Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

V Zimbabwe mají inflaci přes tisíc procent

Inflace je věc přirozená a dokonce pokud se nevychýlí do extrémních hodnot, je pro ekonomiku zdravá. Provází totiž hospodářský růst. Nadávat na zdražování je proto mnohdy neopodstatněné. Ne tak v Zimbabwe. Mají tam více než tisíciprocentní inflaci, přesně dosahuje 1099 procenta.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Petr

bla

8-o;-€;-O(Y)

0/0
30.3.2007 15:59

Slitcher

nechápu........

KONTEXTOVÉ ODKAZY ETARGET

Přidej odkaz

Švýcarské zlaté slitky s nejvyšší ryzostí 999,9

jsou nejen originálním dárkem ale i bezpečnou investicí. Prodávájí se ve váze 5 až 1000...

0/0
15.12.2006 23:24

alein

Vyhnat belochy se holt negrum vyplatilo.

0/0
15.12.2006 9:28

Zdenál

Mugabe

je dle výsledků patrně socan....:-P  

0/0
12.12.2006 10:48

Leonardo Cupránek

Re: Mugabe

Socan je každý, kdo nadřazuje společnost (stát, rasu, třídu) nad jednotlivce. Pak už se ty socani jen lišej drobnostma na národní socialisty, komunisty, internacionalisty, ...

0/0
12.12.2006 21:12

halalik

Tragedka

http://cs.wikipedia.org/wiki/Zimbabwe

;-€

0/0
12.12.2006 7:36

Franta Lopata

To je tak

kdyz se pousti revolucionari a cerny tlamy k vlade v prosperujici zemi. Zavladne bordel, zlocin, nasili a ekonomicky chaos

0/0
12.12.2006 0:37

Milfried

Chudák Mises se obrací v hrobě

"Inflace je věc přirozená a dokonce pokud se nevychýlí do extrémních

hodnot, je pro ekonomiku zdravá. Provází totiž hospodářský růst."

...

pane autore, pokud byste toto vyřknul před 50 lety, považovali by vás za zločince.

Bylo by to asi tak, jako byste tvdil v dnešní době, že dětské porno je zcela přirozená a zdravá věc pro děti. Než příště začnete psát p*čoviny, poraďte se s někým, kdo ekonomii rozumí...

0/0
11.12.2006 19:11

Cislo 2

Re: Chudák Mises se obrací v hrobě

Před 50 lety možná. Jinak svým způsobem má autor ve výroku pravdu. Pokud tedy za extrémní iflaci budeme považovat už více než 4 %. Udržování inflace na nulové hodnotě znamená pro ekonomiku větší škodu než mírná, cílená a stabilní inflace (viz metoda přímého cílování inflace).

0/0
11.12.2006 20:15

Leonardo Cupranek

Re: Re: Chudák Mises se obrací v hrobě

To je dobra magie. Do 4% ok, nad 4% spatne. A na to jste jako prisel kde? A proc zrovna ta 4%?

Inflace je skryte zdaneni, skryte prerozdelovani. Kazda. Proste prachobycejny zlocin kradeze.

Navic v zadnem pripade nejde o prirozeny proces, ale o dusledek statniho monopolu na tisk (=padelani) penez. Ten je zcela neprirozeny, nasilim vynuceny.

Proste v nekterych hlavach stale zije starej Maynard Keynes (ziveno statni propagandou, prestoze davno vedecky vyvraceno) a opravdu chudak Ludwig se obraci v hrobe.

A reci jako "cilena inflace" uz pusobi opravdu smesne. Jako ze nejaky moudry centralni planovac sedi u nejakeho pristroje a moudre reguluje penezni zasobu pro optimalni vykon ekonomiky? A kde by asi pro svoje vypocty bral informace??? FineTuning je myslim take davno vyvraceny fakt a uz se snad neuci ani na statnich skolach.

