Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Elektrická síť má výpadek, ČEPS vyhlásil stav nouze

Elektrickou rozvodnou síť v Česku ochromil mimořádný výpadek. Dispečink společnosti ČEPS, správce sítí vysokého napětí, vyhlásil do odvolání stav nouze. Velké podniky tak musí podle vyhlášených regulačních stupňů omezit odběr.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

svatapravda

Cituji předsedu ČSSD, lidovky.cz

(ČSSD staví svého kandidáta na předsedu sněmovny)

"To je představa pana (předsedy lidovců Miroslava) Kalouska o volbě na férovku. Že by měla rozhodnout náhoda, kdo jak bude hlasovat, si nemyslím,"

Hlasování je pro toho blba náhoda.

0/0
26.7.2006 19:39

svatapravda

Re: Cituji předsedu ČSSD, lidovky.cz

eh to patří do jiné diskuze.

0/0
26.7.2006 19:40

Pavel

Pokus Čezu vydělat zaplatí domácí firmy

a) včera ráno článek o tom,jak ČEZ prodal svoje přebytky za rekordní ceny b) v poledne kolaps sítě c) dnes ráno ČEZ oznámil,že už neprodává

ČEPS zodpovídá za soustavu a prokaučoval - možná přebytky z Polska a z ČEZu pustili s tím,že to možná nějak vyjde.Podstatné je ,že nešlo o žádný stav nouze (Diagramy na stránkách ČEPSu - žádné zvýšené odběry ze sítě-řeči o klimatizacích apod.jsou blábol,při struktuře sítě je výpadek i několika zařízení nepodstatný), ale selhání kompetentních či nekompetetních a stát by měl setsakra rychle někomu nafackovat a nahradit škodu těm,kdo ji uplatní a prokáží.

Pavel;-€

0/0
26.7.2006 14:35

War

Polsko

všichni jste chytři a kecate jak oparoubek... zavada nebyla u nas ale v Polsku. Posiali přes nas 1000MW a tim nam přetižili vedeni. nasledně už to byl domino efekt. řešenim bylo sniženi odběru ( HDO ) a sniženim vykonu elektraren. až se vedeni nahodilo mohli se elny. přifazovat... problem hlavni byl ale na Polsko - Německe straně

0/0
26.7.2006 8:47

War

Re: Polsko

jo ještě chci řict že to poslali neočekavaně. i ted vyvažime 2000MW ale neni to problem protože telmelin je na jihu a od polaku bereme elektřinu my ( Ostrava ) takže tranzit neprobiha... tohle ale nikdo nečekal takže hledejme chybu v EU

0/0
26.7.2006 8:48

Honza

Leden

Vzpomente si na leden, to sme meli daleko bliz daleko vetsimu kopasu nez nastal nyni.

0/0
25.7.2006 23:18

hu hu koktejl

Re: Leden

Ach jo. Sami odbornici. Tehdy slo o skutecny nedostatek elektriny zpusobeny extremni spotrebou v souvislosti s nizkou teplotou. Pokud mne pamet neklame, resilo se to intervencnimi nakupy v zahranici CEPSem, nikoliv stvem nouze v ES CR. Chytrolin

0/0
25.7.2006 23:24

efice

tak už je po všem

čeps právě ohlásil, že ruší stav nouze a vyhlašuje první regulační stupeň

www.ceps.cz

0/0
25.7.2006 23:13

Enik

Re: tak už je po všem

To se dalo čekat. Noční pokles odběru by měl dát prostor pro normalizaci soustavy.

0/0
25.7.2006 23:17

Jo.seph

Nedívím se

Ani se nedivím těm výpadkům. Počet klimatizací roste geometrickou řadou a odběr musí být v takovém počasí až trojnásobný oproti běžnému létu.

0/0
25.7.2006 22:43

hu hu koktejl

Už tam máme regulační stupeŇ 1

tAK JSME TO ASI USTALI. pRISTE TO MUZE DOPADNOUT HURE.

