Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Závislost české ekonomiky na autech výrazně roste

Prosperita českých domácností je čím dál závislejší na tom, jak si zahraniční zákazníci a automobilky kupují v Česku vyráběná auta a autodíly. Se závislostí roste i riziko budoucích šoků z poklesu výroby, které nyní zažívají vyspělé země jako Spojené státy či Belgie.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Petr

...

Kazdy se s krizi vyrovnava jinak :) a neni to zdravi skodlive

http://www.youtube.com/watch?v=nsC9MEoIF1Y

0/0
10.6.2008 20:55

mfVčera

Ať je to jak chce, tak v Česku se vyrábí nejúspornější auta

v Evropě. ;-)

0/0
4.6.2008 22:19

mfZítra

Re: Ať je to jak chce, tak v Česku se vyrábí nejúspornější a

A tak jako v Americe, možná už zítra nás převálcují mnohem úspornější...Japonci ;-)

0/0
5.6.2008 13:17

Joshua

Zase to neprehanejte

Podobne reci tu uz byly davno, napr. pri ropnych krizich v 70tych letech. A i kdyby ta ropa vazne dosla, opravdu si myslite, ze lidi, firmy atd. se prestanou prepravovat? Az pujde opravdu do tuheho, o to vic se bude investovat do vyvoje alternativnich pohonu. A nepochybuji o tom, ze alternativa se najde. Reci o tom, ze tohla a tohle nepujde jsou IMHO mimo. Jak uz tady nekdo napsal. Pred par desitkami let chytre hlavy prohlasovaly, ze nic noveho uz nemuze byt vynalezeno, letani se stroji tezsimi nez vzduch je totalni utopii a pocitac nikdy nebude vazit mene nez tri tuny. :-) Az skutecne dojde ropa bude se jezdit na neco jineho. A bude to porad to same nebo podobne auto, s temi samymi nebo podobnymi koly, brzdami, volantem, elektronikou atd. a to vsechno nebude vyrabet Coca-Cola nebo Unilever, ale ti sami vyrobci, kteri je vyrabeji dnes pro auta na benzin. Nemel by se proto IMHO klast tak prehnany duraz na vazbu automobilovy prumysl-ropa.

0/0
4.6.2008 22:08

mfVčera

Já bych všechny automobilky zrušil, protože pánům...

... z ODS se tato závislost nelíbí a šel bych sušit seno, abychom nebyli tak závislí na autech. ;-)

0/0
4.6.2008 22:07

Veprove na slanine

Jenom aby jste nedopadli

jako US, kde GM planuje snizeni vyroby o 40%!!!! O praci prijde 700 000 lidi....Jo, ja zapomel, ze se to v [>-]nemuze stat.....;-D;-D;-D Tady to je zpusobene neprispusobenim se trhu a u vas zase premrstenyma cenama automobilu a dilu vubec....8-o

0/0
4.6.2008 14:47

expat

............reseni existuje, ale

bude samozrejme alespon kratkodobe "bolestive". Prikladem by nam melo byt Japonsko 60-70 tych let. My v CR se do jejich situace teprve dostavame a bylo by dobre tuto vec atakovat drive, nez nam preroste pres hlavu. V Japonsku se muselo prikrocit k opatrenim, jako napr. kupec musel prodejne automobilu predlozit potvrzeni, ze ma s vozem pres noc kde zaparkovat. Dalsim opatrenim bylo a stale je, a bylo by velmi uzitecne i u nas, jedna se o tech. kontrole umerne stari vozu. Tato kontrola je velmi prisna a u vozu starsich nez 5 let temer neprekonatelna. Technicky i financne. O tom, ze tento system prispel velkou merou i ekologii nemuze byt pochyb. Vzdyt jiz v 70tych letech minuleho stoleti, mely vsechny vozy vyrobene v Japonsku katalyzatory a jezdily na bezolovnaty benzin. Tim, ze byly z provozu vyrazeny starsi vozy se zvysila poptavka po novych vozech a tim nasledne klesly i ceny novych vozu. Nevidim duvod, proc by tento system nemel byt uspesny i u nas.

