Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Růst cen ropy může smazat nižší spotřeba

Jak se doprava vypořádá se stále dražší ropou? Odpověď zní: minimální spotřebou aut. To je zatím jediná reálná cesta pro automobilovou budoucnost s výhledem na dalších deset až patnáct let.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

...

Kdyby si každej nevozil p.del ve fáru a

nepřeváželo se analogické zboží z jednoho konce světa na druhej, to by se ušetřilo ropy!

0/0
12.3.2008 12:53

Necros

Substituty?

... nejsou, benzin z uhli je utopie, energeticka navratnost (EPR) je mnohem nizsi.

Spis bude dobre si vyhlednout nejakou peknou jeskyni kam moc nezateka a ktera se da branit najezdum byvalych prodavacu mobilnich telefonu, regionalnich zastupcu a kontroloru hygieny telefonniho provozu.

Strava pro treti tisicileti - lidske maso a lisejnik.

0/0
11.3.2008 16:59

Radgar

Nevím co pořád všichni řeší ...

Není problém vyrábět syntetický benzín z uhlí. Vyplatí se to při cenách ropy dlouhodobě kolem 60 dolarů a tak nízko už ropa zřejmě nikdy neklesne. Zatímco zásoby ropy máme na cca 55 let, zásoby uhlí na 250 a bude-li se z něj dělat benzín, tak na cca 150.

Jen tomu musí přestat bránit petrolejová lobby a s nimi spojení politici. Také bychom na to už teď měli myslet a neprohánět zbytečně drahocenné uhlí komíny. K výrobě syntetického benzínu se hodí i to nekvalitní hnědé uhlí, plné síry, kterého máme fůru.

0/0
11.3.2008 9:07

halalik

Re: Nevím co pořád všichni řeší ...

 To jsou blafy.

Uhlí je sice na, mozna 150 let (svetove zasoby byly prehodnoceny smerem dolu), ale je dulezite si spise vsimat, kdy dosahne tezba uhli VRCHOLU (tzv. peak coal).Od tohoto bodu zakonite tezba uhli klesa... a ceny rostou...

Uhli se bude postupne dotezovat, az jednoho dne se zkratka bude tezit maximum uhli co jde, a od toho PEAK DAY to pujde zvolna do sracek.

Kdyz se podivas na prubeh tezby uhli v historickych dolech CR, tak je to taky tak. Kdyz se tezba rozbiha, tezis malo, jak se dul rozbiha, tezis vic a vic, jednoho dne pak budes muset rubat hloubeji a hloubeji, az to uz zkratka nebude ono, budou ti branit okolnosti (plyny, horko, zavaly, nakladna tezba, apd.) - vytezene objemy se zacnou logicky snizovat, az jednoho dne zjistis, ze se uz ten sajrajt zkratka nevyplati dotezovat a dul opustis.

Tuhle zakonitost popsal uz geolog Hubbert,viz. napr. http://cs.wikipedia.org/wiki/Ropn%C3%BD_vrchol

0/0
11.3.2008 20:01

halalik

Re: Re: Nevím co pořád všichni řeší ...

A "peak coal" je predikovan UŽ na rok 2035!

Po tomto datu bude muset svet vystacit se stale se snizujicim objemem tezby - avsak pri rostouci poptavce v dusledku rostouci populace...!

Ceny se UTRHNOU desivym smerem nahoru...

0/0
11.3.2008 20:03

halalik

Re: Nevím co pořád všichni řeší ...

Vyrabet benzin z uhli se nevyplati nikdy.

S cenou 60$/barrel, pri ktere se to vyplati, operujete jen za situace, kdy ostatni vstupy do "krakovani" uhli jsou vyvozeny z ceny ropy podstatne nizsi.

Jenze pokud bude ropa za 200$/barel, nebude manasovi u kraku stacit 100Kc/hodinu, ale bude chtit 2x tolik. To same ocel, z ktere bude krakovaci aparat vyroben, atd., atd... Ona se totiz cena ropy promita do vseho, protoze vse musite minimalne necim nekam odnekud privest, coz znamena uzit ropu. Casto tvori ropa i primy surovinovy vstup, napr. umela hmota, leky, chemikalie, apd.

