Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Švejnar: Americká krize nás určitě zbrzdí

Americká ekonomická krize má dopad i na české hospodářství. Je to poprvé, kdy krize přišla z rozvinuté ekonomiky a jejím základem byly pozitivní věci. Hypotéky měly lidem přinést dobro, ale otočily se proti nim, říká ekonom Jan Švejnar pro MF DNES.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Kdo je Schweiner?

PROBLĚMY s JŠ: Proč tak příliš málo, pozdě, tuctové?

1) Moudrosti, které nám (2,1 mil Kč ročně jako předseda DR ČSOB) rádoby ekonom světové prestiže konečně sděluje, si mohl každý přečíst nebo poslechnout z mainsteramových médií světa minimálně od loňského srpna. Tuctové, triviální, povrchní, ani ne na úrovni kurzu Úvod do ekonomie.

Proč nám místo tohoto zcela bezpečného, neoriginálního přežvykování současného konsensu jako odborník něco z tohoto nesdělil třeba před rokem? V našich médiích by mu to rád někdo, zejména na Havlovu domluvu, jistě uveřejnil.

2) Jak připomíná nemálo příspěvků čtenářů, Švejnar, ikdyž přichází s populárním popisem pozdě, stále ale neukazuje na nějaké skutečné příčiny tohoto obrovského a komplexního (do jisté míry záměrného?) "fiaska", které nemá svým dopadem precedent od hospodářské krize 30. let a které je, jak m,j. říká i Soros, "koncem jedné éry".

3) Otázky pro začátek: Jak skutečně a v čím zájmu funguje systém soukromých bank, tzv. "Fed"? Nevěděl guru Greenspan, co po léta neskutečnou "likviditou" dělá?

0/0
28.3.2008 17:00

Angelkiller

Re: PROBLĚMY s JŠ: Proč tak příliš málo, pozdě, tuctové?

jiste, pichate do spravneho vosiho hnizda...presne tam je pricina vsech problemu a urcite je treba za tim videt pricinu, to je jasneR^

0/0
2.4.2008 19:39

Angelkiller

Re: PROBLĚMY s JŠ: Proč tak příliš málo, pozdě, tuctové?

samozrejme jsem chtel napsat, ze je treba za tim videt "ucel", ne pricinu...:)

0/0
2.4.2008 19:40

Parohubek

Však ty s tím, Schwejny, něco uděláš.

Spoléháme na tebe!

Slíbil jsi, že nám budeš pomáhat.

Nejsi přece žádná nula, tedy zero, ty jsi náš druhý vítěz - hero!

0/0
28.3.2008 16:15

bobulebobule

www.kohoutlukas.wbs.cz

0/0
28.3.2008 13:14

HanysOK

Ekonom??

Pane Svejnare,po precteni vaseho rozhovoru,musim bohuzel konstatovat ze nemate poneti o ekonomickych zakonech a snad i o ekonomii jako takove.Vas argument na otazku - o co se FED snazi je opravdu nepochopitelny.Doporucim Vam knihu Murray N. Rothbarda - Penize v rukou statu kde se dozvite skutecny puvod krize,kterym je uplny opak nez Vy rikate(mimochodem mozna vas navede na skutecny puvod veskerych financich krizi a to je samotna existence FEDu).Nezbyva mi nez doufat,ze dokud nezacnete opravdu chapat problemy a jejich duvod vzniku, nebude s Vami zadny tisk delat rozhovory.

S pozdravem student ekonomie.