0/0
4.6.2008 13:22

mlask

Re: ............reseni existuje, ale

hmm. mozna v japonsku to ekologii pomohlo ale globalne ne protoze ojetiny z JP konci na ruskym dalnym vychode a ani nevadi ze maj drive vpravo..:-)

0/0
4.6.2008 20:13

Honza

Re: ............reseni existuje, ale

Felicie není trabant, mám 10 let starou felicii 1,3 40 kW   jezdím s průměrnou spotřebou do 6l  l / 100, tedka mám aktuální 5,4 l / 100 km je to moc ??  nebo málo ??  Když pořád slyším jak jsou stará auta neekologická tak se mi otvírá kudla v kapse, kdo to muže tvrdit ....  asi výrobci nových aut   :-)

0/0
4.6.2008 23:42

Desta

Je lepsi neco mit a pak o to treba prijit.

Je lepsi automobilovy prumysl mit a pak o jej treba utlumit, nez mit celou dobu nic.

0/0
4.6.2008 12:55

Better red than dead

Re: Je lepsi neco mit a pak o to treba prijit.

...a ty mas ten automobilovej prumysl, nebo to nic? ;-D

0/0
4.6.2008 12:56

inedible

Re: Je lepsi neco mit a pak o to treba prijit.

a nebylo by celou tu dobu lepsi se uz pripravovat na to co stejne prijde?

0/0
4.6.2008 13:53

Cartman

To je apel

"Požadujeme co nejrychlejší přijetí EURA, abychom už nemuseli zlevňovat!"

0/0
4.6.2008 12:52

Better red than dead

.

skoda no...

0/0
4.6.2008 12:35

expat

americky automobilovy prumysl..........

...chtel bych autora po-opravit a to tim, ze americky automobilovy prumysl se vzdy velmi malo angazoval v exportu vozu a byl prilis zavisly na domacim trhu. S rostouci cenou benzinu a to jiz od 80tych minuleho stoleti, se americane zacli preorientovavat na mensi vozy prevazne z dovozu. Mistni vyrobci nebyli sto jednak takove vozy nabidnout a take dostatecne rychle vyvinout. Tato situace trva dodnes a je hlavnim duvodem recese v americkem automobilovem prumyslu., ktera samozrejme postihla pouze Big 3 - GM, Ford, Chrysler, mene pak a nebo snad vubec Toyotu a Hondu, kteri maji k zakaznikum svymi vyrobky blize. 

0/0
4.6.2008 12:21

Veprove na slanine

Zpusobeno to bylo tim,

ze misto spotreby se vsichni hlavne snazili vzajemne predhonit, kdo udelasilnejsi auto. Pak prisla moda SUV a trucks....Ted, kdyz si nahrabali dost penez breci, ze nevydelavaji zdaleka tolik, kolik by chteli. GM zacina mluvit o tom, ze bude mit auto "do zasuvky" do roku 2010, coz povazuji odbornici za nepravdepodobne....Honda a Nisan ale tvrdi, ze udelaji to same a tak se nechejme prekvapit. Veskere inzenyrske usili se soustreduje skoro uplne eliminovat benzin z automobilu.....

0/0
4.6.2008 14:52

Petr Míka

Je to v pohodě

Nemá žádnou cenu uvažovat o nějaké diverzifikaci, či co. Pokud lidé přestanou kupovat auta kvůli tomu, že nebude levná ropa, nemá cenu uvažovat, která část průmyslu bude lukrativní. Zhroutí se zásobování, obrana, školství, měna,..., no prostě úplně všechno. Průmysl přestane existovat, začne dlouhé a bolestné období postindurstriální, které bude žít na troskách dnešní civilizace založené jen a pouze na levné energii. Vymření lidstva nehrozí, podle některých odhadů může na Zemi žít trvale bez fosilních paliv až miliarda lidí. Alternativnou k postupému zhoršování životní úrovně a k postupnému vymírání je pouze atomová válka, která by tento proces velmi urychlila.

0/0
4.6.2008 11:57

happy

Re: Je to v pohodě

Ono se tomu dá za určitých podmínek zabránit.A to je roztříštit globalizovaný svět.Zajistit pro přepravu lidí hromadnou přepravu na bázi elektřiny a vodíku (vlak,tramvaj,trolejbus,autobus).Na to nám stačí zdroje vodních elektráren.Dále se vrátit k regionálním věcem.čili každá větší obec by měla pekárnu,mlékárnu,zpracování masa.Tím dostanu více lidí do zemědělství.To není krok zpět,ale krok v před.Není třeba tahat chleba půl republiky a ovoce třeba až ze španělska.Prostě lidstvo se musí uskromnit,nebo prostě skončí.

