Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Letiště se s Pentou dohodne na pozemcích pro novou ranvej patrně v létě

Pražské letiště by se letos v létě mělo dohodnout se skupinou Penta a dalšími vlastníky na odkupu pozemků pro stavbu nové přistávací dráhy. V pořadí již třetí ranvej by měla být zprovozněna v letech 2012 až 2013. Pentě nyní patří zhruba polovina pozemků, se kterými se pro stavbu počítá.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Jirka1938

Jednou

mne jeden prispivatel poucoval, ze ranvej je ceske slovo, protoze pry je ve slovniku. Je nejaka nadeje, ze prestaneme prznit cesky jazyk temi anglickymi zpotvoreninami?

0/0
28.3.2008 18:20

ca

lumpárna

10.000,- za metr  tak to je možné jen proto, že vysocí úředníci kteří o tomto rozhodovali dostali tučné provize.... penta nakoupila za pár Kč od "zahrádkářů" na ministerstvech a v čsl rozdala money a vejvar je tu takový, jaký si nikdo nedovede představit, žádná hra o letiště tu není... je to jen"hra o prachy"....:-((Y)

0/0
28.3.2008 8:47

schlowak

Penta hraje hru o letisko..

chalani chcu velmi, prevelmi aspon cast letiska, par percent na ucasti, nepodaril sa im totiz deal s bratislavskym letiskom, a schwechat (kupca) ich tlaci, aby nieco okrem kosic este dostal.. rakusaci sa totiz "lacnych" vychodoeuropskych letisk celkom boja.. kto toto nevidi, je blazon.

0/0
28.3.2008 8:32

proviron

Bydlet ve městě

přináší jistá negativa v životním prostředí.Lidi kteří např. jezdí auty a lítají a protestují proti provozu u jejich bydliště.Je to velice pokrytecké,páč sami jiným hluk způsobují.Viz občané Suchdola,velká část jich jezdí do centra auty,otravují vzduch jiným,ale jak jde o okruh,tak mají plnou hubu ekologie:-)

0/0
27.3.2008 17:23

Dr. Fe1

Re: Bydlet ve městě

Auta do města patří, i když se je momentálně snaží radikálně ekoteroristická ODS vymýtit svými protekcionistickými parkovacími zónami. Letadla nad městem nemají co dělat, ty jsou naprosto zbytná. Není žádná nutnost aby létaly nad městem, když to lze i jinak.

0/0
27.3.2008 22:01

Dr. Fe1

Polpravda vesus celá pravda

Je skvělé když napíšou že se uleví obyvatelům velkých sídlišť na jihozápadě města, když zároveň zatají ,že se přitíží obyvatelům velkých sídlišť na severu města (Kobylisy, Čimice, Bohnice, Letňany ....) ............ taková polopravda je ve skutečnosti horší než lež.  Letiště do takové blízkosti města nepatří a stavět další dráhu navíc ještě blíž k městu !!! je hovadina.

0/0
27.3.2008 16:33

roba

Re: Polpravda vesus celá pravda

Jojo, mnohem lepší je postavit dráhu uprostřed polí 100km za městem. :-P

V oblastech o kterých mluvíte se budou letadla pohybovat ve výšce ze které je hluk moderních strojů zanedbatelný, resp. plně porovnatelný s hlukem kdekoliv jinde v Praze.

Dráha bude. R^:-)

0/0
27.3.2008 19:22

skeptik

Re: Polpravda vesus celá pravda

Bohužel toto je přesně taková polopravda.

