Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Německo pustilo na dálnice kontroverzní megakamiony

Až šedesátitunové kamiony o délce 25 metrů mohou po Nizozemsku a Skandinávii vyjet i na německé dálnice. O tom, jestli je vhodné takové kolosy pustit do běžného provozu, se ale stále vedou spory. Dopravcům sice sníží náklady, ale mohou být poměrně nebezpečné.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

paladin

megakamiony kontra vlak

Věřím tomu, že vlaková přeprava může být poměrně rychlá a nepříliš drahá, ale

není k tomu politická vůle. Kamiony jezdí na naftu a platí daně, jezdí po  dálnicích a platí daně, přepravní firmy platí daně, řidiči platí daně - to je celkem solidní byznys, tak proč by to měl stát měnit? :-P

0/0
27.7.2006 13:06

BUFFALO_CZ

jooo

tak tohle pustit v cesku na silnice, a čeští silničáři můžou stavět D1 od základů každej půlrok :)) ale nemaj prachy, takže by z toho za cvhilku byla polní cesta (ve smyslu ještě víc polní scesta, než teď:))  R^:-D

0/0
27.7.2006 8:56

Honyschek

re

Pravda, pod pojmem megakamion, si taky predstavuju spis neco jako australsky road-train...

http://www-user.tu-chemnitz.de/~mosv/DU_big/images/87_Road_Train.jpg

0/0
27.7.2006 8:50

GEORGE MICHAEL

Re: re

Přesně tak, nikdy jsem neslyšel o bůh ví jakém průseru na australských autostrádách, přičemž ty jejich kamiony jsou, respektive přívěsy jsou takřka o půlku delší....

0/0
27.7.2006 11:30

Jerry Seinfeld

Re: Re: re

Je otazka, s jakym zatizenim na napravu jezdi a taky, v jakem stavu a jakym zpusobem postavene jsou ty jejich dalnice...

0/0
27.7.2006 14:37

GEORGE MICHAEL

Re: Re: Re: re

Co se týče německých dálnic, tak v tom jsem naprosto klidnej - na ty je z hlediska kvalita stejné spolehnutí jako na švýcarské hodinky, neboť i Američané se jezdí inspirovat, jak se staví německé dálnice... Jen pro zajímavost - německé dálnice jsou natolik silné, natolik kvalitní a odolné, že na nich může přistát v případě nejvyšší nouze i Boeing 747. Přiznám se, že nevím, jak je to s tím nejnovějším airbusem. Ale myslím, že to mluví samo o sobě oproti českým dálnicím. A co se týče nápravy, tak je sice známo, že nejlepší kamiony či trucky staví Američané - ale myslím, že i evropské kamion ledacos vydrží - i když možná né těch pověstných 2,5 milionu km bez větší poruchy :-)...

0/0
27.7.2006 15:02

Karel

Komedianti

Komedianti jezdi j s trema pripojenyma maringotkama takze nic noveho pod sluncem... Rv

0/0
26.7.2006 15:26

Pavel Sudoplatov

Giga, tera...

To je v pohodě. Až zjistíme, že rohlíčky z Německa jsou málo propečené a cibule z Polska málo zralé a budeme chtít tytéž výrobky z ze Španělska, máme v záloze ještě gigakamiony, terakamiony, petakamiony, étakamiony a především exakamiony. A až jejich kapacita nebude postačovat, vyrukujeme se zettakamiony a yottakamiony. Prostě zářivá budoucnost, není se čeho bát. ;-D

0/0
26.7.2006 11:30

Epoxy

Re: Giga, tera...

Takovej zettakamion bych rád viděl;-D

0/0
26.7.2006 12:02

Pavel Sudoplatov

Re: Re: Giga, tera...

A kruci, ta ostuda...;-( Jeden násobek jsem si přidal...;-):-D

http://www.knowledgedoor.com/1/Unit_Conversion/Power_Prefixes.htm

0/0
26.7.2006 12:25

Pavel Sudoplatov

Re: Re: Giga, tera...

