Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

První soukromý rychlík bude konkurovat Pendolinu

Na české koleje vyjede první soukromý rychlík. Za půl roku chce na lukrativní trať Praha-Ostrava nasadit svůj RTExpress soukromá železniční společnost Railtrans. "Počítáme s devíti páry vlaků po dvou hodinách denně," uvedl jednatel firmy Petr Šimral.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

chromozom

Výdělečné tratě

Těch tratí, které si na sebe vydělají, bude mnohem víc. Např. Otrokovice-Vizovice. Je fakt, že by soukromníci chtěli tzv. vyzobávat rozinky. Privatizovat by se měly hlavně prodělečné tratě. Ovšem ani ne tak do rukou bývalých Klausových spolužáků, jako spíše pro obce ležící na dráze, kterým záleží na dopravní obslužnosti svých občanů. Výborný příklad je Svazek obcí údolí Desné, či jak se to jmenuje.:-)

http://www.mmr.cz/index.php?show=010007007025

0/0
21.4.2006 18:31

ja

Re: Výdělečné tratě

Jo jo, dokud tam dopravu provozuji jen Ceske drahy, tak jde o trate, na kterych se vydelat neda, kde je nutna vysoka dotace,... A kdyz prijde soukromnik, tak jde najednou o vyzobavani rozinek :-O

0/0
17.10.2006 21:38

Santa1

Pendolino-vlajková loď Virgin trains

Každý je strašně chytrý, jaký je to Pendolino šmejd, přitom ve své kategorii nemá konkurenci, viz např.:http://www.virgintrains.co.uk/travelling_with_us/our_trains/pendolino_gallery/default.aspx#

Dovolit soukromým firmám vyzobávat nejzajímavější relace na dráze považuji za nekoncepční a vražedné pro veřejnou vlakovou dopravu jako celek.

0/0
20.4.2006 12:21

Jerry Seinfeld

Re: Pendolino-vlajková loď Virgin trains

Jak jste z propagacni stranky Virginu vycetl, ze Pendolina nemaji ve sve tride konkurenci? Virgin jiste nebude sve vlastni vlaky kritizovat, ze?

U mene vytizenych trati se k trzbam od cestujicich pridavaji dotace od kraje. Takze v souctu s dotacemi by jakakoliv trat (byt i sebezapadlejsi) mela byt pro kohokoliv zajimava. Take proto se do soutezi o ruzne mensi krajske linky bezne hlasi soukromi dopravci. Myslim, ze nejste dostatecne informovan o aktualni situaci v ceske zeleznicni doprave.

Nevim nevim, kdo je tady "strasne chytry" ...

0/0
20.4.2006 15:14

Santa1

Re: Re: Pendolino-vlajková loď Virgin trains

To není názor Virgin trains (přestože jejich výběr něco napovídá), to je názor můj a to v situaci, kdy na trhu s těmito jednotkami existují pouze dva relevantní hráči: Alstom a Siemens. Vzhledem k tomu, že pro české tratě připadají v úvahu pouze jednotky s naklápěcími skříněmi, Siemens prakticky vypadává ze hry, protože rozhodující komponenty stejně odebírá od Alstomu a se stavbou takovýchto jednotek nemá dostatečné zkušenosti. Pendolino naproti tomu se může vykázat ověřenou technologií ověřenou na desítkách postavených jednotek.

Jediné co mě na Pendolinu irituje je způsob výběru a zadání, které zakázku prodražily.

O dění v železniční dopravě informován jsem, můžete být bez obav a jsem zcela přesvědčen, že současný povede v globálu 1. ke zdražování 2. k rušení spojů, potažmo ke zhoršení služeb. O způsobu výběru provozovatelů kraji vím taky své, zdaleka nesměřuje k nejvýhodnější ceně, preferovány jsou opět různé pokoutní zájmy.