0/0
28.3.2008 11:27

franz

Vtipny komentar rozhovoru na webu Liberalniho institutu

Pavel Ryska: Jan Švejnar a ekonomický cyklus v USA

http://libinst.cz/komentare.php?id=464

0/0
27.3.2008 14:07

p.novak

buranstvi

Vetsina  ceskych  a nasich lidi  je zavistiva     a tyto prispevky  ukazuji  uplne jasne    na to  nase buranstvi z te male ceske kotliny      a  zaslouzime si  ty  male  ceske mafianske metody    v politice  a kdyz  nekdo  prijde  jiny a slusny  tak  ho  vetsina  se snazi pospinit  aby se stal  jeden z nich    vetsina    z nas  jsme  maly  a nic  jsme  nedokazali    v zivote  jen  neco  nekde  obcas  ukrast   a    druhe schopne  lidi    kritizovat

0/0
26.3.2008 11:18

pavel Kocman Genève

dekuji

mily  pane Svejnare 

dekuji Vam  ze jste prinesl  nove  nazory   a jiny pristup  k lidem  daleko otevrenejsi 

a  doufam  ze  se nedostanete  do  krizku    s politiky   ci  s  v. Klausem  nebot  budou vzdy nekteri   kteri  budou chtit vas kritizovat  ci  pospinit  ,nebot  prinasite  neco na  co nebyli  cesti politici  zvykly.  Preji    vam  mnoho stesti  a nenechte  se zaplest  do  zbytecnych  dohadu  s temi co by vam chteli uskodit.

dekuji za vasi  eventuelni  odpoved na novap@bluewin.ch

0/0
26.3.2008 11:10

mayqo

paneboze, a tomuhle nekdo rika expert

;-D;-D;-D, on se snad pomatl ;-D

0/0
26.3.2008 9:34

vtmed

Svejnar nas zase nezklamal .

Davno  vime co od nej muzeme ocekavat . Jake "nas "[>-] ?!Nikdy zadny vlasyni nazor ;co kdyby .....................!

0/0
26.3.2008 9:31

jajaja00

Už jsem to psal jednou:

Každý z kandidátů, aktuálně tří, se přece musí prezentovat nějakým programem, nějakou vizí. Takže jak se může rozhodovat až ve finále ? To přece vypadá, že se chce rozhodnout podle názoru většiny a ne podle sebe. Š. se již ve své kandidatuře v ČR projevil jako člověk bez pevné vize. Začal s určitými názory, které pak ovšem velice rychle upravil a sjednotil s názorem ČSSD a částečně i nemaskovaných bolševiků.

Švejnar = muž bez názoru, za kterým by si stál. Vždy s vítězem.

0/0
26.3.2008 9:04

Stiller

Typicky Svejnar

Kam vitr, tam plast. Pocka ,jak se to u voleb vyvine, potom se prikloni na nejakou stranu. Nema zadny uceleny nazor. Zase papouskuje zpravy z ciziho tisku o tom, jak USA ekonomika ovlivnuje ostatni zeme, ale Cesko neni zase tak zavisle na USA, nebo snad ano??? Pane Svejnare, prestante uz otravovat zemi Ceskou a zustante ve svem USA. O vasi "nemastne , neslane" nazory nikdo nestoji.

0/0
26.3.2008 2:41

ian69

Re: Typicky Svejnar

Tak za prvé, za koho mluvíš, bolševiku? Za druhé, jak má říct, koho z demokratických kandidátů bude volit, když ještě není známo, kdo vlastně do voleb půjde?

0/0
26.3.2008 7:40

jajaja00

Re: Re: Typicky Svejnar

Ty jsi přece blb.....

0/0
26.3.2008 9:00

mayqo

Re: Re: Typicky Svejnar

to  69 ti vyslo v Mense, ze jo ;-D

0/0
26.3.2008 9:40

jajaja00

Re: Typicky Svejnar

Úplně stačilo, jak se jeho pevné názory "vyvíjely" během prezidentské kandidatury. Z amerického levicového ekonoma až do náruče českých bolševiků.

0/0
26.3.2008 9:01

Hofos

Ódy na Švejnara

Níže jsem narazil na několik oslavných "písní", jak že je to pan doktor Švejnar chytrý pán. No nic dámy a pánové, kdybyste se jenom TROŠIČKU zajímali o dění ve světě, tak byste jistě napsali, že pan Švejnar "opět objevil Ameriku" :-P

0/0
26.3.2008 1:17

brlayz

švejnar je mazany

Švejnar je, hochu, mazany typek. Jeden z mala lidi, kteri vi, o cem mluvi.

