Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Řepky se pěstuje nejvíce v historii, zdražuje jídlo i naftu

Tak žluté ještě Česko nebylo. Může za to rekordní plocha polí, na kterých zemědělci zaseli řepku olejnou. A lidi to začíná trápit. Větší či menší potíže zasahují skoro každého. Alergiky trápí pyl, zákazníky v obchodech vyšší ceny některých potravin. Řidiče zase dražší nafta a myslivce častější úhyny zvěře.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

onanonym

Zase dalsi clanek o tom,

jak biopaliva zpusobuji to, ci ono....Ropa zdrazuje, protoze je to umele vyvolane nenazranosti lidi a zradlo to same....Je cim dal tim vic lidi a ti zerou cim dal tim vic......Tak se zdrazuje, aby se , kdyz se tak hodne zere, taky hodne vydelalo. ;-D;-D;-D;-D

0/0
21.5.2008 16:17

Burzyk

Mít všude Řepku

to je další úroveň. Viděl jsem to na Letný...;-D;-D

0/0
21.5.2008 15:55

Burzyk

ekologická genocida

Zpracovávání potravinářských plodin na biopřídavky do paliv má za následek razantní zdražení potravin v globálním měřítku, což v chudých zemích může znamenat více hladovějících, případně i umírajících hladem. Vyspělý sever tedy může svým zaslepeným trváním na chybné rádobyzelené politice zapříčinit katastrofu nedozírných následků. Zpracovatelská místa navíc jsou přibližně dvě v ČR (a ne moc velká), největší je jedna (z několika) v Německu, a vzhledem ke svozu potravinářských plodin do těchto "biorafinerií" lze těžko mluvit o ekologii, to je jako v Praze svoz plastu atd.:-/, kdy každodenně celou Prahu objíždějí obří náklaďáky a vysýpají prázdné, či poloprázdné kontejnery. Inu Bursíkovsko-Goreovská demagogie.

0/0
21.5.2008 15:53

Lakota lakomá

Ach ty alergeny

Víte, že nejvíce alergenů z hospodářsky pěstovaných rostlin obsahují obilniny? Prvně je to pyl a potom lepek.

Podle teorií diskutujících by se mělo zakázat pěstování pšenice.

0/0
21.5.2008 15:47

zelené údolí

nechápu

mě se v truhlících  na balkoně dost rozrostla žlutá řepka. Já jí tam nenasázel. Přiznejte se, kdo o byl?!!!!!;-O;-€

0/0
21.5.2008 14:23

mayqo

alespon je jasne, za koho kopou

ekoteroriste :-©

0/0
21.5.2008 13:52

NicNicNic

Bay bay green

Páá, páá zelení;-D

0/0
21.5.2008 11:46

regazzi

Re: Bay bay green

Nemělo by to být spíše "zátoka, zátoka zelená"? ;-D;-D;-D

0/0
21.5.2008 14:34

MychalB

neekologická sra*ka to je

:-©:-©:-©

0/0
21.5.2008 11:03

Dimitar Toškov

Jakožto...

...slávista si Řepku nemůžu vynachválit. V podstatě nám vyhrál titul.;-D

0/0
21.5.2008 10:38

kubas_86

Re: Jakožto...

Tak tak nemůžu jinak než souhlasit :) Sem zvědavej kam přimíchaj jeho.

0/0
21.5.2008 12:13

Yurek

Re: Re: Jakožto...

Já ho do nádrže nechci!!!

0/0
21.5.2008 15:13

Dzada

Zver

S tou zveri je to trochu jinak. V poslednich tydnech jsem videla nekolik srnek bud v krecich umirat nebo jiz mrtvych. Z dalky to nejdrive vypadalo, ze se chystaji rodit (protoze polehavaly, byly neklidne), ale dle informaci od veterinare se otravily repkou a zachranit se v tomto stavu bohuzel jiz nedaji...;-(

0/0
21.5.2008 10:21

Lakota lakomá

Re: Zver

Ten veterinář je idiot, řepkou se nedá otrávit, leda přežrat. Kdyby ty srny nebyly nenažrané a nechodili do družstevních lánů, nic by se jim nestalo. Srny patří do lesa, ne na pole. Teď myslivci řvou, ale když srny z jara sežerou vinohrady a v zimě spásají ozimy, tak se tváří jakoby nic.