0/0
25.7.2006 22:31

Enik

Pro představu ....

proč není snadné ochránit energetické soustavy od takovýchto kolapsů? Lze to připodobnit asi takto: potřebujete vytáhnout do kopce naložený vůz. K dispozici máte ovšem jen velké množství různě silných provazů, přičemž přesně znáte jejich pevnost a znáte i sílu potřebnou na vytažení toho vozu. K vozu přivážete potřebný počet provazů a k nim také tahouny. Každý z těch tahounů ví, jakou silou má táhnout aby se vůz dal do pohybu a přitom se jeho provaz nepřetrhnul. Pokud bude všechno tak jak má, tak se vůz podaří vytáhnout na kopec. Pokud ovšem některý z tahounů zabere větší silou než nakolik má pevný provaz a nebo se stane že někdo na vůz přihodí další náklad, jeden z provazů se přetrhne, čímž se celé zatížení vozu přenese na ostatní provazy, které ovšem to zatížení nemohou vydržet a začnou postupně jeden za druhým také praskat. Jediné, co se dá udělat je, přestat tahat, povolit provazy a vůz zabrzdit. Prasklé provazy znovu navázat, odbrzdit a pokračovat v cestě!!! Je to tak jasné?

0/0
25.7.2006 22:30

hu hu koktejl

Re: Pro představu ....

jE. a KONECNE TO TADY NEKDO VYSVETLIL PRIMEREM TAK, JAK TO VE SKUTECNOSTI FUNGUJE. jE TO BOHUZEL DAN ZA TO, ZE JSME soucasti synchronne propojenych energetickych siti. Ma to sve vyhody i nevyhody. Vyhodou je to, ze nejsme izolovani a pokud v nasi siti dojde k prusvihu maleho razeni, pomuze nam to. Pokud ale je prusvih vetsi (at uz u nas nebo v ramci propojenych siti) dochazi k retezove reakci. Zdar buh kamarade. Chytrolin 

0/0
25.7.2006 22:36

KirovReporting

Re: Pro představu ....

R^ super prispevek (i ostatni) diky

0/0
25.7.2006 22:43

AlejoCarpentier

Re: Pro představu ....

Ja to pochopil naprosto spravne. V zahranici vozej naklad na kopec nakladnimy vozmi a my povozem tahanym provazem. Je to takova metafora ktera poukazuje na to ze nas energetickej sektor je ve stredoveku.

0/0
25.7.2006 22:48

tomas

Re: Re: Pro představu ....

spis ty jsi ve stredoveku...kdyby jsi byl od fochu tak by jsi uz ze zakladni znalosti nasi en. soustavy takovou picovinu rict nemohl :o))

0/0
25.7.2006 23:13

(cz)Tomik

Re: Pro představu ....

Myslim, ze to je skvely popis, pro ty co nestudovali fyziku a potrebuji si ujasnit jak priste tahnout neco za svoji skodulou. Kdyby me toto podal sef oddeleni v CEPSu, jako argument tak mu podekuju za vysvetleni a vyhodim ho na hodinu. Samozrejme bych to na tiskovce svedl na selhani lidskeho faktoru, abych podal na mezinarodni pude adekvatni vysvetleni.  Mozna by to chtelo proskolit alá SimCity a kdo vymysli nejlepe fungujici mesto do 2 dnů, dal bych jim sanci na napravu - a to by se tykalo vsech utilit, aby se eliminovali další skandály. 

0/0
25.7.2006 23:28

T.

Re: Re: Pro představu ....

Chápete někdo, co chce ten člověk říci?

0/0
26.7.2006 9:57

old fashioned Vince III...

Re: Re: Re: Pro představu ....

někdo prostě kombinaci vedra a ganji nesnáší, no;-);-D;-D

0/0
26.7.2006 11:01

MUDROCH

Re: Pro představu ....

Takže jestliže chce někdo přes naši rozvodnou síť protáhnout víc proudu než snese (aby zásoboval jih evropy ) tak je to podle tebe v pořádku ? To mi nějak nesedí !!

