Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Byznys s ekoauty v Česku vázne

Lidé, kteří jezdí autem s jiným než benzinovým nebo dieselovým pohonem, mohou mít pocit výjimečnosti. Alespoň na českých silnicích, přestože jejich počet jen za první dva měsíce letošního roku stoupl meziročně o padesát procent. Ročně u nás takových aut přibývá jen v řádu stovek.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Jouda

ekoteroristi

Zajímalo by mě, co je na těch autech ekologické. Že by výroba ? Nebo spotřeba paliv ? Nebo výroba paliva či elektrické energie ? Nebo poměr hmotnosti k přepravní kapacitě ? Nebo způsob recyklace ? Budou tato auta jezdit plně obsazená ?

0/0
25.3.2008 15:16

__XXXX___

Mám jasno

hybridní auta jsou podfuk. Má to stejnou spotřebu, jako moderní benzínový motor s variabilním časováním ventilů!

0/0
24.3.2008 20:57

Jiřik

Ekovůz

Elektromobily kdysi vyráběla Škoda Elcar Ejpovice - nechali si z Boleslavi vozit favority bez motorů a v Ejpovicích do nich montovali elektropohon. Dojezd i výkon více než srovnatelné například s pohonem LPG, akorát že u nás to na trh nešlo, vyváželo se do Švýcarska a poptávka našeho trh u byla v tichosti zlikvidována, stejně jako později samotná výroba Elcarů...

0/0
23.3.2008 12:56

Jiřik

Proč si pořídit takové auto

... se mi líbí, že si mám podle výrobců a reklamčíků pořizovat obrovské drahé auto jen proto, abych s ním pak mohl stát v kolonách a zácpách :-) normální člověk použije hromadnou dopravu a ještě v ní může pracovat ;-) mimochodem britským novinářům vyšlo jako ekologičtější turbonaftové BMW než hybridní Toyota...

0/0
23.3.2008 12:48

palmic

Kdyz v Japonsku prisli s elektromobilama

, pry mely nekolikrat vetsi vykon nez srovnatelne (zrejme velikostne) spalovaci a nepotrebovaly radit. Lidem s tim spojenym kdosi rozlisoval hlavu v tovarnim lisu. To pak ostatni prejde chut narusovat trh s ropou

0/0
12.3.2008 17:07

mayqo

zajimava informace

navsteva supermarketu vzdaleneho 5 km autem znamena emise cca 0,9 kg CO2, ta sama navsteva pesky znamena spapani 100 g hoveziho, jehoz vyroba a distribucni retezec vyprodukuji 3,2 kg CO2, tak nevim ;-D;-D

0/0
11.3.2008 8:09

barbudo

Jediné trochu ekologické auto je to ...

... které nejezdí ...

... a opravdu ekologické je to, které nebylo a nikdy nebude vyrobeno ...

0/0
11.3.2008 8:01

deadly death

homo suicidius

další veselá diskuse pod článkem. at' tak či tak. lidstvo je již dávno za horizontem ekologické sebevraždy a přestup na eko výrobu čehokoliv je pozdě. devastace planety je nezvratná a tyhle "eko" řeči nikam nevedou. lidem nezbývá než si zvykat na situaci. je jedno jestli má antiekoklaus pravdu nebo ne. poslední chemicky postižený člověk zemře na jeho mršině si pochutná šváb a v evoluci pak dostane šanci on. homo bude definitivně minulostí.             dobře nám tak....:-)

0/0
11.3.2008 0:25

pravy_spartan

SPARTA

PRAHA!R^[>-]

0/0
10.3.2008 23:31

mpixel

Nevím co se tu oháníte hmotností.

1/ Hmotnost je třeba kvůli bezpečnosti. Kupte si klidně auto co váží 500kg s ním budete mít zajista nejnižší spotřebu. Nic vás snad nebrání, ne?

2/Hmotnost dokáže energii akumulovat. Takže rozjezdy ve městě je slabá stránka, zatímco mimo město až do cca 50ti metrových kopců je hmotnost výhodou.

0/0
10.3.2008 14:29

Masox

Re: Nevím co se tu oháníte hmotností.

Hmotnost je výhodou jen ve výběhu po klesání nebo plachtění k červené. Ve všech ostatních situacích je to nevýhoda.

Při zrychlování o tom netřeba diskutovat, stoupání - má větší setrvačnost, ale jakmile je nutno pomoct motorem, je nutno vytáhnout nahoru větší břemeno.