0/0
25.3.2008 23:21

jajaja00

Re: švejnar je mazany

Ano, má i jasno ve volbě amerického prezidenta..... Je to prostě člověk bez názoru.

0/0
25.3.2008 23:29

brlayz

Re: Re: švejnar je mazany

Toš jako chápu nadsázku .... ale mít jasno ve volbě (jakékoliv volbě) několik měsíců před ... nezlob se na mě, ale jestli zaznělo něco logického ze Švejnarových úst v tom článku, tak to bylo právě tohle ... . Před chvilkou jsem čel mazaný citát, který s tímhle moc nesouvisí ...

"Pět vlků a jedna ovce nemůžou hlasovat o tom, co bude dnes na večeři." (Larry Flint)

S článkrm nebo tvojí reakcí to nesouvisí, ale vystihuje to "volbu" našeho prezidenta.

0/0
25.3.2008 23:46

jajaja00

Re: Re: Re: švejnar je mazany

Hmmm, tak to ti nezávidím.....

Vždyť každý z kandidátů, aktuálně tří, se přece musí prezentovat nějakým programem, nějakou vizí. Takže jak se může rozhodovat až ve finále ? To přece vypadá, že se chce rozhodnout podle názoru většiny a ne podle sebe. Nezlob se, ale Š. se již ve své kandidatuře v ČR projevil jako člověk bez pvné vize. Začal s určitými názory, které pak ovšem velice rychle upravil a sjednotil s názorem ČSSD a částečně i bolševiků nemaskovaných. Švejnar = muž bez názoru, za kterým by si stál. Dle tebe mazaný, ale není to ta "typicky česká" vyčuranost ? Vždy s vítězem ?

0/0
25.3.2008 23:58

mayqo

Re: Re: Re: švejnar je mazany

pet ovci a jeden vlk;-)

0/0
26.3.2008 9:38

Lady

K panu Švejnarovi

Pan profesor hovoří zcela srozumitelně o tom, co máme věděgt!!!! Západ to ví, ale malý Čecháček začne raději pana profesora pomlouvat.

0/0
25.3.2008 22:35

HanysOK

Re: K panu Švejnarovi

Myslim ze prave myslenka, ze Zapad vsechno vi je dukazem o "malem Cechackovi".Nevim jestli jsme cetli stejny clanek ale v tomto rozhodne nehovori srozumitelne o americke krizi.Je to pouze omacka dogmatickych myslenek, ktere obycejneho cloveka zmatou a navedou na chybne nahlizeni daneho problemu.

0/0
28.3.2008 11:39

los

marnost

Myslím, že p. Švejnar je jeden z těch "patriotů", po kterých za rok neštěkne ani pes. Jeho myšlenky byly prázdná klišé, ale na chvíli jsem se nechal opojit jeho rozhodností, se kterou ochotně a pohotově odpovídal na jakékoli otázky. Za skutečného vůdce si ho představit nikdy nedokázal.

Ale byl to zajímavý kontrast, a bohužel, velcí lidé dnes prostě nejsou k mání [>-]. A tím nemyslím Adolfa ...

0/0
25.3.2008 22:25

fren440

Černý petr

Krize hypoték. U nás se tomu říká černý Petr. Komu zůstane v ruce ten prohrává. A ty nedobytné hypotéky, které banky ochotně vytvářely, se staly černými Petry, kteří další kupovali, až zjistili, že drží v ruce černého Petra.

0/0
25.3.2008 19:39

Rypal

On jeste nevi, koho bude volit???

To je videt, jaka je to osobnost, kam vitr, tam plast. Az podle toho, jak se situace vyvine, bude jednat . Ach jo. Typicky Svejnar.

A americka krize podle me zase tak moc Cesko nezbrdzi , Cesko neni na USA tolik zavisle, jak nam zde lici.