0/0
26.7.2006 6:09

lojza

Netušil

jsem, že dispečink je zprivatizovanej, což nechápu, zato vím, že ČEZ je ze 67 % ve státních rukou, což taky nechápu

0/0
25.7.2006 21:05

Kenny_pce

Uplne zjednodusene, jsem totiz slaboproudar

Takze jestli to chapu spravne, kamaradi z Reichu potrebovali tolik proudu, co sme jim nemohli dopravit, taxme si alibisticky radsi shodili vlastni sit? Sory, ale ani ja nerozdavam posledni retka. Btw., jelikoz ted nejede topeni, bezi celej den merak na drahej tarif a CEZ si mne ruce... Prestavam chapat, proc Microsoft porad plati pokuty za svoje monopolni postaveni, kdyz konkurenci ma, tudiz si nemuze delat co chce. Narozdil od CEZu a spol., ktery konkurenci nemaj, tudiz ti muzou rict "Jestli se ti nelibi, ze porusujeme smlouvu, nemusis od nas odebirat proud." a vubec nic tim neriskovat...

PS: Full support to GNU/GPL!!!

0/0
25.7.2006 21:00

Delfínek

Re: Uplne zjednodusene, jsem totiz slaboproudar

CEZ nema konkurenci??? 8-o

0/0
25.7.2006 21:13

hu hu koktejl

Re: Uplne zjednodusene, jsem totiz slaboproudar

Precti si vyhlasku 541 o zuctovani v takovych situacich (par 26) a snad prohlednes, ze blabolis. Za takovych situaci pomuze pouze spolehat na erudovanost a zkusenost lidi z dispecingu CEPS. To jsou Ti, kteri rozhodne nejedou v motivacnich programech, ale o to vice vedi. Chytrolin

0/0
25.7.2006 22:23

Enik

Re: Uplne zjednodusene, jsem totiz slaboproudar

 Pokud jde o to shození si sítě, tak nemáš pravdu. Naši si síť neshodili, tu nám shodili podle všeho Poláci když přes tranzit ČEPSu poslali do Německa neplánovaně 1000MW navrch. Tomu nelze předem zabránit. V tuto chvili jede soustava tak aby ČEZ a ČEPS splnily své závazky do zahraničí a abychom nezůstali úplně potmě. Jakmile to situace dovolí, tak ČEPS obnoví normální stav soustavy a najede všechny zdroje.

0/0
25.7.2006 22:36

Jarda

Re: Re: Uplne zjednodusene, jsem totiz slaboproudar

Všechno tu jsou na poměry iDnes docela pěkné příspěvky, ale přeci jen něco k tomu předchozímu - není trochu přitažené za vlasy, že ...Poláci !"poslali"! do německa 1000 MW...?

0/0
26.7.2006 0:06

Enik

Re: Re: Re: Uplne zjednodusene, jsem totiz slaboproudar

Co se ti na tom nezdá? Na tom není nic divného. Mimo to to mohl být částečně tranzit od někud jinud, který měl původně jít přs Polsko do Německa a protože Poláci mají nějaké potíže v soustavě, tak to poslali přes nás. 1000MW není nic moc divného. Právě v tuto chvíli jde od nás do Německa 1700MW. Takže co se ti nezdá?

0/0
26.7.2006 0:22

BUFFALO_CZ

no a teď sem nasel

http://www.ceps.cz/cz/zpravy/zobrazakt.asp?ID=183

coz je ze vcerejska a CEPS tam pise, ze vzhledem k havariji v polske siti, nebude akceptovat sjednane preshranicni exporty v polska do CR.... cili ze nebude polakum nahrazovat exportni trasu... a presto to dneska udelali ?

0/0
25.7.2006 20:54

pancho10

Re: no a teď sem nasel

R^

0/0
25.7.2006 20:59

hu hu koktejl

Re: Re: no a teď sem nasel

K tomu je treba dodat, ze tato zprava byla vydana CEPSem jako aukcni kancelari a je to v podstate jen konstatovani stavu veci, kterou zpusobil PSE-O jako TSO. Chybi tam konstatovani, ze PSE-O o sve vuli zrusil rocni a mesicni rezervaci na profilu PSE-O-VET, tedy administrativne zrusil export do Nemecko. Je to zrale minimalne na stiznost u EK. Chytrolin.

0/0
25.7.2006 22:52

T.

