Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Viamont zaměstná právníky kvůli tendrům na rychlíky

Soukromý železniční dopravce Viamont nechá právníky prověřit průběh výběrových řízení na provoz rychlíků na vybraných tratích. Osobní přepravu mezi Libercem a Pardubicemi i Plzní a Mostem v tendrech získaly České dráhy. Jejich nabídka ale vzbudila u konkurentů pochybnosti.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

drevak_patlak

ČD a výběrové řízení

Já se jen obávám, že ČD to přeci jen vypočítaly správně. Nezapočítávají do nákladů totiž odpisy vozidel (ta už jsou dávno odepsaná), které obvykle představují cca 50% nákladů. Zkusím takový malý odhad. Podle návrhu JŘ na gvd.kvalitne.cz by mělo být provozováno 8 párů rychlíků. Cesta trvá necelé 3 hodiny, jízdní řád je postaven tak, že v LIberci je na obrat 6 minut, v Pardubicích 113 minut, minimálně tak budou potřeba 4 soupravy, raději 5 (záloha popř. posila). Z Pardubic do Liberce je to 161 km, spotřeba Desira na takové trase bude cca 80 litrů/100 km, motoráku řady 843 cca taky. Čili to máme spotřebu nafty cca 130 litrů na jednu cestu, čemuž odpovídá nějakých 3600 Kč, za rok tedy 365*16*3600 = 21 miliónů. Dále potřebujeme strojvedoucího, jeden zvládně odvézt 2 páry vlaků, kvůli dovoleným apod. bych jich zvažoval cca 12 + plus stejný počet průvodčích, každý dostane i s odvody státu měsíčně nějakých 25000, čili za rok 7 200 000.

0/0
13.7.2006 8:43

drevak_patlak

Re: ČD a výběrové řízení

pokrčování: Pak ještě poplatek za použití kolejí, ten bude cca 10 Kč/km (snad se nemýlím), při ročně ujetých 940 000 to dělá cca 10 miliónů. Dále údržba a pojištění vozidel, odhadem cca 10/km dělá ročně dalších 10 miliónů. Až doposud tak máme celkové náklady 21 + 7 +10 + 10 = 48 miliónů. K tomu je potřeba připočítat ještě nějakou režii a zisk (řekněme 20%), máme 58 miliónů, a odečíst tržby (odhadem může být obsazenost průměrně 80 lidí/vlak, tj. ročně cca 10 miliónu osobokilometrů, při konkurenceschpné ceně z nich nedostanu více než 60 haléřů na km, čili 6 miliónů.

Požadovanou cenu ČD bych odhadl na nějakých 52 miliónů, plus mínus.

Soukromník si ale bude muset započítat ještě odpisy vozidel. Jedno Desiro vyjde na cca 100 miliónů (i s úroky z úvěru), 5 souprav tedy vyjde na 500 miliónů, pokud je bude odepisovat standardně

10 let, pak si musí za rok připočítat nejméně 50 miliónů za rok. Čímž se dostáváme k celkové dotaci nějakých 100 miliónů.

0/0
13.7.2006 8:53

drevak_patlak

Re: Re: ČD a výběrové řízení

Závěr: ČD to vypočítaly pravděpodobně cca správně, otázka ale je, co budou dělat, až se jim rozpadnou už odepsané motoráky. ČD nabídly do výběru "to nejmodernější co mají", motoráky řady 843, jejichž dodávky ale pocházejí z počátku 90. let. Odepsáne už účetně jsou, ale přeci jen by měly ještě nějakých 10-15 vydržet. Srovnávání s průměrnou cenou ostatních rychlíků je ptákovina, většina rychlíků provozovaných ČD jsou klasické soupravy s poměrně hodně vagóny (a tudíž vyššími náklady), motorové  2-3 vozové rychlíky srovnatelné s Librecem jsou v menšině.

Na druhou stranu mohly jít soukromníci možná do většího rizika a odepisovat si svoje vozidla spíše 20 let (to by mělo Desiro také vydržet), celkem ale chápu, že při výběrovém řízení na rok nebo dva, se do podobného miliónového dobrodružství nikdo pouštět nebude. Tady rozhodně zaspalo ministerstvo, soutěž mělo vyhlásit nejméně na 8-10 let s případnou opcí.

0/0
13.7.2006 9:01

geroc

Desiro

U Viamontu je asi banda technických ignorantu nebo co. Desira jsou jednotky určené na předměstskou dopravu ne pro rychlíky.

0/0
12.7.2006 15:59

Martin

Coze??

Ty vlaky mohou jet az 120km/hod

0/0
12.7.2006 17:35

Martin

Coze??

Ty vlaky mohou jet az 120km/hod

0/0
12.7.2006 18:44

drevak_patlak

Re: Desiro

Desiro se dá na rychlíkovou variantu snadno upravit a rozhodně bude v takové podobě lepší, než současné vlaky ČD. Už jste tím Desirem někdy jel?

0/0
13.7.2006 9:02

zx

Re: Desiro

Na trati Plzeň - Most je trať v takovém stavu, že se po ní dá jet rychlostí 50 - 60 km /h. Je to 201 km a jede se to 3h 41 min (podle jejich jízdního řádu). Na to by stačila jakákoliv souprava.

0/0
21.7.2006 13:32

xblack13

jednoduché

Bych udělal výběrové řízení na každou trať v republice a když to vyhrají ČD svými cenami, tak ať to pak provozují. By se asi rychle změnila nabízená cena...

0/0
12.7.2006 14:03

Martin

Viamont je super

Jezdim s nimi kazdy den do prace, vlaky jsou ciste, klimatizovane, proste perfektni.

0/0
12.7.2006 13:44

los

Re: Viamont je super

souhlas

akorát, že jezdí pozdě, vevnitř to smrdí po fekálech a klimatizace nefunguje

0/0
12.7.2006 19:14

Martin

Re: Re: Viamont je super

Smrdí po fekálech? muj boze podivejte se na CD a jejich vlaky tam se clovek stiti na neco sahnout a to ze maji zpozdeni a CD nema? ja myslim, ze cestovani s Viamontem je uplne o necem jinem

0/0
13.7.2006 14:53







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.