Also...?;-)

http://outbacktowing.tripod.com/

0/0
26.7.2006 12:34

vaclav_blaschke

Re: Re: Re: Giga, tera...

To jo, ridic takovyho kolosu, to musi byt hodne dobry strateg... musi odhadnout spravny moment (cca 15 km pred cilovym mestem), kdy zacit brzdit...

0/0
26.7.2006 15:29

Jerry Seinfeld

Re: Re: Re: Re: Giga, tera...

Na druhou stranu, jet 300 km porad rovne po (temer) prazdne silnici taky neni zase takova krize. Jen pak v cilli s tim spravne zatocit ... ;-)

0/0
27.7.2006 14:41

Deleter

Jasně, co největší kamiony a co nejvíc

to bude bájo. Kdy ovšem začnou platit veškeré externality spojené se svým provozem?

Lidi jsou holt rozežraní, nejvíce mě iritují ti, kteří se tváří, jako by to jinak nešlo. Pošahaný systém just-in-time, čerstvé ovoce z druhého konce Evropy, zbytečné zbytečnosti. Jenom kvůli lidskému mamonu. ;-€

0/0
26.7.2006 11:18

Pavel Sudoplatov

Re: Jasně, co největší kamiony a co nejvíc

Externality? Ty přece zaplatí soudruh velkopodnikavec. ;-D Ale máš pravdu. Je to hrůza.:-/

0/0
26.7.2006 11:20

Deleter

Re: Re: Jasně, co největší kamiony a co nejvíc

Ty platíme my všichni. Což je víceméně v pořádku, pokud to tak opravdu chceme.

Čeští pěstitelé házejí jablka do kompostu, spotřebitelé nakupují španělská. Jsou levnější. Nechápu.

V Aussii koupíte čerstvé kanadské borůvky. Hm.

0/0
26.7.2006 11:38

Pavel Sudoplatov

Re: Re: Re: Jasně, co největší kamiony a co nejvíc

Vím, oč jde, rád čtu Jana Kellera.;-) Jednou jsem viděl v marketu nabídku cibulí z Nového Zélandu (NZ). Samozřejmě chápu, že tak náročnou plodinu u nás nelze vypěstovat:-( a proto je třeba ji dovézt.;-D Budiž, pochopil bych, kdyby ji (kvůli cenám atd.) dovezli ze Slovenska, PL, nebo dejme tomu ještě ze Špan. Ale z NZ!? Cibule? To je jako z hororu.RvRvRv

0/0
26.7.2006 11:48

Deleter

Re: Re: Re: Re: Jasně, co největší kamiony a co nejvíc

Tak tak.

0/0
26.7.2006 12:19

Zdeněk

Důvod?

Nevím, proč autor neuvedl to hlavní, tedy důvod. Není to touha dopravců po větším zisku, možnosti propustit řidiče apod. nesmylsy. Celá EU řeší poblém s čím dál vetší zahlceností dálniční sítě a stoupajícím objemem zboží které je přepravováno po silnici. Na železnici prostě přesunout z mnoha důvodů nejde (čas, cena, drahé a zdlouhavé dvojí překládání apod.,) a tak je potřeba hledat řešení jak omezit nárust kamionů na silnicích. A toto je zatím asi jediné možné řešení. Nejedná se teda o nějaký výmysl dopravců, ale snahu vlád EU řešit dopravní situaci na dálnicích. Každý rok stoupá prodej nových kamionů a jen část je obměna vozového parku, zbytek je rozšiřování vozového parku. Všichni chceme mít plné obchody, prosperující firmy, ale vetšina lidí si nepochopitelně představuje, že by to šlo bez kamionů. P.S Mohli by mi zastánci vlaků říct, kolik tun hnědého uhlí se musí spálit v elektrárně, aby jeden vlak ujel 100km a kolik exhalací se dostane v tu chvíli do vzduchu někde ma mostecku?

0/0
26.7.2006 9:09

kunde

Re: Důvod?

takže přesuneme vlaky na silnici? a co pak až bude jezdit "megakamionů" tolik kolik dnes jezdí kamiónů?? začnou jezdit ultramegakamiony 50 metrů dlouhé??? ... vlak je rozumnější řešení...btw vlak odveze daleko vice tun než 60 tunový kamion.

