Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Evropská auta musí přeřadit na vyšší rychlost

Tak jako byla dlouhá léta ikonou americké ekonomiky největší světová automobilka General Motors, tak je symbolem německého průmyslu Volkswagen. Jak ve svém posledním čísle uvádí britský týdeník The Economist, tím podobnost obou kolosů zdaleka nekončí.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Thyronx1

Skodovka versus moderni zavody ve svete:
Rocni vyroba aut ve Skodovce odpovida praci 4000 lidi ( a stovek robotu a automatizace). Ve Skodovce pracuje mnohanasobek tohoto cisla. Prosperita Skodovky opravdu lezi na lacine pracovni sile, a podpore koncernu VW pro ktereho je urcite tim nejrentabilnejsim zavodem. Skodovka sve organizacni a technologicke nedostatky kompenzuje levnou pracovni silou. Pro predstavu: Nas zavod ( jeden z mnoha) ve Fordu ma na montazni lince zasoby dilu pro montaz aut na 20 minut ! Organizace prace tedy musi klapat trochu lip nez bezne hodinky :o)))Specialne kdyz nektere dily se dovazi z Kanady a jine treba z Mexika, nebo Evropy. Vyrabime prumerne 800 aut (Lincoln Navigator a Ford Expedition)denne ve 2 smenach. V casech kdy byla silna poptavka jsme otevreli 3.smenu a pracovalo se i o sobotach a nedelich. Jen nas zavod v dobe konjunktury vydelaval Fordovi 2 miliardy USD rocne. Na poptavku po autech se musi reagovat doslova okamzite. Nebo Vam zakaznici utecou ke konkurenci.
0/0
24.2.2006 1:11

pás

Re: Skodovka versus moderni zavody ve svete:
A ted honem utikej k lince at nechybis a nemuseji vypnout pas
0/0
24.2.2006 13:18

Thyronx1

To dokonale znam:
Pozdrav z Fordu (USA). Evropa bude prevalcovana dokonale Asii a hlavnim duvodem nejsou ani tak mzdy jako socialni vyhody,kratky pracovni tyden, spousta dovolene, draha zdravotni pece (pokud plati zdrav.pojisteni firma jako me). U automobilky rozhoduje produktivita,kvalita a uspory. VW i Opel maji problemy s kvalitou i kvalitou servisu. Zaruka na vyrbky (auta) by mela byt minimalne 3 roky od predniho po zadni naraznik bez dohadu s pojistovnou. Za dalsi je urokova sazba pri koupi noveho auta. Amici maji zcela bezne na vozy ktere se neprodavaji tak hladce jak by mely - urokovou sazbu na pujcky 0 (nula) procent na 3 az 5 let. Automobilky by mely tlacit na dodavatele aby snizovaly sve ceny a zvysovaly produktivitu prace a uspory. Evropa je na zacatku tohoto boje o trhy. USA se uz par let prizpusobuje i kdyz to soji mnohdy zavirani nerentabilnich zavodu a propousteni desitek tisic lidi z prace.
0/0
24.2.2006 1:03

Nick

vw forever
0/0
21.2.2006 15:12

Jirka-Praha

Re: vw forever
jo . mozna ale jen v technickym muzeu
0/0
21.2.2006 15:17

dali

cena prace
cena prace neni nejvetsi polozka. Jinak by muselo auto v nemecku stat 10x tolik jako auto v cesku. A to prece tak neni. Cena passata a octavie je plus minus nekolk (max desitek%). Ale ne nasobek. Cim mene se plati v novych zavodech automobilke, tim vice se "hoji" ty stare vyrobni zavody. Ono je vse relativni.
0/0
21.2.2006 15:00

Alf

Cena prace je podstatna
Cena prace je velmi vyznamnou, i kdyz casto ne nejvetsi polozkou ceny auta. Z rozdilu cen Passata a Octavie se tezko da neco v tomto smyslu odvozovat: je tu rozdil v mnoha dilech, dale cenova politika je odlisna, ceny se lisi v ruznych zemich, atd.
0/0
21.2.2006 18:12

Golem

Re: cena prace
Kde je drahá pracovní síla, je výroba více automatizovaná a naopak. kde dělají lidi skoro zadarmo, tak se nevyplatí investice do drahých strojů (z toho se pak také odvíjí kvalita výroby)
0/0
22.2.2006 10:27