Ropa je zkratka prosakla vsim a vsude...:-©

0/0
11.3.2008 20:10

n

Ropa již 108 dolarů

Jak se doprava vypořádá se stále dražší ropou? Odpověď zní:

bude se méně jezdit, dnešní moderní technologie to umožní. Cestování odpadne, dovolená bude solná jeskyně, solárko a googleEarth nebo po vlastní ose na kole.

Auto se spotřebou 3 litry na 100 tady již před lety bylo, VW Lupo 1,2tdi a téhle verze se prodalo asi 10 000 kusů. Lidé o takové věci nestojí. To když ale podraží veškeré životní náklady (energie, potraviny...) tak se bude prodávat méně aut a bude se méně jezdit.

Žádná automobilová budoucnost prostě neexistuje!

0/0
10.3.2008 19:53

Tomas

Chovani statu a jinych...

No hlavne se zminte kolik si stat z 1L benzinu vezme!... Nehorazny!

Za dalsi, je to presne jak zde pisete o te vode, cim nizsi spotreba tim vyssi cena, aby si udrzeli prijmy, aby pry pokryli investice do cisticek atd. Jsem zvedavy, jestli v roce 2010, kdy maji byt visticky dostavene, se cena vody snizi...s jakym argumentem prijdou pak? ... tohle zdrazovani je pro radu lidi likvidacni... a bude hur.

0/0
10.3.2008 16:05

A

A

jestli benzín stojí 29 nebo 32kč se na plný nádrži promítne na cca 200kč ale docela rozdíl je jestli žere 6 nebo 8 litrů to je pak na 100km rozdíl asi o 60kč a to už je docela víc, a co potom když auto žere třeba 15 ;-D

0/0
10.3.2008 16:03

Dalibor

cena ropy,

no aby to nedopadlo jako s vodou. Cim je ji spotrebovava mene, tim je drazsi. Ono to pro motoristu nakonec vyjde s nejvetsi pravdepodobnosti stejne. Koncerny uz totiz budou mit naplanovane zisky, musi se hledat stale nove zdroje, urdzovat stavajici. Neverim tomu, ze bude se spotrebuje ropy mene ze bude levnejsi.

0/0
10.3.2008 15:24

Mak1

Re: cena ropy,

Koncerny ? Z benálu si nejvíc ukousne stát ;-(

0/0
11.3.2008 8:29

mpixel

Tenhle článek je absolutní nesmysl.

Srovnávat energii potřebnou k výrobě vodíku s energií potřebnou v domácnostech je to samé jako srovnávat cenu vody se kterou kropíme na zahrádkách s tou co nám teče ve vodovodních kouhoutcích.

0/0
10.3.2008 14:38

mpixel

Re: Tenhle článek je absolutní nesmysl.

Vodík je totiž možno vyrábět vnoci, kdy všichni spí a elektrárny jedou naprázdno. Stejně tak je možno ušetřit 2/3 ceny za elektrodistribuční síť. Vodík má obrovskou budoucnost.

0/0
10.3.2008 14:41

mpixel

Re: Tenhle článek je absolutní nesmysl.

...cena elektřiny je drahá, protože elektřina musí být vždy připravena, když stiskneme tlačítko vypínače a zapneme spotřebič. To právě dělá elektřinu drahou především tu z alternetivních zdrojů.

0/0
10.3.2008 14:43

Vizionář

Výroba vodíků

Výroba vodíku elektrolýzou je neperspektivní, ale jaderné reaktory typu HTGR by snad měly v budoucnu vyrábět vodík na jiném principu a mnohem levněji.

0/0
11.3.2008 10:13

Anonymous

já bych věděl

Stačil by takový malý jaderný reaktor. Osobák by se zaměnil za autobus. 80 % by tvořila ochrana vůči radiaci. Pak tu máme dřevoplyn. Pak tu máme bioplyn, ale to vyžaduje pouze konzumovat čočku a zelí.

0/0
10.3.2008 14:38

Mak1

Re: já bych věděl

malý jaderný reaktor v malém autě řízeném malým teroristou ....;-D;-D;-D

0/0
11.3.2008 8:30

rory2k

To je ale kokotina...

...slyšel autor článku například o tomto:http://cs.wikipedia.org/wiki/Term%C3%A1ln%C3%AD_depolymerizace  ?Asi ne

0/0
10.3.2008 14:13

Larus

Re: To je ale kokotina...

