Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Letů na českém nebi přibývá, má to i nevýhody

Pokud se vám při pohledu na oblohu zdá, že na ní vidíte čím dál více letadel, není to sen. Letecká doprava v Česku houstne. Přibývá jak letů, které v tuzemsku přistávají nebo startují, tak i spojů, které přes český vzdušný prostor přelétají.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

rz

Myty a fakta

Mytus 1 - letecka doprava je velkym zdrojem sklenikovych plynu

Fakt - letecka doprava se podili na cca 2% CO2 emisi, zatimco tvori 8% celosvetove ekonomicke aktivity

Mytus 2 - letecka doprava je nejvice znecistujicim druhem dopravy

Fakt - dnesni moderni letadlo spotrebuje cca 3,5 litru paliva na 100 osobokilometru, coz je mene nez u beznych malych automobilu; emise CO2 jsou na osobokilometr o 20% nizsi nez u vozidla Smart; u letadel typu A380 nebo B787 budou emise CO2 jeste o tretinu nizsi

Navic, cca 80% emisi je tvoreno pri letech na vzdalenost vetsi nez 1500 km, coz je vzdalenost, kterou v podstate neni mozne efektivne prekonat alternativnimi druhy dopravy

0/0
30.10.2006 14:47

Solarni pilot

Perpetum letadlo

cituji: "I když jsou letadla čím dál úspornější, jsou jedním z velkých zdrojů emisí oxidu uhličitého. Jde o velká čísla: let z Evropy do Asie vyprodukuje podle ekologů tolik emisí, kolik průměrné osobní auto za rok."

Zruste auta - auto s 1-4 pasazery vyprodukuje na 15 000 km stejne skodlivin jako letadlo se desitkami ci stovkami lidi. At ziji solarni letadla (jinak si to neumim vysvetlit), at ziji redaktori se senzacnimi zpravami :-D:-D:-D

0/0
30.10.2006 12:29

Pan Navratil

Agente,

vy jste mě pobavil. Ono ve skutečnosti je to asi takhle:

"Over short distances (less than 500 kilometres) air travel produces around three times more carbon dioxide per passenger than rail. One long-haul return flight can produce more carbon dioxide per passenger than the average UK motorist in one year."

0/0
30.10.2006 12:07

Dr. Fe1

Re: Agente,

prostě je to per passenger

0/0
30.10.2006 12:55

Qescob

To je hold drahá demokracie...

nejdřív se musí zničit letecká a automobilová lobby... to je dost nákladný. Pak se musí spustit proželezniční kampaň, aby i úplní vypatlanci pochopili, že v rámci jednoho kontinetu nic lepšího než železnice neexistuje. Pak se musí investovat brutální prachy do modernizace železnice. A hlavně zvýšit její efektivitu, (ale to nebude problém, po kroku č.1)... Demokracie je nákladná proto, protože ty první 2 kroky by se v normální společnosti daly přeskočit.

0/0
30.10.2006 11:01

roba

Re: To je hold drahá demokracie...

Co tedy je normální společnost? Předpokládám že něco typu:

teď budete jezdit vlakem, protože vláda řekla že je to nejlepší a kdo nebude půjde do vězení, stejně tak ten kdo si dovolí namítat, že železnice je pomalá a koleje nevedou zdaleka všude.

;-D Já tedy radši tu demokracii.

0/0
30.10.2006 12:29

Pist

Je to k nasrání

Tech letadel je opravdu tři prd.... vcelku to již začíná obtěžovat no je čech je debil a nechává je létat zadarmo - vcelku bych byl hodně pro zrušení letadel a to celosvětově a nakonec asi slově už mě ty letadla nad hlavou serou

0/0
30.10.2006 10:17

danny44

Re: Je to k nasrání

Ty slyšíš letadla někde v 10 km vejšky..... to máš teda špičkový uši... ;-)

0/0
30.10.2006 10:27

Viko1

Re: Re: Je to k nasrání

Neslyší, ale hlavně ani nečte. :o) Zadarmo tady nikdo nelítá a on je pravděpodobně někdo z greenpeace... Zrušit letadla. :o) no to je vál... Měl by spíš odvézt svoji starou 4-taktní škůdku jezdící na 3 válce na šroťák.. pomohl by světu víc, než si myslí...