0/0
26.7.2006 10:43

Pavel Sudoplatov

Re: Re: Důvod?

Souhlasím. Všechny tranzitní kamiony by měly jet po kolejích - systém Ro-La.:-)

0/0
26.7.2006 11:25

Deleter

Re: Důvod?

Podle zdrojů Evropské komise (v gramech na tunokilometr):

Silnice: CO2: 207; CO 2.40; NOx 3.60; CxHy 1.10

Železnice: CO2: 41 (pětina); CO 0.05 (osmačtyřicetina); NOx 0.20 (osmnáctina); CxHy 0.08 (čtrnácitna).

Další dotazy?

0/0
26.7.2006 11:36

máří magdalena

tady to nehrozí

Už vidím,jak se žene po našich okreskách.Končí u prvního chroští.

0/0
26.7.2006 8:14

prehistorik

nevim proc resite situaci u nas,

Nemecko neni Cesko to si uvedomteR^R^!!

0/0
26.7.2006 7:23

vaclav_blaschke

Re: nevim proc resite situaci u nas,

a ty si uvedom, ze jakmile to EU schvali do bezneho provozu, nasi proevropsti, proamekanistitsti a vubec prokdekomudoprdelevlezsti zakonodarci to schvali jednim smahem

0/0
26.7.2006 15:35

Lukáš

hmm

Ty kamiony vymysleli asi kvůli tomu, aby nám sem mohli vozit víc odpadu ne? To je fakt konec tohle ;-(

0/0
25.7.2006 19:03

qaqa

Do naší

mini zemičky se MEGAkamiony nevlezou. Na druhé straně předpona MEGA bývá zneužívána.Vemte si televizi NOVA. U nich MEGAfilm znamená deset let starou vohrkanou sračku.

0/0
25.7.2006 18:57

Myslitel

Re: Do naší

A já myslel, že to přehrávali z MEGAbytové flashky ;-D  Kvalita tomu odpovídala ;-P

0/0
26.7.2006 9:52

hajanen

mega? vlak!

Kdy už konečně Evropa (a ČR s ní) pochopí, že nejlepší "megakamión je vlak... Jedna lokomotiva utáhne tolik, co 100 kamiónů, je to ekologičtější, bezpečnější atd. Proč se zboží vozí přes celou Evropu po silnici, to fakt nechápu. Rozumím tomu na pár set km, ale realita je šílenost. Ale ono by omezení kamiónů které nemají žádná plus, mohlo "někomu" vadit, že jo.

0/0
25.7.2006 17:23

davexx

Re: mega? vlak!

Sám si myslím totéž. Vlaky be měly být tím dopravním prostředkem, který bude přepravovat těžké náklady, jsou na to stavěné. Zjišťoval jsem, proč třeba nefunguje ROLA, prý je to ukrutně drahé. Ptal jsem se proč nefungují kontejnery ve velkém (kamion naloží kontejner a jede s ním jen na náraží, jiný kamion jej odveze z cílovéh nádraží, velké fabriky mají rovnou koleje, v přístavech se jinak než s kontejnery stejně moc nefunguje). Prý už od toho upouštějí i ve Švýcarsku, které tímhle bylo pověstné. Hlavním důvodem je prý čas. Naložení, seřazení a vyložení vlaku trvá dlouho.

Sám tomu moc nevěřím, protože si myslím, že až na zboží rychle podléhající zničení, není důvod si prostě neobjednat o trošku dříve s tím, že mi to přijede stejně tak akorát. Navíc bych viděl vlak jako mnohem přesněji předvídatelný (kolikrát se právě kvůli spěchajcích kamionu stálo na dálnici už i půl dne?). Argumenty ale nemám, arguenty jiných mne zatím nepřesvědčily.