0/0
20.4.2006 15:40

drevak_patlak

Re: Re: Re: Pendolino-vlajková loď Virgin trains

Jak jste přišel na to, že pro české tratě přicházejí v úvahu jen Pendolina? Pendolino může jet vyšší rychlostí než běžné vlaky jen tam, kde je je splněno několik podmínek: 1) modernizovaná trať s upravenými přechodnicemi (aby vlak věděl, kdy má klopit) 2) Kde je oblouk omezující rychlost 3) Kde zabezpečovací zařízení umožňující jet tou vyšší rychlostí. U nás tyto parametry splňují jen dosud modernizované koridory, většina jejich úseků je ale natolik rovná, že rozdíl Pendolino s klopením vers. klasický vlak bez klopení dá maximálně minuty z jízdní doby. Např. mezi Prahou a Ostravou si Pendolino efektivně zaklopí až v úseku Přerov-Ostrava, v budoucnu i mezi Třebovou a Přerovem (kde se dosud modernizuje), rozdíl proti klasickým vlakům max. 15 minut jízdní doby, ovšem za podstatně vyšší pořizovací cenu vlaků.Pořizovací cena vlaků ale tvoří i víc než polovinu provozních nákladů a pokud se má vlak uživit jen z jízdného (jak Pendolino, tak RT Expres),tak je třeba ho pořídit co nejlevněji.

0/0
21.4.2006 7:47

Santa1

Re: Re: Re: Re: Pendolino-vlajková loď Virgin trains

Relace Praha - Ostrava není jediná, co třeba Praha - Brno, tam je těch klopení více a až Pendolino pustí do Německa a Rakouska tak tento úsek stoupne na významu. Předpokládám, že se časem jízdy Praha - Ostrava omezí, zejména pokud se podaří prosadit spojení Berlín - Vídeň.

Pendolino je zatím stále spíše ve zkušebním provozu, koridory ještě nejsou zcela hotové. Až se koridory dokončí a Pendolino odzkouší, přijde na řadu i postupné zrychlování, takže rozdíl bude rozhodně víc než 15 minut. Stejnou strategii zvolily při zavádění Pendolin i Virgin trains v Anglii, ovšem oni tu ekonomickou stránku zvládli podstatně jinak.

S ekonomickou stránkou projektu taky nejsem spokojený a tu ani nehájím, ale věřím, že Pendolino bude motorem dalších změn a navíc je to ikona - už teď vím o spoustě lidí, kteří se kvůli němu vrátili k cestování vlakem.

0/0
21.4.2006 9:03

jirka

CD

Tvrdil jsem to a tvrdit budu, zeleznice ma v CR ohromny potencial, ktery bohuzel diky CD a hlavne jejich naprosto nesmyslne cenove politice(vyse obycejneho jizdneho), lezi ladem. Je to ohromna chyba jak z pohledu ekonomickeho tak elkologickeho. Pokud nekdo dokaze dat ceske zeleznici dobre jmeno, ktere dokazali CD zcela zkompromitovat, budu mu jenom fandit. Co je to za prasteny system na CD, ze kdyz chcete jet vlakem za aspon rozumnou cenu, musite mit kapsy plne karticek, prukazu a sesitku-vzdycky mi to pripomina legitimace jak za socialismu.

0/0
20.4.2006 10:27

Santa1

Re: CD

Podle mě je to co ČD předvádí za ty peníze téměř maximum možného, situace podobná jako ve zdravotnictví. Kdo navštívil naše západní sousedy, tak ví, jak neskutečně drahá je tam veřejná doprava. Systémy kartiček, průkazů a sešitků jsou všude.

0/0
20.4.2006 12:11

Jirka

Re: Re: CD

Vymluvy vymluvy a jenom vymluvy, porad slysime od CD co nejde proc nejde a nepude, ale nepamatuji si nejaky konstruktivni pristup k jakemukoliv problemu. A stemi kartickami nesouhlasim, znate nejakeho autobusoveho dopravce, kde musite mit karticku, abyste mohl jezdit za slusne penize. Kdyz jedu busem, tak koupim jizdenku sednu a jedu. Kdyz jedu vlakem, tak nevim kterou ci onu karticku nebo sesitek ve ktery den mam pouzit, abych nemusle platit majlant.