0/0
11.12.2006 23:57

hnědka

Re: Re: Re: Chudák Mises se obrací v hrobě

Jen tak na okraj, existence centralniho bankovnictvi je jednim z bodu Komunistickeho manifestu... To uz samo o necem svedci

0/0
12.12.2006 0:54

bufik

Re: Re: Re: Re: Chudák Mises se obrací v hrobě

Inflace je prirozena vec, nezpusobuje ji jen centralni banka, ale kazda banka, ktera poskytuje uvery. A vsechny ty teorie, ktere zminujete, jsou TEORIE, jak sami spravne tvrdite,krome techto teorii najdete ve spolecnosti i jine, treba jako tu teorii o Popelce nebo Snehurce a nebo ma oblibena o Pysne princezne.Jo jo, teorie krale Miroslava ... R^>-VR^;-D

0/0
12.12.2006 3:18

Leonardo Cupránek

Re: Re: Re: Re: Re: Chudák Mises se obrací v hrobě

To je ale nesmysl! Bez existence centrální banky, která umožňuje podvod vznešeně nazývaný "částečné krytí", nic takového nehrozí.

V normálním právním prostředí by totiž komerční banka (či třeba i lichvář) mohla půjčit JEN TOLIK, kolik si u ní někdo jiný uložil. Cokoli jiného (půjčit víc, než mám) je v normálních poměrech PODVOD. Tudíž bez centrální banky, jejího monopolu na emisi nekrytých "peněz", atd... žádná inflace vzniknout nemůže. Resp. samozřejmě teoreticky může - třeba pokud zásoby zlata (jeho těžba) porostou rychleji, než produktivita práce, ale to je trochu jiná kapitola.

0/0
12.12.2006 21:18

Cislo 2

Re: Re: Re: Re: Chudák Mises se obrací v hrobě

Socialismus používá peníze jako nástroj směny, to už o něčem svědčí. 

0/0
12.12.2006 9:00

Totedyne

Re: Re: Re: Chudák Mises se obrací v hrobě

Žádný Keynes vyvrácen nebyl, mnozí ekonomové ho uznávají za největšího ekonoma našeho věku.

Poválečný růst ekonomik na Západě a životní úrovně jeho teoriím dává za pravdu.

Ty antiinflační ekonomické teorie vedou jen k deflaci a krizi počátku 30. let.

0/0
12.12.2006 8:27

Leonardo Cupránek

Re: Re: Re: Re: Chudák Mises se obrací v hrobě

Je to asi jako tvrdit, že nebyl vyvrácen Marx či Lenin.

A opravdu - oba pánové stále mají své zastánce...

Nevím, do jakých škol jste tedy chodil....

0/0
12.12.2006 21:19

Cislo 2

Re: Re: Re: Chudák Mises se obrací v hrobě

Proc 4% ? Tak třeba 5 % nebo jen 3% nebo 2,5%, záleží na okolnostech. Jen jsem chtěl uvést řádově číslo, kde se inflace dá zvládat a není pro ekonomiku devastující. 

Jinak souhlasím, že inflace je skryté přerozdělování, o tom není sporu, zbytek co píšete, je nesmysl. Množství peněz v ekonomice ovlivňuje zejména centrální banka, ale také jiné banky a jiné subjekty (spotřebitelské půjčky), také svůj díl přidá vláda a navíc žijeme v globální společnosti, kde se dají peníze "dovážet".

Co se týká cílování iflace, není tím myšleno, že někdo sedí za počítačem a reguluje. Prostě se vyhlásí inflační cíle (od - do) a pokud se to pohybuje mezi tím, centrální banka nezasahuje, což je pro ekonomiku asi to nejlepší.    

0/0
12.12.2006 8:41

Leonardo Cupránek

Re: Re: Re: Re: Chudák Mises se obrací v hrobě

No dobře, 4% inflace není devastující. To ale zastřelení každého padesátého občana také ne. To ale ještě neznamená, že nejde o zločin. A teké to neznamená, že při úplném vyloučení takového jevu by nebylo lépe.

Jiné banky inflaci ovlivňují pouze díky podvodu známem jako částečné krytí. Kdyby existovala krytá měna (a ne státní monopol na tisk barevných papírků), komerční banky by mohly půjčit jen tolik, kolik by si u nich někdo jiný uložil - jinak by šlo o podvod. Jak by tedy inflace vznikla?

Cílování inflace je nesmyslem z mnoha důvodů. Zaprve proto, že nelze říct, jaký cíl je ten správný. Zadruhé proto, že ekonomika na zásahy reaguje s velkým spožděním a tak většinou zásah cykly nevyrovnává, ale prohlubuje. Další problém je v pochybných metodikách měření inflace. Zcela pochybné pak je, že centrální banka je tu prý pro péči o kvalitu měny, pro BOJ S INFLACÍ - jenže centrální banka je její prakticky jedinou příčinou! Bojuje tak téměř výhradně s důsledky svých minulých zásahů.

