Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Zavedení mýtného prodraží jízdenky v autobusech

Zavedení mýtného, které by se mělo začít na českých dálnicích platit od ledna, s největší pravděpodobností zdraží i jízdenky v autobusech. Zákon totiž počítá s tím, že poplatky budou muset platit všechna vozidla nad 12 tun, tedy i téměř všechny autobusy, uvedla televize Nova.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Buss

A co jezdit jako kamiony?

Můžou zkusit totéž, na čem teď pracují kamioňáci. Ti už chystají podrobné itineráře, kudy mají jejich řidiči jezdit, aby se vyhnuli nejdřív  placeným dálnicím a později i placeným silnicím. Že to od*erou lidi ve vesnicích, kudy bude jezdit kamion za kamionem, to je vina vlády a ne dopravců... :-P

Klidně by to mohli zkusit i autobusy a dát cestujícím ma výběr - buď po dálnici a platit vyšší jízdné (tzv. Šimonovského výpalné) anebo pomaleji, ale levněji po vedlejších silnicích. ;-)

0/0
25.7.2006 21:07

Jerry Seinfeld

Kamiony po levnejsich silnicich...?

Pekne kecy. Dovedu si jeste predstavit, ze nekolik malo kamionu pojede vyjimecne misto po dalnici jeden vybrany usek po sousedni silnici prvni tridy. Ale ze by kamionaci hromadne jezdili po "okreskach", az bude mytne i na silnicich prvni tridy, to je komicka predstava.

Budou normalne jezdit po dalnici a budou platit. Aby dovezli zbozi daleko pozdeji, to se jim nevyplati a radeji daji mytne.

0/0
26.7.2006 7:03

b.bombicka

mýtné pro busy???

Zase "inteligentní" nápad. Opět se upřednostní auta (individuální d.) před hromadnou dopravou....pak nemají být zácpy. Vážení přispivatelé, kteří obhajujete mýtné pro busy, si uvědomte, že pokud jede delší trasu za více peněz (nikoliv zmiňovaných 70 Kč) a jede třeba celá rodina, tak se jim vyplatí jet tím autem místo busem. Vyjde to možná je o pár korun dráž, ale za a)více toho uvezou a to aniž by museli platit za bagáž, za b)mohou jet kdykoliv potřebují a ne ve středu a na Vánoce (mluvím o situacích na venkově, nikoliv v Praze a okolí). Jo a pro ty, co zmiňují železnici-její spolehlivost je dost tristní, zpoždění na denním pořádku, díky tomu se nestíhají návazné spoje, prodlevy, mnohem dražší než bus, zrušené Z-karty, které aspoň trochu zvýhodňovali vlak oproti busu a též to, že ne každá víska a ves má železniční zastávku, tudíž bus je jediné spojení (myšleno hromadnou dopravou).

0/0
25.7.2006 16:04

funTomas

Novácké bludy.

Stačí juknout na web Karosy a.s. Třeba zrovinka tadyhle:

http://www.karosa.cz/_data/tech/czech/tech_Arway_128M.pdf

do 12 tun má celkem ještě daleko.

0/0
25.7.2006 15:16

Hans

Re: Novácké bludy.

No, podle toho prospektu ma tun 18, z toho 7 na predni napravu a 11 na zadni

0/0
25.7.2006 15:21

Beerdy

Autobusy ještě jezdí???

Já nejel autobusem ani nepamatuju...možná jako dítě. To pořád ještě jezděj? Dyk má každej auto,,,,8-o

0/0
25.7.2006 14:22

jirif

Re: Autobusy ještě jezdí???

ne každej je takovej trotl aby jel sám v autě a pomáhal vytvářet zácpy...

0/0
25.7.2006 14:48

Beerdy

Re: Re: Autobusy ještě jezdí???

Tak o tom megasilně pochybuju, že by se někdo z řidičů rozhodoval o tom, zda pojede např. z Prahy do Zlína autobusem jen proto, ab ynáhodou nevytvořil kolonu, pokud jede sám...to je pěkná blbost, co mi tu tvrdíš...

0/0
25.7.2006 15:01

M.

Re: Autobusy ještě jezdí???

Kdybys jezdil autem, byt aspon jako spolujezdec, tak bys vedel, ze autobusy jezdi. Tak to tady nehrej. Nebo mozna u vas na vidlarne jeste nevymysleli asfaltovou silnici?

