Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Výrobcům autobusů se daří, ne však v Česku

Čeští výrobci autobusů zažívají nejlepší roky ve své historii. Hlásí rekordní výrobu a rozšiřují své kapacity. Paradoxně se jim však nedaří na českém trhu – dva největší čeští výrobci Iveco Czech Republic (dříve Karosa) a SOR přišli o své prvenství v prodejích autobusů na českém trhu. Letos za leden až květen je předstihl Mercedes-Benz.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

TigerM

nizkopodlaznost

Tak trochu mi u autobusu prijde zbytecne trvat na absolutni nizkopodlaznosti, k sedadlum si stejne ten schod vyslapnete. Pokud by v zadni casti byl jeden ci dva mensi schody, tak by to ulehcilo pohyb cestujicich ve voze a vetsi variabilitu v umisteni sedadel, v predni polovine muze byt bus nizkopodlazni. Ale zrejme se to hure prodava :-(.

Pokud jde o tendr v Praze, tak pochybuji, ze by nevyhral cesky vyrobce, i kdyz pokud jde o cenu tak diky silici korune se ceny srovnavaji. Mohl by se ale DP take krom ceny zamerit take na zivotnost, pohodli, hlucnost a ekologii vozu. Cena nemusi byt vzdy to nejlepsi reseni pro cestujici (pokud je zajimaji)?

0/0
9.6.2008 19:02

TigerM

klima

Tak porad ctu o klimatizacich i nazory lidi... Vlastne se tak utvorily dva tabory jeden striktne pro a druhy striktne proti. Argumety jsou ruzne. Ja jsem pro, samozrejme klima nemuze byt nastavena spatne, ale to je jako s topenim, taky nemuze byt v zime nastaveno na 30st. Ale to prece neni vada klimy (pokud funguje)?? Nejlepe je to videt na obchodech, v lete tam take muze byt zima a v zime pretopino jako se mi to stalo v Praze v Luxoru, kde venku bylo -10st a oni uvnitr chodili v trickach a na teplomeru 33st. To ze je porizovaci cena vyssi ci nakladny provoz, ale v jinych mestech ji v MHD maji (nebo jste se s nimi nikde nesetkali)? Myslim, ze dnes se muzete s klimou potkat i na pracovistich, v osobnich autech a v obchodech a tam nikomu nevadi rozdil teplot (vetsinou)? To ze MHD ma caste zastavky je pravda, coz efektivitu snizi, ale opet rikam, ze to v jinych mestech jde, proc by nemohlo u nas?

Klima prece muze byt nastavena dobre (v zime i v lete) a to je ukol DP, klima za to nemuze?

0/0
9.6.2008 18:51

roba21

Tedom

A jak se daří Tedomu? Podle jejich webu se zdá že většinu busů také prodávají do zahraničí.

0/0
9.6.2008 11:22

freebee

Re: Tedom

Na to kluci opálení z mladé fronty zapoměli:-)

0/0
9.6.2008 16:51

TigerM

Re: Re: Tedom

Pravda...

0/0
9.6.2008 18:52

VitaminS

můj pohled

0/0
9.6.2008 9:16

VitaminS

Re: můj pohled - dokončení, nějak to blbne

mercedes - docela hlučný, jezdím s ním každý pátek z práce a je to fakt síla

karosa - do běžných verzí cpou strašně slabý motory, v kopci ho předjede plně naložená stará karosa bezproblémů (někteří dopravci jsou za tyhle nový siláky schopni připojit ještě vlek na kola, lodě, to je pak jízda)

SOR - na našich silnicích doplácí na menší kola než dává konkurence - jízda je méně příjemná

0/0
9.6.2008 9:19

xkosta

Re: Re: můj pohled - dokončení, nějak to blbne

Stará KAROSA mela LIAZ se 188 kW, dnešní CURSOR má 243 kW. Jenže to by dopravci nesměli šetřit, samozřejmě se nabízejí i levnější verze se slabšími motory Tector (194 a 220 kW). To máš, jako proč si někdo kupuje Fabii 1.2 6 ventil - ušetří pár kaček, ale s dobrou stodvacítkou mu ujedu.