No, on autor ani moc neví o čem píše, takže spíš vyjadřuje svůj názor. Jinak by nemohl napsat takovou hloupost, jako "V obou případech je však energie vložená do výroby "litru" vodíku zatím vyšší, než se z něho může uvolnit". Vodík z definice nemůže obsahovat více energie, než se spotřebuje na jeho výrobu.

Je pravda, že alternativy ropy jsou (velmi) daleko. Ať už alternativní výroba ropy (Fischer-tropsch nebo i ta depolymerizace) nebo alternativní pohony. Klíčový je nedostatek nefosilních zdrojů energie. Dejte nám levnou elektřinu a vodíku bude habaděj. Nejspíš si musíme počkat až bude ropa ještě mnohem dražší... Jinak není problém dnes postavit auto se spotřebou 1litr na 100 km. Problém je, že si to nikdo nekoupí, protože rozhodně nebude tak praktické jako oktávka nebo tak cool jako libovolné SUV.

0/0
10.3.2008 14:42

mpixel

Re: Re: To je ale kokotina...

energie vložená do výroby "litru" vodíku zatím vyšší, než se z něho může uvolnit".  ??? A co je na tom špatného? To je nějaká pohroma?

0/0
10.3.2008 14:48

mpixel

Re: Re: Re: To je ale kokotina...

energie litru nafty je také vyšší než se může využít.

0/0
10.3.2008 14:49

Larus

Re: Re: Re: To je ale kokotina...

Já snad jsem psal, že to je špatně? Psal jsem, že to je hloupost. Konkrétně slovo "zatím" - to jasně ukazuje na to, že autor nemá ponětí o tom, o čem píše.

0/0
10.3.2008 14:52

rory2k

Re: Re: To je ale kokotina...

Nesouhlasil bych s názorem,že termální depolymerizace je ještě daleko.Článek na Wikipedii popisuje závod na zpracování drůbežích zbytků v Carthagu(Missouri,USA) jako příklad uplatnění termální depolymerizace.V Evropě je podobný provoz v Německu a jistě by se našlo mnoho dalších.Technologicky dnes není problém ohřátí směsi org. odpadů na 250,resp. 500°C(druhá fáze).Stačí na to běžná pec,vytápěná dřevem.

Mimochodem:všimli jste si,jak Bursík najednou začíná propagovat pohon na bioplyn(podobná technologie výroby)?Asi už i jemu(jaký to div!)dochází,že metylester řepkového oleje byla slepá ulička,která v důsledku nucené konverze části rostlinné výroby v zemích EU má mj za následek prudký růst cen potravin.Jenomže to ten pacholek nepřizná veřejně,že šlápl vedle;-€

0/0
10.3.2008 15:51

rory2k

Re: Re: Re: To je ale kokotina...

Doplnění:chtěl jsem říci,že dosažení teplot 250°C,resp. 500°C je běžné třeba i v obyčejné peci na pečení chleba(tím nemyslím,že se v něčem takovém může vyrábět ropa podomácku;-D...asi zklamu domácí kutily a drobné škudlily)

0/0
10.3.2008 15:57

Larus

Re: Re: Re: Re: To je ale kokotina...

Technicky už můžeme nasadit ledacos (např. i ten vodík), důležité je, jak to vyjde finančně. Máte nějaký zdroj, kde by byla spočtena ekonomická návratnost apod.? Zajímalo by mě to i jako investice. Zdá se, že jako zdroj "suroviny" by šlo použít i netříděný komunální odpad...

0/0
10.3.2008 16:22

rory2k

Re: Re: Re: Re: Re: To je ale kokotina...

Zatím mám k dispozici pouze energetickou bilanci procesu termální depolymerizace,viz citace článku na Wikipedii:"Firma tvrdí, že energetická účinnost tohoto procesu je 560 % (85 jednotek energie vyrobené na 15 jednotek energie spotřebované). Vyšší účinnosti může být dosaženo se suššími vstupními materiály bohatšími na uhlík, jako je plastový odpad."

Nebo tabulka:

Vstupní materiálProduktPlastikové láhveRopa70 %Plyny16 %Pevné látky6 %Voda8 %Krocaní vnitřnostiRopa39 %Plyny6 %Pevné látky5 %Voda50 %Čistírenské odpadní kalyRopa26 %Plyny9 %Pevné látky8 %Voda57 %Nemocniční odpadRopa65 %Plyny10 %Pevné látky5 %Voda20 %

0/0
10.3.2008 17:58

rory2k

Re: Re: Re: Re: Re: Re: To je ale kokotina...