0/0
21.5.2008 13:12

vymrzovac

Re: Re: Zver

asi to těm srnám zapomněli vysvětlit.Stejně jako zapomněli vysvětlit zajícům,že řepka působí podobně jako antikoncepce.Pokud v zimě chodí na zelenou řepku,tak na jaře nezabřeznou,i kdyby se ramlice upíchaly;-D

0/0
21.5.2008 13:18

Joj

Re: Re: Zver

Záleží na tom, kterou chemii zemědělci používaj na ošetření řepky.

0/0
21.5.2008 14:15

tom3537

Směsná nafta

Nerozumím jedné věci - směsná nafta s obsahem 30% MEŘO stojí teď cca 28 Kč.

Přidání cca 3% MEŘO do klasické nafty zvedlo cenu o cca 50h.

Vysvětlí mi to někdo?

Pod záštitou ekologie se pěkně nabalí firmy, které MEŘO přimíchavají. Do dražšího přidám levnější a celková cena se zvedne.

Dobrá logika ne? Rv

0/0
21.5.2008 10:07

jirif

Re: Směsná nafta

Ono to bude souviset s jinou sazbou spotřební daně... Tzv. bionafta je státem podporována. Kdyby byla její výroba levnější než klasické nafty, cenový rozdíl by byl mnohem vyšší

0/0
21.5.2008 10:35

Dežo Lakatoš

Díky za zajímavé názory

Vážení přátelé, bohužel musím opustit tuto zajímavou diskuzi. Chci jenom říct:

JEZDĚTE NA OLEJ, PLANETĚ SICE NEPOMŮŽETE, ALE LITR VÁS BUDE STÁT 22 Kč.

Spotřeba paliva a výkon motoru zůstávají stejné - laboratorně ověřeno.

0/0
21.5.2008 9:24

fgff

Re: Díky za zajímavé názory

tak tak

http://econoir.blogspot.com/2008/04/alternatvne-paliv-olej-z-fritzy-alebo.html

0/0
21.5.2008 13:16

Ach jo (bls1)

K zamyšlení

Na Zemi existují v zásadě jen dvě energeticky významné energie. Jaderná a sluneční. Sluneční se dělí na dlouhodobě akumulovanou (ropa, uhlí, zemní plyn) a krátkodobě (vzhledem k lidskému životu) akumulovanou (vodní, větrnou, biopaliva atd.) Z pohledu CO2, si je ta energie s krátkým oběhem rovna. Nula od nuly pojde. Z ekologického hlediska je na biopalivech nejhorší, že přinášejí nekontrolovanou chemizaci.

0/0
21.5.2008 9:06

foxy2

Na repkovy olej

muzete jezdit ve 20 let starem mercedesu. Ale v novem dieslu ne, ucpete trysku, ktera je o dva rady tenci, nez v tom starem medvedu.

0/0
21.5.2008 9:03

Dežo Lakatoš

Re: Na repkovy olej

je to trochu jinak. do 20 let stareho mercedesu můžete nalít olej rovnou z friťáku i se zbytky řízků, zatímco do nového musíte mít kvalitní palivo, ať už je to nafta, nebo olej, který dokážete dostat do stavu, kdy má stejné fyzikální vlastnosti jako nafta

0/0
21.5.2008 9:16

foxy2

Re: Re: Na repkovy olej

Nedokazete dostat do stejneho stavu.

0/0
21.5.2008 9:18

foxy2

Re: Re: Re: Na repkovy olej

Vyrobci dieslu jasne rikaji, ze pouzivanim jinych nez schvalenych paliv prichazite o zaruku. Za par mesicu zacnou hromadne odchazet motory a nikdo to majitelum neuhradi. Teda pokud Spidla nevymysli dalsi eurosmernici, ktera to vyrobcum motoru naridi. Nasledne se dalsi procento automobilek presune na Ukrajinu nebo do Ciny.

0/0
21.5.2008 9:20

Dežo Lakatoš

Re: Re: Re: Na repkovy olej

dokážu ji dostat do takového stavu, jaký je vyžadován současnými konstrukčními parametry motorů. na olej najeto 80000 kilometrů bez jediného zakuckání

0/0
21.5.2008 9:21

Montaigne

Re: Re: Re: Re: Na repkovy olej

však taky máš dceru Mercedes , Lakatoši!;-D

0/0
21.5.2008 15:19

arnold

Re: Re: Re: Re: Na repkovy olej

A co to máš za motor?

