Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Ekonomika střední Evropy zpomaluje, vzchopili se Němci

Ekonomika zemí střední Evropy zvolňuje své tempo. Růst českého HDP je ale stále téměř dvakrát vyšší než evropský průměr. Překvapením jsou Němci. Roky se potýkali se stagnací, v prvním čtvrtletí 2008 ale jejich ekonomika v porovnání s posledními třemi měsíci roku 2007 stoupla o 1,5 %.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

chuj

komentarz od polnocnego sasiada

wy jebani czescy egocentrycy, mowicie o europie srodkowo-wschodniej i ani slowa o polsce? moze za jakis czas zdacie sobie sprawe ze macie sasiada od polnocy ktory jest 4 razy wiekszy od was i ludzie w miastach zyja w zupelnie porownywalnym standardzi do was!

0/0
22.5.2008 21:34

milan710

Bublina v Pobalti

Pokles v pobaltskych krajinach bol ocakavany.

Hospodarstvo ich krajin bolo postavene na sluzbach - to znaci na vystavbe a raste realitneho trhu. Dnes, ked ceny nehnutelnosti v Talline, Rige a Vilniuse presiahli ceny v skandinavii, doslo k prepadu realitneho trho a tym padom k prepadu celeho hospodarstva.Cesko a Slovensko su jedine krajiny, ktore zazivaju zdravy rast. Vysoky rast priemyslu umoznuje vyssie mzdy, nizsiu nezamestnanost, vyssiu spotrebu a na jej zaklade primerany rast sluzieb.Automobilky nikde odchadzat nebudu, nemaju kde.VW uz dvakrat skusal Ukrajinu, dvakrat to tam zbalili kvoli velmi nizkej kvalite.

Mimo EU automobilky az tak hromadne nepojdu, kvoli vysokym dovoznym clam.

Takze nejaky velky prepad v Cechach a na Slovensku je nezmysel, moze ale dojst k spomaleniu na zaklade mensieho dopytu na zapade.

0/0
16.5.2008 13:26

mroz

Re: Bublina v Pobalti

a polsko?

0/0
16.5.2008 19:08

edo

nepacia sa mi takto pisane clanke

je to dost povrchne.

napriklad co sa tyka rastu HDP v SR, tak ak by sa porovnali 1Q za posledne roky, dosli by sme k zaveru, ze HDP za 1Q neustale rastie...

porovnavat 4Q s 1Q a na zaklade toho cosi predikovat je znacne odvazne, povedal by som aj trufale...

samozrejme najdolezitejsie je, ze v Nemecku zatial nie je recesia, co je velmi dobra sprava pre CR i SR....

0/0
16.5.2008 10:42

BedlamW

Re: nepacia sa mi takto pisane clanke

Neboj, taky ta slovenska bublina brzy splaskne. Pridate si platy , zavrou vam ty zahranicni automobilky a zase budete knucet....

0/0
16.5.2008 10:54

mfVčera

Re: Re: nepacia sa mi takto pisane clanke

Já takový pesimista nejsem, protože neuznávám zachovávat  vidlákov, kde ani k žádnému poklesu dojít nemůže. ;-D ;-)

0/0
16.5.2008 11:05

Zed

Re: Re: Re: nepacia sa mi takto pisane clanke

Tak tak ;-D Na vidlákov se nedají aplikovat standardní ekonomické teorie...

0/0
16.5.2008 11:22

xvl

Re: Re: nepacia sa mi takto pisane clanke

Slovenské ekonomice spíš uškodí Euro.

0/0
16.5.2008 11:11

edo

Re: Re: nepacia sa mi takto pisane clanke

kazda bublina splaskne, otazne je za ako dlho.

otazne je, ci je to iba bublina, cas ukaze...

ja som pisal o comsi inom - ale nevadi...

a EURO samotne ekonomike neuskodi, ak hospodarska politika vlady bude zodpovedna - zatial napriek ocavaniam vcelku je.