Ta tabulka se moc nepovedla....resp. vůbec:-)

0/0
10.3.2008 17:59

useknutahlava

Re: Re: Re: Re: Re: Re: To je ale kokotina...

Nebylo by jednodušší ty plastikové lahve nebo pneumatiky pálit přímo, třeba v kotli?

0/0
10.3.2008 18:54

rory2k

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: To je ale kokotina...

To by se musely zásadně předělat pohony u již vyrobených aut(ale také lokomotiv,lodí a stacionárních dieselagregátů),čímž by vzniklo zpoždění,které si lidstvo nemůže dovolit,protože i krátkodobý kolaps je kolapsem s obrovskými následky.V případě termální depolymerizace je pouze nahrazeno dobývání surové ropy ze země(z mořského dna) syntézou,kde vstupní surovina je snadno dostupný organický odpad,kterého je jinak možno těžko se zbavit.Zbytek procesu výroby PHM(diesel,benzín,ale i plastické hmoty) zůstává nezměněn jako v případě ropy dobývané klasickou těžbou.Napadá mě řada provozů,kde se zpracovává organický odpad,které by šly konvertovat na term. dep. a kde se zatím spaluje bez dalšího využití na popel.Namátkou třeba kafilérie,které stejně stojí v každém kraji aspoň jedna...

0/0
10.3.2008 23:15

Vizionář

Předělání pohonů a zpoždění

V historii lidstva se předělávaly pohony celkem často - mlýny byly poháněny vodou či větrem, lokomotivy párou, vozidla tažnými zvířaty, ... Jak si představujete zpoždění, které si nemůže lidstvo dovolit? Prostě se postupně dříve či později přejde jako v minulosti ze starých pohonů na nové.

0/0
11.3.2008 10:05

rory2k

Re: Předělání pohonů a zpoždění

Obávám se,že dnes je situace jiná,než v dobách průmyslové revoluce v 19. století.Tehdy ještě nebyly ani nejvyspělejší státy tehdejšího světa ani na třetině průměrné úrovně technického rozvoje vyspělých zemí v současnosti.Ekonomiky států ještě nebyly závislé na technických vymoženostech,bez nichž si my nedokážeme představit život a které tehdy teprve spatřovaly světlo světa a byly zaváděny do praxe.Kdyby tehdy něco nevyšlo,nebyla by to taková tragédie jako dnes...prostě by jen o pár let déle tahaly povozy koně,svítilo by se loučemi a mlýny by nadále poháněl vítr,nebo voda v potoce.Prostě nic,na co by nebylo lidstvo do té doby zvyklé.Kdyby něco podobného přišlo dnes,nečekaně a bez předem připraveného krizového scénáře,i krátkodobý výpadek(v řádu dnů,či týdnů) by znamenal výpadky v zásobování obyvatelstva potravinami,chaos,hyperinflaci,nepokoje...radši dále nedomýšlím).Proto musí být už teď připraveny technologie,jako je depolymerizace(která vůbec nemusí být konečným řešením).

0/0
11.3.2008 21:46

rory2k

Re: Re: Předělání pohonů a zpoždění

(dokončení)Technologie,jako je termální depolymerizace,ale i jiné,musí být zkrátka připraveny nejlépe již dnes zaskočit v případě nějaké další ropné krize a vykrýt výpadek černého zlata,na kterém je závislá nejen veškerá doprava,ale i převážná část chemického průmyslu.V této souvislosti mě napadá ještě jedna souvislost, a to politická:v současné době jsou ropná ložiska na území států,kde zrovna nevládnou demokratické režimy(Venezuela-Hugo Chávez;převážná část arabských zemí,atd..).Diktátoři v těchto státech jsou si vědomi,že z titulu vlastnictví ropných ložisek mohou vydírat zbytek světa adiktovat si podmínky.Až dostanou podobné projekty,jako je termální depolymerizace,zelenou;beduínům nezbyde,než se vrátit ke sběru velbloudích hoven a dát pokoj a Chávez taky padne,protože padne jeho poslední trumf,který drží v ruce proti zbytku světa.A ta to má byt...tak je to spravne...

0/0
11.3.2008 21:59







Najdete na iDNES.cz