0/0
4.6.2008 12:12

Zed

Re: Je to v pohodě

Tyto katastrofické vize jsou staré jako lidstvo samo. Nejdřív byly náboženské (nebudete se klanět bohu, ztrestá vás), teď se přešlo na nové zelené náboženství (nebudete se chovat jako ekoteroristi, zemřete). Společné mají to, že se nikdy nevyplní.

0/0
4.6.2008 12:17

Miky

Re: Re: Je to v pohodě

To je asi trochu hloupost srovnávat přítomnost s dálnou minulosti.

0/0
4.6.2008 13:12

inedible

Re: Re: Re: Je to v pohodě

lide jsou porad stejni

0/0
4.6.2008 14:02

happy

fakta

Nikdy už nebude na světě po úpadku ropy tak rozbujelý automobilový provoz,protože žádná alternativní technologie není schopná zajistit náhradu v takovém obrovském kvantu aut.

-biopaliva,to je cesta do pekel,po zavedení by většina světa umřela hlady a jídlo by rekordně zdražilo.

-vodík,současná výroba je náročná a neekologická,pokud použiji palivové články,je výroba ekologická s minimum ztrát.Ovšem je potřeba moře elektřiny na výrobu a moře vody.(pitné vody je na světě nedostatek) a není radno si zahrávat se změnou vodního cyklu planety.Dále je potřeba obrovské množství platiny jako nezbytného chemického katalyzátoru.(bez něj to nejde).A Platina je vzácný a velmi drahý kov.Na straně aut by musela být nádrž na vodík=nebezpečí a opět palivový článek na přeměnu vodíku na elektřinu.El.motor je potom měděný.Obrovsky by stoupla cena mědi.

-plyn,pokud by se zvolily auta na plyn,potom vám garantuju,že by cena vzrostla a vy byste si plynem už nezatopili

0/0
4.6.2008 11:41

Bernhardt

Re: fakta

Nikdy je sakra dlouhá doba...

Někdy kolem roku 1900 skupina vědců prosazovala názor, že už nebude nikdy nic vynalezeno...všechno prý již bylo vynalezeno.

0/0
4.6.2008 12:33

notabene9

Auto..

Auto nemám a občas - jda  po svých - pozoruji ve městě ty v autech..Jak nejedou..(Samozřejmě ovšem vím, že situace v automobilovém průmyslu se dotkne naší ekonomiky a zprostředkovaně i mě..Ach, jo..)

0/0
4.6.2008 11:41

kodex

Re: Auto..

Pockej az budes muset se 2 detma a hromadou veci jet pomoci CD. Pak se ti, kterym se smejes ted budou smat tobe, ze se kodrcas ve smradu a spine CD a jeste za spoustu prachu ;-)

0/0
4.6.2008 11:44

pou

Re: Re: Auto..

Když jsem byl malý, tak jsem běžně s rodiči využíval služeb DP, ČD či ČSAD a nebyl problém. Ovšem je také pravda, že v té době si čeští maloměšťáci nehráli na mistry světa na základě toho, že mají auto ;-D

0/0
4.6.2008 12:07

Jen Já

Re: Re: Re: Auto..

;-D;-D;-DR^R^R^

0/0
4.6.2008 12:11

Zed

Re: Re: Re: Auto..

;-D;-DR^

0/0
4.6.2008 12:18

náhodný čtenář

Re: Auto..

Auto...asi se nestaráš o děti, případně starší rodiče a nepotřebuješ tudíž auto abys je dopravil např. k lékaři, když jim zrovna není OK ? Nebo je necháváš také  jít " po svých" ?

0/0
4.6.2008 12:21

GEORGE MICHAEL

Re: Re: Auto..