Anonymous

Re: cena prace
Stačí jednoduchý výpočet. Kolik hodin úhrnem pracuje dělník na jednom autě ? Řekněme 40 hodin(1 prac. týden) ? Tak cena práce je potažmo v ČR 40x1000,-=4000,- /1 auto . V Německu 5x tolik=20000,- Auto prodávají řekněme v prům. za 500000,-  t.j. v ČR 0.8 %  a v Německu 4 % ceny. Když tak mě někdo opravte, jestli je někde nějaká chyba.
0/0
22.2.2006 12:16

Anonymous

Re: Re: cena prace
Ujela mi ruka 40x1000=40000 asi to bude míň.
0/0
22.2.2006 12:18

pp

Re: Re: Re: cena prace
Jeste dovetek, do mzdovych nakladu ( a tedy "clovekohodin" nutnych k produkci jednoho auta)  musite pocitat cely retezec, tedy od valcire plechu, pres vsechny dalsi subdovatele soucasti a dilu az po ridice kamionu, co to mvsechno svozi na hromadu k lince az po masinfuhrera zavodni vlecky  a prodavacku v kantyne ...  
0/0
22.2.2006 18:02

pp

Re: Re: cena prace
40 hodin celkova pracnost vyroby auta??  Ted nemam po ruce soucasna verohodna data, ale kolem r. 1990 to bylo nejakych 2 az 3000 hodin, podle typu a fabriky!!! Zas tak ta automatizace a computerizace od te doby nepokrocila pane....
0/0
22.2.2006 17:58

barbudo

Re: Re: Re: cena prace
... ovšem i roboty a computery stojí normohodiny ...
0/0
22.2.2006 19:28

Strachovsky

Link na clanek v "The Economist"
http://www.economist.com/business/displayStory.cfm?story_id=5526647
0/0
21.2.2006 14:47

Strachovsky

Clanek Opsany z "The Economist" z tototo tydne
Tato otazka je pro autora tohoto clanku , Marek Bičíka, zda mu nepripada trapne, prakticky doslova opsat clanek z listu The Ecomomist, uvadet ho za svuj a ani neuvest zminku od kud ho prelozil.
0/0
21.2.2006 14:41

Jirka-Praha

Re: Clanek Opsany z "The Economist" z tototo tydne
asi ne.. tady bezne prepisujou clanky treba z BBC a jeste v tom nadelaj plno chyb..
0/0
21.2.2006 15:02

Alf

Bicik je tim znamy
Redaktor Bicik je tim davno znamy. Uz roky opisuje clanky ze zahranicniho tisku, zejmena z Economistu. Jedine, v cem se za ta leta zlepsil je, ze casteji uvadi zdroj.
0/0
21.2.2006 18:04

Anonymous

obavy
Obávám se, že cenová úroveň VW je z důvodu vysokých marží prodejců a to jak nových, tak i náhradních dílů a způsobem řízení. Vysvětlím proč. Seat patří do skupiny VW. Jednou jsem žádal o výměnu zadního ložiska kola na Seatu(špatná konstrukce). Cena vycházela zhruba 3x tolik než u běžného výrobce ložisek. Vysvětlení Seatu- z centrálního skladu ve Španělsku jde náhradní díl do centrálního skladu do Německa, odtud do centrálního skladu v ČR a odtud do koncového servisu. Podobně svíčky BOSCH prodávány u Seatu za téměř 300,-/kus , totéž přímo u BOSCH za 150/ks. Závěr si z toho udělejte každý sám.
0/0
21.2.2006 12:17

ff

Žádný strach! Ono to s tou Čínou nebude zdaleka tak horké!
Je pravda, že dnes je Číňan ochoten dřít od nevidím do nevidím a to vše za peníze, za které by evropský dělník nebyl ochoten ani vrtět palcem u nohy. Jenže! To je jen dnešek! Jak v Číně poroste životní úroveň, tak také budou vznikat odbory, tamní zaměstnanci budou vytvářet tlak na růst svých mezd, atd.... a Ćína se postupně cenou své lidské práce bude dostávat na úroveň západních zemí....
Zavádět cla a jiné obchodní bariéry, to je cesta do pekla - z toho by nic dobrého pro nikoho nevzešlo! Cesta, kterou by se západ měl vydat je jiná - mělo by se důsledně dbát na to, aby čínské výrobky, které chtějí být umístěné na západních trzích, splňovaly veškeré standardy, které požaduje západ (USA, EU,....). Tzn. zásadně třeba nebrat výrobky, na kterých má podíl práce vězňů (ono se nejedná o normální práci ale spíš o novodobé otrokářství), práce dětí.... Západ by měl také tlačit na polidšťování Číny - např. nebrat výrobky z firem, které svým zaměstnancům neplatí zdravotní a sociální poj
0/0
21.2.2006 11:05