0/0
9.6.2008 9:27

VitaminS

Re: Re: Re: můj pohled - dokončení, nějak to blbne

přesně na to narážím. Na druhou stranu by se výrobce měl snažit o nějakou image a demomotory, které jedou jen po rovině, nenabízet. Vždyť to není dobrá reklama, když dodám autobus, který má  problém vyjet kopec.

0/0
9.6.2008 9:59

xkosta

Re: Re: Re: Re: můj pohled - dokončení, nějak to blbne

SOR takový hnoje prodává léta a docela úspěšně. Jakýkoli SOR předjedu v kopci i když mám za sebou náklad železných ingotů. Záleží na zákazníkovi a pokud vím, IRISBUS má i oddělení, které na základě profilu trati linky doporučí dopravci verzi motoru, převodovky a zadní nápravy, aby mu to dobře sedělo. Jsou i linky, kam se slabej motor hodí, rovinky na Hradecku nebo linky u moře ve Francii (kam IRISBUS posílá třetinu výroby) můžou se slabým motorem docela ušetřit. Jenom je pak nesmysl za tohle dát kouli, 2 tuny kol a hurá do Krkonoš. Jenže, náš zákazník náš pán.

0/0
9.6.2008 10:07

VitaminS

Re: Re: Re: Re: Re: můj pohled - dokončení, nějak to blbne

možná má sor lepší převodovku, nebo co, ale občas jezdím z práce zkrácenou verzí (tuším 35 sedících) a je to živý a táhne podle mě líp než nová karosa

0/0
9.6.2008 10:30

xkosta

Re: Re: Re: Re: Re: Re: můj pohled - dokončení, nějak to blbne

Všichni používají převodovky ZF. Možná máš pravdu, nechce se mi tomu věřit. Spíš je to podle mne o řidiči Spořínkovi.

0/0
9.6.2008 10:39

goodji

SOR+IRISBUS

Jestli to také nebude tím, že dopravci přicházejí na to, jak nedokonalé stroje tyto dvě firmy prodávají. O SORu mechanici říkají, že to není autobus, ale jen SOR. A IRISBUS se zřejmě snaží SOR dohnat a proto začal vyrábět Crossway. To už není jen zmetek z pohledu mechanika, ale i cestujícícha a řidičů. Pokud neměříte ke dvoum metrům, tak si raději zavazadla nad sedadla nedávejte. Na střešní okno v Crossway LE stěží dosáhnu i já a to mám 194cm. Vrzající palub deska z levných a nelícujícíh plastů, nepřesné lankové řazení, nezapojené posilovače řazení, 3x delší šrouby na ZD kolech, než by měly být a spousty a spousty dalších problémů, které IRISBUS řeší velmi liknavě. Těch problémů je tolik, že by to vydalo na několik stran.

0/0
9.6.2008 6:40

Cikrt

Re: SOR+IRISBUS

když sem jel naposledy meďourem, tak sem se tam stěží vešel a to mám ke 2 metrům hodně daleko, čili neni všechno zlato co se třpití...

0/0
9.6.2008 6:47

Tom

Re: Re: SOR+IRISBUS

přesně tak, nedávno jsem jel nějakým novým mercedesem a překvapilo mě, že je v něm pěkně málo místa a sedačky pěkně tvrdý.

0/0
9.6.2008 7:16

xkosta

Re: SOR+IRISBUS

a o co je výrobek z Turecka se zlatou hvězdou na čele a půlměsícem v srdci lepší? O nefungující automatické převodovky, nebo o nedostatečný prostor a ostré hrany v prostoru pro cestující? Mercedes vede jen proto, že "vyhrál" tendr na 600 vozů svého vlastního dealera. Jo, mimochodem, autobusy střešbí okna nemají, to je nouzový únikový poklop a máš na něj dosáhnout prakticky  jen v případě položení vozidla na bok.;-) 

0/0
9.6.2008 7:13

Ach jo (bls1)

Re: Re: SOR+IRISBUS

Jak které typy, u některých jsou větrací. Obecně by mělo platit, že pouze únikové jsou u těch s klimatizací.

0/0
9.6.2008 8:26

xkosta

Re: Re: Re: SOR+IRISBUS

Všechny jsou stejný, jen u aut bez klimy je musíš otevírat, aby se s neuvařil. Samozřejmě pootevřít jdou i ty u klimatizovaných aut (kromě superlevných verzí, které slušný výrobce nepoužije). Ale do autobusů prostě klima patří - v civilizaci jezdí s klimou i městské vozy. Tak proč my se máme pařit v linkách a dálkách to nevím.

