Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Změna času neprospívá lidem ani ekonomice, měníme ho ze setrvačnosti

Posuneme čas o hodinu a ušetříme. To byl původní argument pro letní čas zavedený za první světové války. Také v Americe se používá označení Daylight Saving Time - světlo šetřící čas. Můžeme se ale opravdu spolehnout na to, že víc světla navečer uleví našim peněženkám? Podle většiny odborníků ne.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

antichipka

masochismus

Myslím, že naše vláda má celkově tendenci k národnímu masochismu, který ji osobně ovšem nebolí. Flákáme se mnoha záležitostmi, než jen změnami času. Takže s chutí: "flák! vstávej ráno o hodinu dřív, Čecháčku, a hej, vy, smažte ráno ve tmě lampy, flák o hodinu pozdějc a flák dřív a flák pozdějc." Není to bžunda? Nás to baví... Nikdy jsem nedělala radši to, že jsem ráno ještě se slepenejma očima s pocitem skopanýho psa, a vždycky mě, když takhle brzo vstávám, bolí celej člověk, běžela honem v 4 ráno na autobus. Žůžo.

0/0
12.7.2008 23:19

mike2000

Zrušte zimní čas

Více tmy v životě = více deprese.

Lidé v zimě jdou často z práce už za tmy.

Zrušte zimní čas, to je zhovadilost!

0/0
3.4.2008 13:04

Abigail

Argumenty zastánců neobstojí

Patřím k těm, kterým tato změna vadí a pokaždé si na ni dlouho zvykám. Argument zastánců, že se prodlouží den, je holý nesmysl, protože den má i v období LČ 24 hodin. Argument zastánců, že je déle vidět, je zajímavý, ale většina lidí se neřídí ve svých činnostech podle délky denního světla jako zvířata, ale podle hodin. Proto to většině lidí stejně výhodu nepřinese, protože budeme všichni sedět v 19:30 u televize. Naopak si pamatuji, že když se čas neměnil, tak byly večery velice hezké, kdy se dalo po setmění venku posedět, a také jsme chodili v rozumném čase do letního kina. A kdo má malé děti mi dá za pravdu, že se hned nepřizpůsobí a chodí spát o hodinu déle ve svém naučeném biologickém rytmu. Rodiče mají tím pádem o hodinu méně času pro sebe. A ranní vstávání do šera v rámci přizpůsobení se tomuto civilizačnímu nesmyslu není pro malé děti předškoláky i školáky asi vůbec příjemné.  Ale asi bude nutné začít usilovat o změnu jiným způsobem než se vypindávat zde v diskuzi.

0/0
1.4.2008 11:50

Martin

Re: Argumenty zastánců neobstojí

Lidem, kteří každý letní večer prosedí od 19.30 u televize, změna času skutečně nic pozitivního nepřináší :-)

0/0
1.4.2008 14:02

Technik

Re: Re: Argumenty zastánců neobstojí

No jo to vis kazdej nema na to, aby zmaknul deti i vilu se zahradou... tak dam deti spinkat,  mrknu na TV, no mozna bych mohl vylizt na balkon...

Jeste ze mam rukodelne konicky :-)

Zmena casu je nesmyslnost.

0/0
1.4.2008 19:52

Datel

Letní čas- jednoznačbě ano

Vážení, jen několik desetiletí, ani ne staletí, se vstávání lidí řídí jednotným časem. Většina lidí opravdu odedávna "vstávala se slepicemi"- v zimě se spalo déle, v létě  méně, vstávalo se ve čtyři hodiny k drůbeži a dobytku... My si to nepamatujeme, ale naše geny ano. Je nepřirozené spát po rozednění. Bojovníci proti letnímu času jsou pomýlení jeden vedle druhého, a věřte mi , my datlové o tom víme své...

0/0
31.3.2008 20:34

Monstrum Anonymič Anonymov

Můj mobil se nepřenastavil

takže jsem došel do práce o hodinu později. Myslíte, že je to tím, že na něm neběží systém Windows ? 8-o

0/0
31.3.2008 13:14

MYSAKSTUART

Letní čas je paskvil

Mě by vyhovoval středoevropský čas napořád. Žádný letní čas, žádné posunování. Už je jedno, jestli se v létě stmívá v 9 nebo v 10. Těm co si chtějí užívat víc světla, doporučuji odstěhovat se do jiných zeměpisných šířek. Pokud chtějí žít tady, musí počítat s realitou.