Ále, když se chce, všechno jde... Naše rodina měla to štěstí - klidně to přiznám - že za minulého režimu jsme se měli dobře - táta jezdil totiž na západ. A když se stalo, že táta byl v Londýně - čili více než 1000 kilometrů od domova - a já nebo brácha jsme onemocnili, tak máma nečekala na tátu až se vrátí z cesty, ale normálně vzala nás dva a doktor nás klidně vyšetřil a to jsme jezdili z jednoho konce Prahy na druhý.... Táta se pak vrátil, vyjádřil dík a údiv, že to zvládla, dal ji kytku, k tomu flašku CINZANA, nám dal  2 čokolády MILKA (že jsme nebyli otravní) a jelo se dál.... Anebo jinej případ - když jsme opět onemocnili a horečky gradovala někdy v noci, tak máma zavolala taxana a jeli jsme na pohotovost... Ale představa, že všechno musím vyřídit za pomoci mého auta, je velice scestná... Už jen z toho důvodu, že když se člověk stěhuje, tak potřebuje kromě jednoho osobního vozu i velké přepravní auto.....

0/0
4.6.2008 14:46

jmeno

dokument

Kuknete na dokument Who killed the electric car (Kdo zabil elektricke auto). Ikdyz je to vyrazne jednostranne zamereny dokument, dotykaji se tam i napr. tematu montovani (poruchovych) mechanickych casti do aut automobilkami.

0/0
4.6.2008 11:40

Kobylka

auta

Bohužel brzy dojde ke krizi automobilového průmyslu. Zdražení ropy na 200 (behem 2 let az 300dolaru (behem let) za barel prudce snizi zajem o auta. Uz ted se rozhoduje o uzavirani automobilek nebo jejich presunu do Asie. Do te doby nebude k dispozici levnejsi alternativa pohonu a tak se ocekava pokles zajmu o 30%. Proto take automobilky budovali vyrobu zejmena v byvalych komunistickych zemych. Naklady jsou nizsi a neni problem tovarnu uzavrit i s pripadnymi sankcemi.

0/0
4.6.2008 11:30

ac97c

ČR = Montovna

nejlepší je se specializovat právě na montování plechovek. Až kvůli ropě bude pokles zájmu o nová auta tak to potom bude s ekonomikou tady od deseti k pěti, pokud nebude u nás také nějaký vývoj a výroba v jiných oblastech.

0/0
4.6.2008 10:54

Totedyne

Re: ČR = Montovna

Tak poraď modrý mudrlante co mají normální lidé dělat ? Běhat po sousedech a otravovat je, aby si změnili operátora mobilních telefonů, stavební spořitelnu, nebo aby si koupili předražené hrnce ? Nebo si mají všichni otevřít hospodu a sami si to tam vypít ? Neodpovídej o nějakém nekonkretním zlepšení kvalifikace.

Na výrobě aut se nepodílejí jen lidé na lince, ale i konstruktéři, programátoři a další.

0/0
4.6.2008 11:10

blekkal

Re: Re: ČR = Montovna

V montovnách makají hlavně cizinci, Poláky počínaje, Vietnamci konče. Ale k tvé otázce - ať dělají to, co se v životě naučili. Pokud se nenaučili nic, mají smůlu - prochlastat půl života a pak si stěžovat umí vážně každý.

.

Poklud se podíváš na nabídky zaměstnání - rudý aktivisto - možná budeš schopen pochopit, že zde chybí desítky tisíc zaměstnanců v celém spektru oborů. Hádej, pročpak asi? ;-)

0/0
4.6.2008 11:22

Totedyne

Re: Re: Re: ČR = Montovna

Zaměstnanci chybí díky těm investicím. Kdyby ty investice tady nebyly, pak by ti lidé skutečně měli smůlu, což je politika ODS.

0/0
4.6.2008 11:30

Zed

Re: Re: Re: Re: ČR = Montovna

Nesmysl. Politika ODS je podporovat podnikání => investice by tu byly.

0/0
4.6.2008 11:36

Totedyne

Re: Re: Re: Re: Re: ČR = Montovna

Ano investice do supermarketů možná, ale část exportně zaměřených investic by šla jinám, kde by nabídli lepší podmínky.  Dnes už to můžeme pozorovat.

0/0
4.6.2008 11:56

Zed

Re: Re: Re: Re: Re: Re: ČR = Montovna

Já doufám, že by se snažili zajistit co nejlepší podmínky - zároveň je však zbytečné to přehánět - viz. dnešní situace, kdy tu máme montovny ve kterých pracují cizinci...

0/0
4.6.2008 12:10

Lumirel

Cena aut...