Pokus o rekap

Takže kvůli vysokým teplotám vody v Německu museli v BRD částečně odpojit 4 jaderné elektrárny. Výpadek se měl pokrýt dodávkou z Polska, ovšem někde to zadrhlo, přelilo se to přes naši rozvodnou síť a ta se rozpadla. transit z Polska do Německa má přednost a je realizován tak, že elektřinu pro Německo vyrábíme my a naši spotřebu kryje dodávka z Polska. Elektrárny v segmentu, který dodává do Německa, nejsou schopny pokrýt potřebu v ČR. Elektrárny, které by to byly schopné pokrýt, jsou v segmentu, který je nyní zásoben z Polska a proto jedou naprázdno. Situace se nyní částečně stabilizovala, ale bude záležet na noci, zda pokles odběru v ČR bude dostatečný na to, aby se daly rozpojené segmenty sítě znovu propojit. Vzhledem k tomu, že předpověď počasí na noc je 15 - 19 st. C by nemuse být klimatizační efekt tak výrazný a mohlo by se to podařit.

Je to tak dobře?

0/0
25.7.2006 20:48

pancho10

Re: Pokus o rekap

Více méně je to výstižné až na 3 aspekty:1)Energetická obchodní politika je tak v EU stavěná,2)Nevím sice jestli je pravda že za to může odstavení JA v Německu(to tvrdíme my),3)Polsko je jen jedna z tranzitních zemí do EU sitě.

Tady je zatím mnoho spekulací..Ale Němci si jako obběratelé energii zajistili.U nás to přetížení trvalo asi jen 25 min.Ale i tak je to alarmující ten nárust.Dole aktuální graf.

0/0
25.7.2006 20:56

pancho10

pancho

http://www2.ceps.cz/grafonline/popup.aspx

Připadá Vám ta chvilková špička zábavná?Mě tedy ne .Ještě že měly banky a firmy přestávku......

0/0
25.7.2006 20:25

hu hu koktejl

Re: pancho

Kdybyste meli vsech pet pohromade, tak se modlite, at se to nerozpadne uplne a nejde to do uplne "tmy" a neresite chujoviny, ktere stejne nevyresite. Cyhytrolin

0/0
25.7.2006 20:41

pancho10

Re: Re: pancho

8-o  ...a pointa?

0/0
25.7.2006 20:44

hu hu koktejl

Re: Re: Re: pancho

Nerad odpovidam na takovy typ dotazu. Ale no preci, ze v noci je tma, to je snad jasny ne? Chytrolin

0/0
25.7.2006 20:54

pancho10

Re: Re: Re: Re: pancho

;-PA mezi 12:00 a 13:00 je tma?Je to ta špička směrem nahoru.(To není vada grafiky)

0/0
25.7.2006 20:58

hu hu koktejl

Re: Re: Re: Re: Re: pancho

Brzy bude. A nenachladis si ani pivko. Nevypada to moc dobre. Az si neuvidis ani na nos, pak hledej pointu. Chytrolin

0/0
25.7.2006 22:24

kotatkoxxl

...

A to nejde si tu polskou energii nechat pro nás a tu naši poslat do německa? Vždyť oni poznají prd, co je to za energii

0/0
25.7.2006 20:21

Enik

Re: ...

Právě to se v tuto chvíli děje!!! Jenže většina našich elektráren stojí v Severních Čechách a to co nám Poláci dodají nám nestačí pokrýt zbytek republiky. Potřebujeme část té naší energie použít u nás. Jenže na to nemáme v soustavě volné kapacity. Přečti si další příspěvky, je to tam popsáno!

0/0
25.7.2006 20:26

BUFFALO_CZ

Re: ...

jak bys presne urcil kolik mas dodavat do kteryho segmentu site, aby se ti nepretizilo VVN a zaroven abys pokryval spotrebu + export ? takhle pruzny elektrarny nejsou, odstavka a nahozeni i zmena vykonu stoji cas, a pritom proud je velmi rychly, jako svetlo :))

0/0
25.7.2006 20:28

kotatkoxxl

Re: Re: ...

je fakt, že toho asi chci moc. Já myslela, že taková obravskáspolečnost je na jiné techn. úrovni. Asi moc koukám na televizi :-( Myslela jsem, že ve velínu mají přesný přehled kudy jim kolik teče a mohou okamžitě reagovat a energii přesunovat podle potřeby se spožděním min., že je to všechno řízeno elektronicky a ty prodlevy jsem tipovala na ms... psala jsem, že jsem naprostý laik a ještě k tomu ženská ( ale tmavovláska  ;-D )

0/0
25.7.2006 20:55

T.