0/0
31.3.2008 10:41

umpa lumpa

Re: Letní čas je paskvil

tak si  zvykej na střídání času a neplkej

0/0
31.3.2008 13:03

MYSAKSTUART

Re: Re: Letní čas je paskvil

Nevím, proč bych si měl zvykat na střídání času. Střídání času je zhovadilost. Čas by měl být jenom jeden. A to ten klasický. Žádné posouvání. Ať si ostatní zvyknou na klasický středoevropský čas daný naší zeměpisnou šířkou. A pokud se jim to nelíbí, ať se odstěhují jinam. 

0/0
31.3.2008 13:38

TOMAS H

LETNÍ ČAS JE V POHODĚ, VADÍ MI ČAS ZIMNÍ

LETNÍ ČAS NECHEJTE I V ZIMĚ A JE TO V POHODĚ. V ZIMĚ SE STMÍVÁ PŘÍLIŽ BRZY

0/0
31.3.2008 9:54

a znova zcenzurovanej Kei

Re: LETNÍ ČAS JE V POHODĚ, VADÍ MI ČAS ZIMNÍ

Tzn. že se vlastně posuneme do pásma GMT+2, je to tak?

0/0
31.3.2008 10:14

umpa lumpa

Re: Re: LETNÍ ČAS JE V POHODĚ, VADÍ MI ČAS ZIMNÍ

samozřejmě by na to přistoupili všichni v EU. Ja jsem taky pro "letní" čas po celý rok.

0/0
31.3.2008 13:01

...

letní čas

díky za něj protože k tomu jakou máme zeměpisnou polohu je ten původní čas (zimní čas) nevhodný - večer je tma velmi brzo. Byl bych pro to abychom celý rok jeli podle letního času, zrušení letního času udělá to, že bude pořád večer tma, což je uplně naho....:-©

0/0
31.3.2008 8:50

Faye

Re: letní čas

Jak muze byt cas nevhodny? Co je to za blbost? Premyslejte trochu. To je spis nevhodny nas zabehly denni rytmus.

Kdybychim zacali pocitat hodiny misto pulnoci od sesti rano, nic by to na dnu nezmenilo. No tak byste chodil do prace misto sedmi hodin v jednu.

Cas za nic nemuze.

0/0
31.3.2008 17:41

Fido

Pocitace

To, ze zmeny casu nevadi pocitacum je blabol. Zkuste provozovat aplikaci zavislou na case. Posun dopredu nevadi ale vadi posun dozadu. A to u veci, kde jejich zpracovani na case zalezi. Pocitac tezko presvedcite, ze pozadavek prijaty ve 2:01 prisel pozdeji nez ten zadany ve 2:59. V lepsim pripade se neprovede ani jedna a vse se oznaci jako pokus o manipulaci s casem. V horsim nekdo muze prijit o pekny balik penez nebo se muze stat neco jeste horsiho. A aplikaci bezicich v noci a zpracovavajicich dulezita data zavisla na case je spousta. Cely problem je v tom, ze jedna hodina je v jednom dnu dvakrat.

Spousta lidi kvuli tomu travi noc v praci aby ve snaze tomuto problemu predejit zastavili zpracovani vseho po jedne hodine a znova zprovoznili pred ctvrtou (a tak se vyhnuli kriticke dobe).

Fakt pekne de.bilni napad tyhle posuny casu.

0/0
30.3.2008 23:33

konecne

je vecer svetlo

ja bych zrusil ten standartni zimni cas, je to na nic kdyz je ve 4 tma[>-]

0/0
30.3.2008 22:42

Scrand

Re: je vecer svetlo

Přesně tak :) taky mi spíš vyhovuje letní :)R^

0/0
30.3.2008 22:47

Filip

Re: je vecer svetlo

Souhlasím, jinak bude v létě tma už v devět večer, ale světlo ráno ve 4. To je mi opravdu k ničemu.