0/0
30.10.2006 10:46

JBetak

Re: Re: Je to k nasrání

Na venkově, kde je aspoň trochu ticho, je letadlo slyšet z 10km i s normálníma ušima.

0/0
30.10.2006 11:00

jirka

Re: Je to k nasrání

se zahrab do zeme:-P

0/0
30.10.2006 10:45

Agent

Tohle mě pobavilo

"Jde o velká čísla: let z Evropy do Asie vyprodukuje podle ekologů tolik emisí, kolik průměrné osobní auto za rok."

Let z Evropy do Asie = cca 15000km

Osobní auto za rok ujede = cca 15000km

Z toho vyplývá že osobní auto i letadlo vyprodukuje ne 1km vzdálenosti stejné množství CO2 - takže vzhledem k počtu pasažérů je letecká doprava daleko ekologičtější

0/0
30.10.2006 9:24

roba

Re: Tohle mě pobavilo

No jo, ale když píšete článek o tom jak hrozně trpíme pod těmi "ošklivými špinavými letadly bohatých zápaďáků", tak se Vám takováhle čísla do krámu moc nehodí. ;-D

Prý že se obvyvatelé Prahy na nečem shodují, já tedy jakožto obvytel Prahy tvrdím, že o letadlech nad sbou hlavou vůbec nevím, natož abych zaregistroval, že jich je více. Takže nechť si létají a nechť je jich více. R^

Jo a uzavírám sázky, jak dlouho než přijde Dr.Fe1 a začne svou písničku s paralelní dráhou?

0/0
30.10.2006 9:30

sipecek

Re: Re: Tohle mě pobavilo

Tech letadel lita fakt uz tri prd...jsem ze Suchdola a kazdejch pet minut mame nad sebou letadlo. Osobne mi to je celkem jedno...ale duchodci v prilehlych baracich skripou zubama...

0/0
30.10.2006 9:42

Dr. Fe1

Re: Re: Tohle mě pobavilo

Udělám Vám radost a ozvu se. Každý není hluchý jako vy, aby mu nevadil hluk v jakékoliv intenzitě a četnosti výskytu. Neztotožňuji se s Vaší oblíbenou tezí, že když někdo žije ve městě, tak to znamená že musí počítat s jakýmkoliv hlukem a znečištěním a to včetně toho ve městě naprosto zbytného - leteckého hluku.

0/0
30.10.2006 9:44

roba

Re: Re: Re: Tohle mě pobavilo

Já jsem spíš tvrdil, že letecká doprava žádný nadměrný hluk neprodukuje, resp. ten minimální hluk od moderních letadel je ostatním hlukem souvisejícím s pozemní dopravou ve městě v pohodě překryt, což dělá leteckou dopravu neslyšitelnou.

Možná kdybych seděl celý den před domkem daleko od silnice a železnice, ale kousek od letiště, pak by mi to vadilo, ale měl bych dost rozumu na to, abych věděl, že kvůli mě a pár mým sousedům asi nikdo leteckou dopravu omezovat nebude a ani by to nebylo správné.

Vždyť je to jako požadovat přesun všech nádraží z Prahy. Víte jaký hluk dělají rychlíky? Bydlel jsem dlouho kousek od trati kde jezdil jeden rychlík za druhým, ale přeci nemůžu chtít, aby kvůli mě končily tratě někde v poli 50 km za Prahou. Stejné je to s letadly (tedy s tím rozdílem, že hluk od letadel je téměř neslyšitelný, zatímco rychlík v 70 km/h posouvá skleničky po stole), sice možná neobsluhují domácí obyvatelstvo tak jako většina vlaků, ale jinak v tom rozdíl není

0/0
30.10.2006 12:24

Petr K.