Samozřejmě, že je cena vysoká, když musíte mít všichni nové auto. Dobrá ojetina neni drahá a je spolehlivá, když můžete prodejci věřit.

Kupovat úplně nové auto, je alespoň pro mě, vyhazování peněz do vzduchu.

0/0
4.6.2008 10:50

Re: Cena aut...

Možná u luxusních aut, ale koukal jsem na auto které maj v akci nový za 230 tis a 3 roky starý ojetiny prodávaj za 170 tis. Tak to je pak lepší koupit nový.

0/0
4.6.2008 10:53

chilis

Re: Cena aut...

nevím, co je na vysoké ceně samozřejmého...záleží na každém jednotlivci, co je pro něj moc a co ještě ne. a ty zřejmě budeš tip, co nakupuje v sekáči a potraviny v lidlu..

0/0
4.6.2008 10:58

Re: Re: Cena aut...

Nejspíš jsi v lídlu nikdy nebyl, levnější(a mizerný) potraviny maj v tescu, v lídlu jsou kvalitní.

0/0
4.6.2008 11:02

bobo

Re: Re: Re: Cena aut...

;-DR^

0/0
4.6.2008 11:04

Re: Re: Re: Re: Cena aut...

Nejvíc chodím do lídlu a do globusu, občas do tesca. A v tescu jsou rozhodně nejlevnější. Možná je to tím že kupuju hlavně jídlo ze západní evropy a to maj v lídlu za rozumný ceny, zato jinde předražený.

0/0
4.6.2008 11:08

Petr

Re: Cena aut...

A odkud se vezmou ojetiny, když se nebudou prodávat nová auta?

0/0
4.6.2008 11:10

No...

Sebevraždu automobilkami zařídila CSSD

Chlubila se tím, kolik pracovních míst (za jakou cenu a kolik na daních se nevybralo, zisk do zahraničí atd. ) zařídila, teď se divte a znovu je volte, naivní VOLI-či   !!!

0/0
4.6.2008 10:49

loogieboy

Re: Sebevraždu automobilkami zařídila CSSD

Ze CSSD voli mene vzdelana populace, s tim bych souhlasil, ale nemyslim si, ze by jina vlada odmitla nabidky automobilek. Osobne se domnivam, ze ten krok byl spravny, jen po nem melo prijit rozsireni tohoto portfolia tahounu ekonomiky....

0/0
4.6.2008 11:16

Totedyne

Re: Sebevraždu automobilkami zařídila CSSD

Ano a chlubit se tím po právu může. Nezaměstnanost, která prudce vyskočila ke konci vlády ODS v r. 1997 a setrvačností rostla ještě pár let potom se díky investicím významě snížila.  Kdyby automobilky neinvestovali, tak by skutečně na daních se moc nevybralo, maximálně za daň z nemovitosti zemědělského pozemku. I když stát odpustí investorovi daň z příjmu, ještě tu je dań z převodu nemovitostí od prodávajícího, dań z nemovitostí, daně z příjmu dodavatelů např. ČEZu, dividendy ČEZu (na výrobu plechů je potřeba elektřina), sociální a zdravotní pojištění zaměstnanců, další daně platí zaměstnanci, např. daň z příjmu, daň z úroku vkladů apod.

Někdo musí být schopen vyvést nějaké zboží a dovést sem svým zaměstnancům a dodavatelům peníze. Představy ODS o ekonomice jsou absurdní, ODS snižuje daně plošně překupníkům, neumí zvýhodnit ty, kteří si to skutečně zaslouží.

0/0
4.6.2008 11:28

Zed

Re: Re: Sebevraždu automobilkami zařídila CSSD

Poslední rok vlády ODS (1997) - Nezaměstanost 4,8 %

Vlády ČSSD - Nezaměstanost vždy vyšší - rekord 9,5 %

Vláda ODS - Nezaměstanost 4,7 %

Kecy o setrvačnosti jsou nesmyslné, stejně jako kecy o restrukturalizaci podniků (ta totiž proběhla hlavně po revuluci).

Jinak montovny mají vliv na zaměstnanost ovšem např. v Kolíně k výrazným poklesům nedošlo a pracují tam cizinci. A tak je to všude (Poláci, Slováci, Ukrajinci, Vietnamci)

0/0
4.6.2008 11:36







Najdete na iDNES.cz