Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

ČEZ rozdělil na odměnách akcie za 11 miliard

Od roku 2001, kdy valná hromada elektrárenské společnosti ČEZ schválila odměny pro vedení formou "nároku" na akcie, bylo až doposud rozděleno 9,15 milionu kusů akcií. To je přes 1,5 procenta všech akcií společnosti. Kdyby si stát tento podíl raději ponechal a dnes je prodal, mohl za ně mít 11 miliard korun.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

karel.end@seznam.cz

Problém

je v tom, že v cenách el. energie je velký nesoulad mezi výrobci a odběrateli. Zatím co školy, obce, podniky i občané mají docela problémy s úhradami za elekriku, zisky ČEZU jsou tak vysoké, že si mohou koupit na co si ukážou, a samozřejmě zaplatit svým vedoucím odměny, o kterých si ostatní mohou jen zdát. Jiný obor podnikání kde je takový nesoulad neexistuje.

0/0
29.1.2008 7:45

Jakub

hmm

Poděkujme ČEZu, poděkujme Romanu za zdražování všeho kolem nás díky vysokým vstupům o které se tento gigant a tento... přičinil.R^

0/0
28.1.2008 23:22

VLDX

Aha

A já myslel, že se zdražuje energie, protože jsou dražší vstupy ... a oni si chtějí prostě jen víc nahrabat ;-DR^ [>-]

0/0
28.1.2008 22:02

Jakub

Re: Aha

Ne, nic jsi nepochopil. Zdražují proto, že to lze..(Y)

0/0
28.1.2008 23:15

lukas

to je logyka :D

Stát je nejhorší hospodář, to se projevuje dennodenně,šetříme každý milión, dluhů plné máme plné posrávačky a  místo inovace, expanze, či šetření na budoucí potřeby se miliardy rozhazují lidem co šli okolo čezu a navíc lidem bez větší zásluhy (výnosy čezu nejsou z většinové časti zásluhou jeho vedení),máme šanci jako celý stát "vydělat" v nejbližších letech na energetice nehorázné peníze a částečně se finančně vyrovnat s minulostí, to se ale rozhazováním miliard nestane :( Rv  [>-]

0/0
28.1.2008 19:03

mazlikuzlik

za 11

No nevím, ale 11 miliard na odměnách mi přijde tak trochu, - jak říkají našinci, "zu viel".

Podle odměn bych soudil, ČEZ expandoval do USA a zdvojnásobil produkci.

0/0
28.1.2008 16:26

mazlikuzlik

Re: za 11

...soudil, že...

0/0
28.1.2008 16:43

rohlik52

Hnusna ceska zavist

Nechapu, proc lide nadavaji na management CEZ, ze si rozdelil odmeny. Nechci rozebirat, kolik v CR stoji elektrina, ale jde mi spis o princip. O tom, ze je soucasny management CEZu uspesny nemuze byt pochyb a docela me vadi, ze jim lide skoro nadavaji do zlodeju. Sama od sebe se firma nestale jednou z nejvetsich ve stredni Evrope.

Jinde ve svete jsou motivacni programy celkem bezna vec, protoze vlastnici chteji, aby hodnota akcii a tedy i firmy rostla a tim i rostlo jejich bohatsvi. Jestli to neni zasluhou vedeni, tak koho? Kdybych byl v kuzi Romana, tak bych taky chtel, aby akcie rostly jak blazen, abych si taky vydelal. On to dokazal, tak si te d vybira odmenu. Holt uspech se v CR neodpousti.

To, ze je v CR draha energie je jasna chyba statu, ktery nedokazal efektivne regulovat monopol anebo vytvorit dostatecne konkurencni prostredi.

A pak mne vadi takove to ceske prizivnictvi. Motivacni program pro dozorci radu? Proboha proc? Zase ceska cesta...

0/0
28.1.2008 15:13

Škrtič

Re: Hnusna ceska zavist

Významná fy ČEZ se možná letos dostane na chvost do GLOBE 500 (pět set největších firem světa), tak tam alespn budeme mít jednoho našeho zástupce!:-P

0/0
28.1.2008 15:36

Pít

Re: Závist nebo nemravnost?