Hlína

Re: Žádný strach! Ono to s tou Čínou nebude zdaleka tak horké!
Odbory v CLR jsou pro Komunistickou stranu Ciny podporou. Domnivate se, ze strane a vlade CLR hrozi od odboru typu ROH v dobe CSSR nejake nebezpeci ze by je nutily do zvysovani mezd zamestnancu nebo zlepseni pracovnich podminek?
0/0
21.2.2006 12:00

aloisq

Re: Re: Žádný strach! Ono to s tou Čínou nebude zdaleka tak horké!
neplet si komunismus v CR pred dvaceti lety a soucasny komunisticky system v Cine. jsou to dve ruzne veci. V Cine sice je komunismus jako jedinna politicka alternativa v soucasnosti, ale ekonomicky je chovaji hodne agrasivne na to, abych to nenazval kapitalismus.
0/0
21.2.2006 12:03

Hlína

Re: Re: Re: Žádný strach! Ono to s tou Čínou nebude zdaleka tak horké!
politicky je to komunismus nejhrubsiho zrna. ekonomicky je to kapitalismus. ROH ale jsou politickou organizaci, ne ekonomickou.
0/0
21.2.2006 12:15

briza

Re: Žádný strach! Ono to s tou Čínou nebude zdaleka tak horké!
S vetsinou bych souhlasil, ale tezko cekat od nas, ze budeme tlacit cinske podniky do nejakych socialnich vymozenosti. Za celou historii obchodu Zapadu s tretim svetem tohle nikoho nikdy nezajimalo (a dobre vime proc).
0/0
21.2.2006 13:16

kevorkian

Re: Žádný strach! Ono to s tou Čínou nebude zdaleka tak horké!
Pokud tohle všechno západ dodrží a bude důsledně uplatňovat, tak je to v důsledku totéž co ta ochrana vlastního trhu. Podívejte jak jsou úspěšní při vymáhání nepadělání značek. Než vypátrají jednu manufakturu na rolexky, tak vznikde 10 dalších na druhém konci číny.
S tím srovnáním mzdových nákladů číny se západem - taky pochybuju. To není jen kulturní fenomen. To přímo souvisí s jejich mentalitou. A oni jsou od přírody výkonější. Vydrží bez újmy, to co by našince zabilo nebo přivedlo do blázince... Myslím že ještě dlouho, možná vždy budou schopni, když né ochotni dělat víc než kdy budeme my.
0/0
21.2.2006 13:51

syselpolni

Re: Žádný strach! Ono to s tou Čínou nebude zdaleka tak horké!
z Číny nějaké věci dovážím. Ty výrobky splňují (někdy jen s drobnými úpravami) potřebné normy EU, takže tudy cesta nevede. A čínské mzdy? I kdyby bral čínský dělník více jak dělník evropský (čehož se pravděpodobně jen tak nedočkáme), tak má pořád ohromný náskok ve výkonnosti.
0/0
21.2.2006 15:33

Alf

Asijsti pracovnici pracuji tvrdeji
Mate pravdu. Asijsti pracovnici pracuji daleko tvrdeji a zodpovedneji, nez si lide v Evrope dokazi predstavit. Ani predstavit.
0/0
21.2.2006 18:18

ff

Re: Asijsti pracovnici pracuji tvrdeji
Známá, která dělá postdoktoranské studium (po PhD) v USA (mimochodem, už se nehodlá vracet zpět, bohužel), mi tvrdila, že technické a přírodovědné obory tam prý studují převážně Číňani a Indi - jsou v těchto oborech prý disproporčně zastoupeni. Jestli je to pravda, tak to možná svědčí o počínajícím úpadku západu.....
0/0
21.2.2006 21:15

ff

Re: Re: Žádný strach! Ono to s tou Čínou nebude zdaleka tak horké!
Do věci vůbec nevidím, pokud ale máte pravdu, tak potěš pánbůh, co bude za nedlouho s Evropou.....
0/0
21.2.2006 21:10

timd

Cena práce X cena výrobku
Je to otázka času, kdy se světový systém ceny práce a cen výrobků vyrovná, dlouhodobě není udržitelné, aby asijští výrobci zaplavovali svět svými levnými výrobky (cena práce) do nekonečna a sami si je nemohli dovoli, díky nízké mzdě. To samé platí i u evropských výrobců např automobilů. On si je totiž nebude moci zachvíli dovolit = koupin nikdo. Pokud WV nebo GM propustí x% svých zaměstnanců pocítí to celý ekonomický prostor ve kterém těchto x% zaměstnanců působí = žije (rapidní pokles spotřeby). Podíl ceny práce v určitém výrobku se v dlouhém období vyrovná po celém světě, akorát my se toho nedožijem. Cla a ani jiné kvóty to nevyřeší, bude růst max černý trh. Viz prohibice ve 30letech v USA, nelegální dovozy cigaret atd.
0/0
21.2.2006 10:42