0/0
25.7.2006 17:46

Mike

Re: Re: mega? vlak!

ono totiz, nakladna vlakova preprava je omnoho drahsia ako kamionova - len si spominam, co mi hovoril znamy, ktory pracuje vo velkej firme, kde sa distribuuju vstupne suroviny do zavodu - vlak nie je dobry na perfect timing, alebo ako sa tomu hovori a k tomu neumerne drahsi. tiez som v prospech ekologickej vlakovej dopravy :-/. okrem toho, keby vsetky kamiony vymizli z ciest, dopyt po rope by sa znizil, a teda aj jej cena. ale zial, je to asi dost nerealne.

0/0
25.7.2006 18:25

davexx

Re: Re: Re: mega? vlak!

Tohle jsem taky slyšel. Jenom je otázkou, zda je tento stav zaviněn špatnou logistikou železnic a nebo je to principiálně dáno a jinak to být prostě nemůže.

Železnice si stěžují, že namají poptávku a na druhou stranu jak píšete, tak nejsou schopni rozumného timingu, jak je tedy možné, že silniční dopravci jsou schopni i přesto, že silniční systém je mnohem hůře předvídatelný?

Možná by stálo za to, aby se zamysleli nějací dopravní specialisti (myslím opravdové specialisty), kteří budou mít dobré informace a třeba by mohly drahám poradit, jak na to.

0/0
26.7.2006 7:03

ZZZZZZZZ

Re: Re: Re: mega? vlak!

No co vozim pres Hamburg pak do Prahy, tak vlakova HBG-PRG je levnejsi, za kamion se musi priplatit. Jenomze kamionem to mam z Hamburgu do 2 dnu zarucene, vlakem tyden i vic a kdyz toho maji hodne, tak treba 2 tydny (zrovna nedavno - nemeli dost lokomotiv). A pri dnesnich sibenicnich terminech vsude na dodani, kazdy kvaltuje, just in time apod., tak tohle si malokdo muze dovolit.

0/0
26.7.2006 7:40

Deleter

Re: Re: Re: Re: mega? vlak!

Ano, tohle je skutečně velký problém. Nevěřím, že se to nedá zlepšit.

0/0
26.7.2006 11:39

davexx

Re: Re: Re: Re: Re: mega? vlak!

Asi by to chtělo analýzu výkonnosti železniční logistiky. Ať je jasné zda to opravdu jen někde nevázne.

0/0
26.7.2006 16:53

alesheck

Re: Re: Re: Re: mega? vlak!

S jakou společností jste to vezl? 2 týdny je hodně dlouhá doba ...8-o

0/0
26.7.2006 21:20

matysek-k

Re: mega? vlak!

co vy o tom víte? Železnice je drahá,pomalá a nepraktická. Pro všechny firmy by to znamenalo vystavění velkých skladovacích ploch,tzn.větší náklady, víc zaměstnanců.Takhle ty skladovací plochy mají na kamionech, většina zboží co se doveze jde obvykle přímo ke zpracování.

0/0
26.7.2006 8:44

erben3

.

Teda kdo s touhle krávou dokáže zacouvat, je frajer R^

0/0
25.7.2006 16:29

davexx

Re: .

S tímhle se couve jedna báseň. Při téhle váze už nemusíte řešit, jestli tam něco stálo nebo ne.:-D

0/0
25.7.2006 17:47

Honyschek

Re: .

A co teprv s timhle:

http://www-user.tu-chemnitz.de/~mosv/DU_big/images/87_Road_Train.jpg

0/0
27.7.2006 8:51

jejkap

Svodidla

U nás svodidla, jak vidět, neudrží ani téměř prázdný autobus. Rv

0/0
25.7.2006 16:11

Bjorn Ole Klaksson

Už se těším

jak budou kroutit kruháč u Štěnovic (prozatímní siln.obchvat Plzně než se dostaví dálnice).;-D;-D;-D

0/0
25.7.2006 16:02

holland man

yeaah

tady v holandsku nejsou kopce, takže tam nehrozí tolik nebezpečí, jako u vás v čr, kde jsou kopce a vysočina. v čr bych to nechtěl mít... tak se nebojte že to k vám dojde.

0/0
25.7.2006 15:46

panpanacek

Ach ne.

Proboha, Uwe už dělá i do kamiónů.