Jdi do řiti, Romane, stále sem kopíruješ svůj názor, který ti asistentka uložila do Wordu, kdykoliv se tu objeví tvůj zpropadený ksicht. Je rozdíl mezi závistí a nemravností!!! Mezi úspěšností a protekcionizmem a klientelismem!!!  

0/0
28.1.2008 16:38

Michal

Re: Hnusna ceska zavist

V podstatě  s tebou souhlasím,nevadilo by mi kdyby tito lidé brali ročně peníze v řádech desítek milionů,proč ne,jsou ve vrcholné řídící funkci,díky nim ta firma prosperuje tak proč ne,když jsou schopní.Ani neobviňuju Romana že na tom vydělává,toho by nevyužil jenom blázen.Jen se pozastavuju nad tím že ve státě kde peníze chyběj všude kam se člověk podívá,dostane jeden člověk za práci(i když skvěle odvedenou)skoro 1 mld. a to díky státu který končí ročně s deficitem x desítek mld..Nemůžu si pomoc,ale zavání to typickou nefalšovanou českou[>-] zlodějinou pro pár vyjmečných.Nezávidím a ůspěch přeju ale tohle už je moc:-©

0/0
28.1.2008 17:14

Václav

Re: Hnusna ceska zavist

„Kdybych byl v kuzi Romana, tak bych taky chtel, aby akcie rostly jak blazen, abych si taky vydelal.“

 

Hezky napsáno, jenže pro tento obor víceméně mimo mísu a spíše více něž méně. S tímto můžete tak péct rohlíky nebo šít boty, atd. V případě výroby automobilů už by hrozilo riziko jak posádce, tak těm co se nacházejí v blízkosti jeho trasy a v případě elektroenergetiky hrozí celé společnosti, že jednoho dne zůstane potmě. V USA si to už před pár lety vyzkoušeli. Tam byly managementy také dlouho považované za úspěšné, nežli se ukázalo, že honění zisku a cen akcií má také své stinné stránky. A to už nemluvím o kauzách jako Enron, Wordcom a podobných, kde managementy dokonce vyloženě podváděly, aby se vykazoval zisk a akcie rostly. A právě tyto kauzy postavily motivační programy už do trochu jiného světla, protože se ukázalo, že přemotivovaní manažeři jsou nebezpeční stejně jako podvodníci nebo možná ještě více.

0/0
28.1.2008 17:32

opportunity

Koukám

Koukám že Gross je úplný žabař 8-o

0/0
28.1.2008 13:33

Škrtič

K té ceně

Nechci polemizovat o výhodné ceně el. energie v ČR, ale jestli počítám dobře tak ta cena v USA je cca 1,5 Kč/KWh. U nás je vyšší, ne?:-/

ELECTRICITY ($/megawatt hour)

[]

 PRICE*CHANGE% CHANGETIMEMid-Columbia, firm on-peak, spot85.99-4.95-5.4401/25Palo Verde, firm on-peak, spot62.45.46.7401/25Bloomberg, firm on-peak, day ahead spot/West Coast80.93

0/0
28.1.2008 12:11

Enti

Re: K té ceně

To je dano konkurenci... jinak v USA vyjde levneji i elektronika, software, nektere typy automobilu, pohonne hmoty, atd.

0/0
28.1.2008 12:15

Škrtič

Re: Re: K té ceně

No právě! ;-D

0/0
28.1.2008 12:19

Enti

Re: Re: Re: K té ceně

Samozrejme ze soudruzi i po listopadu do obcanu tlaci nesmysly o levnych cenach vseho mozneho v CR, ale opak je pravdou. V zapdni Evrope a v USA jsou ceny nejen v pomeru k prumerne mzde, ale casto i nominalne nizsi nez u nas. Zivot v Cesku je zkratka drahy a kupodivu elektrina je prozatim tou spise zanedbatelnou polozkou...

0/0
28.1.2008 12:21

Škrtič

Re: Re: Re: Re: K té ceně

No z pohledu podnikatele, který potřebuje sklady pod kontrolovanou teplotou (náklady za chlazení v létě jsou větší než náklady za topením v zimě), tak mi ta položka zase tak "zanedbatelná" nepřipadá...