Hlína

Re: Cena práce X cena výrobku
Proc by se mela cena prace vyrovnavat? Pokud vlada Cinske Lidove Republiky rozhodne dat umely kurs RMB k dolaru na 1:1 jsme vsichni v riti protoze usporu 800% nezmakne ani Ghosn ...
0/0
21.2.2006 11:52

Hlína

Re: Re: Cena práce X cena výrobku
pardon, tam melo bejt 100 ku 1 (nejak mne vypadly nuly
0/0
21.2.2006 11:53

jirka

Re: Re: Cena práce X cena výrobku
renmimbi 1:1?? tak to je uplne mimo misu
0/0
21.2.2006 12:00

Hlína

Re: Re: Re: Cena práce X cena výrobku
dneska je 8:1 k dolaru a asi 10:1 k EUR. precti co jsem psal. psal jsem o umele zmene kursu, ne ze ten tak v soucasnosti je. kdyz se ale cinani rozhodnou, bude malo metod jak tomu zabranit.
0/0
21.2.2006 12:14

Jirka-Praha

Re: Re: Re: Re: Cena práce X cena výrobku
to ze by umele nasadili 1:1 je absolutni blbost to by cinskou ekonomiku polozilo.. stejne tak jako treba koruna 1:10 k dolaru nebo 1:12 euru by polozilo tu nasi
0/0
21.2.2006 12:31

Datel

Re: Re: Cena práce X cena výrobku
No tak teoreticky muzou dat Cinani i kurz 1:100, ovsem otazkou je, co by meli z toho ze by pro Zapad delali zadarmo :-)
Pro Cinskou ekonomiku je snad podstatny prisun dolaru, ne likvidace vlastni meny
0/0
21.2.2006 12:38

mpixel

Re: Re: Re: Cena práce X cena výrobku
jojo přesně tak na špatně stanoveném kuzu vydělávají buď vývozci a nebo spotřebitelé. Ti druzí prodělávají. Komunistickým pohlavárům v číně jde hlavně o kapitalistická čísla výkonu ekonomiky a na obyčejné lidi se tam kašle. V tom je ten zásadní rozdíl v pojetí komunismu.
0/0
21.2.2006 15:13

Hater

Škoda-auto je mega vejvar pro VW
Pracovník v ČR s náklady 5 Eur na hodinu při kupní ceně auta, jakoby bylo vyrobené v SRN je fantastický megavejvar pro VW, ještě že tu Škodovku mají s rabatem 80% ceny auta oproti ušmudlaným několika % rabatu u VW. Kvalita materiálu a práce stejná jako u Germána za 55 E/hod. a podstatně vyšší, než u čínského nekvalito-humusáka, používajícím podřadné materiály (mizerná ocel, chatrná elektronika, ubohé plasty, atd.).
0/0
21.2.2006 9:49

Datel

Re: Škoda-auto je mega vejvar pro VW
ve Skodovce urcite nebudou naklady 5 eur. To nevychazi matematicky. 5eur muze byt tak maximalne v novych fabrikach podeprenych pobidkama..
0/0
21.2.2006 10:38

Hlína

Re: Re: Škoda-auto je mega vejvar pro VW
ani tam ne.
0/0
21.2.2006 11:51

Anonymous

Re: Škoda-auto je mega vejvar pro VW
Automobilový průmysl je velmi automatizovaný. Pokud se spočtou časové nároky na výrobu automobilu, tak nakonec se zjistí, že plat dělníka je zanedbatelný.Ví tu někdo kolik času dělníka je potřeba na výrobu 1 vozidla ? Cenu ovlivňují jiné aspekty-třeba daně, marže, toky výrobků atd. Proč např. nakupovat u dealera, proč si raději nepořídit vozidlo přímo u výrobce přesně podle zadání.
0/0
21.2.2006 13:09

Norimberk

Citát
Demokracie rozšiřuje oblast individuální svobody, socialismus ji omezuje. Demokracie přikládá veškerou možnou hodnotu každému člověku, socialismus činí z každého člověka pouhého vykonavatele, pouhé číslo. Demokracie a socialismus mají společné pouze jedno slovo: rovnost. Všimněte si však rozdílu: zatímco demokracie hledá rovnost ve svobodě, socialismus hledá rovnost v omezování a poslušnosti."
0/0
21.2.2006 9:45