0/0
30.3.2008 23:53

Tony

Re: je vecer svetlo

Taky souhlasím. Já chci letní čas jak je. Ať raději zruší ten zimní :-) Nemám rád když se brzo stmívá.

0/0
31.3.2008 0:21

umpa lumpa

Re: Re: je vecer svetlo

souhlas, letní čas je COOL. zrušte ten standartní, když už to má bejt. Stejně je to blbost, tahle diskuze. Jako se bavit o nesmrtelnosti chrousta

0/0
31.3.2008 13:03

a znova zcenzurovanej Kei

...

Letní čas je naprd. Tečka.

0/0
30.3.2008 21:48

ladislav křenek

Bílé noci.

[>-]Desetitisíce lidí denně cestuje a nikdo si nestěžuje při překročení časového pásma o hodinu a třeba o deset hodin. Za pár dní se vrátí a změna se obrací. Je to humbuk novinářů, nemají čem psát a notorických stěžovatelů na vše. JE dobře, že máme světlo dlouho do bílých nocí.

0/0
30.3.2008 19:36

Boris

tak jsem dnes přišel pozdě do práce...

dnes ráno jsem dobíhal tramvaj a udivoval jsem se že jede o 3 minuty dříve a hned za ní následuje další linka. Běžně totiž jede pouze jedna linka za 20minut. Po nástupu jsem se podíval na hodiny v tramvaji a trochu jsem se vylekal že je o hodinu napřed. Jelikož už jsem několikrát viděl že je v tramvaj špatný čas, zůstal jsem chladným. Během desetiminutové jízdy mě v průběhu "probouzení" udivovalo množství lidí a aut které se kolem hemží.  

Trochu jsme znervózněl a rychle utíkal do metra abych se podíval na jiné hodiny. "A JE VYMALOVÁNO" řekl jsem si :-). Volám do práce a zjišťuji, že nejsem jediný kdo jde pozdě, ale že zatím vše funguje.  

Při příchodu do práce nezbude nic jiného než na kolegy pokrčit rameny, říci "ach jo" a omluvit se s lehkým úsměvem....

 

Ještě že je neděle a kšefty nejsou tak velké. Posun času bych  také zrušil.X

0/0
30.3.2008 9:33

Pavelb

Letní čas nechat a zimní na druhou stranu

Myslím, že argument pro posun času kvůli úsporám energie je již překonaný. Když pracujete od šesti nebo od devíti, stejně se všude svítí, jedno jestli stojíte na lince nebo sedíte v kanceláři. Svítí se celý den. Spíše bych uvítal ponechat letní čas, ale posunout zimní čas na druhou stranu (!). V zimě se stává stejně do tmy, jedno podle jakého času, ale posunume-li hodinky na druhou stranu, budeme mít i v zimním období delší odpoledne. Z práce nebo ze školy pak již nemusím chodit odpoledne za tmy domů, ale pěkně za světla, na procházky, za sportem, světlo prospěje lidské psychice. Jsem pro delší zimní světlé odpoledne. PS: Zvířatům je posun času jedno, jestli mají v kravíně problém s posunem času (množství nadojení), ať si tedy pracovníci posunout začátek (konec) šichty:-)

0/0
29.3.2008 20:27

Scrand

Re: Letní čas nechat a zimní na druhou stranu

Souhlasím s tebou :) Já sem také pro :) Jsem rád, že je v létě déle světlo, je to pak příjemné obzvlášť při grilovačkách a dalších akcích. A s tou zimou to není špatnej nápad :) jsem pro změnu zimního času :D

0/0
30.3.2008 22:46

Alca

RZUŠIT "LETNÍ" ČAS

Pěkně kecají ti, co tvrdí, že se se mnou při změně času nic neděje!! Přála bych jim pěkně si prožít těch prvních 14 dní po posunutí času.

Totálně vykolejený biorytmus, Mozek vstává a tělo spí. Odpoledne vypíná mozek a přede mnou ještě 150 km domů. To jsou chvíle, kdy nadávám jak na Hitlera, tak na slavné americké businesmany. Letní čas je přesně to správné téma k referendu.