0/0
28.1.2008 12:46

petr

Re: K té ceně

Cena v ČR je na rok 2008 50,4 Euro za MWh, t.j. 1,3 Kč za kWh. V ČR je tedy elektřina levnější!

0/0
28.1.2008 12:54

Škrtič

Re: Re: K té ceně

Milý Petře,

mám poněkud jiné ceny: (viz. níže), ale pokud máš možnost mi dodat elektrickou energii za 1,3 Kč/KWh, tak bych potřeboval "pár" GWh....

DodavatelE.ONPREČEZCena za 1 MWh4 629,47 Kč4 968,57 Kč4 729,62 Kč

0/0
28.1.2008 13:04

petr

Re: Re: Re: K té ceně

Zahrnujete do toho nesmyslně všechno, od všech daní až po platby za přenosovou soustavu, distribuci atd. Já jsem porovnával srovnatelné, obchodní cenu elektřiny, což je uváděných 1,5 Kč/kWh v USA, v ČR 1,3 Kč/kWh!

0/0
28.1.2008 13:57

Škrtič

Re: Re: Re: Re: K té ceně

Základní pásmo je pojem celkem nezajímavý. Taky bych mohl uvést cenu 60 USD/MWh,která je k mání, což při dnešním kurzu dolaru bude už možná pod 1 Kč za kWh. Důležitější je za kolik se el. energie dostane ke konečnému uživateli ať drobnému nebo velkoodběrateli. A tam tvrdím, že je u nás pořád vyšší než je tomu v západní Evropě nebo v USA.

0/0
28.1.2008 14:19

petr

Re: Re: Re: Re: Re: K té ceně

Já porovnávám srovnatelné hodnoty a navíc základní pásmo je výchozí pro celodenní tarify, což je u domácností většina. Na základě čeho uvádíte, že konečná cena pro domácnost je v USA nižší, netvrdím, že to je nemožné (nicméně stav distribuční infrastruktury je V USA zanedbanější než u nás, např. běžně věc, dráty na sloupech na ulicích), nezjišťoval jsem to, ale pokud vycházíte jen z toho, že si to "myslíte", tak to je trochu málo, pro vaše konstatování.

0/0
28.1.2008 15:47

otrávený bezohledností čezu

Re: Re: K té ceně

petře petře - nebo spíš romane? proč tady mlžíš? uvádíš cenu na kterou dosáhne tak možná 10% populace, případně uvádíš noční sazbu - tak si to jdi hodit - jo? ;-€

0/0
28.1.2008 13:05

petr

Re: Re: Re: K té ceně

Těch 1,3 Kč/kWH je základní pásmo, žádné noční sazby!

0/0
28.1.2008 14:00

Ládin

Financování Temelína

Celkové investiční náklady na dva bloky o celkové elektrickém výkonu 2 000 MW dosáhly i z důvodu zcela zásadních úprav projektu v průběhu výstavby 98 mld. Kč (cena do konce září 2004) form;30], což představuje investiční náklady ve výši cca 50 000 Kč/kW. Stavbu financovala společnost ČEZ pomocí úvěrů, které poskytly dvě bankovní konsorcia (konsorcium bank vedené Citibank (USA) a konsorcium bank vedené bankou Fortis bank (Belgie), za úvěry se zaručil stát a americká Exim Bank form;14]. form;31] form;32] Čistě ekonomická návratnosti investice je odhadována na méně než 20 let

0/0
28.1.2008 12:07

Enti

Jen me zajimaji dve veci

Zda by si akcie CEZu dotycni pracovnici koupili? (ne je dostal

A zda by v pripade propadu hodnoty spolecnosti prisli napr. o cast mzdy?

Toto by bylo spravedlive, ne?

Ja panu Romanovi ty penize nezavidim, nezavidim mu, ze nemuze temer zit jako normalni clovek, ze bude muset chodit vsude s ochrankou...