0/0
25.7.2006 15:44

mihal27

austrálie

tak tohle jsem už zažil v austrálii, říkají tomu Road Trains, akorát o třetinu delší :-), ale je to nebezpečný jako svině...doufám, že je brzy uvidíme na našich dálnicích, a budou ničit silnice ne 15000 krát více než os. auta ale tak 25000 krát..tob bude žůžoRv

0/0
25.7.2006 15:42

Culeto

Proč ne ?

Opět se tady projevuje typická česká vlastnost a to tupost až za hrob. Začíná to u novinářů, vždy si kladu otázku,jak je možné, že dotyčný může podat zprávu tak blbým způsobem.Poté se není třeba divit vaši reakcím. Co se týče faktů :megatrailery jezdí ve skandinávii a zatím zkušebně v SRN kolem Hamburku, zkušenosti jsou tak půl na půl.Pro megatrailery hovoří následující + menší počet vozidel pro přepravu nákladu (podstatně nižší náklady na dopravu)+Nižší spotřeba paliva (menší náklady a nižší exhalace vypouštěné do ovzduší),+díky zvýšení počtu náprav lepší rozložení tlaku ve stopě (nižší náklady na údržbu silnic), díky nově vyvinutým pneu nižší valivý odpor (valivý odpor pneu spotřebuje až 15% výkonu vozidla  u klasické 40tuny) což opět sníží exhalace. Rychlejší dodávka zboží a menší manipulace na straně výrobce a odběratele + snížení nákladů na logistiku.Proti tomu hovoří velikost poloměru zatáčení a velmi nesnadná ovladatelnost při průjezdu městy (kruháče s malým poloměrem).

0/0
25.7.2006 15:05

Pt

[!] AŤ ŽIJÍ KAMIONY [!]

Přesně tak, já jsem taky pro. --- A možná si v autoklubu nespočítali, jak dlouho bude osobnímu autu trvat předjetí 3 kamionů místo 2 delších. --- Pořád se taky vedou diskuze o omezení kdejaké dopravy a kamionů. Já bych zrušil OSOBÁKY !!!!! Ti jezdí po dálnicích jako největší prasata a způsobují nejvíce nehod od kterých často ještě odjedou. Pořád by každej Superbák chtěl zrušit kamiony. A kolik osobáků by asi odvezlo v zavazadlovém prostoru tolik věcí, co kamion, hm?

0/0
25.7.2006 15:15

Culeto

Re: Proč ne ? pokrač

Argumenty o předjíždění tohoto 25 m kolosu jenž je vybaven autem s motorem o síle 600 koníků je ve srovnání s předjížděním 2  18 m souprav lichý.

Takže z ekonomického hlediska spíš +. To , že ta souprava není všelékem na stále zhušťující se dopravu je fakt, ale je to alespoň řešení.Vzhledem k tomu, že o umožnění tohoto způsobu dopravy bude stejně rohodovat evropskéá komise se to jeví pro Vás škarohlídy jako zbytečná informace (vznikne paskvil) a pro autora článku mám otázku vyplývající z obsahu nadpisu : v čem jsou tyto soupravy kontroverzní ?

0/0
25.7.2006 15:15

mihal27

Re: Proč ne ?

vyšší počet náprav jsem nezaznamenal, naopak brždění bude opět jen na jeden motor a 3 nápravy kamionu nápor..! bude se přepravovat více zboží, (staré nákladní auta do šrotu nedají!!) atd. atd. a co překladiště, která budou muset vzniknout, protože do měst je nepustí, a co mosty? a proč nepoužívat vlaky, do těch kontejnerů se toho vejde..jenom chtít.!!

0/0
25.7.2006 15:45

Zdeněk

Re: Re: Proč ne ?

Nechci Ti do toho kecat, ale ta souprava na fotce má kromě standartních pěti náprav ještě dvě víc, tedy sedm náprav  na rozložení váhy + brždění a ne tři jak píšeš. A i  u této soupravy platí přepdis o maximálním zatížení na jednu nápravu. ;-)

0/0
26.7.2006 8:40







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.