Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Líh bude v benzínu až za půl roku

Kvůli biopalivům, která mají začít příští rok tankovat všechna auta, se loni mezi podnikateli střílelo a uplácelo. Letos se hrozilo, že lihovary a rafinerie zkrachují, jestli nebudou dotace. A výsledek? Vlastně se nic nezmění. Biolihová bublina, zdá se, splaskla a zbyl jen zmatek.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

kuba.s

fritovaci olej

Lidi nemate nekdo navic trosku pouziteho fritovaciho oleje??

0/0
16.12.2006 17:10

Repelent

To je skvělá zpráva

Původně jsem si myslel, že budou míchat benzín do líhu. To by se asi nedalo pít. ;-€

0/0
16.12.2006 9:16

Jyrka Paropupek

...

Ať jdou s unií už do řitě (Y)

0/0
15.12.2006 10:07

Darik

Re: ...

POZOR: Neni to az tak vymysl EU - jak je to prezentovano. Ve smernici je, ze ma stat zajistit aby bylo urcite procento prodanych pohonnych hmot zalozena na jinem nez ropnem zaklade. Povinne pridavani uvedeno neni - dalo by se to resit napriklad vylozene bionaftou, nebo palivem pro zazehove motory zalozenem na jinem zaklade.

Takze se ze strany CR jedna opet o manipulaci s obcany a uvadeni je v omyl.  

0/0
15.12.2006 18:19

barbudo

Re: Re: ...

... a celé je to dobré k čemu? Vyvezeme na pole 100 litrů nafty, přivezeme cosi, přidáme 10 litrů do zpracování a získáme 70 litrů bionafty, která mi obratem ucpe palivový filtr ...

... a to se vyplatí ...

0/0
16.12.2006 19:21

Karel

Co to je za výmysl?

Pokud se měla cena benzínu s přimícháním 5% biolihu zvýšit o cca. 1Kč, tak to ten biolíh bude mít cenu zlata. Jinými slovy, pokud pouhých 5% nahradím něčím, co dokáže tolik zvýšit cenu, musí být cena příměsi několikrát větší. A to se vyplatí. :-/

0/0
15.12.2006 9:50

Smějící se bestie

Re: Co to je za výmysl?

Vychází mi litr na zhruba 50 Kč. Zlato je dražší, ale stejně nechápu, co to má za význam? Snad jedině pro zkurwystát, že na DPH vyždíme z lidí zase víc peněz...

0/0
15.12.2006 10:03

buxus

Re: Re: Co to je za výmysl?

Jen malou poznámku - protože etylalkohol obsahuje v molekule atom kyslíku a ten jak známo (na rozdíl od uhlíku a vodíku) nehoří, je výhřevnost etanolu podstatně nižší. Jinými slovy na jeden litr etanolu by automobil ujel kratší vzdálenost než na jeden litr benzínu. Nebo naopak na pevnou vzdálenost (třeba 100 km) by litrová spotřeba etanolu byla vyšší než u autobenzínu.

0/0
15.12.2006 11:04

Henry

Re: Re: Co to je za výmysl?

raději si to přepočítej.

0/0
15.12.2006 11:22

rudastraka

Re: Re: Re: Co to je za výmysl?

ma to dobre chytraku

0/0
15.12.2006 11:30

miro_22

k čemu je to dobré

Může mi někdo vysvětlit k čemu je dobré přidávat ten líh do benzínu, když pominu dobrý obchod podporovaný státem?

0/0
15.12.2006 8:15

buxus

Re: k čemu je to dobré

Z technického hlediska má etylalkohol vyšší oktanové číslo (108), než většina uhlovodíkových složek běžného autobenzínu. Na druhé straně má nižší výhřevnost (energetický obsah), horší vlastnosti při studeném motoru a protože jde polární rozpouštědlo (uhlovodíky jsou nepolární) může docházet k narušování některých materiálů palivového systému. Jenže - do 5% obsahu etanolu v autobenzínu jsou všechny tyto vlivy zanedbatelné. Takže jde o obyčejnou akci na podporu zemědělců, jakou zavedl ministerský předseda Švehla již za prvé republiky (tehdy se míchal etanol do úrovně 5%).

0/0
15.12.2006 8:44

xy

Re: Re: k čemu je to dobré

Takze nam stat zamerne (sice zanedbatelne) nici auta? Tak tomu se rika fakt demokracie. Jestli je to pravda, tak POSTRILET VSECHNY ZEMEDELCE  a brambory kupovat v Americe !!!  ;-€

0/0
15.12.2006 9:34

BUFFALO_CZ

Re: Re: Re: k čemu je to dobré

ti řekl snad, že do 5i % to e zanedbatelné, dál bylo napsáno že povinost e uplatněna na celkový dodaný objem paliva u dodavatele ...  čili OMV může mít pumpy s čistým benzínem a pumpy s čisotu řepkou :)) borci v TDi spálí všechno :)) každopádně ... jak bylo řečeno je to akce EU na podporu zemědělců... a nezůstane jen u toho... za chvíli bude mít každý motorista povinost, jednou ročně odkoupit od vybraného zemědělce určitý objem (2t řepky :))

0/0
15.12.2006 9:45

buxus

Re: Re: Re: Re: k čemu je to dobré

No ono se to spíš než pomoc zemědělcům deklaruje jako ekologický počin, výroba paliva z obnovitelných zdrojů.  To je bohužel bilančně-technický nesmysl. Na obdělání polí, sklizeň úrody a související činnosti (svoz, atd.) se totiž spotřebuje prakticky stejně motorové nafty, jako se v ekvivalentu vyrobí toho řepkového oleje. Takže z hlediska výroby energie spíše nula či negativní výsledek.