0/0
25.7.2006 16:02

Jerry Seinfeld

Machrovani

Dekujeme z podnetny prispevek, z nehoz jsme pochopili, ze a) jste vlastnikem nejakeho prorezleho Favorita, b) jste takovy vidlak a tupan, ze si myslite, ze to na nekoho udela dojem.

0/0
26.7.2006 7:04

JI

Jedna poznámka

Z úst ředitele Ředitelství silnic a dálnic jsem se doslechl, že jeden kamion 20 tun opotřebuje silnici stejně jako 16 000 osobních automobilů. Osobní automobily platí dálniční známku 900 Kč, tedy kamiony by spravedlivě měly platit místo 14 000 Kč 14,4 milionu. Můžeme se na to podívat i obráceně a osobní automobily by měly platit pouhých 0,875 Kč za rok.

0/0
25.7.2006 14:13

fotr

Re: Jedna poznámka

Ale notak. Kdybys počítal osobní auto každé 1,2 tuny, tak 16 000 aut je  19 200 tun oproti  pouhým 20 jednoho kamiónu. 

Ještě důležitější je  zatížení  na plochu vozovky, ale to není u kamiónu  o moc (desítky %) větší, nežli u osobního auta.

Tedy zjevně pitomost. Možné je to jedině v případě, že ten kamión bude výárazně přetížený. A to tak, že opravdu výrazně. Ale to je zas jiná kapitola.

A rač pochopit, že policajti a pan Šimonosvský mají jiné starosti, nežli se zabývat přetíženými kamióny. 

A věř tomu, že  by vymýcení přetěžování kamiónů velmi přivítali i dopravci. Takhle nemohou nežli přetěžovat, konkurence.

0/0
25.7.2006 14:21

Vena

Re: Re: Jedna poznámka

Neni to 16 000 x ale min. Presto je to radove vic, nez jake uvadis pomery ... je to krasne videt napr. z koleji vyjetych v dalnici a nebo z varhanku u semaforu ... ty urcite neudelali osobaky ...

0/0
25.7.2006 15:11

Matematik

Re: Re: Jedna poznámka

Je možné, že opotřebení vozovky neroste lineárně vzhledem k celkové hmotnosti vozidla. Pokud je to pravda, pak rozdíl v opotřebení vozovky je několikanásobně vyšší než rozdíl v hmotnostech kamionu a osobáku.

Libovolné vozidlo může být výrazně přetížené, to asi není problém jen u kamiónů.

0/0
25.7.2006 15:51

Jerry Seinfeld

Neni to linearni

Neni to mozne, je to zcela jiste. Opotrebeni vozovky neroste linearne, ale exponencialne, a to pocitano na napravu. I proto jsou kamiony tak problematicke.

Naprikald zde:"Míru opotřebení silnic určuje hmotnost vozidla na nápravu, přičemž růst hmotnosti auta za jednotku času vede k progresívnímu růstu opotřebení silnic. U aut od hmotnosti 12 t výše roste opotřebení silnic třetí mocninou s růstem jejich hmotnosti. Jde o výsledky jediného věrohodného výzkumu dopadů ježdění aut na nápravu různě těžkých na stav silnic z 50. let. Tyto pokusy pro vysoké náklady nikdo nezopakoval." (http://www.env.cz/osv/edice.nsf/B4BF36D60DC8E265C1256FC80040ACFF/$file/12.html)

0/0
26.7.2006 7:08

ddt

Re: Jedna poznámka

mas pravdu, ale z ust RSD to byl jeden PRETIZENY kamion. nevim, jaky je v tom rozdil, nerozumim tomu, ale tehdy se skutecne jednalo o porovnani pretizenych kamionu vs aosobni automobily 1 x 16 000

0/0
25.7.2006 15:33

Standa

Zrovnoprávnění silnice a železnice

Já si myslím, že buď by mělo být mýto pro autobusy (zatím není) a poplatky za používání železniční dopravní cesty (už se platí, a to od vznku SŽDC, s.o. - 2003) anebo když výjimka z placení mýtného pro autobusy, tak také výjimku z placení polatků za použití železniční dopravní cesty pro vlaky osobní dopravy. Tímto by byli rovné podmínky jak na silnici tak na železnici z hlediska přepravy cestujících. Já bych se přikláněl k druhému případu, vlaky by totiž mohly být levnější.

0/0
25.7.2006 13:39

fotr

Re: Zrovnoprávnění silnice a železnice

To jsi pomotal a zaměnil různé poplatky.