Počítejte se mnou :

Tzv. FAF (Final Approach Fix) tedy místo ve kterém je letadlo nejpozději na sestupovém paprsku ILS (Instrument Landing System) je pro novou RWY 24L ve výšce 4.000 stop (1219 m). Nadmořská výška letiště je 1.250 stop (380 m). Výška kterou musí letadlo sklesat je tedy 840 metrů. Úhel sestupu je 3° (5,2%). Vzdálenost FAF od letiště je tedy x = 840 / tangens 3° =  16.028 metrů. Prodloužíte-li si osu budoucí RWY 24L a vynesete-li na ní 16 km, dostanete se někam za Zdiby. Celou tuto trasu letadlo plynule klesá v ose dráhy. Z uváděných sídlišť je nejblíže Bohnice a to cca 1,5 km vlevo od příletové tratě. Při takovémto odstupu a ve výšce větší než 600 metrů je letadlo vidět, ale ne slyšet (určitě ne více než projíždějící auto).

0/0
27.3.2008 20:24

Dr. Fe1

Re: Re: Polpravda vesus celá pravda

Teorii máte zdá se zvládnutou dobře, zkuste taky někdy praxi tj. běžte se podívat na sever Prahy kde letadla reálně létají. Možná to pro Vás bude šok, ale řada z nich má k ose dráhy pěkně daleko ...... nebo jak vysvětlíte jejich dnešní přítomnost nad Letňany nebo Ďáblicemi, kde se vyskytují naprosto běžně ? ! Přitom osa dráhy je hóóódně jinde ....

0/0
27.3.2008 21:53

skeptik

Re: Re: Re: Polpravda vesus celá pravda

Je to celkem jednoduché. Nedostatečná kapacita jediné dráhy (vedlejší RWY 13/31 se za normálních podmínek prakticky nedá využívat) nutí Řízení letového provozu maximálně využívat to co je. To zahrnuje i nalétávání sestupového paprsku pod výškou FAF (bezpečné minimum je 3000 ft) u příletů resp.  odchylování se od odletové tratě po dosažení výšky 3200 ft (=650m nad letištěm) při odletech (tady je důvodem různá rychlost stoupání u různých typů letadel). Všechny tyto postupy se přestanou používat v okamžiku, kdy bude mít letiště vyřešen kapacitní deficit dráhového systému.

Pokud se paralelní RWY nepostaví v čas bude se situace zákonitě zhoršovat. Poptávka od lidí co chtějí létat roste a letiště nemá jinou možnost jak ji uspokojit.

0/0
27.3.2008 23:58

Dr. Fe1

Re: Re: Re: Re: Polpravda vesus celá pravda

Kdyby skutečně více dodržovali osu, tak jak píšete, tak by to nebylo tak hrozné. V podstatě by se to mohlo blížit současnému stavu (co se týče míst kudy letadla létají), teď ještě abyste měl pravdu :-). Kdyby se ovšem současný stav posunul o 1,5 km ku Praze tak mám letadlo co dvě minuty nad barákem a to se mi pramálo líbí

0/0
28.3.2008 0:39

Petr

Re: Re: Polpravda vesus celá pravda

Tak tomuto příspěvku se musím zasmát. Švagr si koupil domek v Líbeznicích, což je kousek od Zdib - možná dokonce dál od letiště. Hluk z letadel je tam fakt příšerný, zvlášť v noci. Ano, stejný jako projíždějící auto - ale pár metrů od vaší postele. To samé bude v Dolních Chabrech, Čimicích a Starých Ďáblicích - tyto obce jsou v ose nové dráhy. Z evropských studií vyplývá, že pokud letadlo letí nad vámi ve výšce pod 1000m jste ohrožen hlukem.

Z vašeho příspěvku jasně plyne, že nejste nezaujatý, ale pravděpodobně "letadýlkář" - chodíte "spotovat", že? :);-D

0/0
7.4.2008 14:29

skeptik

Re: Polpravda vesus celá pravda

Pro případnou námitku, že startující letadlo je hlučnější uvádím, že RWY 06R/24L bude určena primárně pro přistání a navíc od 22:00 do 06:00 bude uzavřena. Pokud ani to nestačí, startující letadlo je v této vzdálenosti ve výšce kolem 1,5 kilometru.