Re: Re: Re: ...

Možná je to tím, že povely pro řízení sítě běhají stejně rychle jako proud, který má být regulován, a to rychlostí světla. Takže jediné, co by mohlo pomáhat, je simulace toho, co nastane. Což by fungovalo jen tehdy, kdyby byly dopředu přesně známy hodnoty vstupů (kolik kudy poteče). Nelze se totiž spoléhat na měřené veličiny, kvůli již zmíněné rychlosti světla. Protože tedy vstupy předem známy nejsou, celý problém se posouvá do oblasti pravděpodobnosti a statistiky. No a tam se holt ví, že každý systém pracuje se spolehlivostí < 100%. Potom je nutné ladit přenosovou soustavu tak, aby Loss Of Load Probablity byl v rozumné míře za rozumné peníze.

0/0
25.7.2006 21:02

BUFFALO_CZ

Re: Re: Re: Re: ...

neříkejme rychlost světla, říkejme rychlost šíření informace ve vesmíru, světlo je kolikrát pomalejší a nejen v STR a OTR :))

0/0
25.7.2006 21:09

T.

Re: Re: Re: Re: Re: ...

Vždycky jsem si myslel, že rychlejší než světlo už není nic... kromě tmy, což není z mé hlavy. Jak známo, světlo se tou svou úžasnou rychlostí žene tam, kde tma byla už dávno před ním.

0/0
25.7.2006 21:38

Delfínek

Re: Re: Re: ...

Kdyz ona ta mrcha elektrika si tece kam chce a ne tam kam chceme.

0/0
25.7.2006 21:05

BUFFALO_CZ

Re: Re: Re: ...

když si představiš jaderny štěpení v temelínu, a teď jak tam litaj ty neutrony a naraží do atomů uranu... tak ti musí být jasný, že během ms... tu stěpnou reakci nezastavíš, natožpak jen nezpomalíš o potřebné procento :))

0/0
25.7.2006 21:07

Enik

Re: Re: Re: ...

Ten problém je trochu složitější. Ono je sice možné si ty dráty představit jako dálnici ale v jednom bodě se ty dráty chovají jinak než ta dálnice. Tím bodem je to, že když v rádiu ohlásí že na D1 je hustý provoz nebo nehoda, tak část řidičů jede jinudy. Ono je dokonce možné část řidičů směrovat různými cestami. El. proud je ovšem prevít a dělí se v poměru odporů na vedení. Takže mám-li mezi dvěma státy "en" různých vedení, pak každým z nich poteče část proudu ale rozhodně se nedá říct že ty proudy budou rozdělené rovnoměrně. To záleží mimo jiné i na teplotě toho vedení a ta teplota záleží na přenášeném proudu. Takže čím více proudu vedením teče,tím více se vedení ohřívá, tím větší odpor má a tím menší proud ním teče. Takže proud v několika vedeních není snadné rozdělit tak aby byly všechny rovnoměrně zatížené. Ta rovnováha je dost křehká a stačí velice málo aby se jedno vedení odpojilo, pak už to letí jedno za druhým.

0/0
25.7.2006 22:10

ptr

Re: Re: Re: Re: ...

hovoris o teplote vedeni, proto si oprav na "cim vice proudu, tim vice se ohriva, tim JE mensi el.odpor, jelikoz elektrony kmitaji rychleji a tim take narusta protekajici proud...tece potvora tudy kde ma nejlepsi cestu.....rika se tomu lavinovy efekt....proto take pusobi ochrany ktere vypinaji....

0/0
25.7.2006 22:35

Enik

Re: Re: Re: Re: Re: ...

Nemáš pravdu!!! Odpor elektrického vedení s teplotou narůstá. Vedení má tzv. kladný teplotní koeficient odporu. Opačně je tomu pouze u uhlíku, speciálních slitin a polovodičů!!!!!

0/0
25.7.2006 22:42







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.