Pokud vlak platí za použití kolejí, tak je to v pořádku. Je hezké, že bys jim to odpustil, ale kdo se o ty koleje bude starat; tedy kdo to starání se zaplatí. Tos nedomyslel...

A placení za používání silnic: to platíš v ceně paliva a maziv. A několikanásobně více, nežli stojí výstavba a údržba silnic. Na rozdíl od železnice, kde naopak ještě každý rok 8 miliard chybí (ačkoli, pravda,  těch 8 je celková částka, ve které není zahrnuto pouze starání se o koleje).

Zkrátka stando tvoje druhá varianta, kdy by měly být vlaky levnější znamená jedině že zaplatíme z daní o další asi miliardu navíc. Ale s tím si nedělej hlavu, tu miliardu stejně nemáme. Tu si půjčíme. A jak říkal Jirka, státní dluhy se stejně neplatí.

A dálniční známka je jen cosi jako (býval?) rychlíkový příplatek.

0/0
25.7.2006 14:43

Vena

Re: Re: Zrovnoprávnění silnice a železnice

Nevím, ale teď meleš ... je to srovnatelné jak uvádí standa ... mimochodem vlaky take plati elektriku apod .. a u maziv a paliv to v mem pojeti jde na ekologicke skody zpusobene jejich pouzivanim, nez na opravu silnic ... ...

0/0
25.7.2006 15:14

Martin

Re: Re: Re: Zrovnoprávnění silnice a železnice

Ale rovnopravnost už tam je. Za autobusy se totiž každej rok plati silnični daň.

0/0
25.7.2006 18:50

Jirka

Dodávky

Mají místo busů kupovat minibusy, stejně na většině linek jezdí minimum lidí. Ušetřili by na mýtném, na naftě...

0/0
25.7.2006 12:43

Jerry Seinfeld

Minibus neni reseni

Minibus neni v mnoha pripadech resenim, protoze oproti vetsimu autobusu neni uspora penez a nakaldu tak patrna.

0/0
26.7.2006 7:09

ddo

mýtné

No to je ale překvápko, že to nakonec zaplatíme všichni, v cenách dopraveného zboží. Navíc se díky finančně náročnému výbětu značná část peněz utopí v náročné technické realizaci, kterou bude dobře živeno mnoho lidí, aniž by přinesli společnosti něco užitečného. Ale primitivní zdražení dálničních známek, které by bylo levnější pro všechny, to jsme udělat nemohli, to by se totiž nemoh napakovat žádný socialistický nadnárodní monopol na  zbytečném megaprojektu.

0/0
25.7.2006 12:30

Vena

Re: mýtné

To, co říkáte není pravda ... je tu podstatný rozdíl ... cesty bude platit jen ten, kdo je potřebuje (cestující autobusy), nikoliv netransparentne z nasich dani ... presneji doufam, ze to tak bude ..

0/0
25.7.2006 13:15

ddo

Re: Re: mýtné

Je to tak těžké pochopit? Systém sám o sobě sežere tolik peněz, že ve srovnání s jednoduchým zdražením dálničních známek zaplatí dopravci víc a státu to vynese míň. Proděláme na tom všichni, vydělá na tom dodavatel a provozovatel systému. ... A není to dnes až tak netransparentní, víte např., že jen malý zlomek spotřební daně z PHM jde na výstavbu a opravy cest? Jen tím už dnes dopravci přispívají do státního rozpočtu několikanásobně víc, než stát pak dává do dopravní infrastruktury.

0/0
25.7.2006 13:27

beda

Re: mýtné

souhlas, až na ty dálniční známky, což je jen o něco menší nesmysl, tam taky platíte půl peněz na výrobu a distribuci (umělá zaměstnanost), nejjednodušší je zvýšit spotřební daň na PHM, ta se vybírá tak jako tak, takže náklady na výběr se nezvýší. A nepotřebujem jen dálnice přece. A spravedlivá je,kdo víc jezdí, víc zaplatí.