0/0
20.4.2006 14:41

Jerry Seinfeld

CD nekdy jsou i konstruktivni

Asi se malo divate. Nemam proc nesmyslne hajit CD, ale mnoho konstruktivnich veci taky udelali. Napriklad zavadeni samoobsluzneho provozu na vybranych tratich (usetrite pruvodci), masivni propousteni uz po nekolik let (velke uspory), vyrazne zvyseni cistoty WC, atd. Spis nechcete videt.

0/0
20.4.2006 15:05

Jirka

Re: CD nekdy jsou i konstruktivni

...o WC mi ani nemluvte, je pravda ze snaha o cistotu je videt a ne vsichni cestujici se chovaji jako druh homo-sapiens. Presto ze se za cune nepovazuji, musel jsem chca nechca pri posledni ceste vlakem prkenko zachodove znecistit, ponevadz bylo navrzeno tak, ze nedrzelo ve vzprimene poloze a padalo stale dolu. Jak muzou CD za takovy vagon zaplatit, kdo nese za takovy slendrian zodpovednost, NIKDO a to me nejvic s.re

0/0
20.4.2006 18:01

kokrspanel

Re: Re: CD nekdy jsou i konstruktivni

Jirko, a co treba nechat to prkenko dole a sednout si na nej? Aspon nebudes litat ze strany na stranu a znecistovat cele WC.

0/0
2.9.2006 14:04

drevak_patlak

Re: CD nekdy jsou i konstruktivni

Já tedy jezdím vlakem celkem často (tak 3x týdně) a dovolil bych si s V8mi souhlasit i nesouhlasit. Nezpochybnitelně dělají i ČD pokroky. Pomalu ale jistě se objevují nová vozidla, nová spojení, výhodné cenové nabídky apod. Na druhou stranu velmi často ČD zase na druhé straně něco strašně zpackají nekoncepčním přístupem, ať už je to např. zrušení relační slevy, nepoužitelný jízdní řád na mnoha tratích (namátkou Lovosické lokálky, které nemají už několik let kloudné přípoje na rychlíky do Prahy) nebo rušení populárních spojů. Ani s tím úklidem to není vždy úplně ono. Na jednu stranu jezdím poravidelně starým, ale uklizeným vagónem na rychlíku Praha-Ústí n.L., na druhou stranu na téže relaci používám i EC vlaky. Nové vagóny ČD řady Bmz sice vypadají rozhodně lépe než ty staré, ale při bližším pohledu je vidět, že se na různých místech (WC, topení apod.) systematicky usazuje letitá špína. Ve srovnatelných německých vagónech není. Čím to asi je?

0/0
21.4.2006 7:56

Jirka

Re: Re: CD nekdy jsou i konstruktivni

Ja jezdim vlakem take velmi casto pokud jedu po hlavni trati, tak jsou vlaky da se rici na urovni, pokud prestoupite na jakoukoliv lokalku, mate pocit ze jste se vratil az do predmiluleho stoleti. Vim a nejsem naivni, ze prostredky verejne dopravy se asi nikdy uplne lesknout cistotou nebudou a co si mam myslet o tom, kdy uklid pendolina vypada tak, ze se vse smudla kostetem a hadry. mel jsem moznost sledovat uklad sopravy pendolina na nadrazi v Rime, prijede zamestnanec s elektromobilem(neco jako nase jesterka) toalety jsou cisteny tlakovodnim tryskanim, a vagon cisten strojove. Pripominky ohledne cistoty jsou na CD stale stejne a za dobu jejich existence s tim nedokazali pohnout ani o pid. Uklid nekterych vlaku kategorie Os je nekdy primo katastrofa!! Viz trat pardubice Hradec Kralove

0/0
21.4.2006 18:25

Christo

..

mezi Veseli nad Luznici a Treboni jsou asi tri zeleznicni prejezdy, pamatuji si ze minimalne u jednoho, vzdycky kdyz jel vlak vysla baba a klickou stocila zavory dolu, kdyz vlak odjel tocila klickou nahoru:D mozna to tam jeste takle funguje.. ale to se asi netyka CD, to je jen pro pobaveni.:)

0/0
19.4.2006 20:30

vlastikw

Držím Student Agency palce

Bylo by to super, věřím, že by se toho zhostily zodpovědně aby se ČD mohly přiučit. Určitě je co zlepšovat - informační služby cestujícím atd.