Brzdění - je třeba zmařit větší energii - pokud je prostoru méně než by bylo ideální pro přirozené doplachtění, větší zátěž na brzdy. Ráfky a pneu s větší nosností, větší valivý odpor. Větší namáhání závěsů kol a pérování. Co se týče strukturální pevnosti, relativně je na tom lehčí auto lépe, protože jeho pevnostní výztuhy jsou setrvačností vlastní hmoty namáhány méně. Možná i proto pád ze 2. patra přežije spíš brouk než kůň. Při srovnávacím carshtestu Volva 840 s Renaultem Modus jednoznačně vyhrál "prcek" bez těžkých zranění, zatímco "ingot" se stal v podobě zmuchlané hroudy plechu kubistickou železnou pannou.

Lehčí auto má vyšší aktivní bezpečnost a snáz uhne, je lépe ovladatelné a má kratší brzdnou dráhu.

0/0
10.3.2008 14:41

mpixel

Re: Re: Nevím co se tu oháníte hmotností.

jenomže v crashtestu dopadají obě auta na beton. Ale na silnici v realitě jdou proti sobě - a kdo má větší šanci brouk a nebo kůň?

0/0
10.3.2008 19:21

sn

Nadpis článku říká vše

o ekologii samozřejmě vůbec nejde.

0/0
10.3.2008 10:57

Masox

Re: Nadpis článku říká vše

Přesně tak. Je to o tom že emise se "vyvezou" za město. Platí to pro hybridy, platí to pro elektromobily i pro vodík. Hybrid mimo město (v praxi po 2km) dobije baterky, pro elektromobil musí elektřinu někdo (elektrárna) vyrobit a přepravit drátem, pro vodíka musí někdo ten vodík vyseparovat a stlačit, případně uvázat do hydridových sloučenin, a opět někam dovézt. Na místě spotřeby se emise drasticky stlačí, ale zato se objeví někde jinde, zvětšené o sníženou účinnost celého řetězce. Tím že je to celé technicky náročnější a dražší musí zákazník vyprodukovat více, a většinou to znamená vyprodukovat více vlastních "režijních" emisí, protože to celé musí někdo zaplatit. Ve výsledku emise rostou exponenciálně, jenom tam kde nejsou na první pohled vidět.

0/0
10.3.2008 11:15

Masox

Re: Re: Nadpis článku říká vše

P.S. o odpadním teple nemluvě

0/0
10.3.2008 11:19

j.

Re: Re: Nadpis článku říká vše

zajímavý článek

a co řeknete na vodik auto které doma připojíte k síti a ono vyrobí přesně tolik energie kolik zrovna doma potřebujete,žádné ztráty a mega elektrárny.Je to tak i v japonsku sposta malých elektráren tam kde je největší odběr.

Já bohužel seru na ekologiji jen mě stála peníze ach ty naše změny v zákonech ale chci být nezávislý  jako  můj děda a vodík si můžu z vody a slunce udělat sám.

diky

j.

0/0
13.3.2008 12:54

tmf

Re: Nadpis článku říká vše

přesně tak, je to asi tak ekologoické jako ty příšery motovidlácké co prý ekologicky vyrábějí elektřinu. Ale kolik stojí výroba, doprava, montáž, provoz, demontáž a likvidace nesmyslné větrné elektrárny.

Do auta mi šoupnou bednu těžkých kovů, škoda mluvit.

0/0
10.3.2008 12:46

zdeněk

ekoauta

češi jezdí raděi antiekologickou zaprděnou škodofkou s 30 let moderním motorem TDI.

0/0
10.3.2008 9:35

Pavel

Re: ekoauta

ne..dokonce jezdi 12let starou skodovkou s antiekologickym 40let zastaralym motorem 1.3..jako ja. Ale zkus mi poradit, kde mam vzit na "eko" vozidlo na baterky za mega..a urcite si jedno koupim..a zkus to taky poradit tem ostatnim co maj plat jeste tak o tretinu nizsi nez je mu..a neni jich malo. Diky

0/0
10.3.2008 9:59

zdeněk

Re: Re: ekoauta

Jasně tohle chápu,ale nechápu kupce nových aut,kteří nakupují předražený nemoderní auta.

0/0
10.3.2008 10:10

Pavel

Re: Re: Re: ekoauta

no tak to ja taky ne.. Pokud mas na mysli "oktavku/fabku v metle, v tdíčku a na lízačku.." (-: To jo, To taky moc nechpau.

0/0
10.3.2008 10:14

__XXXX___

Re: Re: Re: Re: ekoauta

Proč si myslíš, že TDI není dobrej motor? I když je 30 let starej, tak s ním dělám průměr 4,9 litrů na sto a emise CO2 jsou kolem 135g/km, o čemž se i novým benzínům může zdát...

