Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Za autobusy platí kraje miliardy. Bez soutěží

Poloprázdný autobus veze hrstku lidí z odpolední směny. Pro komerčního dopravce by byl tak málo vytížený spoj noční můrou. Pro desítky firem v republice naopak představuje výnosný byznys: kraje jim ztráty zaplatí i s přiměřeným ziskem.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Ynorr

Můj názor

Dopravce který provozuje spoje mezi městy, musí po roce vědět v kterou denní a roční dobu jezdí kolik lidí.  Když ho ale dotují obce a platí jako nemoudrý, proč by pořizoval úspornější prostředek. Na spoj z odpolední, kdy jede 5 lidí přece nebude nasazovat malého Forda. Ten žere jen 10 litrů nafty. Lepší je nasadit 20 let starou karosu, spotřeba 50 litrů nafty a stejně oleje. Obce či kraj to zaplatí z našich daní. Někdo za to ale zodpovídá, a asi na té funkci nemá co dělat. Když neví za co je placený měl by jít !

0/0
9.8.2006 22:27

Ing.Radovan Burkovič

Individuální versus veřejná hromadná doprava

Není to politická debata, je to odborná debata. Města, obce a místa v nich tvoří síť s body, do nichž se dopravují lidé. Dojet tam musí (školy, firmy, fabriky, úřady). Je otázka jak a za kolik. Je jednoduché předpokládat kolik lidí jede do školy (počet žáků, personálu) ve spolupráci se školou zjistit odkud jezdí. Totéž u velkých firem. Pak je možno plánovat. Ovšem u dalších míst je to obtížné. Výsledkem jsou pak nevytížené spoje, šetření které to objeví, spoje zruší, lidi si koupí auta na něž mají (i vraky) a MHD už neřeší. Jsem zářná ukázka, z domu na firmu se dostanu MHD za 24-40 minut s 1-2 přestupy dle části dne. k tomu nutno připočítat pěší chůzi 8 minut. Zpět to trvá 27-37 minut plus 8 pěšky. Autem je to 6 minut, na kole 18. Čím jezdím ? Autem, v nouzi na kole. Příklad z jednoho města Německa hovoří za vše. Roky plánovali MHD takto, výsledek byl nárůst aut. Nyní zavedli pevné intervaly pracovní dny 10 a 20 minut+noc a víkendy 30 minut+omezili počet+složitost linek=LIDI JEZDÍ MHD!

0/0
9.8.2006 21:13

OPčan

Socialismus pokračuje.

Jak se nějaký dopravce jmenuje ČSAD, tak je to pohrobek bolševický organizace a bolševickýho vedení a taky to tak vypadá. Karosy, co už by měly mít veteránskou značku, vopocenej smradlavej řidič co jezdil už v 50 letech s traktorem v kolchozu a prasácký řidičský návyky má doteď(dobytek jako dobytek). Takovou organizaci nemotivuje nic, aby se chovali hospodárněji. Na nevytížených linkách jezdí s busem pro 50 lidí apod. Že jiní dopravci dokážou jezdit levněji a s novými autobusy?

0/0
9.8.2006 10:05

masinfira

Re: Socialismus pokračuje.

O tom pochybuju

0/0
9.8.2006 12:00

PN

Re: Socialismus pokračuje.

Zajímavé. U nás na okrese působí hned dva dopravci, kteří se honosí jménem ČSAD. Oba mají velmi slušný vozový park (sice jsou to vesměs Karosy, nicméně většina vozového parku již socializmus nepamatuje;-)) a ani na chování řidičů si zpravidla stěžovat nemohu. Naopak v místech, kde bydlí moji příbuzní a kam často jezdím, provozují převážnou část dopravy soukromnící, kteří mají s ČSAD společného akorát to, že od nich odkupují ojeté Karosy. Autobusy do kterých bych se bál nastoupit a řidiči z východu, kteří česky rozumí akorát tak tomu, kam chce cestující jet, jsou vyzitkou právě soukromníků. Je poznat, že vy jste asi v autobuse od roku 1989 nesedělRv

0/0
10.8.2006 1:30

kosta_hrozny

Ano, autobus

0/0
9.8.2006 9:37

sumik

v čechách to pomalu jinak nejde

každý si rád hrabe do svý kapsy,i řidiči když dojde páska na jízdenky jezdíme občas místo za 20 kč za desetikačku do kapsy řidiče8-ono proč ne.alespoń u nás jezdí některé spoje mikrobus protože vézt v karose 3 lidi vč. řidiče je fakt na hlavu.navíc stejně busy jezdí ve velkých intervalech a tak většinou radši jedu autem protože bych jinak ztratil hodinu.