0/0
16.5.2008 11:20

hombre

Re: Re: nepacia sa mi takto pisane clanke

Jasne. Niekto postavi za 30-40 mld utomobilku len koli tomu, aby ju za par rokov zavrel. Okrem toho, celkovy priemysel (nie len automobilovy) sa na HDP podiela len z 30% a v automobilovom priemysle pracuju ani ne 3% pracujucich. Cize odchod automobiliek by nebol prijemny, ale ziadna strasna katastrofa by sa nekonala. Nikam ale odchadzat nebudu, na to investovali prilis vela.

0/0
16.5.2008 11:51

naj7

Re: Re: nepacia sa mi takto pisane clanke

Najblizsia bublina k slovenskym hraniciam je v Cesku a to nadhodnotena CZK.

0/0
16.5.2008 12:23

Zed

Re: Re: Re: nepacia sa mi takto pisane clanke

Koruna není nadhodnocena. Naopak se její hodnota konečně dostává na rovnovážnou úroveň. Slováci udělali obrovskou chybu, že ještě nějaký ten rok nepočkali a mění na eura při špatném konverzním poměru...

0/0
16.5.2008 12:28

mm

Re: Re: Re: Re: nepacia sa mi takto pisane clanke

Česká koruna už 3 měsíce stagnuje. A je to logické , protože je opravdu nadhodnocena. V Německu jsou levnější auta, ve Vídni levnější byty, v USA levnější notebooky. To , že jsou v ČR levné služby je spůsobeno nízkymi mzdami, ne podhodnocenou korunou.

http://www.kurzy.cz/kurzy-men/grafy/nr/CZK-EUR/od-16.2.2008/

Teď je ten nejvhodnější čas přejít na € .

0/0
16.5.2008 12:44

Zed

Re: Re: Re: Re: Re: nepacia sa mi takto pisane clanke

Pro nás asi těch 25 Kč bude stačit. Slováci taky měli počkat na kurz 25 Sk / EUR. My bohužel nemůžem přejít na euro bez vyrovnaných rozpočtů - slováci nás předběhli v reformách a tak můžou přejít dřív. Jejich chyba je, že ještě chvíli nepočkali...

0/0
16.5.2008 12:50

mm

Re: Re: Re: Re: Re: Re: nepacia sa mi takto pisane clanke

totální blbost

0/0
16.5.2008 15:08

Zed

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: nepacia sa mi takto pisane clanke

Milý blbečku. Na euro může stát přejít, až splní takzvaná konvergenční kritéria. Není možné se dnes rozhodnout a zítra přejít.

Také platí, že čím silnější je koruna, tím vyšší je tvoje mzda v eurech - přejít při co nejvyšším kurzu je pro pracující, důchodce i lidi co mají peníze na účtech výhodné (to ví i slovenští socialisti).

0/0
16.5.2008 16:57

mm

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: nepacia sa mi takto pisane clanke

Má to chybu, koruna už silnější nebude. A když, tak jen o málo. Spíš bych to viděl tak, že klesne na nějakou rovnovážní hodnotu.

A její případný další neopodstatněný růst bude pracujícím na škodu. Rozhodně by jim radeěji měli růst platy. Teď rast kurzu jen uměle supluje to co by měl zabezpečit rast platů. Když bude růst koruna , budou o to níň růst mzdy. A stále víc Čechů bude nakupovat v zahraničí, tím se budou vyvážtet peníze vydělané v ČR do zahraničí.

Tímhle vzniká nerovnováha, kdy tovary jsou dražší než v eurozóně, a mzdy mnohem nižší.

Tahle nerovnováha nemůže dlouho trvat, a kurz se vrátí k své rovnovážní hodnotě.

To samé platí pro SR. Jenomže tam je rovnovážný kurs jiný. Určitě není 25 Skk. Takže co píšeš je totální blbost. A navíc u Slovenska se už návrat na rovnovážný kurs nestihne. Když se konverzní kurz trafí přesně, tak by inflace měla pokračovat dál přirozeně svím životem. Jestli se Skk přestřelí, spomalí to inflaci i růst HDP.