0/0
22.5.2008 15:31

foxy2

Videl jsem v National Geografic

pekny dokument o tom, jak ekologove radili zemedelci, jak ekologicky zemedelcovat. Vymysleli sileny retezec sracky->metan->motorovy lis na olej->olej. Nakonec kvuli tisici technickych problemu mu tam nechali rozdelane vcetne obrovske nadrze na metan a utekli.

0/0
21.5.2008 9:01

Dežo Lakatoš

Re: Videl jsem v National Geografic

V ČR je rozestvěných několik bioplynových stanic retezec sracky->metan a v sousedním Rakousku a Německu fungují desítky "družstevních" lisoven, které využívají zemědělci pro výrobu vlastního paliva. Jejich vlády jim zrušili daňovou úlevu, zelenou naftu, tak našli jinou cestu, jak neplatit spotřební daň. Česká vláda zatím tápe a zakládá na velký problém. Není cestou přidat do každého motoru 4,5 % MEŘO, když je skupina spotřebitelů, kteří mohou jezdit na 100% olej.

Mělo by to jeden háček - Setuza by šla do kytek a s ní i sponzorské příspěvky do stranických pokladen.

0/0
21.5.2008 9:09

rollfree

Re: Videl jsem v National Geografic

Jo jo, to je opravdu legracni serial (jmenuje se to tusim Planet mechanics nebo tak nejak). V kazdem dile vzdycky nastoupi s obrovskymi plany na zachranu zivotniho prostredi a konci to vzdy velmi rozpacitym vysledkem.

Prestoze je to nataceno jako hrany dokument a tak muzou ledacos pribarvit ku prospechu svemu, tak je vzdycky na konci videt, jak se tesi, az odsud vypadnou delat dalsi velkolepe kroky k zachrane lidstva jinde.

I kdyz to jiste nebylo cilem tohodle serialu, tak je tady pekne videt, jak dopada prosazovani "ekologie za kazdou cenu". A to jeste ti hosi jsou docela sikovni a zrucni, pravdepodobne mohonasobne vic, nez vetsina salonnich ekologu, kteri vedou ucene disputace o zachrane sveta.

0/0
21.5.2008 20:11

_lu

...

tohle je jeden z důsledků nové módní vlny, které se říká "globální oteplování a boj proti němu a biopaliva"... pan bursík by měl jít na kobereček a zkusit vysvětlit, co je na tom vlastně ekologického? jinak souhlas, řepka je jeden z největších alergenů...

0/0
21.5.2008 9:00

Dežo Lakatoš

dodatek k níže uvedenému

A co se týče té neekonomičnosti a energetické náročnosti výroby bionafty. Z jednoho hektaru řepky získám tunu oleje použitelného okamžitě jako palivo. Na obdělání hektaru spotřebuji 100 litrů oleje. Zbývá mi tedy přibližně 900, který prodám jako palivo a hádejte za kolik.

A ještě jedno číslo - v Česku jsou 4 miliony hektarů orné půdy a do nedávna nadprodukce potravin, které se musely prodávat pod cenou.

0/0
21.5.2008 8:52

foxy2

Re: dodatek k níže uvedenému

Kdyz to je tak uzasne ziskove, proc se k tomu musi vyrobci nutit zakonem?

0/0
21.5.2008 8:55

Dežo Lakatoš

Re: Re: dodatek k níže uvedenému

neexistuje zákon, který by přikazoval pěstování řepky. jestli ano, pošlete mi na něj prosím odkaz.

Zákon o ochraně ovzduší řeší pouze snižování CO2 v ovzduší a cesty k dosažení cíle. Jednou z nich je využívání biopaliv a promyšlenější hospodaření. Z pole řepky se mimo těch 1000 litrů oleje získají asi 2 tuny slámy a 2 tuny pokrutiny z lisování oleje. Tzn. další 4 tuny materiálu, který je možné energeticky využít. Vytopíte s ním například čtyři zateplené rodinné domy.

Vláda pro svoji cestu zvolila centralizaci, já navrhuji využívat lokální zdroje v místě vzniku. Nedopravovat biopaliva z jednoho konce republiky na druhý. Po odstranění nákladů na logistiku se z nich stane přínosné řešení pro energetickou úsporu.

0/0
21.5.2008 9:04

foxy2

Re: Re: Re: dodatek k níže uvedenému

Existuje zakon, ktery nuti vyrobce pridavat repku do nafty. Tim netrzne zvysuje jeji cenu a laka zemedelce k jejimu pestovani.