0/0
25.3.2008 19:24

ian69

Re: On jeste nevi, koho bude volit???

2RypalAnonym: On taky netvrdí, že na USA, ale to by stačilo pouze maličkost - číst článek, na který reagujete

0/0
25.3.2008 22:32

ian69

Re: On jeste nevi, koho bude volit???

A jak může říct koho bude volit, když zatím nemá z demokratů koho :-)

0/0
25.3.2008 22:34

jajaja00

Re: Re: On jeste nevi, koho bude volit???

Mají primárky.

Jenže on ani neví, zda demokrata nebo republikána. Ten člověk prostě nemá vlastní názor, což dokázal i ve své (Paroubkově) prezidentské kampani u nás.

0/0
25.3.2008 23:32

dusan

Re: Re: Re: On jeste nevi, koho bude volit???

stale ta stejna pisnicka... me Svejnar nepripada, ze by nemel vlastni nazor, spis bych rekl, ze mysli dostatecne otevrene na to, aby byly jeho nazory pevne uchopitelne zkostnatelymi paradigmaty urcitych jedincu... jinymi slovy, Svejnar je zkratka moudry a zrejme je mu cizi pristup a la "kdo nesdili nas nazor, je mimo"...

0/0
26.3.2008 0:53

ian69

Re: Re: Re: On jeste nevi, koho bude volit???

2jajaja00: Tak to asi neumíš číst, bolševiku!

"Uvidím, jak se bude nakonec profilovat vítězný kandidát demokratů."

0/0
26.3.2008 7:41

jajaja00

Re: Re: Re: Re: On jeste nevi, koho bude volit???

Jsi, bohužel, primitivnější, než jsem se obával. Z toho totiž vůbec nevyplývá, že chce volit demokrata. Třeba chce volit republikána, ale čeká kdo vyhraje u demokratů, protože by možná volil jej. Kdepak, Švejnar je člověk bez názoru.....

Pokus o obsazení vůdčích rolí (prezident x předseda dozorčí rady) dvou účastníků mezinárodní arbitráže mu nevyšel a co teď. Na jeho omluvu je však třeba říct, že ten nápad nebyl z jeho hlavy, to byla konstrukce socanů, které ČSOB leta živí.

0/0
26.3.2008 8:59

jchj283

Nas???

Jake NAS pane Svejnare??? Mel by jste snad napsat Vas,protoze jste stale USA obcan,jestli se nepletu.NA co si hrajete??

0/0
25.3.2008 19:04

Nora

Re: Nas???

No on je obcan i vas, vis. Je uplne zglobalizovany. Takze my a oni a vas a nas pouziva podle toho, jak se to hodi.

0/0
25.3.2008 21:33

hlenin

Příčina krize

Švejnar nezmínil primární příčinu krize, a tou je politika levných peněz FEDu.

0/0
25.3.2008 14:23

krakra

Dolar

Export z USA se zvyšuje např: http://auto.idnes.cz/auta-z-ameriky-jsou-kvuli-slabemu-dolaru-v-kurzu-f6e-/automoto.asp?c=A080325_110145_automoto_fdv

 naopak export z Evropy do USA začíná význout, poklesl o 3%.

Zlato jenom negativně koreluje s US dolarem jinak nic.

Ropa klesá - to je dobře, myslím že krize pomalu končí.

0/0
25.3.2008 14:10

krakra

nahoru

No mám pocit, že tyto komentáře o krizi přišly pozdě, minulý týden začal US dolar posilovat, ropa klesat, zlato klesat a dneska článek o krizi, tento článek měl přijít před půl rokem.

0/0
25.3.2008 13:09

Marty

Re: nahoru

posilujici dolar muze krizi jen zhorsit oslabujice americky export, zlato je jen indikator ktery vliv na krizi mit nebude a ropa je jak na houpacce. to neznamena ze krize neni nebo je, ale ze z tebou uvedenych veci se nic odvodit neda

0/0
25.3.2008 13:13

kubíkjansů

...