0/0
12.12.2006 21:27

Cislo 2

Re: Re: Re: Re: Re: Chudák Mises se obrací v hrobě

Zajímavý názor, přesto si nedokážu představit fungování státu bez centrální banky. Centrální banka zejména v dnešní době není jedinou příčinou inflace. Např. vládní dluhopisy vydané a prodané  do zahraničí a získané prostředky následně použité na zvýšení mezd státních úředníků zvýší inflaci (samotné mzdy úředníků + reakce soukromého sektoru na zvýšení mezd). V tom centrální banka vůbec nejede..

0/0
12.12.2006 23:35

Leonardo Cupránek

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Chudák Mises se obrací v hrobě

Ja si toho nedokážu představit.... Ale to ještě neznamená, že bych kvůli tomu měl mít právo někomu násilím nutit nějaký monopol.

A ano, ty dluhopisy také mají vliv. Takže můžeme mé tvrzení zobecnit, že příčinou inflace je stát, zejména jeho některé ovzvláště vypečené odnože jako CB či vláda.

0/0
13.12.2006 13:32

hnědka

Re: Re: Chudák Mises se obrací v hrobě

Nikoli. Rust ekonomiky jeste neimplikuje nijak zdravy rust. Ze pri 2% inflaci roste ekonomika vice nez pri deflaci proste neni relevantni. Rika ti neco rakouska teorie hospodarskeho cyklu, malinvestments apod.?

0/0
12.12.2006 1:11

Cislo 2

Re: Re: Re: Chudák Mises se obrací v hrobě

Říká. Liberální teorie jsou hezké, ale uveď konkrétní zemi, kde došlo  jejich plné realizaci. Jinak jsem odpůrce centrálního plánování, přerozdělování, velkého zasahování vlád do ekonomiky - tedy co největší liberalismus v této oblasti, přesto jsem zastánce existence dvou "téměř nezávislých institucí" - centrální banky a antimonopolního úřadu, budoucnost možná ukáže.     

0/0
12.12.2006 8:49

Leonardo Cupránek

Re: Re: Re: Re: Chudák Mises se obrací v hrobě

Jakou konkrétní zemi? Jako stát? No to samozřejmě nejde. Stát a liberalismus jsou PROTIKLADY. Liberálové přeci stát charakterizují jako teritoriální monopol na porušování vlastnických práv!

Opravdový liberální řád předpokládá zrušení státu a privatizaci VŠEHO.

Měj si nezávislou centrální banku či antimonopolní úřad. Ale SVOBODA předpokládá, že budou mít pravomoc jen nad těmi, kteří s tím souhlasí. Proč by mi nějaký úřad měl diktovat jen proto, že je nezávislý? Já jsem taky nezávislý a asi by ses divil, kdybych ti chtěl z toho titulu říkat, co máš dělat.

Stejně tak by účast například ve státním penzijním systému měla být nepovinná, atd...

0/0
13.12.2006 13:44

halalik

Re: Re: Chudák Mises se obrací v hrobě

Inflace je dobra tak leda pro makroekonomy - pro normalni lidi je to pohroma, protoze snizuje realne platy lidi, kterym zamestnavatel normalne neprida. Ne vsichni radobypodnikatele maji ve zvyku pravidelne dle mistnich zvyklosti zvysovat platy. Rada lidi se z tohoto duvodu musi rok co rok ponizene doprosovat o navyseni.

0/0
12.12.2006 7:39

Cislo 2

Re: Re: Re: Chudák Mises se obrací v hrobě

Inflace je špatná pro všechny i pro ty tvoje "rádobypodnikatele", protože jim to znehodnocuje peníze na účtech. Také se ti ovšem může stát, že pokud primární cíl cetrální banky a politiků v pozadí bude nulová inflace a necitlivě se utáhnou šrouby, tak se budeš rok co rok poníženě doprošovat na pracovním úřadě.  

0/0
12.12.2006 8:54

Norimberk

Re: Chudák Mises se obrací v hrobě

mas naprostou pravdu....at si autor clanku precte Human Action a pak at pise...statni propaganda je vsude..mein gott

0/0
11.12.2006 21:46

Demeter

nekdo tam tiskne penize jedna basen

a kdo to asi bude...ze by sam pan prezident byl u zdroje?