0/0
21.5.2008 9:07

Dežo Lakatoš

Re: Re: Re: Re: dodatek k níže uvedenému

naprostý souhlas. toto nařízení existuje a je naprosto zcestné. vytvořilo totiž řešení pro dva olejové giganty a zvýšilo cenu komodity. pěstovat řepku a olej používat jaoko palivo přímo v místě vzniku by Setuze určitě neprospělo a přes to bychom dostáli závazku o x procentním zavádění biopaliv v dopravě a energetice

0/0
21.5.2008 9:13

Fido

Re: dodatek k níže uvedenému

To je sice krasne ale repka silne vycerpava pudu takze je treba pouzivat velke mnozstvi hnojiv, ktere se vyrabi prevazne z ropy. Necim pak musite pohanet i ten lis. Sice to byva vetsinou elektrina ale i zde dochazi ke spotrebe energie (jen v jeji jine forme). Dalsi ztraty vznikaji nesmyslnym prevazenim z mista vzniku na misto spotreby. Pokud by dochazelo ke spotrebe primo v miste vzniku, nemel bych nic proti. Takhle ale nula od nuly pojde.

0/0
21.5.2008 13:18

odborar

Řepka je obrovský alergen pro lidi.

Ačkoli v článku je toto bagatelizováno, s výsevem větších ploch vzrostla jenom v tomto roce alergie lidí minimálně o 30%. Zvláště v době pylů a kvetení řepky. On si článek dost protiřečí. Třeba v této větě: "Zvěř, která se nají řepky, působí jako zfetovaná. Vrhá se pak pod auta". Myslí si snad někdo, že na zvířata, která hynou, působí řepka jinak, než na lidi, kteří dýchají pyl z polí u sídlišť  popřípadě užívají jedlé oleje z této plodiny? Zeptejte se alergiků, zda smaží na řepkovém oleji. Tragédií je, že ministerstvo zdravotnictví se vůbec případnou studií nezabývá, přitom by si stačilo stáhnout poptávkovým formulářem výskyt alergií v době kvetení řepky, aby jednoznačně vyhodnotilo důsledky nejen na zvířata, ale hlavně na zdraví lidí. Vždyť olej lze dělat ze slunečnic a je mnohem kvalitnější, ovšem bez alergenů. Nehynuly by ani zvířata, která je z důvodu nouze užívají k obživě. Rozhodně by se řepka neměla pěstovat v okruhu pěti až sedmi kilometrů od měst, to by mělo být  zakázáno.

 

0/0
21.5.2008 8:51

Dežo Lakatoš

Re: Řepka je obrovský alergen pro lidi.

Cituji: Rozhodně by se řepka neměla pěstovat v okruhu pěti až sedmi kilometrů od měst, to by mělo být  zakázáno. Vy asi nemáte zrovna vzdělání v geografii České republiky. Jinak byste věděl, že průměrná vzdálenost mezi obcemi v ČR je 2,5 km. Kde by se asi ta řepka podle Vás měla pěstovat?

Řepka jako alergen je taky trochu mimo. Alergenní jsou rostliny, jejich pyl, nikoliv například stonky či semena, jak se mylně domníváte, které jsou takzvaně větrosnubné - pyl přenáší pomocí větru. Mají ho jemný a mnoho - břízy, borovice, trávy. Leč řepka je hmyzosnubná - opylovaná prostřednictvím včel. Pylová zrna má větší, takže jako alergen by v měřítku fungovala podobně, jako byste si chtěl do nosu narvat pomeranč. Asi by to nešlo, že? To, že řepka páchne je druhá věc. Z toho smradu se může jednomu dělat blbě

Slunečnicový olej? Všichni smažíme na řepkovém, do kterého je přidáno trochu slunečnicového:-(

0/0
21.5.2008 8:59

zmrzley

Re: Re: Řepka je obrovský alergen pro lidi.

Tak mi ty chytrej vysvětli, proč moje tchyně vždycky když jede okolo řepkovýho pole slzí, smrká, kýchá apod... plácáš tady jeden nesmysl za druhým...

0/0
21.5.2008 9:14

Petr

Re: Re: Re: Řepka je obrovský alergen pro lidi.

Vždyť to je super, ne? Je nechej tchýni u řepkového pole pořádně vyšťavit.

0/0
21.5.2008 9:17

Dežo Lakatoš

Re: Re: Re: Řepka je obrovský alergen pro lidi.

láska k Vaší tchýni je sice dojemná, ale na věci nic nemění. já taky prskám jak křeček, když rozkvetou kostřavy (druh trávy) a nikoho nenutím, aby tento rostlinný druh vymýtil z planety. Jestli Vy s tou tchýní nejezdíte kolem řepkových polí schválně;-)

0/0
21.5.2008 9:18

lolek

Re: Re: Řepka je obrovský alergen pro lidi.