Docela zajímavej rozhovor...Zaujala mě tam větička o tom, že americká ekonomika se zase vzpamazuje, jenom nikdo neví kdy...upřímě sem docela zvědavej na další vývoj, protože jestli to takle pude dál, za chvíli se budou dolary používat místo hajzlpapíru a půl světa kterej má svoje rezervy v dolarech začne mít velký problémy...a barel ropy za 150 dolarů je taky fajn vyhlídka....

0/0
25.3.2008 12:55

krakra

Re: ...

bez obav US dollar začíná posilovat, hodnotu WC papíru jen tak mít nebude.

0/0
25.3.2008 13:08

Dalibor

hypotecni krize,

problem je spise v tom, ze tech lidi kteri nemohou splatit sve zavazky vuci bankam je hodne. Tim je hodne domu na prodej a tim take klesa jejich hodnota. Tyto rizika, by mela byt krita aktivy prislusnych bank. Tam se mel problem "zarazit". Jenze bankam kterych se to tyka se povedlo tento problem prevest i na jine banky a tim se z toho stal problem. Jo holt v Americe panuje trochu jiny system. Kdyz v CR padne banka, tak to zaplati danovi poplanici v CR. Kdyz padne banka v Amrice, tak na to maji problemy vsichni co s ni obchoduji. V jedne veci ma Svejnar pravdu, hypotecni banky se chtely zbavit sveho dlouhodobeho vztahu s klientem, ale na tom je prece postaveny hypotecni trh. Jak to ze je neco takoveho vubec mozne.

0/0
25.3.2008 12:49

Vladimir

Re: hypotecni krize,

V tom maji pravdu WSJ a CNN, Sv. Svejnar to jenom recituje...

0/0
25.3.2008 13:17

Rudolff

Zase komentuje minulost a přejímá názor většiny

Větší dojem by na mě Švejnar udělal, kdyby jako "vyhlášený ekonom" žijící v USA toto prorokoval a byl znám jako představitel vize "hypotečního krachu".

Zpětně zaujmout stanovisko, to dovede každý. A papouškovat názory ostatních "expertů" také. Sorry.

0/0
25.3.2008 12:26

Jára.C

Dohnat a předehnat....

:-)

0/0
25.3.2008 11:28

rybizek

Zase jsme se od Svejnara nic nedozvedeli.

0/0
25.3.2008 10:56

dan_tencl

Re: Zase jsme se od Svejnara nic nedozvedeli.

ja se tedy dozvěděl dost, dobrý rozhovor, na to jak je krátký. To, co říká, je velmi alarmující skoro v každé větě, když s enad tím hlouběji zamyslíš. Líbí s emi, jak pojmenovává věci pravými jmény. A to, co říká, není aktuální komentář, ale snaha o nahlédnutí do budoucnosti.

0/0
25.3.2008 12:19

Vladimir

Re: Re: Zase jsme se od Svejnara nic nedozvedeli.

Jo, jo... "at uz dopadnou volby jakkoli, budou pozitivni", tomu rikam nahlednuti do budoucnosti jak od Pythie osobne.

Nebo "dolar muze klesnout jeste vic", "dolar posili a rust se nastartuje, jen nevime kdy".

Jsem opravdu rad, ze moje zeme neni zaplavena temito proroctvimi Sv. Svejnara. Mam i radost, ze jeho stoupenci mohou puknout vzteky. Jen je mi lito tech, kteri nepochopili ani to, ze i pochlebovat o "dobrem rozhovoru alarmujicim v kazde vete" se musi umet.

0/0
25.3.2008 13:17

dan_tencl

Re: Re: Re: Zase jsme se od Svejnara nic nedozvedeli.

Mne se clanek libil, tobe ne, muze byt.

Poznamka : diskutujes vic o diskuterech nez k tematu. A kdyz uz - hovoris o sobe neprilis pochvalne, kdyz mas radost z kohosi, kdo "muze puknout vzteky".

0/0
25.3.2008 14:45







Najdete na iDNES.cz