0/0
25.7.2006 13:28

ddo

Re: Re: mýtné

Spotřebka z PHM je zatím dobrá a ještě to pár let potrvá, ale už teď se začínají objevovat alternativní pohony a všechno nepůjde uhlídat. Už dnes lidi jezdí na rostlinné oleje z Tesco. Mě přijde solidní i silniční daň odstupňovaná např. pouze dle max. hmotnosti auta. Že někdo jezdí málo? Tak na co ten náklaďák má? :-)

0/0
25.7.2006 13:37

beda

Re: Re: Re: mýtné

až bude nutné vybírat spotřební daň z alternativních pohonů, budou v autě sériově jiná zařízení, něco jako je už dnes sledování přes satelit, možná odpadně spotřební daň a bude se platit za ujeté km

každopádně Kapsch a Šimonovský hrůza RvRvRvRv(Y)

0/0
25.7.2006 13:45

JI

Zkusíme to propočítat

Předpokládám, že kamion s nosností 20 tun uveze 10 tun mléka. Pokud uvažujeme vzdálenost 250 km a 10 Kč na kilometr, tak to na jeden litr mléka činí 0,25 Kč.

Pokud tento poplatek přinese zkvalitnění naší dálniční sítě, zaplatím ho rád.

0/0
25.7.2006 14:03

marzena

Re: mýtné

to je pekna pitomost.. takze zdrazime dalnicni znamky desetkrat, aby se dosahlo stejneho efektu, tzn. ze nebude dalkova kamionova preprava tak levna?? No to je ale blbost.. Ze je projekt Kapsch technicky nevhodny a prilis drahy je jasne, ale reseni pres dalnicni znamky je jeste horsi - neni to totiz vubec zadne reseni.. Tak razantni zvednuti dalnicnich znamek, jake by bylo potreba, totiz nikdo neschvali..

0/0
25.7.2006 14:06

ddo

Re: Re: mýtné

To mi moc nedává smysl ... máte na mysli, že to není řešení z toho důvodu, že to nikdo neschválí? Poněkud paradox, ne?

0/0
25.7.2006 14:44

JPNB

No konečně

0/0
25.7.2006 12:26

JPNB

Re: No konečně,jakýkoliv dopravce který použije železní síť tak plátí, a né malo za každý kilometr, tak proč by to samé nemohli platit i autobusy?

0/0
25.7.2006 12:29

Honza

Re: Re: No konečně,jakýkoliv dopravce který použije železní síť tak plátí, a né malo za každý kilometr, tak proč by to samé nemohli platit i autobusy?

Protoze do mnoha zapadlych obci zadny koleje nevedou a autobus, dotovany krajskymi urady, je jedninou moznosti, jak se do tech obci dostat jinak nez pesky nebo vlastnim autem. Smula ovsem je, ze zpravidla kousek cesty vede vetsinou po silnici 1. tridy, tedy po budoucim placenem useku.

0/0
25.7.2006 13:23

marzena

Re: Re: Re: No konečně,jakýkoliv dopravce který použije železní síť tak plátí, a né malo za každý kilometr, tak proč by to samé nemohli platit i autobusy?

odpovidas hezky, ale na neco jineho.. autor chtel rict, ze je dobre, ze autobusy budou platit myto, protoze vlaky ho platit musi taky.. toto narovnani konkurencnich podminek jedine schvaluji.. Sna dby se akorat mohla doplnit vyjimka pro skolni autobusy apod.

0/0
25.7.2006 14:03

Honza

Re: Re: Re: Re: No konečně,jakýkoliv dopravce který použije železní síť tak plátí, a né malo za každý kilometr, tak proč by to samé nemohli platit i autobusy?

Chtel jsem tim rict, ze konkurencni podminky narovnavat tam, kde zadny koleje nejsou moc dobre nejde a ze je spousta mist (spise hodne moc), kde proste jiny zpusob dopravy nez autobus neni a neni vhodne tento zpusob dopravy v tech mistech zatezovat jeste mytem. Budme spise radi, ze ty busy tam vubec jezdi a ze se ti stari lidi k doktorovi vubec dostanou.

0/0
25.7.2006 15:39

Bolter

Re: Re: Re: Re: Re: No konečně,jakýkoliv dopravce který použije železní síť tak plátí, a né malo za každý kilometr, tak proč by to samé nemohli platit i autobusy?

Rád bych připoměl že je zase poměrně dost vesnic kam nejezdí nic jiného než vlak...A za dopravní cestu platí taky

0/0
27.7.2006 11:11

sdv

...

si taky myslím, že zdražovat hromadnou dopravu lidí je blbost, to bude zase o trochu míň lidí jezdit autobusem, protože už ve dvou se jim to vyplatí autem... takže bude zase o něco víc aut... už teď v pátek odpoledne v jednom blbým desetitisícovým městečku projíždím 3 km skoro půl hodiny... a ve větších městech to asi lepší nebude... takže moje hodnocení je Rv

0/0
25.7.2006 12:22

Jerry Seinfeld

Bariera

Bariera mezi pouzivanim autobusu a auta je daleko silnejsi, tu par korun nezmeni. Na jedne strane stoji vyrazne vyssi porizovaci a provozni naklady na vuz, na strane druhe vyrazne vyssi pohodli. Par korun na jednu nebo druhou stranu uz tolik nezmeni. Daleko vetsi efekt bude bohuzel mit napriklad povoleni dovazet stare rachotiny z ciziny.