Jdu spát ať mám náskok.:-(

0/0
29.3.2008 20:00

Ondra

Venkovni sporty

Myslim, ze letni cas je skvela vec, protoze muzete venku blbnout i po vecerech. Hraju ultimate frisbee a dost lidi z tymu pracuje, takze nemuzou driv jak v sest vecer. nastesti ted uz zas bude svetlo a nebudeme muset platit za teren s osvetlenim.

Navic mi prijde dobre, kdyz cloveka nevzbudi slunko uz ve ctyri rano:), coz by za chvilku bylo.

Kazdopadne se mi letni cas libi, pokud neznamena pro ekonomiku zatez (coz evidentne neznamena), nechal bych ho.

0/0
29.3.2008 12:55

Ja

re:

Zrusit letni cas bez nahrady.

0/0
29.3.2008 12:48

megatacud

co je a není přirozené

Ten článek napsal zjevně někdo, komu letní čas vyloženě vadí. Úsměvné jsou stížnosti, že letní čas je něco umělé a že porušuje přirozené biorytmy. Je to přesně naopak. ČAS (bez přívlastků) je lidský, umělý vynález.... Příroda se řídí světlem a její rytmus se přizbůsobuje tomu jak se denní světlo posouvá.... Rozdíl oproti změně času je, že to jde postupně a ne jednorázově dvakrát do roka... akorát postupná změna není realizovatelná z praktických důvodů. Letní čas umožňuje trávit větší část dne za denního světla, což není jen otázka ekonomiky. Je to i o přirozennosti, psychické pohodě, atd. Uznávám, že přechod je chvíli nepříjemný, ale pak se vše vynahradí v průběhu léta, kdy je jeden malý příklad) světlo do desíti a ne do devíti...

0/0
29.3.2008 9:06

pejsek Jonatán

více světla večer

mě by vyhovoval letní čas celoročně - prostě aby bylo světlo déle odpoledne/večer, ne brzo ráno ;-D!

0/0
28.3.2008 20:31

pohled zvenčí

Daytime Saving Time - výmysl angloamerického BYZNISU

Vymyslel ho William Willet (1905), podporoval ho hrdina liberálů, jako náš MZ ČR Julínek doutníky koužící W Churchil.

Cíle byly větší produktivita práce a odpoledne pak větší zisky golfových hřišť.

1. světová válka zavedení urcyhlila, ikdyž dodnes studie neprokázaly žádnou úsporu energií.

Každopádně, stavět se proti tomu, co jejich vzory, anglosaské podniktelské a byznisové kruhy zavedly, není pro Jakla a spol. moc loajální:)

0/0
28.3.2008 16:23

Ppetig

Re: Daytime Saving Time - výmysl angloamerického BYZNISU

Povídal jsi něco, nebo jen to byl jen šelest z barbarských plání...?

0/0
29.3.2008 0:19

pohled zvenčí

Opilec Jakl a jeho polopravdy o DST

Moderní (1905) propagátor Daytime Saving Time, William Willett, stejně jako kdysi Benjamin Franklin, měli podobné argumenty.

Willett a pak v USA prez Wilson byli GOLFISTÉ, chtěli, aby lidé měli odpoledne víc času na 18 důlků golfu, než se začně smrákat.

Vidíte, proč musíme - až do roku 2013! - mít na Hradě "moudrého" Klause a jeho lidi, jako Jakla:)

Znovu, coby objektivnější pravdu, po účelových a polovzdědlaných výlevech tiskového mluvčího naší podobně polovzdělané, svůj úřad také pilně pro skutečné národní zájmy, prestiž ČR škodící zájmy zneužívající a navíc cizoložné hlavy státu odkaz na Daytime Saving Time zde:

http://en.wikipedia.org/wiki/Daylight_saving_time  

0/0
28.3.2008 16:16

jan

sranda je

že ti co chtějí zrušit posun času si myslí, že zůstane jen ten, kdy je v létě déle světlo :-)) Opak je pravdou :-))))))))

0/0
28.3.2008 10:44

karel

Re: sranda je

no právě to je poněkud pičné, ale přece není žádný problém mít časové pásmo posunuté o hodinu třeba proti sousedům, většina lidí by stejně chtěla "letní čas" nechat jako celoročně standartní

0/0
28.3.2008 11:35

karel

zrušit zimní čas a nechat jen letni!

k čemu mi je že je od 4 od rána světlo? radši ať je víc do večera

0/0
28.3.2008 9:20

HolmesS

Re: zrušit zimní čas a nechat jen letni!