0/0
16.5.2008 17:50

Zed

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: nepacia sa mi takto pisane clanke

1) Jaká je rovnovážná hodnota? Předpokládám, že to nevíš. Ve skutečnosti to neví nikdo, ale jedna z dobrých metod je pomocí paritiy kupní síly (a např. podle ní je teď koruna v rovnováze k dolaru)

Nevím jestli to tušíš, ale po revoluci byl plán přejít při kurzu 10-11 Kč/USD. Nakonec bylo uznáno, že se ekonomika nejdřív musí stát standardně tržní - to se po 20-ti letech jakž takž podařilo, takže se posilování kurzu vůbec nedivím.

2) Ach ty platy. Ty vážně myslíš, že zaměstnavatelé jsou celí žhaví zvyšovat lidem mzdu? Je naivní si myslet, že by to bez posilování koruny dělali...

0/0
18.5.2008 19:18

Zed

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: nepacia sa mi takto pisane clanke

3) Když budou lidé nakupovat v zahraničí, tak u nás bude dráž??? To si snad děláš srandu:) Je to přece přesně naopak...

4) NENÍ MOŽNÉ PŘEJÍT BEZ SPLNĚNÍ KONVERZNÍCH KRITÉRIÍ (mimo jiné 2 roky v ERM).

0/0
18.5.2008 19:19

xvl

Re: Re: Re: Re: Re: nepacia sa mi takto pisane clanke

To je zajímavé, že zrovna predikce na kurz Kč jsou poměrně jednoznačné. Do r. 2010-2011 se očekává zpevnění kurzu CZK k nějakým 23Kč.

0/0
16.5.2008 13:39

mm

Re: Re: Re: Re: Re: Re: nepacia sa mi takto pisane clanke

1. Kdo to predikoval ? Poslední 3 měsíce mu nějak nesedí trend.

2. I kdyby to bylo 23 Kč posun by byl o 2,7 % ročně . Teď jsme zviklí na 10% .

0/0
16.5.2008 15:06

Zed

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: nepacia sa mi takto pisane clanke

Radši si zvykni na pravidla českého pravopisu :-) K posunu o pár procent ročně klidně dojít může (a nemusí, jistě to nikdo neví). Každopádně je to pravděpodobnější než strmý pád koruny někam pod 30 Kč / EUR (což by se stalo v situaci, když by byla měna nadhodnocená)

0/0
16.5.2008 17:01

mm

Re: Re: nepacia sa mi takto pisane clanke

Na Slovensku to možná není bublina. Teď  z Piešťan odchází US firma na výrobů čipů. Kvůli silné koruně se jim to na SR už nevyplatí.

Ale , co je pozitívní :

1. Firma balí jenom fabriku. Sofistikované věci zůstavají: logistické centrum v Piešťanoch a vývojové centrum v Bratislavě.

2. Slovensko už víc nebude trpět deformacemi zesílující koruny. Od 1.1.2009 by SR mělo přijmout €. To znamená, že se nebudou zvyšovat náklady díky kurzu, ale jenom díky zvyšování platů a globální inflaci.

0/0
16.5.2008 12:52

anunnaki@ahaportal.com

Re: nepacia sa mi takto pisane clanke

Zakazal by som pouzivat pojem HDP, pretoze HDP je nic. Nehovori nic o ekonomike ani o obohatstve ludi...priklad. Povedzme ze HDP v minulom roku bolo 50mld a tento rok sa predpoklada stejne vysoke HDP.

Obcania maju nasporenych 50mld, a vlastnia domy v hodnote dalsich 100mld.

Takze, celkovo obcania maju majetok/peniaze v hodnote 150miliard.

A teraz z nicoho nic pride velke zemetrasenie ktore uplne znici vsetky ich domy.

Ludia pouziju nasporenych 50mld + si dalsich 50mld pozicaju zo zahranicia na postavenie stejnych domov za stejnu cenu ako boli tie predtym.

0/0
16.5.2008 18:36

anunnaki@ahaportal.com

Re: Re: nepacia sa mi takto pisane clanke

Vysledok: obcania vlastnia domy za 100mld ovsem dlzia zahranicnym bankam 50mld, teda ich bohatstvo je 50mld, co je zhorsenie oproti predchadzajucemu roku o 100mld. HDP tento rok bude tych standardnych 50mld ako rok predtym + bude vyssi o 100mld, co su peniaze na stavbu novych domov. Teda HDP sa zvysi z 50mld v minulom roku na 150mld v tomto roku. Teda zlepsenie o 300%. Pritom ludia su chudobnejsi o 100mld.