0/0
28.1.2008 12:04

Fanatic.Dz

černý humor

 "nehorázná arogance a že to je za hranicí vkusu"

;-D

0/0
28.1.2008 11:57

Ládin

Obávám se,

že závistivým sockám nezbude nic jinýho, než se smířit s tím, že ČEZ vydělává a má peníze, což oni nikdy nebudou mít. Kde by dosáhly na všechen ten sociální servis nebýt takovýchto podniků. Čez neni státní jak se většina z vás mylně domnívá, stát vlastní 65% akcií a JETE si postavil ze svých peněz. A teť socky kvičte;-D

0/0
28.1.2008 11:53

Hidalgo

Re: Obávám se,

milý člověče, socka nejsem, vydělávám dosti slušně, ale ČEZ je státní ať se ti to líbí nebo ne, za ČEZem stojí energetický úřad a vláda, nic si nepostavil z vlastních peněz, jsou to prachy nás všech, které neskonale drsným způsobem na nás daňových plátcích vydělává ohromné nezasloužené zisky, ceny rostou ne kvůli konkurenci, která u nás ńení skoro vidět, ale kvůli požadavkům státu na to, aby se vybralo co nejvíc daní atd. atd.  Jen naivka tvého typu si může myslet, že ČEZ podniká - nikoli ČEZ provádí jen státní energetickou politiku. Nic více.

0/0
28.1.2008 12:24

Ládin

Re: Re: Obávám se,

Čez prodává elektřinu za tržní ceny a jenom naivka si myslí, že by to tak nemělo být. Za tyto ceny ji prodávají i  majitelé jiných zdrojů kteří nejsou v Čezu a těch neni málo. Bohužel pláčete na špatném hrobě. Cena elektriky je taková jaká je z jednoho jediného důvodu: je jí nedostatek.

0/0
28.1.2008 12:35

Václav

Re: Re: Re: Obávám se,

Naivka a totální neznalec jste podle všeho hlavně Vy pokud si myslíte, že ten paskvil co existuje v současně době v evropské energetice je řádně fungující trh. V elektroenergetice je navíc skutečný trh jen výplodem technickým vzděláním nedotčených ekonomů. Něco jako trh může totiž v této oblasti jakž takž existovat pouze za optimálních podmínek, do nichž ovšem je v současné době skutečně hodně daleko.

0/0
28.1.2008 12:50

everlast

Re: Re: Re: Re: Obávám se,

Mam rad, kdyz se v diskuzi uvadeji hlavne fakta a argumenty a i kdyz bych mohl mozna s jadrem Vaseho prispevku souhlasit, vzdy je lepsi ho podporit nejakymi dolozitelnymi fakty. Nejenom, ze dodate svemu projevu vetsi vahu, ale poucite i ostatni ucastniky diskuze, kteri musi Vas predchozi prispevek zatim brat pouze jako napadeni druheho diskutera bez jakychkoliv argumentu.

Doufam proto, ze mi odpovite, a treba i poucite.

Zaverem chci dodat, ze tento prispevek je napsan bez jakehokoliv sarkasmu ci ironie.

0/0
28.1.2008 13:06

Václav

Re: Re: Re: Re: Re: Obávám se,

Máte asi pravdu, jenže já už se na podobných diskusích prakticky odnaučil psát nějaké technicky fundovanější příspěvky, protože jsou pokaždé překřikovány hrstmi vágních frází a výkřiků. Zkusím pár vět sepsat.

0/0
28.1.2008 13:35

Václav

Re: Re: Re: Re: Re: Obávám se,

Nemám teď moc času, nicméně alespoň něco.

1) Nejprve pár vět k tomu trhu. Jádrem současných problémů s cenami elektřiny je zčásti to, že ekonomové se naivě pokoušejí zavést trh do prostředí, které je silně zdeformováno všemi možnými i nemožnými zásahy a projevy politického diletantismu, a doufají, že se to tím vyřeší. Jenže nevyřeší.

Pokud to převedu na jiný obor. Představte si, že vlastníte spediční firmu a najednou Vám po změně vlády začne někdo nařizovat, že nesmíte používat auta s naftovými motory a že byste měl postupně přecházet na vozy o váze do 10 tun. V sousedním státě si přitom dál vesele jezdí s původními kamiony. Do toho navíc zasáhnou byrokrati z EU a začnou nařizovat, že 10% nákladu musí být přepraveno za pomoci sluneční a větrné energie. Trochu to zjednodušuji, ale situace v elektroenergetice  je podobná. Skutečně fungující trh nemá za takovýchto podmínek vůbec šanci a výsledkem bude pouze ekonomická nestabilita se všemi negativními dopady.