Re: Tohle mě pobavilo

Myslím, že pan redaktór to popletl. U toho letu to má být na osobu, pokud si správně vzpomínám, co jsem četl jinde. Což tak nějak odpovídá. Čili u B747 asi tak 400 aut.

0/0
30.10.2006 10:07

skepticky_optimista

Re: Tohle mě pobavilo

U toho CO2 ale nejde o nějaké relativní hodnoty (jestli na km a na pasažéra vyprodukuje víc CO2 auto nebo letadlo). Jde o absolutní čísla – o absolutní množství vyprodukovaného CO2. Skleníkový efekt závisí na těchto absolutních číslech a není závislý na tom, kolik km a pasažérů připadá na 1 tunu vyprodukovaného CO2. Nikdo nechce nahrazovat letadla auty. V budoucnu bude ovšem nutno přistoupit k omezení letecké dopravy a to bez náhrady. Hodně leteckých cest lze nahradit jinými technickými prostředky – kvůli obchodnímu jednání není nutné cestovat na druhou strqanu zeměkoule – existují videokonference a podobné nástroje. Mnoho firem z ekonomických důvodů již takto postupuje a omezuje využívání letecké dopravy. Proto nárůst letecké dopravy již není tak strmý. Je to o přístupu.

0/0
30.10.2006 10:09

ororokorebuch

Re: Re: Tohle mě pobavilo

to co rikas je taky pravda, ale nikdy to problem nevyresi. Je treba vyvinout alternativni zdroje. Nebude to hned, ale do 50 let verim, ze by to mohlo jit. Cestovat se bude cim dal vic, s tim nikdo nic nenadela.

0/0
30.10.2006 10:19

ororokorebuch

Re: Tohle mě pobavilo

Presne tak, jsem rad ze nekterym lidem to mysli. Kdyz si vezmes treba let praha - frankfurt - cirka 500 kilaku, kdyby to kazdej pasazer letadla jel autem, je to daleko horsi. Ted na www.sncf.fr zprovoznili eco-comparateur, kde si muzete porovnat. U nich nejekologicteji ( podle produkce co2) vyjde vlak ( jezdni na elektrinu jadernyho puvodu), uprostred je letadlo a nejhorsi je suverenne auto.

0/0
30.10.2006 10:17

Pan Navratil

Re: Re: Tohle mě pobavilo

No, to ale počítá asi s plným letadlem a ne že musím do Mnichova a tam nás letí pět a zpátky tři.

0/0
30.10.2006 12:00

ororokorebuch

Re: Re: Re: Tohle mě pobavilo

To je bohuzel pravda. Sam jsem timhle spojem letel, mas pravdu ze tam vylo tak max 10 lidi, vetsinou "kravataku" a jeden nafoukanej asi student. Tady ale jde o politiku firem. Mely by vic dbat na zaplnenost letadel. Jsem tedka nejakou dobu ve francii a vim, jak se tady strasne propaguje vlakova doprava, na TGV je vic reklam nez na vlozky a argumentuje se ekologii. Pravda ale je, ze uz od 3 lidi se ti vyplati vzit auto. Minulej tejden jsme jeli s kamosema na cundr, pujcili jsme si auto za 54 Eur, plus benzin a dalnice cirka dalsich 40 , ale stejne jsme oproti vlaku usetrili hromadu. Takhle tu nasi planetu nezachranime.

0/0
30.10.2006 14:44

danny44

Re: Tohle mě pobavilo

R^ 

(A teď si vem, kdyby se to vzalo na auto nějakého "kloboukáře" - od května do září - v pátek na chatu, v neděli zpátky, případně v listopadu na dušičky, když nebude moc zima..) :-D

0/0
30.10.2006 10:26

vymrzovac

mě teda víc vadí ti soukromí aviatici.....

.....co nám každej víkend exhibují nad barákama.zde je vyšší pravděpodobnost,že to někomu spadne na barák,a na kom si co vezmeme,že,když se pilot zabije.......tito noví "piloti" se pouze předvádějí tam,kde jsou vidět.různé "nálety" na vesnice nevyjímaje.