K tomu, kde jinde, když ne na letišti v prostoru původní dráhy RWY 04/22 stavět novou dráhu aby to nebyla "hovadina" není co dodat. Aby dráha splnila účel, musí být rovnoběžná se stávající hlavní drahou. Jedinou možností by bylo postavit ji na druhé straně stávající dráhy, ale pochybuji, že by se občanům Kněževse líbilo srovnání jejich obce se zemí.

A úplně na konec. V České republice, při její hustotě osídlení, prostě neexistuje místo, kde by se dalo postavit nové hlavní letiště státu, aniž by jeho provoz neobtěžoval část obyvatel (i kdyby se potřebných 200 miliard ve vyjedené státní pokladně našlo). A v Evropě neexistuje rozvinutý stát bez letiště a letecké dopravy.

0/0
27.3.2008 20:25

Dr. Fe1

Re: Re: Polpravda vesus celá pravda

Opět doporučuji osobní poslech. Jinak za největší chybu považuji právě to, že se nevýhodně lokalizované letiště v Ruzyni začalo salámovou metodou rozšiřovat namísto toho aby se už v 90. letech postavilo letiště nové dál od města. V rozvinutých zemích je to obvyklé, že se stará letiště "ve městě" zavírají nebo se na nich omezuje provoz a nová se staví dál od měst, u nás v Kocourkově je to naopak ....  Co se týče kapacity současné Ruzyně, tak je pro potřebu státu naší velikosti v současné době už víc než dostatečná a žádná nová dráha není třeba. Přebírat tranzitní dopravu je výhodné jenom pro zisky firem spojených s letištěm pro obyvatele Prahy a okolí je to jenom další ekologická zátěž, není o co stát.

0/0
27.3.2008 21:59

skeptik

Re: Re: Re: Polpravda vesus celá pravda

Letiště Ruzyně ani zdaleka není "ve městě". Z evropského pohledu postihuje provoz Ruzyně Prahu podstatně méně než většina jiných evropských letišť. Dosvědčuje to i nedávno zveřejněná strategická hluková mapa (zpracovávalo MŽP takže nelze letiště obvinit z falšování), podle které je nadlimitním hlukem z letiště zasaženo 1.500 obyvatel ve dne (60dB) a 1.900 v noci (50dB). Přičemž v Praze je nadměrným hlukem zasaženo 219.000 obyvatel. Letiště tedy vychází hodně příznivě.

Přemístit letiště je tak drahá a náročná akce, že se tak děje výjimečně a pouze tehdy když okolní zástavba "obklíčí" letiště tak, že již není možný další rozvoj (není kam) - např. Mnichov.

Co se týče velikosti státu a letiště, není v Evropě jediná rozvinutá země, která by měla tak malé hlavní letiště jako ČR. Například Norsko - 5,2 mil. obyvatel a letiště Oslo odbavilo 19 mil. ; Finsko 5,2 a 13 mil; Rakousko 10,1 a 18,8 mil; Belgie 10,5 a 17,8 mil; Švýcarsko 7 a 20,7 Curych + 10,8 Ženeva. Proti tomu ČR 10,3 a 12,5 mil.

0/0
28.3.2008 0:22

Dr. Fe1

Re: Re: Re: Re: Polpravda vesus celá pravda

Díky za odborné příspěvky, opravdu asi o tématu něco víte. :-)  Jenom ještě dodatek, že letiště není jenom o hluku, ono mít takovou vzduchem letící "bestii"  do chvíli nad hlavou není nic příjemného. Zvlášť když člověk zároveň sleduje pořad letecké katastrofy ;-) A co se týče hluku, tak hluk v limitu neznamená "klid"

0/0
28.3.2008 0:44

Dr. Fe1

Re: Re: Polpravda vesus celá pravda

Ještě bych dodal, že když už chtějí toto prosadit, tak nechápu proč chtějí přistávat na bližší novou dráhu přes Prahu a startovat ze vzdálenější mimo Prahu.  Vzhledem k městu je přeci lepší dráhy prohodit tj. přistávat na tu vzdálenější jako dnes a staretovat z bližší mimo prahu. Z toho je taky dobře vidět jak na lidi se.ou .....