0/0
24.3.2008 21:06

Re: Re: ekoauta

Nojo, až si budeme moct dovolit auto za milion, tak si budeme moct taky hrát na snoby vozící se v pseudoekoautech. Holt ropná lobby sem levnější auta nepustí.

Přitom věřím že takový číňani by klidně udělali městský auto na baterky za 100 litrů, ale to by pak klesla spotřeba benzínu.

0/0
10.3.2008 10:49

Pavel

Re: Re: Re: ekoauta

No na Cinany bacha..ty by hoa si udelali..ale neumis si predstavit jaky ekologicky skody by spachali uz pri jeho vyrobe a kolik lidi by skapalo u nich doma na otrevu ruznejma srackama...Oni delaj kopii Smartu na baterky..ale ta fabrika vypada asi jako dilna na stavbu motokar. Nekde na netu jsou fotky. Fakt husty.

0/0
10.3.2008 11:18

Pavel

pokracovani

Nicméně při vhodném použití a DŮSLEDNÉ RECYKLACI BATEREK je

to životaschopné a vidím to jako předstupeň skutečně praktického elektromobilu.

CNG je fajn..ale plynu je málo..a především se jím topí, vaří..jako masová

náhrada za ropu to není..jen vhodný doplněk. LPG to samé...Zajímavé snad jen

pro pohon třeba flotill městských busů a pod.

0/0
10.3.2008 9:34

Pavel

Aˇbudou zelený pěkně studený..

..ano biznis. To je to pravé slovo. Z ekologie se stal způsob jak vydělat. Vyrobíte něco, co je o 50procent dražší a má třeba i nižší životnost a uspoří 5-10procent energie při provozu a už jste bigboss a machrujete a lidi vám ot žerou a dolary..nebo spíš eura se vám valí do kapsy. Jsem zastáncem elektromobilů a myslím, že o tom mám i poměrně dost informací..Ale to co tu někteří píší o hybridech, je pravda. Za vhodných okolností lze docílit poklesu emisí, protože elektromotor umožňuje využívat spalovací lednotku v plynulejším a lepším režimu..ale ne vždy.. a cena je vysoká a baterie jsou i nadále problém nejen ekonomický, ale i ekologický...Jen se zkuste podívat z čeho se vyrábějí...a zkuste si najít někde fotografie jak vypadá krajina po rozsáhlé těžbě niklu a podobných surovin..

0/0
10.3.2008 9:33

j.

Re: Aˇbudou zelený pěkně studený..

plně s tebou a mitsubisi souhlasím hybridy jso drahé a složité a levněji výjdou jen bateriové,a ten pohon 4*4 bude taky mnohem bezpečnější.Už aby to tady bylo s trochou štestí se to dobije ze slunce mě tady 9hod.stojíí a 40´ jede.

Jen bych přivítal větší podíl kondenzátorů nežli drahé baterie.

j.

0/0
13.3.2008 14:27

vymrzovac

správně..bízňys vázne

...lidi nejsou blbí,aby platili předražený auta,u kterejch se investice nevyplatí ani nevrátí.Úspora žádná,vydělává pouze obchodník s auty

0/0
10.3.2008 7:20

Honza

Ceny

jsou u nás ve všem zlodějské, o tom není třeba diskutovat.(Y)

0/0
10.3.2008 7:11

Zdenek

Cng je budoucnost

Mame fiata na cng a to je eko . Nase multipla je bluepower to je ciste a pouze na CNG a zadnou podporu od statu nema pri dovozu se plati stejne jak za kazde jine auto a jeste je problem ho registrovat .

0/0
10.3.2008 6:55

hnusil

ekoauty?

hybrid je ekoauto? a od kdy?

0/0
10.3.2008 6:41

mpixel

Re: ekoauty?

V porovnání s klasickým autem je to eko. Nižší emise a spořeba.

0/0
10.3.2008 7:42

hnusil

Re: Re: ekoauty?

to prave bohuzel neni pravda

0/0
10.3.2008 7:46

Masox

Re: Re: ekoauty?

To je právě nesmysl.Hybrid není perpetuum mobile,na pohyb auta (které je o 2 až 3 metráky těžší než non-hybrid stejné třídy) se spotřebuje energie více.Přínos hybridu je v tom,že emise "exportuje" z místa bydliště a křižovatek do kopců,kde samotný elektromotor auto neutáhne a na místa s rychlým provozem,kde se přepíná na spalovací motor.Jenomže ten pak vydává energii nejen na pohyb auta,ale též na dobíjení baterky (ze zákona zachování energie vyplývá,že jízdou s kopce se nedobije úplně,protože se energie rekuperuje míň,než kolik se jí vydalo cestou nahoru),a jelikož hybridy mají hlavní motory menší než non-hybridy stejné třídy,musí se ty motory v takovém režimu daleko víc otáčet než motory velké,protože mají menší rezervu výkonu.Takže se u hybridu průběh spotřeby proti klasickému autu "vyhladí",ale celkově rozhodně menší není.