Jen do toho!!!

0/0
19.4.2006 18:13

Scout_duck

Privatizace

ČD potřebují především privatizaci.

A není pravda, že trasa Praha - Ostrava je jedinou, kde se dá díky cestujícím vydělávat. Například na trase Hradec Králové - Praha jsou odpolední vlaky především v pátek hodně narvané, naposled jsem takhle jel před dvěma týdny a nebylo volné ani jedno místo při 4 vagonech. Tam se dá také vydělávat.

0/0
19.4.2006 14:50

Scout_duck

Re: Privatizace

A pozor ještě, minimálně půlka všech cestujících jela do Prahy na hlavní nádraží. Tudíž expres co by jel přímo by musel zákonitě vydělávat, pokud za kilometr se platí 6,50, to za těch 116 kilometrů by dal dopravce asi 750 korun a při 100 lidech může vydělat na jedné jízdě trvající hodinu a něco několik tisíc čistého.

Taky nechápu proč byl zrušen s novým jízdním řádem ranní vlak Náchodský primátor, který jel právě z Hradce do Prahy přímo bez zastavení, vždy když jsem jel, byl minimálně z poloviny plný R^

0/0
19.4.2006 15:01

Michal Novotný

Re: Re: Privatizace

No, 6,50 Kc/km se plati za dopravni cestu. K tomu se musi pricist plat strojvedouciho, vlakove cest, odpisy lokomotivy a vozu, a spotrebovana energie... Nakonec ti vyjde, ze by ten vlak musel byt obsazeny nad hranici obsaditelnosti...

Ale hlavnim duvodem proc Nachodsky primator nepojede je stavba Noveho spojeni a s tim souvisejici uzavreni trate pres Vitkov a nutnost jizdy odklonem pres Prahu-Malesice.

0/0
19.4.2006 15:38

Jerry Seinfeld

Dojmy laika

Se vsi uctou, mate jen velmi laicke nazory. Na vetsine tras jsou v patek a v nedeli odpoledne vlaky narvane. Jenze vy musite zajistit vyuziti draze koupenych souprav i mimo tuto dobu. A to se prave podari jen na malo trasach.

Ze pocitate pouze s naklady na pronajem dopravni cesty, to myslim netreba komentovat.

V neposledni rade, jakmile dostavi dalnici z Prahy az do HK, konkurence autobusu bude daleko silnejsi.

Verte, odbornici v clanku dobre vedi, co rikaji. Mimo trasy Praha - Ostrava je moznosti velmi malo.

0/0
19.4.2006 18:33

Scout_duck

Re: Dojmy laika

Ok, no je fakt že mimo víkendy nejsou spoje plně vytížené, ale samozřejmě jsem nezapoměl i na další náklady než platbu za dopravní cestu, zase až tak naivní nejsem.

0/0
19.4.2006 22:53

Jerry Seinfeld

Vytizeno ... kolik vagonu?

Konkretne zminujete jen naklady na dopravni cestu. Ale ono to zdani "plnosti" vagonu je zkreslujici jeste z jednoho pohledu: zalezi take na tom, kolik vagonu s jakou kapacitou ten vlak ma.

0/0
20.4.2006 15:09

Scout_duck

Re: Vytizeno ... kolik vagonu?

Docela by mne zajímal propočet nákladů na jednu cestu vlaku na 100 km, něco jsem si propočítal a stále mi vychází, že na dobrých linkách je souprava výdělečná. Mohl byste mne, prosím, zkontaktovat na mailu ? : vosecek.jirka@inmail.cz, docela mne tato problematika zajímá.