0/0
9.6.2008 10:14

Ach jo (bls1)

Re: Re: Re: Re: SOR+IRISBUS

Asi patřím k menšině, ale už mi začíná ta fascinace klimatizací lézt na nervy. Prodražuje pořízení i provoz, nevěřím v její kvalitní údržbu a skoro nikdy není nastavená tak, aby mi to zrovna vyhovovalo a když se porouchá, tak je to utrpení. Slyšel jsem, jak je příjemné když se na cestě k moři klimatizace rozbije. Mohli si vybrat, buď se dusit nedostatkem kyslíku nebo na sebe nechat proudit ohřívaný vzduch ...

0/0
9.6.2008 10:41

xkosta

Re: Re: Re: Re: Re: SOR+IRISBUS

Proti gustu žádný dišputát. Jen vidím, že osobák bez klimy už skoro nikdo nekoupí, tak jak nás chtějí dopravci nalákat k veřejné dopravě, když si tam spařím sáčko a propotím košilku? A kdo se rád mačká, užije si, stačí .... stodvacetikačka, jak zpíval Jahelka? Je to o dopravci, jestli vyrazí na zájezd s tlučícím kompresorem od klimy nebo ji nenechá za pět let ani jednou zkontrolovat - doteď jezdila, tak poběží dál. Já klimu taky poštím jen v nejhorším případě, ale většina lidí si na ni ryhcle zvykla.

0/0
9.6.2008 10:47

Ach jo (bls1)

Re: Re: Re: Re: Re: Re: SOR+IRISBUS

Nalákají na klimatizaci, ale zase zdraží ... Nehledě na postupné zavádění, takže v jednom se člověk propotí a pak mokrý nastoupí do chlazeného.

0/0
9.6.2008 10:52

Ach jo (bls1)

Re: SOR+IRISBUS

Irisbus povýšeně odmítl prodávat na domácím trhu autobusy pod původní značkou Karosa, tak ať si trhnou nohou. Osobně mám radši SOR, protože mi přijde, že si na nic nehraje. Nemám rád rádoby luxusní autobusy, kde si obsluha nakonec vycpává všechny škvíry složeným papírem, aby to nedrnčelo.

0/0
9.6.2008 8:24

popokatepetl

Re: Re: SOR+IRISBUS

Ale no tak. Tomu svému žvástu v první větě snad nevěříš ani ty, že? Jestli máš radši SOR, prosím, proti gustu žádný dišputát. Ale přeji Ti, abys v něm nikdy nezažil nějakou vážnější dopravní nehodu.

0/0
9.6.2008 8:32

xkosta

Re: Re: Re: SOR+IRISBUS

Máš recht. Kdo viděl jak se vloni SOR otřel o most a pravá půlka z něj chybělaRv..... Je pravda, že Irisbus nemusel takhle likvidovat značku KAROSA, ale podívej se na počty prodejů: ČR 450 ks (to je polovina z celkového počtu prodaných autobusů v ČR), Evropa 2500 ks. Značku KAROSA neznali ani na západ od Rozvadova, ani na východ od Čierné nad Tisou - pro RVHP vyráběl autobusy Ikarus. Typicky česká tradice, stejně jako samopal Sa58 - kvalita, ale nevyváželo se, takže neznámé.

0/0
9.6.2008 9:06

Ach jo (bls1)

Re: Re: Re: SOR+IRISBUS

Co je žvást? Že akcionáři Karosy rozhodli, že místo původní značky začnou používat nadnárodní Iveco? Myslíte, že by Škoda Auto udělala takovou hloupost? Že by ji neklesly prodeje v ČR? I když uznávám, že trh s osobními vozy se chová jinak, za šťastné to nepovažuji.

0/0
9.6.2008 9:47

xkosta

Re: Re: Re: Re: SOR+IRISBUS

Nevím, jestli to je hloupost nebo ne. Čechům se to nelíbí, ale podívej se, kolik je českých dopravců, kteří jsou češi a které řídí češi. . Icom? Veolia? Connex? Jejich šéfové, co vybírají autobusy, si pod značkou KAROSA představí dožívající sedmistovky. Ale když vidí IVECO, o tom už slyšeli. Srovnání s trhem osobáků je nesmysl, autobusy a náklaďáky se prodávají po flotilách. A flotil zase tolik není jako soukromníků, co vidí, že servis Škoda je v každé vesnici a proto jde do fábie. Za hranicema nenajdeš jediný servis KAROSA, ale servisů IVECO je spousta.