0/0
30.10.2006 7:36

Jerry Seinfeld

Jak to poznate?

Vy ze zeme poznate, kdo je za kniplem letadla? A kdo to jsou, ti vasi " 'novi' piloti"...?

0/0
30.10.2006 8:18

regazzi

Re: mě teda víc vadí ti soukromí aviatici.....

Mně zas vadí, že se vždycky najde někdo, komu všechno vadí...:-/

0/0
30.10.2006 8:54

roba

Re: Re: mě teda víc vadí ti soukromí aviatici.....

To je takový český sport. Je to skoro tak oblíbené jako stání ve frontě.

0/0
30.10.2006 9:26

xbahno

Re: mě teda víc vadí ti soukromí aviatici.....

pro trochu tveho klidu, ma poviny ruceni

0/0
30.10.2006 9:09

Johny Kukuc

Re: Re: mě teda víc vadí ti soukromí aviatici.....

Dodatek:

Hod se do klidu kamo, jsem pojisten u Cesky :-)

0/0
30.10.2006 9:15

diabolka

Re: mě teda víc vadí ti soukromí aviatici.....

Souhlasím má podobnou zkušenost, navíc létájí vlemi nízko a svým hlukem obtěžují. Nepochybně existuje nějaký předpis jak vysoko a jestli vůbec mohou kroužit nad obytnými zonami.

0/0
30.10.2006 9:26

Ace2

Re: Re: mě teda víc vadí ti soukromí aviatici.....

Minimálně 150metrů nad zemí, nad městy 300metrů. 

0/0
30.10.2006 9:33

roba

Re: Re: mě teda víc vadí ti soukromí aviatici.....

Bydlím kousek od malého letiště, o víkendu tu lítá spousta malých letadel a klidně můžu říct, že mě neobtěžují.

Mnohem více hluku produkuje silnice, po které jezdí místní chataři do nedaleké chatové kolonie.

Chce to trochu tolerance a ne si pořád na něco stěžovat.

0/0
30.10.2006 9:35

pajik

dest

pak ma prset, kdyz letadla ty mraky rozjezdi :-) Letos bylo teda poradne sucho.

0/0
30.10.2006 7:30

Ace2

Re: dest

Ve stratosféře žádné dešťové mraky nejsou :-)

0/0
30.10.2006 9:34

Orthodox

Re: Re: dest

Dopravni letadla neletaji ve stratosfere. 10 km jeste neni stratosfera.

0/0
30.10.2006 9:51

Ace2

Re: Re: Re: dest

no 10km je prakticky nejnižší obvykle používaná letová hladina tj cca FL300. Pak už máš Stratosféru, pominu-li Tropopausu vytvářejející přechod mezi Toposférou a Stratosférou. Tak, nebo tak v 10km se dešťové mraky už R^obvykle neobjevují

0/0
30.10.2006 10:40

bambus

JENOM 627 ?

Verim, ze pro Prahu je 627 letadel skutecne rekord.Chapu, ze si lide stezuji, ale kdo z Vas byl treba ve Frankfurtu, nebo Londyne (Kazdou minutu jedno pristani/vzlet), tak teprve poznal CO je to letecky provoz.Kez by i Brno bylo letecky vice obslouzene (cekam na lety do Parize).R^

0/0
30.10.2006 6:30

:. Admin .:

Re: JENOM 627 ?

Brno? Kde to je?

0/0
30.10.2006 6:48

Poručík Troník

Re: Re: JENOM 627 ?

ve Vídni

0/0
30.10.2006 7:11

Janhura

Re: Re: Re: Já vím kde je Brno

není ve Vídni ale směrem na Vídeň, tam co je ta odbočka!

0/0
30.10.2006 10:11

web

Re: JENOM 627 ?

to jsou oni, cesi. Z toho co maji jinde se poucime a zavedeme. Viz silnicni zakon... maji nekde rychlost omezenou na 60? Sem s tim. Jinde pokuty podle vyse platu? Sem s tim. Cesi jsou pak papezstejsi nez papez.