Zimní čas se ve světě vůbec nepoužívá. Pouze tzv. standardní.

0/0
28.3.2008 10:44

Wax

Re: zrušit zimní čas a nechat jen letni!

Zimní čas neexistuje. Existuje letní čas a přirozený čas (SKUTEČNÝ). Pokud potřebuješ světlo, vstávej ve čtyři ráno. Tvoje volba. Ale nevím, proč k dřívějšímu vstávání nutit ostatní.

0/0
28.3.2008 12:10

Tony

Re: Re: zrušit zimní čas a nechat jen letni!

Však jo. Zrušit skutečný (zimní čas) a nechat jen ten letní. Taky jsem pro :-)

0/0
31.3.2008 0:24

EW

Re: Re: zrušit zimní čas a nechat jen letni!

Presne tak. Jestli ja neco nesnasim, tak je to vstavat do tmy. A jestli v lete bude svetlo do 9 nebo do 10, to je mi vazne jedno. Takze nejdriv se letni cas zduvodnoval ekonomickou vyhodnosti a ted budem blbnout dal z tradice, jo?  ;-O

0/0
31.3.2008 13:01

__XXXX___

A nejhorší

jsou trpaslíci :-P

0/0
28.3.2008 9:03

pejsek Jonatán

Re: A nejhorší

to já jich někdy chytnu šest, i pět !

0/0
28.3.2008 20:32

Pražák XY

Vadí mně změna

Mně je úplně jedno, jestli je letní, nebo zimní čas, vadí mně právě ta ZMĚNA času. Překopávat všechny hodiny, video, furt nechápat, že včera bylo touto dobou ještě světlo. Je to zbytečná buzerace a připomíná mně druhdy branné cvičení.:-(

0/0
28.3.2008 8:40

Karel

Re: Vadí mně změna

Souhlas. Podle zákona schválnosti jsem býval  v minulosti právě v kritickou dobu změny času mimo domov.  Chtěl jsem si nahrát pořad v televizi, ale videorekordér se choval nečekaným způsobem, nahrál něco jiného, pořad už se neopakoval. Hodiny  mám v asi sedmi přístrojích,  nebaví mně to dvakrát ročně opravovat. Připomíná mi to buzeraci na vojně...

0/0
30.3.2008 22:29

mayqo

skokemmenit cas o hodinu je blbost

smysl by melo menit cas kazdy den o par minut nahoru a dolu, to by si nikdo ani nevsim a vstavalo by se porad se slunickem ;-D

0/0
28.3.2008 8:16

Stanislav

Oprava

Nezapomínejte na množství lidí,kteří vstávají do práce na šestou hodinu,a to i ve čtyři i dříve.

0/0
28.3.2008 6:28

Hucul

Re: Oprava

Jojo, rano vstavam v 5:20, abych si pred odchodem do prace mohla pul hodinky zabehat v parku. Ted, kdyz konecne prestala byt tma jako v ranci, se mi posune cas a zase budu behat ve tme a doufat, ze kazdy pejskar v okoli po svem pejskovi sbira tentononc.

0/0
28.3.2008 10:49

mpixel

Jsem naopak pro ještě větší časový posuv

Většina lidí když se řekne posuv času si myslí, že za posun času může nějaké nařízení.  (Y) Ne, milé lidi, den se zkracuje či prodlužuje od přírody. A ten posuv času je tu jen proto aby to pro nás bylo snesitelnější. V Protože kdyby tu změna času nebyla, tak by jsme do práce v zimě vstávali hluboko (ještě dříve než dosud) ve tmě. A naopak v létě by jsme vstávali do práce ve dne (daleko později než dosud). Ta hodina to aspoň trošku komenzuje, ale je to málo, a ještě jendna hodina kompenzace chybí, proto si lidi naopak hloupě myslí že ten přírodní posuv času je tu kvůli té hodině - jenže je to přesně opačně.(Y)

0/0
28.3.2008 6:05

koko

Re: Jsem naopak pro ještě větší časový posuv

;-D;-D;-D

0/0
28.3.2008 8:11







Najdete na iDNES.cz