Inflace se neobjevi jen tak, je k ni potreba nejaky ten peniz, ktery se mnozi vetsi rychlosti.

0/0
11.12.2006 17:13

Delirium Tremens

No a teď už jenom chybí

hladomor, občanská válka, pozvání vojsk OSN, žádost o humanitární pomoc, žádost o výhodné půjčky. Následovat bude špatné hospodaření s půjčkami, ekonomické potíže, hladomor, ...

0/0
11.12.2006 15:42

M

Zimbabwe ....

to je ta země, kde před pár lety tamnímu bělošskému obyvatelstvu vláda začala zabavovat majetky, začala bělošské majitele farem vyhánět z jejich pozemků, nutila je k emigraci, šikanovala je, zabíjela je, a všemožně terrorizovala?

0/0
11.12.2006 15:31

aa

Re: Zimbabwe ....

jo jo, taky se mezitim zmenila z nejvetsiho vyvozce potravin v Africe na dovozce.

0/0
12.12.2006 4:07

kamiiii

:))

... doporučil bych Vám zopakovat nějaké to "ekonomické minimum" ... trošku to hapruje .... inflace (hyperinflace) vs. deflace ... nebo .. je skutečně možné, že chodím nakupovat už teďka chleba, který je mnohonásobně dražší, než je běžné ;-D;-D

0/0
11.12.2006 15:03

honimirek

Re: :))

co to plácáš?

0/0
11.12.2006 16:20

paja3000

Re: :))

...asi jen prostě nevíš , kde pan redaktor kupoval chléb loni...:-)

0/0
12.12.2006 8:00

paja3000

...uměl by pan redaktor...

...vypočítat , kolik by stál letos chléb , kdyby loni stál 20,-Kč , což je mnohem příznačnější srovnání , než to , kde se uvažuje s chlebem za 2 Kč,- ...ale možná bylo myšleno s krajícem chleba v kiosku ...;-)

0/0
11.12.2006 14:23

kamiiii

Re: ...uměl by pan redaktor...

;-D;-D;-DR^

0/0
11.12.2006 15:07

xxxxxxxx

Tam musí být zajímavé bankovní úroky

8-o

0/0
11.12.2006 13:56

redy

Re: Tam musí být zajímavé bankovní úroky

uroky se tam davaji v pevnych zahranicnich menach (napriklad v dolaru), takze urokove sazby tam zas tak vysoke nejsou :D

0/0
11.12.2006 14:00

Iridium

No hlavně kdy se zbavili těch, co jim podle

toho ultraXhňupa Mugabeho nejvíc škodili - bílejch farmářů. Jejich půda teď leží ladem, protože váleční veteráni, kterým byla rozdělena, přece nebudou dřít na poli, že.

Největší katastrofou pro Afriku byl zánik kolonialismu... Sice by tam něměli žádnej extra luxus, ale aspoň by se tam pořád neválčilo a měli by co do huby.

0/0
11.12.2006 13:34

franta straka :D

Re: No hlavně kdy se zbavili těch, co jim podle

s timhle nazorem se naprosto stotoznuji...africani se chovaji jak maly haranti kterym rodicove odjedou na vikend nekam pryc a oni udelaji doma mejdan;-€ kaslat na ne vubec jim nepomahat ani korunu jim nepucovat at si t vyzerou chteli nezavislost chteli tak at se snazi:-)

0/0
12.12.2006 13:48

Buldog

Jestli vono jim nebylo líp

v koloniální éře. Nebo alespoň v éře bílých farmářů.

0/0
11.12.2006 12:20

sswed

jojo

s tou inflaci se perou uz docela dlouho. vzpominam si jak si jeden obyvatel postezoval, ze penize, ktere mu jeste nedavno stacily na nakup luxusniho auta v soucasne dobe vystacej akorat na nakup autobaterie.

ale na nemecko mezi svetovymi valkami jeste nemaji;-D

0/0
11.12.2006 12:05

jouda

Re: jojo

jj v poledne pro vejplatu a sup hned pro chleba, pac vecer uz bys ho nekoupil ;-D

5 pivo v hospode stalo 2x vic nez prvni, ne ?

0/0
11.12.2006 20:05







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.