0/0
20.4.2006 17:38

Tifosi

Britanie

Mno myslim,ze konkurence ve Velky Britanii je na draze v Evopre asi nejvetsi. A funguje to tu docela dobre, clovek se az divi :c)

btw. zminovany Virgin Trains pouzivaji taky Pendolina viz. text :c))

A CD, potazmo CR konkurence jenom prospeje...

0/0
19.4.2006 12:27

Bubák

Re: Britanie

Vypadá to, že k nám Italové vyvezli odpadová Pendolína, když ve světě jezdí tato

0/0
19.4.2006 12:40

Jerry Seinfeld

Design neni vsechno

Nenechejte se zmast jen tim, ze se vam vic libi design britskych vozu, dulezite je, co je uvnitr. Stejne tak vybveni britskych pendolin nelze srovnavat, kdybychom to same chteli taky, museli bychom radne priplatit. Stejne jako osobni auta maji priplatkove stupne vybav, i vlaky stejne serie mohou byt vybavenim odlisne.

Tady si muzete precist vice: http://en.wikipedia.org/wiki/Pendolino

http://en.wikipedia.org/wiki/New_Pendolino

0/0
19.4.2006 18:50

Jerry Seinfeld

Britske zeleznice nefunguji dobre

Britske zeleznice jsou povestne naopak tim, ze NEFUNGUJI DOBRE. Jen namatkou vybiram z clanku z britskeho casopisu Economist:

* "...the railways will not get back to pre-Hatfield levels of punctuality and reliability for a decade..." (clanek "What price safety?" z 27.11.2003)

* "Britain’s railways are still in chaos" ... "Journey times on some lines are back to what they were a century ago." (clanek "Back to the Steam Age" z 16.11.2000)

... a tak dale... (nemam cas toho hledat vic)

0/0
19.4.2006 19:16

Tifosi

Re: Britske zeleznice nefunguji dobre

Mno nevim jak Ty, ale ja muzu srovnavat i na zaklade osobni zkusenosti a zadana z Britskych zeleznicnich spolecnosti me zatim nenechala ve stychu a to uz jsem s nimi jel nekolikrat. A i obycejny vlaky tu nabizej daleko vetsi komfort nez nase CD...

0/0
20.4.2006 11:31

Jerry Seinfeld

Objektivni vs. subjektivni

Prave proto, abych nepopisoval vec stejne jako vy subjektivne, jsem pouzil citaty renomovaneho tydeniku. Me vlastni dojmy mohou byt stejne jako ty vase velmi zkreslene. Zaroven nelze srovnavat pohodli dvou systemu z radove rozdilnym objemem penez...

0/0
20.4.2006 15:01

Rene

Konkurence

ČD potřebují konkurenci jako sůl!!!!!!!

0/0
19.4.2006 12:18

krabi

co odborář Dušek ?

pujde na penzi nebo se dá do boje ? 8-o

0/0
19.4.2006 12:14

Bubák

Re: co odborář Dušek ?

Dušek svolá odbory a půjdou demonstrovat proti zavádění konkurence na železnici. Dušek totiž odborářům vysvětlí, že by je to mohlo stát pracovní místa, protože by se mohlo provalit, že se dá železnice provozovat efektivněji. Ale pššš. O tom se nesmí mluvit.

0/0
19.4.2006 12:28

a

a

0/0
19.4.2006 11:58

ja, prvni

...

To bude zase zeleznicnich naschvalu ;-D

0/0
19.4.2006 11:50

anders22

nabidka CD je bezkonkurencni?

tohle je fakt vtip roku. nic horsiho nez CD uz si predstavit nedokazu

0/0
19.4.2006 10:06

sipecek

Re: nabidka CD je bezkonkurencni?

Mas pravdu, horsi nez CD muze byt snad jen CSSD a KSC;-)

0/0
19.4.2006 10:34

Tratmistr

Re: nabidka CD je bezkonkurencni?

