zpeněžení....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Za zmizení 12 miliard dolarů trest smrti. Vietnam potrestal historický podvod

12. dubna 2024  17:58

Za největší bankovní podvod ve vietnamské historii padl ten nejpřísnější trest. Rozsudek smrti si u...

Angličtina na železnici povinná nebude. Hromadný odpor přiměl Brusel ustoupit

9. dubna 2024

Strojvedoucí se s dispečerem nebo výpravčím nebude muset v nejbližších letech povinně bavit v...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kdo je Tomáš Otruba. Klíčový muž v PPF a nový partner Renáty Kellnerové

16. dubna 2024  15:15

Největší česká finanční skupina PPF prochází personální i byznysovou proměnou. Jedním z hlavních...

Za květiny ročně utratí každý Čech zhruba 1 500 Kč, jaro pěstitelům přálo

16. dubna 2024

Svatby, pohřby, rodinné oslavy a Den matek s Valentýnem jsou většinou hlavní důvody, proč Češi...

Barcelona zneviditelnila jednu z autobusových linek. Využívalo ji moc turistů

16. dubna 2024  16:56

Úřady katalánského města odstranily z mapových aplikací jednu z místních autobusových linek....

Kdo je Tomáš Otruba. Klíčový muž v PPF a nový partner Renáty Kellnerové

16. dubna 2024  15:15

Největší česká finanční skupina PPF prochází personální i byznysovou proměnou. Jedním z hlavních...

Flexibilní novela zákoníku práce zjednoduší podnikání, věří Jurečka

16. dubna 2024  14:15

Ministr práce a sociálních věcí Marian Jurečka (KDU-ČSL) představil v úterý tzv. flexibilní novelu...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!