Hater

Re: Citát
Proč Norimberk? Že by nacionální socialismus? A proč píšeš svou politickou úvahu do této rubriky? Nechápu osvětli mi prosím význam Tvé úvahy pro rozvoj automobilového průmyslu v EU???
0/0
21.2.2006 9:56

Hlína

Re: Re: Citát
 on si spletl chat. To jsou ti notoricky kecalove, napisou si to na wordu a zkopirujou na 20 chatu ...
0/0
21.2.2006 11:51

kevorkian

Proč nezachovat evropskou výrobu i za cenu opuštění idee volného trhu?
Je pravda, že jsme zde v Evropě rozmazlení a je to neudržitelné. Na druhé straně lidé v Evropě nikdy nebudou tak skromní a výkonní jako asiaté a pokud nejsme ochotni pracovat za podmínek jako oni, tak budem časem konkurence neschopní ve všech oborech.
V té souvislosti se ptám, proč je pro evropany otevřenost v obchodě vyšší hodnotou než zaměstnanost a životní úroveň evropských obyvatel?
Proč by nebylo možné uzavřít evropský trh v oblastech kde jsme soběstační a na neevropské zboží nasadit taková cla, že evropské firmy budou moci vyrábět i při takových mzdových nákladech, jaké jsou v evropě běžné...
Je to jen věrnost jakémusi ideálu volného trhu, co z nás udělá třetiřadý kontinent?
Pokud si totiž nezachováme schopnost tvořit a vyrábět, tak za 2 generace lidé ztratí dovednosti, které získávali po generace a z evropy se stane tak maximálně výrobní linka asie.
0/0
21.2.2006 8:47

radim

Re: Proč nezachovat evropskou výrobu i za cenu opuštění idee volného trhu?
S timhle souhlasim. Jejich konkurenceshopnost je zalozena jen na tom, ze tam delaji jako na galejich. Kdyz jsem pracoval pro jednu korejskou firmu, tak jsem byl na 3 dny v jejich zavode v Cine. To byl des. Ti lidi bydleli v takovych tech bunkach, jako jsou na stavbach. Vysli z fabriky, urazili par kroku do sve bunky a rano zase vyrazili do prace. Chcete takhle zit v Evrope, jenom abyste byli konkurenceschopni? Urcite ne
0/0
21.2.2006 9:03

mpixel

Re: Proč nezachovat evropskou výrobu i za cenu opuštění idee volného trhu?
Já s tím nesouhlasím, to je komunistická idea. Na první pohled to vypadá hezky. Ale není tomu tak. Otevřený trh=prosperita.
0/0
21.2.2006 9:22

mpixel

Re: Re: Proč nezachovat evropskou výrobu i za cenu opuštění idee volného trhu?
Zkusim vám to přiblížit. Dáme vysoké clo na dovoz oblečení z číny. Tím na první pohled ochráníme naše výrobce, kteří nebudou muset propouštět. Budou moci prodávat za vysoké ceny - i nám. Protože nebudou mít levnou konkurenci budou si to moci dovolit. Takže ty peníze budou nám lidem budou chybět - schudneme. lidem nebudou zbývat peníze na podnikání, bude se snižovat konkurence schopnost. Zatímco čína, bude v pohodě za těmi bariéry růst - protože jejich trh je vlelikej. a nakonec na to stejně doplatíme my.
0/0
21.2.2006 9:30

radim

Re: Re: Re: Proč nezachovat evropskou výrobu i za cenu opuštění idee volného trhu?
Tomu neverim. Konkurenceschopnost by nebyla, pokud by byl monopol. Evropsti vyrobci si muzou konkurovat mezi sebou. Clo na Asijske vyrobky by bylo clem na dampingove ceny.
0/0
21.2.2006 10:43

mpixel

Re: Re: Re: Re: Proč nezachovat evropskou výrobu i za cenu opuštění idee volného trhu?
ale v konkurenci číny přežijí jen ti nejsilnější, takže to je taková samolečba. Až v číně budou vysoké mzdy, tak se pak pozaní výhody této samolečby.
0/0
21.2.2006 15:05

Hlína

Re: Re: Proč nezachovat evropskou výrobu i za cenu opuštění idee volného trhu?
Pane Mpixel, Cina ale dela to samy. Fixni kurs RMB k USD je nekolik let zretelne podhodnocen a Cina s tim nic nedela - samozrejme za ucelem ochranit svoje nizke ceny. Takze Cina muze a Evropa nemuze? Clo nebo hodnota meny - oboji je v konecnym efektu stejny: chrani vlastni trh. Takze prrrr ...
0/0
21.2.2006 11:49







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.