Zpatky k letani. 'Co Praha, to na Heathrow jsou  borci. Tak proc taky nemit jedno letadlo za minutu?'

Cesko se stava smetistem Evropy. Nechat vyrust vychodoevropska logisticka centra a pritahnout do ceska kamionovy a letecky tranzit neni umeni, ale blbost.

0/0
30.10.2006 7:50

jirka

Re: Re: JENOM 627 ?

neni to blbost.. jen viiiicc:-)

0/0
30.10.2006 8:17

Lumen Co-morous

Re: Re: JENOM 627 ?

Pokuty podle výšky platy jsou běžné ve Skandinávských zemích.

0/0
30.10.2006 8:46

Tomach

Vazne jsou letadla az tak moc usporna?

Pokud jsou informace v clanku pravdive (a ted se mi to nechce overovat) potom opravdu nechapu ten zpusob jak je to podane. Protoze at pocitam jak pocitam, tak let do Asie (cca 10.000Km) obsazeny rekneme prumerne 200 lidmi vyprodukuje tedy jenom tolik co by vyprodukovala 3 auta na tu samou vzdalenost? (Pri predpokladu ze prumerne auto najede za rok 30.000Km). Pri prumerne osazenosti auta 2ma lidmi (a to jim fandim) je tak letadlo 33x ekologictejsi nez osobni auto!

Vida jak ta "hroziva" informace o "hroznych" letadlech vypada najednou uplne jinak...

0/0
30.10.2006 4:52

bambus

Re: Vazne jsou letadla az tak moc usporna?

Souhlas !Ale ekologictejsi nez auto je krom ruskeho tanku, ci AVIE snad cokoliv :-D.Jinak si ale take myslim, ze Letadla jsou na tom pomerne dobre.Navic je to lecky i levnejsi nez BUS (kdyz si let objednate s dostatecnym predstihem).

0/0
30.10.2006 6:34

Lvy

Re: Vazne jsou letadla az tak moc usporna?

Jojo, taky by mě zajímalo jak je to myšleno. Podle mě je to ale ptákovina, protože ta spotřeba je v tunách. Na druhou stranu je pravda, že z hlediska spalování to tam bude asi dost účinné. Ale zase účinnost jako tkaová nevím a při té rychlosti. Mám obavu, že to bylo myšleno v přepočtu na pasažéra, ale to už jaksi autor nedal... ;-D

0/0
30.10.2006 8:43

chekov

Re: Re: Vazne jsou letadla az tak moc usporna?

kdysi jsme se na škole učili, že turbíny mají účinnost okolo 75% oproti běžnému motoru s 30% je to hodně dobré. A od té doby určitě byl nějaký pokrok.... ikdyž na druhou stranu si nedokážu představit Airbus s katalyzátorem výfukových plynů...

0/0
30.10.2006 8:53

Villeneuve

Re: Re: Re: Vazne jsou letadla az tak moc usporna?

A co má katalyzátor společného s oxidem uhličitým?

0/0
30.10.2006 9:08

Johny Kukuc

Re: Re: Re: Vazne jsou letadla az tak moc usporna?

Tak to me napada, ze by mohli zacit do aut turbiny misto spalovaciho motoru. ;-)

0/0
30.10.2006 9:18

Ace2

Re: Re: Re: Re: Vazne jsou letadla az tak moc usporna?

to už zkoušel Chrysler, výsledek je ten, že je to moc fajn motor, úsporný, tichý, relativně ekonomický, ale pouze v režimu ustáleného výkonu. Tedy zcela nevhodný pro zpomalování, zrychlování, a vůbec pro náhlé a časté změny výkonů. Nehledě na pomalou akceleraci. Takže pokus byl, ale starý dobrý Ottův motor s vratným pístem je v praxi pořád soudobě nejlepší řešení.

0/0
30.10.2006 10:44







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.