0/0
27.3.2008 22:04

skeptik

Re: Re: Re: Polpravda vesus celá pravda

Důvod je opět jasný. Přistání se děje se staženým výkonem motorů (letadlo kesá) zatímco start na plný tzv. vzletový výkon (letadlo se dere vrhůru). Z toho plyne, že přistání je mnohem tišší než vzlet. Důvodem je tedy minimalizace hlukové zátěže z čehož je vidět, že na lidi nese.ou :-)

0/0
28.3.2008 0:27

Dr. Fe1

Re: Re: Re: Re: Polpravda vesus celá pravda

Patrně jste mě nepochopil. Měl jsem na mysli přistání na starou ranvej ve směru od Prahy a vzlet na nové dráze ve směru na Kladno - to mi připadá přijatelnější než varianta, kdy se ranveje prohodí, což je plánováno tj. přistání na novou od Prahy a vzlet na staré na Kladno. Při druhé variantě, která je prý preferovaná, je zátěž okrajových částí větší. nechápu proč tedy jako kompromis nenavrhují alespoň tu první variantu ?

0/0
28.3.2008 0:35

Franta Lopata

Podivny nakup a jeste podivnejsi prodej

Penta nakoupila pozemky za velmi podivnych okolnosti a ted je proda se ziskem mnoha set procent. A budeme to opet platit vsichni z dani. To by jeden blil

0/0
27.3.2008 16:13

roba

Re: Podivny nakup a jeste podivnejsi prodej

Měl jste ty pozemky koupit Vy. Spekulovali, riskovali a vyplatilo se jim to.

Jinak letiště se bude prodávat, takže to daňoví poplatníci platit asi nebudou a i kdyby platili, tak to dostanou zpět ve vyšší prodejní ceně.

0/0
27.3.2008 19:19

to je jen sen

Postavte letiště na václaváku makovci

0/0
27.3.2008 15:34

Ivan

10.000 kč/m2 nesmysl

0.000,- č/m2 to je asi sranda nebo opravdu budeme všichni koukat na to jak spekulanti neuvěřitelně bohatnou. Uvědomte si, že je to nesmyslná částka za kousíček půdy. Vyvlastnit v obecném zájmu a nebo se na to vykašlat a postavit letiště někde jinde a nebo vůbec.

0/0
27.3.2008 15:34

jamming

Re: 10.000 kč/m2 nesmysl

tohle je typicka ceska zavist. bud vydelam taky nebo nikdo. mohl jsi to koupit ty. oni koupili a spekulovali a nesli riziko. a vyplatilo se. pokud by se stavelo jinde, tratili by. je to jednoduche.

vyvlastnovat si bez na kubu nebo do KLDR.

0/0
27.3.2008 19:30

bedrnik

ruzyne /hradec

A nebylo by jednodusi to vyvlastnit tak, jako se to chystaji udelat  u dalnice pred Hradcem Kralove?

0/0
27.3.2008 13:55

,.

Re: ruzyne /hradec

hmmm .. Penta neni otloukanek. troufnou si, bohuzel, jenom na slabsiho:-©

0/0
27.3.2008 15:24

Franta Lopata

Re: ruzyne /hradec

Dokud je letiste podnik se statni ucasti, tak to samozrejme vyvlastnit jde. Ale Penta samozrejme hraje na to same. Podnik se statni ucasti na nejakou korunu nekouka. Danovy poplatnik to zamazne. Takze par uplatku politikum a urednikum to vyresi a mohasetmilionovy vyvar je doma

0/0
27.3.2008 16:15







Najdete na iDNES.cz