0/0
28.1.2008 14:42

Václav

Re: Re: Re: Re: Re: Obávám se,

2) Trh v oblasti jako je elektroenergetika je navíc problematický i z ryze technických důvodů. Stále si vzpomínám, jak profesor, který nám ekonomiku energetiky přednášel, uvedl své přednášky tím, že skutečný trh zde bude moci nastat až budeme elektřinu umět skladovat, přepravovat a do určité míry i vyrábět podobně snadno jako většinu ostatních komodit. Prozatím to ovšem neplatí. Je třeba si uvědomit, že současná tržní ekonomika tvrdě prosazuje cestu redukce nákladů a v mnoha oblastech se to už projevuje na kvalitě.

 

Jenže zatímco u párků si vyberete ty lepší a ne ten blevajz za akční cenu, tak u elektřiny tahle možnost není a chybná rozhodnutí několika manažerů mohou ovlivnit celou soustavu a způsobit obrovské problémy, jak se před lety ukázalo v USA. Elektroenergetika je zkrátka vzhledem k totální závislosti současné civilizace na elektřině do určité míry výjimečná a honba za maximalizací zisku zde rozhodně není ten nejlepší způsob řízení. Je to naopak nejlepší cesta k průšvihu.

0/0
28.1.2008 14:45

everlast

Re: Re: Obávám se,

Dovolil bych si Vas poopravit, CEz neni statni, stat ma v CEZu majoritni podil, coz jsou 2 rozdilne situace.

A Vas vyrok o ERU. Cena elektriny se sklada ze 2 slozek (zjednodusene) - regulovane (to jsou ruzne poplatky za prenos, vicenaklady atd.), kterou urcuje prave ERU, a neregulovane (tzv. silova elektrina), kde probiha probiha hospodarska soutez (zniz vyplyva Vase moznost vybrat si jineho prodejce elektriny)... Takze stat muze regulovat jen jednu ze slozek (nedavno jsem snad nekde cetl, ze tato slozka dela skoro 50%, ale nemam ted po ruce ony materialy, tak tuhle informaci berte jako ramcovou)...

0/0
28.1.2008 12:38

Václav

Re: Re: Re: Obávám se,

Nemáte tak docela pravdu. Nikdo totiž stát jakožto majoritního vlastníka nenutil provádět tu hloupost s energetickou burzou. Pokud za stavu, který v současné době panuje v evropské elektroenergetice začnete prodávat přes burzu docílíte akorát toho, že problémy zaviněné diletantstvím politiků kdesi za hranicemi naimportujete i k nám.

Zisk exportující firmy sice poroste nadevšechny meze, ale ekonomika začne po pár letech kvůli předražené energii padat na hubu. Ztráty budou pak v konečném důsledku daleko větší než to co získáte. Do roku 2005 se burza v této podobě neprovozovala a šlo to také bez problémů. Akorát zisk ČEZu nebyl 40mld. ale cca 15mld, což je vzhledem k obratu a i tak velmi dobrý výsledek. Zároveň se domácí firmy nehuntovaly drahou elektřinou.

0/0
28.1.2008 13:00

everlast

Re: Re: Re: Re: Obávám se,

O burze jsem vubec nemluvil, ale souhlasim, ze na ni nemusel vstupovat. Ale i kdyby nebyla burza, tak by od nas ti zahranicni diletanti nakupovali elektrinu a tim by stejne vytvareli tlak na zvyseni ceny...

0/0
28.1.2008 13:10

Václav

Re: Re: Re: Re: Re: Obávám se,

V době před vznikem burzy byly rozdíly v cenách elektřiny dost výrazné a přesto se tento tlak dařilo docela obstojně zvládat. Přenosová soustava se nechá docela přesně kontrolovat, takže nějaké utajené vyvádění výkonu za hranice by šlo realizovat dost težko. Navíc to lze udělat tak, že přes burzu prodáváte přebytky výkonu, které u nás byly a jsou stále ještě dost výrazné, takže profit ČEZu by i tak stoupal.