0/0
9.6.2008 10:00

Jiřik

Praha

V Praze uspějí podle toho, kolik komu z vedení DP a magistrátu nabídnou - technické, dodavatelské a servisní parametry jsou zcela vedlejší... viz předražené a koleje ničící tramvaje 14T "Porschestra", na které nadávají skoro všichni, nebo geniální plán metra vedeného z Dejvic do Ruzyně hluuuuuubokou objížďkou přes Motol - asi aby zahraniční návštěvníci mohli jet z letiště rovnou do špitálu, až je klepne z ruzyňských cen jídla a pití :-/

0/0
9.6.2008 6:04

xkosta

Re: Praha

R^:-)

0/0
9.6.2008 7:14

TOMAS

Re: Praha

ty jsi trouba co... metro pouze na ruzyn je trosku luxus... odbocka do motola obslouzi velkou cast zapadni Prahy.... tak tu netrub hlouposti

0/0
9.6.2008 8:07

caretaker

Re: Re: Praha

Jasně trubko, úplně každý nadšený občan z Řep při cestě na Karlovo náměstí přesedne z řepské desítky na Motole na Áčko a pak přes Můstek hurá na Karlák. Proč si cestu neprodloužit o půl hoďinky. ;-D;-D;-D

0/0
9.6.2008 11:07

Ach jo (bls1)

Re: Praha

Budiž Praze přičteno ke cti, že teď nakoupila asi 10 SORů, které jsou rozumně nízkopodlažní jen z větší části. Pokud cena odpovídá provedení, tak jen houšť a větší kapky.

0/0
9.6.2008 8:19

xkosta

Re: Re: Praha

Pokud vyhraje v Praze SOR, tak jejich vozům dávám 2 roky života. Kdo viděl jejich podvozek, svařenec nerezu a ferozinku, odlehčený aby se ušetřilo na železe.... měsíc ježdění ve špičce přes kočičí hlavy a skončil. Přetěžování nedělá dobře ani Karosám, který na to byly stavěný. Podle mého názoru je Praha nejtvrdší polygon v evropě, tatrovka si postavila ten svůj v Kopřivnici jen proto, že to má do Prahy daleko;-D. A jsem zvědavej, jak by 6 litrovej tector, co SOR používá, tahal přetížený auto na Strahov....... Ale naději mají, od tý doby co je vlastní velká bankovní skupina, co má prachy na extra výdaje. Je zajímavý, že SOR přistavoval haly a nabíral lidi ještě před tím, než Praha tendr vypsala. Přitom na dnešní výrobu jim ty původní stačily bohatě, ale pro dalších 100 ročně by nestíhali.(Y)

0/0
9.6.2008 9:23

Ach jo (bls1)

Re: Re: Re: Praha

Jel jsem s ním v Praze párkrát tak zpola plném skoro po rovině a řidič s tím jel svižněji než obvykle jezdí s Renaulty. Kdysi jsem četl, že měly městské SOR velké prodlevy při otevírání dveří a ani s tím teď nebyl problém.

0/0
9.6.2008 10:49

Stano

Re: Re: Praha

Nejsem se jisty, ale prave tech 10ks SOR je zatim zapujceno na zkousku prave pro ten tendr. Dopravni podnik prave jeste zatim zadne oficialne nekoupil.

0/0
9.6.2008 10:13

xkosta

Re: Re: Re: Praha

To máš pravdu. Oficiálně ne. ale tendr měl být uzavřen už dávno a pořád není... že by soráci měli trable? Za tři měsíce, co jezdí, se nemůže u rozumnýho auta nic zásadního stát, ale hezky se to porovnává : podívejte, SORky drží, podívejte se na ty Karosy, furt to praská a sere se to... ale že mají naježděno mraky kilometrů a deset patnáct let za sebou, to je taková informace pod čárou, kterou nikdo moc nečte. Praha zatím totiž nemá jiné auto než karosu a tři Ikarusy, co jezdí v centru.

0/0
9.6.2008 10:18







Najdete na iDNES.cz