HDP neni ukazovatel bohatstva ani ekonomickej uspesnosti. Je to len cislo, ktore nam hovori, aky objem nekrytych penazi zmenilo v tento rok majitela = bolo zuctovanych na trhu (nakup/predaj) v tomto roku. HDP pouzivaju le hlupy ludia co nevedia co znamena, alebo naopak ludia co vedia co to znamena, ale snazia sa oklamat hlupych ludi.

0/0
16.5.2008 18:40

Divak

Tygri

Postkomunisticke narody byly tygry, dokud jim krucelo v zaludku. Nyni maji vyssi platy a silnejsi menu, tak jsou pro investory tyto zeme mene zajimave. Navic si zavedly danove a socialni systemy ranneho kapitalismu a pracovni sila jim utekla do civilizovane casti Evropy. Mozna jim dojde, ze jejich cil, dospet k rakouskemu blahobytu estonsko-slovenskou zkratkou je primitivni vychodoevropska posetilost.

0/0
16.5.2008 10:42

Zed

Re: Tygri

Pracovní síla chce především vydělávat. Tedy čím nižší daně, tim líp pro ni. Sociální systém pracovní sílu nezajímá (žádný Estonec nešel do Anglie aby tam žil na sociálních dávkách). Zavedení vyššího zdanění a vyšších sociálních dávek v Estonsku by znamenalo jen větší odchod pracovníků....

0/0
16.5.2008 10:56

xvl

Re: Re: Tygri

Ale životní úroveň roste především díky růstu ekonomiky. Vyšší daň mi nevadí, když za ní dostanu od státu adekvátní protislužbu. Proto např. dobře fungují severské ekonomiky i při poměrně vysokém zdanění a to ke spokojenosti všech.

0/0
16.5.2008 11:14

Zed

Re: Re: Re: Tygri

Většinou však od státu adekvátní protislužbu nedostaneš. Tvé penízky se ztratí v kapsách úředníků a ve všudypřítomné korupci. Bohužel stát je mizerný hospodář.

Severské státy jsou rozhodně zajímavé, ale ke spokojenosti všech jejich obyvatel nefungují - to mi věř:) A navíc nejsou zas tak socanské jak by se mohlo zdát...

Víš třeba, že Švédsko provedlo důchodovou reformu a zavedlo jako první v Evropě soukromé účty důchodového pojištění? Dnešní generace už si spoří na svůj důchod.

Víš, že Norsko má ohromný fond ze zisků z ropy a plynu, který bude sloužit na výplatu důchodů dalších generací?

Jenom u nás socani pindají něco o zvyšování porodnosti - ve vyspělém světe reformují, starají se o občany a nás mají za chovný dobytek, který by se ted měl víc množit...

0/0
16.5.2008 11:29

xvl

Re: Re: Re: Re: Tygri

Soukromé účty důchodového pojištění mi osobně nevadí, pokud budu mít záruku, že ty fondy do mého důchodu nikdo nevytuneluje.

Já měl na mysli především Dánsko.

Porodnost se ale za socanů zvýšila poměrně výrazně, jasně že je to dané hlavně demograficky, ale i tato oblast je ovlivňována politikou vlády a současná vláda, jak se zdá z dosavadních reforem, rodiny zrovna nepodporuje, zatím spíš naopak.

0/0
16.5.2008 12:05

Zed

Re: Re: Re: Re: Re: Tygri

Všechny investice jsou rizikové, ale peníze na důchodovém účtu jsou ještě míň, než normální vklad v bance...

Já myslím, že porodnost se nedá sociálními dávkami příliš ovlivnit (akorát se zvýší porodnost romů, kteří děti absolutně nevychovávají a dělají snad jen pro peníze) a navíc když lidem dnes víc vyhovuje mít míň dětí, tak proč je nenechat? Ať si každý dělá se svým životem, co chce a má tolik dětí, kolik mu vyhovuje...