Díky automatu je výhoda,že motor vydrží déle,protože netrpí pod- a přetáčením a rázy od spojky,ale za tu cenu je to MÁLO.

0/0
10.3.2008 8:09

Masox

Re: Re: Re: ekoauty?

Pokračování: Samozřejmě se využívá rekuperace i při "plachtění",kdy by klasické auto běželo na volnoběh, ale bilance je pořád záporná. A to jsme se ještě nedostali k tomu, jaká je ekologická zátěž při výrobě a likvidaci akumulátoru, jehož životnost je mimo jiné omezená (Toyota uvádí u Priuse 2000 5 až 8 let podle proběhu),nelze ji při oživit,a její výměna stojí něco málo přes 100 tisíc.Celkově hybrid levnější prostě není.Dokud nebude tento pohon daňově zvýhodněn,nemá moc smysl.

0/0
10.3.2008 8:12

mpixel

Re: Re: Re: Re: ekoauty?

cituji vás "energie rekuperuje míň,než kolik se jí vydalo cestou nahoru"  Tak i tato věta je naopak pozitivní, protože klasická auta jí nerekuperují vůbec.:-©

0/0
10.3.2008 9:04

Masox

Re: Re: Re: Re: Re: ekoauty?

A nemusí s sebou neustále vláčet 2 až 3 metráky dalších soustrojí a akubloků. Už to začíná spínat? Hybrid je proti klasice vždy v energetickém deficitu z toho prostého důvodu, že rekuperuje pohybovou energii, kterou již musel vynaložit. Výhodou je to pouze v případě, že se často zastavuje z malé rychlosti (ve městě) - tam kde jde plachtit na velkou vzdálenost (mírné klesání následované dlouhou rovinkou) nebo naopak šplhat do kopce je ten trvale naložený batoh naopak nevýhoda. Opakuji: VŽDY je to jen část již vydané energie s účinností 30% (spalovací motor) * 90% (jízdní odpory) * 90% (účinnost elektrického soustrojí) * 60% (účinnost uložení a opětovného získání energie z akubloku). Ohleduplným stylem jízdy a využíváním vlastní dynamiky auta (výběhy po klesání, zrychlení před dolíkem, ubrání plynu na optimální otáčky ve stoupání, předvídání dopravní situace) se bez problému dá ušetřit daleko víc - bez čtvrt tuny přítěže, půl milionu příplatku, dražšího servisu, a výroby akubloku.

0/0
10.3.2008 11:10

mpixel

Re: Re: Re: Re: Re: Re: ekoauty?

250kg navíc  Když někdo chce těžké auto, tak si ho koupí i s klasickým motorem - a jsou takový lidé vyšší hmotnost=vyšší bezpečnost. Takže srovnávat můžeš jen stejně těžká auta.

0/0
10.3.2008 14:07

Masox

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: ekoauty?

Však jo. Prius 2000: 1.5 DOHC, 1400kg, spotřeba kombinace 6,9/100.

Avensis 2000, 2.0 DOHC, 1380kg, spotřeba kombinace 6,3. A to je ten Avensis o třídu výš (Prius 2000 je na podlaze Corolly).

S RAVkou 2002 2.0 D4-D (common-rail), 1570kg, mám dlouhodobou spotřebu 6,4 nafty.

Pravidelně jezdím Avensise a RAVku, Priuse jsem zkoušel minulý týden když jsem uvažoval že ho koupím.

Pořizovací ceny: Prius 2000: 930 tisíc nový, teď od 350ti nahoru za nebouraného, proběh do 130ti tisíc km. Avensis: nový 700 tisíc, teď cca 150 tisíc při proběhu cca 120 tisíc, nebouraný. RAV: cena nové 960 tisíc, teď 400 tisíc při proběhu 150 tisíc km.

0/0
10.3.2008 14:33

Masox

Re: Re: Re: ekoauty?

Oprava - průběh spotřeby se samozřejmě "nevyhladí", je to přesně naopak.Narostou oba extrémy - při pomalé jízdě po městě jde okamžitá spotřeba až k nule, při dobíjení a v kopcích je naopak vyšší než u klasického auta stejné třídy.