Pochopitelne....pokud funguji CD bez konkurence je jeich nabidka bezkonkurencni;-D

0/0
19.4.2006 12:30

marekzprahy

Pendolino +-

Zrychlit Pendolino pod 3 hodiny nebude žádnej problém. O Velikonocích jsem s ním jel a před každou stanicí muselo zvolnit, aby přijelo načas. Před Olomoucí jsme dokonce chvíli stáli na červenou mezi poly, v Praze jsme stejně byli o 10 minut dřív. Pendolino není díky volnému jízdnímu řádu využité. Jedinej problém Pendolin vidím ve službách - signál GSM je slabý a místy vůbec není. hodilo by se WiFi pro notebooky (nevěřím, že by to byl problém; byla by to obrovská konkurenční výhoda), některá wc nefungují a není jídelní vůz, ale jen bar "na stojáka". Jinak je ten zážitek z pendolina suprovej a můžu doporučit.

0/0
19.4.2006 10:01

loginname

Re: Pendolino +-

Pokud ale vůbec dojede ;-D

0/0
19.4.2006 11:09

809_KocuR

Re: Re: Pendolino +-

Toho bych se uz nebal. Ostatne lokomotivy rady 362, 363 byly v dobe zavadeni do provozu stejne nespolehlive jako pendolino.

0/0
19.4.2006 16:18

Jerry Seinfeld

Finske Pendolino

Skoda, ze jste nejel finskym pendolinem. To je teprve opravdovy zazitek. Mezi 195 a 200 km/h se jede vetsi cast cesty. A mista je v nem subjektivne vic, i kdyz ma 4 rady sedadel a ne jen 3, jako tady.

Mrknete se sem: www.vr.fi/heo/eng/junat/pendolino.htm

0/0
20.4.2006 15:19

marekzprahy

Re: Finske Pendolino

Jo, místa v pendolinu moc není, tím jak bylo zpátky do Prahy narvaný jsem si ani nemohl pořádně natáhnout nohy (naproti bylo sedadlo obsazeno). To že člověk sedí úplně u okna mi ale dost vyhovovalo, ve starých vozech člověk dycky sedí tak nějak "pod" oknem a ještě strašně daleko, z pendolina je perfektní výhled. Nízký stropy vypadají líp. Rychlost mi přijde docela v pohodě, skoro mi bylo líto, když cesta skončila po 3 hodinách jízdy, něco jako když se na pouti zastaví kolotoč :-D

0/0
20.4.2006 18:23

Brouk Pytlík

Re: Finske Pendolino

Finské dráhy mají široký rozchod a tudíž mají i širší skříň. Proto je v něm více místa. Paňjatno?

0/0
17.10.2006 21:55

Vipeeer

Čekačka

Myslím, že si soukromá společnost ještě počká. Český úředník bude schvalovat mašiny Siemens a i když jsou o 100% lepší a spolehlivější než Pendolino, najde tam spoustu věco které nebudou vyhovovat, státní ČD nepotřebují konkurenci přece.

0/0
19.4.2006 9:49

anders22

Re: Čekačka

asi tak

0/0
19.4.2006 10:07

drevak_patlak

Re: Čekačka

Já bych to tak černě neviděl. Zabezpečovací technika je ošemetná věc, čili pokud mašina nebude vyhovovat, pak ji neschválí, pokud vyhovovat bude, pak není problém. S Pendolinem to je podobně, ani v současnosti není stále schválené na plný provoz, má pouze výjimku na vyjmenované tratě.

0/0
19.4.2006 10:20

Bubák

re:

Hehe, na jednom menším nádraží za prahou, kde projela jedna prázdná lokálka za hodinu, byli 3 zaměstnanci ČD. Přednosta, kterej zvedal telefony a mával plácačkou, baba co prodávala lístky a vyhybkář. Tomu říkám efektivita.

0/0
19.4.2006 9:36

qasnice

Re: re:

Hehe, Ty taky železnici rozumíš, jako koza petrželi. Co to bylo za stanici?

0/0
19.4.2006 9:47

Bubák

Re: Re: re:

Jílové u Prahy. Už zrušili výhybkáře. Teď je přehazuje ta baba, co prodává lístky. A pořád má spoustu času si lakovat nehty.

0/0
19.4.2006 9:51







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.