0/0
16.5.2008 12:35

xvl

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Tygri

No s tou rizikovostí (zejména v českých podmínkách) bych si tak jistý nebyl a to i s ohledem na dlouhodobost takového spoření.

Já myslím, že i ekonomické prostředí ovlivňuje porodnost, riziko růstu určité minoritní skupiny si uvědomuju, i to lze ale řešit ekonomicky (snížení sociálních podpor pro např. 3 a další dítě. A když lidi děti mít nechtějí (nebo jen jedno), s tím samozřejmě stát nic nenadělá, ale abychom se jednou nestali ve vlastním státě menšinou a nedopadli třeba jak v Kosovu:-)

0/0
16.5.2008 13:04

Zed

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Tygri

I u nás jsou fondy na důchodové připojištění spravované renomovanými finančními skupinami (banky i pojišťovny patří vesměs zahraničním vlastníkům). Riziko tam je vždy, ale já doufám, že už máme tak funkční a stabilní bankovní systém, že tunelování nehrozí.

Zavedením masivních podpor by stát mohl porodnost zvýšit, ale já nevím, jestli je to správné. Podle mě by stát měl nechat přiměřené přídavky na dítě, spíš zvýšit daňové bonusy na děti (aby ty peníze dostali pracující a ne minoritní skupiny;-)). A hlavně reformovat důchodový systém, aby fungoval i když se lidé rozhodnou mít dětí míň. Nemám rád ten čínský styl, kdy stát kecá do počtu dětí.

0/0
16.5.2008 13:13

hnedka_zdrapana

Re: Re: Re: Tygri

Ze nevadi vyssi dane tobe je hezke, ale je to stejne jako kdyby masochista tvrdil, ze je spravne mlatit lidi, protoze jemu to preci nevadi. Mne vysoke dane *velmi* vadi. A o spokojenosti *vsech* v severskych zemich by se dalo velmi dlouho polemizovat :) Jen namatkou, proc IKEA neodvadi dane ve Svedsku? ;-D

0/0
16.5.2008 11:47

xvl

Re: Re: Re: Re: Tygri

No vidíte, a to jsem už spadal do nejvyššího daňového pásma a přesto vyslovím takový názor:-)  To i s ohledem na to, že si nemyslím, že by u nás do loňska bylo daňové zatížení nějak extrémní.

Opravuji, ne ke spokojenosti všech, ale většiny, protože takto nastavený systém tam funguje několik desetiletí;-)

0/0
16.5.2008 12:08

anunnaki@ahaportal.com

Re: Tygri

pokud ma american mesicni prijem 3000usd a nejaky cinan 500USD, neznamena to ze ma american vyssi zivotni uroven.

American da za hypoteku, obedy a zubare 3200USD mesicne, takze se 200USD mesicne zadluzuje.

Cinan ma obedy a zubare zdarma, a za byt zaplati mesicne 100USD. 300USD pouzije na stravu a dalsi poplatky, a zbyde mu navic 100USD mesicne.

Za 20 let bude mit cinan nasporenou kupku penez, a American bude pod mostem po bankrotu a exekuci jeho bytu, a to diky obrovskym dluhum na kreditni karte v podobne 20% uroku uzerne podstate kapitalizmu (bankerum).

0/0
16.5.2008 18:46

anunnaki@ahaportal.com

Re: Re: Tygri

A to neni utopie. Vemte si ze jste American a pred rokem jste si na hypoteku koupili byt na floride v hodnote 340tis USD s tim, ze do 20ti let splatite bance 380tis USD. Citite se jiste, z platu vychazite tak akorat. Pokud by jste prisli o praci, tak byt predate (do te doby snad bude mit hodnotu tech 380tis co dluzite) a tak vlastne o nic nemuzete prijit, jen na tom vydelat do budoucna.

Ubehne rok, a vedlejsi byty se jiz prodavaji za 140-150tis USD. Jinak receno, za rok jste v minusu o 240tis USD. Pokud diky recesy a inflaci prijdete o dobre placenou praci, nejenom ze Vam vemou byt, ale jeste budete dluzit 240tis, coz je rozsudek chudoby az do smrti. Tohle se ted prosim deje v USA a nekterych castech UK. Zacina se to projevovat v Nemecku a velice rychlo to prijde do Prahy, kde jsou vyssi ceny bytu nez na floride a 2-3x mene placena prace !!