0/0
9.8.2006 9:32

Doktor QQ

Veřejné služby

Rozhodně netvrdím, že dotační politika státu, krajů atd. je v pořádku, ale vždycky jsem se domníval, že fungující služby typu pošta, telefonní budka, veřejná doprava, lékařská pohotovost apod. jsou znakem civilizace a vyspělosti společnosti. Cena  jízdenky veřejné dopravy z místa A do místa B by potom měla být v případě, že cestuje jeden člověk výrazně levnější než jízda autem, pro dva nepatrně levnější, pro tři nastejno a pro čtyři a více by se mělo vyplatit auto. Fascinuje mě , kolik se na podobných fórech najde přispěvovatelů, kteří vlastně žádnou veřejnou službu nepotřebují... Budou patrně neskutečně bohatí nebo pitomí...mohli bychom taky třeba naplno zpoplatnit hasiče, že - když je někdo blbej a hoří mu baraák, tak ať platí !

0/0
9.8.2006 9:27

vymrzovac

Re: Veřejné služby

jezdím v autě(na plyn) sám,vychází mi to korunu na kilometr,což je levnější,než kdybych jezdil "hromadně".Chyba asi nebude u mě,že? Takže jsem koupil ojetinu i manželce,aby nebyla vázaná na tu sqelou hromadnou dopravu a mohla být dřív doma s dětma.A stal se zázrak!Ušetříme!  P.S. pro některé méně chápavé: auto bychom museli držet stejně,i kdybych jezdil sockou.

0/0
9.8.2006 9:58

Doktor QQ

Re: Re: Veřejné služby

Předpokládám, že se do té "koruny" za 1 km se vejdete i když poctivě rozpočítáváte cenu vozu, nutný servis, pneumatiky, povinné ručení...

0/0
9.8.2006 11:32

masinfira

Re: Re: Re: Veřejné služby

:) to těžko...

0/0
9.8.2006 12:02

pjotrrr

Re: Re: Re: Veřejné služby

říká se tomu amortizace

0/0
9.8.2006 16:34

help

Autobus?

Linkovým autobusem jsem jel naposledy tak před 10-ti lety a na tom nezmění nic ani dotované jízdné. Jenom škoda těch peněz, které by se mohly použít na něco užitečnějšího než s nimi prokrmovat provozovatele smradlavých Karos.....(Y)

0/0
9.8.2006 8:41

Mara

Re: Autobus?

Myslíte že by bylo lépe kdyby jsme nedotovali hromadnou dopravu a všichni by jezdili autem?

Ušetřili by jsme, kdyby ti lidé, co tím jezdí do práce (cca 500 mil. cestujících ročně) byly doma a pobírali podporu?

Dýchalo by se nám lépe, kdyby při průměrné obsazenosti auta 1,2 osoby narostli provoz na silnicích o cca 400 milionů ročně?

Ušetříme, pokud autobus, který ráno MUSÍ odvést školáky a odpoledne zase zpět, celý den stál v garáži? Není ekonomicky výhodnější ho někam poslat, i kdyby vezl jenom 7 lidí?

Něž začnete dělat závěry, je dobré se na problémem zamyslet....

0/0
9.8.2006 9:17

vymrzovac

Re: Re: Autobus?

ovšem pokud je něco "hromadné" nemělo by to být dražší než individuální. možná bych taky jezdil autobusem,kdyby byl levnější než jízda autem,a kdyby taky nějakej jel,když potřebuju:-(

0/0
9.8.2006 9:52

Mara

Re: Re: Re: Autobus?