0/0
25.7.2006 12:32

sdv

Re: Bariera

no ty auta ti lidi většinou už mají, jenom s nima tolik nejezdi (ti co teď jezdí autobusem) a za provozní náklady počítají jenom benzín, a vzhledem k tomu, že to jsou většinou rachotiny, tak potěš koště... myslím si, že jakékoliv opatření podporující hromadnou přepravu oproti individuální má smysl. Navíc budou živeni další krajští úředníci, kteří budou ty poplatky za autobusy vybírat, evidovat, kontrolovat, zpracovávat, vykazovat a když se jó zadaří, tak zase zpětně proplácet aby bylo ekologii učiněno zadost.

0/0
25.7.2006 12:46

ant.

Re: Bariera

...no-průměrné stáří vozu v Česku je 14,5 roků,myslíš,že si někdo z ciziny přiveze "rachotinu" v horším stavu,než dosud vlastní?To asi ne....a teď konkrétní příklad-za jízdenku do města dám ve vlaku 19Kč, v autobuse 20 Kč,tj.asi 40 Kč za jízdu tam a zpět.Doba přepravy celkem-s nutností dojít na zastávku+čekání na příjezd vlaku-asi 1h40 min..Cesta autem-tam a zpět-celkem asi 40 min.,cena asi 70 Kč....:-):-)

0/0
25.7.2006 12:47

marzena

Re: Re: Bariera

no ano, takze deset procent ceny jizdenky autobusu na tvem rozhodnuti jet autem nic nezmeni.. potvrzujes puvodni prispevek :-)

0/0
25.7.2006 14:08

zelí

Logika

Když se autobusy Karosa  vyrábí ve Vysokém Mýtě, pak sotva někdo může požadovat, aby se vysoké mýto neplatilo... 

 

0/0
25.7.2006 12:14

sdv

Re: Logika

;-D dobrej postřeh R^

0/0
25.7.2006 12:23

ant.

Re: Logika

:-):-):-)

0/0
25.7.2006 12:48

Rith

Proč se mluví jenom o autobusech?

Lidi, uvažujte - celé mýtné zaplatíme my. Nevím, proč se tady mluví jenom o autobusech. Myslíte si, že kamion (výrobce, distributor), který veze pivo, jogurty nebo konzervu masa mýtné nepromítné do ceny výrobku? Z vlastní kapsy ho platit asi nebude. Zdraží se většina výrobků i služeb! Rv

0/0
25.7.2006 11:52

Datel

Re: Proč se mluví jenom o autobusech?

to bude na vetsinu lidi moc komplikovany. Prumerny Jarda obcan intelektualne konci u svoji penezenky. Takze az si bude kupovat drazsi konzervu, zanadava na Lidla nebo v lepsim pripade na konzervarny, ale myto ho necha v klidu, pac to platej kamiony ktery ho nezajimaj :-)

0/0
25.7.2006 12:04

Jerry Seinfeld

Ano, zvysi to naklady

Ano, mytne zvysi naklady. Castecne zahranicnim prepravcum pro transitni dopravu (dopre jim tak), castecne pro dopravu nasi vlastni. Za to bude vic mista na dalnicich a vic penez na obnovu cest. Navic malokdo z dodavatelu to zdrazeni zahrne do nakladu plne.

Takze vysledkem je prinos pro vsechny - tu castku zaplatime my vsichni jen castecne, a odmenou nam budou volnejsi a kvalitnejsi silnice, mene splodin, atd. To beru.

0/0
25.7.2006 12:07

Johnik

Re: Ano, zvysi to naklady

Bude víc peněz na opravy silnic;-D, tos mne pobavil. Ten samý argument byl, když se zaváděl dálniční poplatek a nějak to na těch cestách vidět nejni.

0/0
25.7.2006 12:12

hbf

Re: Re: Ano, zvysi to naklady

No, ono se také na dálničním poplatku (známce) vybere pár drobných, které nestačí ani na zimní čištění, víme?

0/0
25.7.2006 12:16







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.