Hodne stesti pro ty, co zijou na dluj (hypoteku).

0/0
16.5.2008 18:57

IGI

Re: Re: Re: Tygri

Je to zaujímavá úvaha, len má podľa mňa chybu v tom, že pletie dokopy makro-ekonomické ukazovatele s mikro-ekonomickými dôsledkami.

Ja viem, že všetko so všetkým súvisí, ale HDP hovorí o hospodárskom raste štátu a toho mikro problémy ľudí až tak moc nezaujímajú, nakoľko štát je ten najväčší "výpalník". Ten si zoberie asvoju daň i z tých tebou uvádzaných pôžičiek, za ktoré sa znova postavia domy..., a vôbec ho nezaujímajú problémy plebsu !!

Predstierané "riešenie" problémov, ktoré majú ľudia v USA, UK... vďaka hypotékam je len politikárčenie  s cieľom získať popularitu u stáda, ktoré raz za 4 roky bude rozhodovať !!!

0/0
16.5.2008 19:18

Totedyne

modrý pobaltský pokles

Růst v Pobaltí byl v minulosti dán nízkou cenou pracovní síly.  Podle grafu, který je v článku uveřejněn, se zdá, že možnosti modrého růstu byly vyčerpány.

0/0
16.5.2008 9:47

mfVčera

Re: modrý pobaltský pokles

Přesně, protože tyto země se zvedaly  z ekon. úrovně bývalého  Sovětského svazu.  Proto ten ekonomický růst, který Klaus tak bezmezně obdivoval.  ;-DRv

0/0
16.5.2008 10:05

Jari_B

Re: Re: modrý pobaltský pokles

To jsou ale falešná slovíčka ;-D

0/0
16.5.2008 10:20

hnedka_zdrapana

Re: modrý pobaltský pokles

Rust v Pobalti byl dan provozovanim svobodne ekonomiky. Levnou pracovni silu mate v cele Africe a stejne to tam moc neroste.

0/0
16.5.2008 10:24

mfVčera

Re: Re: modrý pobaltský pokles

No jo, ale nikdo tam nepracuje, tak k čemu ta levná pracovní síla. ;-D Rv

0/0
16.5.2008 10:40

Zed

Re: Re: Re: modrý pobaltský pokles

Správně;-)

0/0
16.5.2008 10:51

:-)

Re: Re: Re: modrý pobaltský pokles

Zatimco co u nas makaj fsichni ze ?

0/0
16.5.2008 11:48

Zed

Re: Re: Re: Re: modrý pobaltský pokles

No určitá skupina nápadně podobná těm Afričanům nepracuje:-) Čím to je?

0/0
16.5.2008 12:37

Totedyne

Re: Re: modrý pobaltský pokles

Svobodnou ekonomiku mají modří taky v ty Africe, například v Somalsku, ale ten růst tam skutečně moc není.

Pobaltí má blízko Skandinávii, takže může pro ni vyrábět různé polotovary, navíc díky vstupu do EU může dodávat na největší světový trh hotové zboží.

0/0
16.5.2008 10:47

hnedka_zdrapana

Re: Re: Re: modrý pobaltský pokles

A on nekdo rust v Somalsku meri? A mimochodem, zlate anarchokapitalisticke casy tam uz asi skoncily, protoze se tam zacaly s*at cizi armady.

0/0
16.5.2008 10:50

Zed

Re: Re: Re: modrý pobaltský pokles

Svobodná ekonomika v Africe? V Somálsku?;-D Ty jsi vážně trouba;-D

0/0
16.5.2008 10:51

hnedka_zdrapana

Re: Re: Re: Re: modrý pobaltský pokles

Mno, somalsko bylo po nejaky cas opravdu svobodnou ekonomikou, neb tam stat zrusili a neexistovaly zadne dane. A docela to tam i fungovalo.

0/0
16.5.2008 10:55







Najdete na iDNES.cz