0/0
15.12.2006 9:49

BUFFALO_CZ

Re: Re: Re: Re: Re: k čemu je to dobré

heh...to je moc hezký že to EU tak pojmenovala, vážně moc hezký ... vzpomnáš si jak EU pojmenovala zvýšení spotřební daně u benzínu resp. celkové ceny benzínu až o 70% ?

0/0
15.12.2006 10:21

Henry

Re: Re: Re: Re: Re: k čemu je to dobré

souhlas, má jít údajně o výrobu energie z obnovitelných zdrojů. Snad jen poznámka k logice výkladu - i kdyby to tak fungovalo jak říkáš, a oni získali jen nulovou energii, pak při nejmenší uspoříš něco fosilních paliv.

Jiný efekt, než šetřit fosilní paliva v tom necítím, ostatní jsou druhořadé nebo účelové argumenty. Koloběh uhlíku, skleníkový efekt, obnovitelné zdroje - ptákovina.

0/0
15.12.2006 11:29

buxus

Re: Re: Re: Re: Re: Re: k čemu je to dobré

Můžeš mi vysvětlit jaká fosilní paliva uspoříš? Dejme tomu, že do obdělání hektaru vložíš 100 litrů motorové nafty a získáš zpět objem přírodních olejů odpovídající energetickému ekvivalentu těm 100 litrům již předtím spálené nafty - tak co jsi ušetřil? V praxi se to bude samozřejmě lišit podle lokality, povětrnostních vlivů, atd. Ale odhady co jsem viděl spíš v průměru ukazovaly na zápornou bilanci.

0/0
15.12.2006 11:46

tlustej

Jezdíme po dálnici na svuj pohon

Více na:http://usti.blog.cz/0612/kolem-po-dalnici-d-8-predcasne-otevrena

0/0
15.12.2006 8:00

ppetr1

ZEMAN MEL PRAVDU

Na celý český trh přitom bude při dvouprocentní směsi potřeba jen 40 tisíc hektolitrů lihu. -  to snad ani neni mozny.jsou ti novinari hovada,nebo mel ten Zeman pravdu !!!!!!!!!

kdyz to tak pocitam,ze v republice je zaregistrovano cca 5 mio automobilu,tak pri ty novinarsky spotrebe by kazde auto mohlo natankovat jen 40 LITRU benzinu za rok !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

to mnozstvi jen ja projedu behem 14 dni

0/0
15.12.2006 1:28

Destroyer7

Re: ZEMAN MEL PRAVDU

Píšou o benzínu, ale i tak je těch 40 tisíc hl zoufale málo. Nebo počítají, že se zdražením benzínu si lidé ubují kecky a začnou chodit pěšky.;-)

0/0
15.12.2006 6:11

rudastraka

Re: Re: ZEMAN MEL PRAVDU

podle hrubeho odhadu je potreba 1mil hl lihu pri 2% podilu. kde jo vezmou??

0/0
15.12.2006 7:42

xy

Re: Re: Re: ZEMAN MEL PRAVDU

jak je znam, zredi lih s vodou

0/0
15.12.2006 9:36

Martin

Re: ZEMAN MEL PRAVDU

40 000 hl potreba na rok pro michani 2% do benzinu

na jedno auto v CR cca 5 mio aut (dejme tomu 2 mio jezdi na benzin zbytek nafta, LPG)

40 000/2 000 000 * 1000 = 20 potreba lihu pro michani 2% smesi pro jeden automobil

20 l jsou ty 2% z celkove spotreby benzinu

100% je 1000 l benzinu na 1 auto

0/0
15.12.2006 10:01

Petrus

Re: Re: ZEMAN MEL PRAVDU

Co má být ten 1000 ve výpočtu? Pokud to má být přepočet hl na litry, pak upozorňuji, že hekťák má jen 100 l, čili dle tvého výpočtu by na konci vyšlo jen 100 l benzínu na 1 auto.Rv

0/0
15.12.2006 10:32

bechernik

Re: Re: ZEMAN MEL PRAVDU

hektolitr je 100 litru a ne 1000, ty tunto :-)

0/0
15.12.2006 10:38

medved_cz

Re: ZEMAN MEL PRAVDU

novinář je málo vzdělaná a obtížně vzdělatelná, leč verbálně dovedná osoba, která potřebovala vystudovat "nějakou školu, kde není matematika"

A to hovorim o novinarich, nikoliv o zivotni forme "redaktor iDnes".

0/0
15.12.2006 11:14

Henry

Re: ZEMAN MEL PRAVDU

souhlas. Jen ta původní licence pro pět lihovarů představovala 4Mhl - a to bylo jen pro začátek.

0/0
15.12.2006 11:33







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.