A ono to je dražší než autem? Počítal jste to někdy?

Od nás je to do Prahy cca 150 km. Tam a zpět to je tedy cca 300. Při průměrné spotřebě 7 na 100 je to 21 litru benzínu.

Při ceně 32 Kč za litr to autem dělá 672.

Zpáteční vlak stojí 240.

Víkendová neomezená rodinná jízdenka pro 5 lidí 360...

0/0
9.8.2006 10:00

Posynek

Re: Re: Re: Re: Autobus?

Ještě bych to srovnávání rozšířil. U auta prostě nemůžeš počítat jen benzín. Něco taky stojí pneu, olej, atp. Takže to je tak min. 3 Kč/km. Na druhou stranu ne všude jezdí vlak (kde jsou slušné skupinové a víkendové slevy) a autobusy prostě do odlehlejších míst nejezdí pořádně ani v týdnu natož o víkendu.

0/0
9.8.2006 10:35

kosta_hrozny

Re: Autobus?

A další pán rádoby podnikatel, který zásadně nepotřebuje žádné veřejné služby, protože ON na to má. Je potřeba vidět trochu dál než na předek vlastního Favoritu.

0/0
9.8.2006 9:36

karelsesty

dotace

V Česku je však dotační politika za uplynulá léta tak perfektně detailně propracovaná,že zánikem dotací by přišli o místa a ostatní požitky i státní úředníci.Takže proti zániku dotací jsou: Příjemci i poskytovatelé.

0/0
9.8.2006 8:31

allexpert

ceny

je to jeden velkej bordel a někdo na tom pěkně vydělává.:-( DP Chomutov jezdí za 31 kč/km DP Ustí je málo 38 Kč 

0/0
9.8.2006 8:26

vymrzovač

to jsou prostě státní zakázky....

....vidím,jak se dělají výběrová řízení na státní zakázky.to si nemůže dovolit žádná soukromá firma.v ostatním světě (mimo státní sektor) je běžné,že se do poslední chvíle jedná s dodavateli o cenách a podmínkách. vidím o víkendu,jak jezdí prázdné velké autobusy po dědinách.stačily by mikrobusy. rovněž dráhy jsou dražší než jízda vlastním autem

0/0
9.8.2006 8:13

jkl

Nevládne na krajích náhodou ODS?

!!

0/0
9.8.2006 8:07

V

Re: Nevládne na krajích náhodou ODS?

Ne

0/0
9.8.2006 9:19

john

odolena voda

Je to jeste horsi. Do Odoleny Vody jezdil dotovany a nedotovany autobus. Nakonec dotovany licenci dostal a nedotovany NE.

0/0
9.8.2006 7:54

geroc

Re: odolena voda

No tak ČSAD Střední Čechy s.r.o. má hodně dobré kontakty.

0/0
9.8.2006 10:44

palo

souhlas - kdyz vidim tzv integrovany system vydelku

souhlas - kdyz vidim tzv integrovany dopravni system napr na Rychnovsku n. Kn. tak je to des. Pry to dotuje EU - ale ze si na dotace posilame Kc do bruselu uz doda malo kdo.  Kolem nas jezdi cca 1/3 autobusu uplne prazdnych nebo s 1-3 lidmi. Jo CSAD Usti n. Orlici ma sve jiste.            JE TO BES.  JSEM MOC RAD ZE SE NASEL KRAJ KTERY MEL ODVAHU DO TOHO SLAPNOUT R^ i kdyz asi vedel ze verejne mineni bude proti nemu a ze ztrati volebni body. Lidem nejde o penize pokud nevidi ze jsou z jejich kapsy ;-€  ! 

www.e-stat.cz  www.danova-svoboda.cz 

http://www.euroekonom.cz/analyzy.html

Terra Libera http://libinst.cz/stranka.php?id=77

0/0
9.8.2006 7:46

Bolter

Re: souhlas - kdyz vidim tzv integrovany system vydelku

Jo a jestlipak víš kdo vlastní ČSAD ústí nad orlicí?Je to ICOM Jihlava a podle posledních informací sedí majitel ICOMU za #...

0/0
9.8.2006 9:18







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.