Safra a ja si rikal ... no ted to vim, mel zachvat z pomerancu v rypaku.

Jste alergik? Rekl bych, ze ani ne ... ono par brizek dokaze udelat sve, ale lany repky vsude okolo toho dokazi mnohem vice. Jinak s tim smradem lze jen souhlasit ... hlava boli pekelne. :-/

0/0
21.5.2008 9:28

odborar

Nic jste nepochopil, třeba příště ..

Mluvil jsem o městech a velkých sídlištích. Ne o obcích, kde bydlí pár lidí. Je vidět, že nejste alergig, můžete mluvit o štěstí. Kdyby jste viděl své trpící děti, když  řepkové pole často zasahují za panelové domy, mluvil byste jinak. Mluvím o pylu, ne o stoncích a listech, na které chcípá zvěř. Pyl je ovšem z alergeních rotlin ještě horší, vy chytrolíne. Zeptejte se alergologa. To ty auta na sídlištích jsou v době kvetení řepky pokryté čím, vy mudrlante? Pomeranči? Jak říkám, píšete o něčem s čím nemáte zkušenost. Já s dětmi na ropzdíl od Vás tu zkušenost mám i sám se sebou. Jsem proti pěstování řepky v okolí měst.!

0/0
21.5.2008 13:39

odborar

Váš příspěvek je mimo mísu. Asi jsem mluvil pro chápající

s vyšším IQ. Text: Alergenní jsou rostliny, jejich pyl, nikoliv například stonky či semena, jak se mylně domníváte / srny chcípají po čem ? / - Připadám si jak na měsíci. Především mluvil jsem o pylu. Ale pokud jste alergig, otečete i po šťávě ze stonku či listu. Zkuste si jako alergig zažvýkat listy břízy, olše, lísky, habru, nebo i té řepky. Vsadím se, že budete dušný jak starý astmatik a dle množství otečete jako balón. Tragedií je, že se nikdo nezabývá pěstováním řepky a jejím vlivu na životní prostředí. Zelení mají prostě před očima biopaliva a zdravotní potíže lidí je nezajímají. Ještě pěstování nechávají dotovat.!

0/0
21.5.2008 13:55

odborar

Ovšem jste-li poslanec tak poznámku ohledně IQ

promiňte. Ti prý mají na nedostatek  IQ výjimku. ;-D!

0/0
21.5.2008 13:57

Dežo Lakatoš

Z umolousaného zemědělce petrolejovým králem

Ještě do nedávna stránky novin plnily žalozpěvy zemědělců na špatné počasí, neúrodu a nízké výkupní ceny. Ne nadarmo se říkalo, že největšími nepřáteli českého zemědělce jsou jaro léto podzim zima. Diskuze u takovýchto článků plnili mladí samozvaní ekonomové výsměchem nad neschopností lidí, kteří tvoří 4% procenta populace a o nic víc ekonomockého výnosu země, vydělat peníze. Byli to vidláci, kteří si nic jiného, než dřinu ani nezaslouží. Časy se změnily. Zemědělci našli komoditu, která je postavila na úroveň arabských šejků, začali obchodovat s nejpoptávanější komoditou - "ropou". A s ropou se náhle začínají srovnívat ceny potravin a mladí ekonomové vřeští, že je to proti přírodě a lidské přirozenosti, aby oni museli za rohlík solit tolik, co za lístek do kina.:-P

0/0
21.5.2008 8:50

?

Re: Z umolousaného zemědělce petrolejovým králem

Zemědělci se také podílí na údržbě krajiny. Asi bydlíš někde ve měste, neboť kdyby si bydlel na venkově, tak by si tento význam docenil. V 90. letech, kdy padla spousta JZD byla pole samej plevel a často jako alergen mnohem agresivnější než řepka (nehledě na to, že řepka není pořád na jednom místě, zatímco plevel tam kvete každý rok a ještě se šíří)

0/0
21.5.2008 8:54

foxy2

Re: Re: Z umolousaného zemědělce petrolejovým králem

V mistech kde te v 90. letech strasily plevele je dneska prirozene rostly les. Znam dost takovych mist.

0/0
21.5.2008 8:57







Najdete na iDNES.cz