0/0
10.3.2008 8:14

mpixel

Re: Re: Re: Re: ekoauty?

ve městě je výhoda jasná. Mimo město samozřejmě záleží na motoru, benzíňák samozřejmě žere víc ale oproti nafťáku je z benzínu méně emisí. takže mimo město je to vyrovnané. Nicméně nejdůležitější je že se to vyrábí komerčně a že se tím platí vývoj alternativních pohonů již nyní - ropa tu nebude věčně.

0/0
10.3.2008 9:09

Masox

Re: Re: Re: Re: Re: ekoauty?

Já bych naopak řekl, že důležité je že se to !!! vydává !!! za eko, přičemž celková ekologická zátěž je vyšší. Pokud by věci byly nazývány pravými jmény, necekl bych ani popel.

Osobně považuji za přinejmenším nefér vydávat za "eko" auto, jezdící s průměrem skoro 8 litrů (byť po městě za 4, ale mimo město klidně za 11), když "klasika" ve stejné třídě se stejnou kilowattáží ten průměr 8 litrů (pravda, ve městě až 10, ale mimo město klidně 6) díky menší hmotnosti a většímu trvale dostupnému přebytku výkonu (a tedy procentuálně menšímu zatížení motoru) a celkově lepší účinnosti hnacího soustrojí dokonce prolomí, navíc s menší zátěží životního prostředí při výrobě.

Celé to smrdí AlGorovsko-Bursíkovským ekofašismem za každou cenu.

0/0
10.3.2008 11:57

pavka

Re: Re: Re: Re: Re: Re: ekoauty?

má pravdu předsedo!

0/0
10.3.2008 22:02

Vito

Re: Re: ekoauty?

Nižší spotřeba? Konkrétně Toyota Prius udávaná spotřeba v kombinaci 4,3, spotřeba při novinářském testu 7,2. Ani se to moc nehonilo. To je panečku hybrid!!!

0/0
10.3.2008 8:17

mpixel

Re: Re: Re: ekoauty?

Samozřejmě jejich výhoda je ve městě a ne kdy novináři s tím jezdí po dálnici.

0/0
10.3.2008 9:06

Masox

Re: Re: Re: Re: ekoauty?

Aha, takže Priuse na posouvání po městě a mimo město třeba Avensise (stejná třída)? Takže místo toho abych na blízko chodil pěšky a po centru hromadnou, koupím si za melouna prostředek individuální přepravy ve střední třídě, a na cesty mimo město druhé auto střední třídy za 600? To má skutečně logiku :-D

0/0
10.3.2008 11:59

EKOLO

Re: Re: Re: Re: Re: ekoauty?

Klasický spalovací motor s přímočarým pohybem pístu má v praxi účinnost cca 15-20%, tzn., že ze 100 litrů paliva se zužitkuje jen max. 20 litrů – píst se musí začít pohybovat a na to je potřeba energie. Sotva se rozpohybuje, musí se zastavit a na to je opět potřeba další energie. Poté se musí začít pohybovat opačným směrem a celé se opakuje několikatisíckrát za minutu. Dovedeme si představit, kolik ropy se za posledních sto let vyplýtvalo zbytečně? Možná, že ji budeme v budoucnu potřebovat, ale už žádná nebude. Je to škoda, účinnost přeměny ropy, plynu či uhlí v elektrárně je vyšší a emise podstatně nižší. Účinnost elektromotorů je 90 % a více. Vlastnosti předváděných elektrických vozidel mění obličeje lidí, kteří si vyzkouší jízdu a pak překvapeně konstatují např.: "no to jsem netušil", "jako bych si nařídil hodinky o deset let dopředu.." atd. atp.

0/0
10.3.2008 19:11

EKOLO

Re: Re: Re: Re: Re: Re: ekoauty?

Povědomí o elektromobilech je pokřivené neinformovaností, nulovou podporou ze strany státních institucí a sdělováním zastaralých informací lidmi, kteří by měli mít relevantní vědomosti, nemají však snahu se vzdělávat, informovat i přijmout podanou ruku.

Emise elektromobilů nejsou místní, mnohdy žádné. Nabíjet lze i z vodních, fotovoltaických či větrných elektráren. Pokud se využívá energie od ČEZu, jsou i v tomto případě emise pod úrovní Toyoty Prius (nejznámější a hodně propagované vozidlo s hybridním pohonem a s velmi nízkou spotřebou). Zplodiny by mohly být ještě podstatně menší, kdyby se výpočty úředníků nezatěžovala emisemi pouze vyrobená elektřina, ale i vyrobené teplo, o které není takový zájem.

0/0
10.3.2008 19:34







Najdete na iDNES.cz