0/0
28.1.2008 13:23

HANA

ZLODEJNA

JAbych jim prala aby meli platy jako ostatni prumerni pracujici ,za co to maji je to zlodejna jenom nas okradaji ,nas a hlavne taky stat ,ale nasi prectavitele statu jedou snima to je ten paradox ,zlodej zlodeje - neokrade DAREBACI...Rv

0/0
28.1.2008 11:39

ultramarine

Re: ZLODEJNA

To je ale nestydatost, ze nekdo pracuje a dostane za to zaplaceno! A kdyz nekdo vede firmu, tak ze kvete, tak za to dostane dobre zaplaceno...

kdyby to vedli "normalni zamestnanci" jak rikas, tak by tezko firma dosahla takovejch uspechu. Radsi se nejdriv zamysli nez neco napises.

0/0
28.1.2008 11:49

Ludek_II

Re: Re: ZLODEJNA

bodejt by forma nekvetla - konkurence nulanulaprd, statecek pekne uhrabe cesticku, Temelinek byl darovan gratis...To bych taky umel podnikat, ;-D

0/0
28.1.2008 11:51

Václav

Re: Re: ZLODEJNA

Zamyslete se hlavně Vy. Další z rádoby tržních expertů, co o elektřině vědí tak akorát, že není vidět a tluče. Jinak nic proti tomu pokud někdo skutečně pracuje a podírá za to patřičnou odměnu. Jenže pokud někdo místo toho jen podlézá politikům momentálně vládnoucí strany, aby mu nadále trpěli takovéto chování tak to nemá se skutečně "vydělanými" penězi nic moc společného.

Stát si navíc choval a do určité míry stále ještě chová ČEZ jak v bavlnce. V článku je zmíněn jen slabý odvar toho, jakým způsobem vedl stát ČEZ za ručičku. Za takových podmínek by byl skutečně úspěšný kdokoliv. Co tak převratného udělal současný management? Defakto skoro nic vážený pane. Pouze měli ve správnou chvíli správné známé na správných místech. A to je trochu málo, nemyslíte?

0/0
28.1.2008 12:35

Jerry111

Re: Re: ZLODEJNA

Spíše by bylo velké umění v době obrovského "hladu" po energii v celém světě neprosperovat. Tak prosím nepřeceňujte vliv vedení ČEZu na hospdářské výsledky firmy.A 655 milionů Kč není plat, ale odměny k platu. A vlastně tomu se už nedá říct ani odměna, to je opravdu zlodějina typu "Já na bráchu, brácha na mě".

0/0
28.1.2008 19:20

Ládin

Tak

vystřelte z Aurory a dem znárodňovat

0/0
28.1.2008 11:37

Ludek_II

Re: Tak

8-o Cez je POLOnarodni - spis by to chtelo zdrave konkurencni prostredi a cely ho zprivatizovat. Aby se management musel venovat take necemu jinemu nez deleni koristi...pardon - "zaslouzene odmeny"

0/0
28.1.2008 11:46

e-mann

...ZLODĚJI..

...je to nestydatost, stát, jako akcionář, by už měl zasáhnout..zdražují, ohlížejí se na západní ceny, ale možnosti maloodběratelů jsou daleko za možnostmi platit západní ceny...

0/0
28.1.2008 10:29

everlast

Re: ...ZLODĚJI..

Oni se ohlizeji i vychodni ceny, napr. na Slovensku... A pokud nejste (psychicky) pripraven na dalsi zdrazovani, tak Vas uprimne lituji, protoze budoucnost je pro Vas nevesela, rekl bych az truchliva (zaznamenal jste navrh EU na novy system obchodovani s emisnimi povolenkami???)...

0/0
28.1.2008 10:38

nEDOBROTA2

JSEM S POLITIKOU ČEZu SPOKOJEN !

Svícení a topení elektrikou musí být výsadou jen pro bohaté, lůza si sice za komoně elektrárny zaplatila ba i postavila, ovšem konečně se dostaly pod kontrolu ČSSD a lůze bylo zdražováním naznačeno, že má doma potmě sedět ve vaťáku a těšit se na ráno do vytopené práce. Jinak by lidi do práce nešli, to je logické ! Snížení teploty v pokojích má také velmi příznivý vliv na zdravotní stav a koukání na televizi taky není zdravé !  Tímto zdravím multimiliardáře Romana, a přítele Standu Koloťuka ! ;-D

0/0
28.1.2008 10:08







Najdete na iDNES.cz