Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Jeden kilometr rychlotrati může Česko stát 300 až 600 milionů korun

Zhruba za osm let by cesta vlakem z Prahy do Brna mohla trvat necelou hodinu. Počítá s tím ministerstvo dopravy, které plánuje zprovoznit přes 1000 kilometrů vysokorychlostních tratí. Cena za jeden kilometr by se měla pohybovat mezi 300 až 600 miliony korun.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

francoa

Rekord

Rekord z bratislavy do Prahy drží parní lokomotiva z roku kolem 1933. Nedávno to bylo v TV. Dnes padají rekordy, jenom co se cen za výstavbu týče. Pokud to bude opět dobře zalobovaná a uplacená zakázka, tak 600mil /1km stačit určitě nebude. Typicky [>-]

0/0
4.9.2008 15:22

wildge

Je to hezke

Akorat bych od pokroku ocekaval, ze to bude stat pro uzivatele vyrazne mene, aby to mohlo vyuzivat radove vice lide. Takhle to bude jen doplnek a nahrazka. Pocitam, ze casem ta cena stejne bude nizsi, protoze vlaky budou moci prepravovat mnohem vice lidi nez letadla.

Jsem ale presvedceny, ze vysokorychlostni trate by mely byt prioritou EU, pokud se chceme hnout z mista. Jsou to urcite dobre investice, byt se to treba v ceske kotline nemusi na prvni pohled zdat.

0/0
28.8.2008 17:30

Ppetig

Mně se to líbí

jen se bojim, že to jak na koridorech bude stavět každých 20 minut.

0/0
17.8.2008 15:37

lolek

jsem pro

vsem klukum z Horni Dolni co nikdy nevyjeli za brany teto nasi krasne maticky Ceske repuliky a jizda esusem z kkolina do Prahy je pro ne vrcholnym zazitkem v zeleznicni preprave: vlak za hodinu z prahy do vidne za 2000 kc tam a zpet neni urceny pro vas :D tak tady nedrzkujte a radeji mi najdete rychlejsi a levnejsi alternativu nez zacnete mektat ze je to drahy :D

BTW: doufam ze necekate ze ty vlaky budou v tom Koline stavet aby jste s tim jeli do Kyji do prace :D

0/0
13.8.2008 9:07

Voda

Fone

Tak na co jeste cekate?:-):-(;-D

0/0
11.8.2008 23:34

__XXXX___

Vykašlat se na

superrychlé vlaky. Opravit staré tratě, aby se tam dalo jezdit alespoň těch 120 km/h a nakoupit nové vagony! To je řešení.;-€

0/0
11.8.2008 11:49

IC

To je

0/0
5.8.2008 11:01

IC

Re: To je

SCI-FI?

0/0
5.8.2008 11:03

__XXXX___

Re: Re: To je

SC/IC ;-D

0/0
9.8.2008 15:53

ja

Zhruba před 15 lety ...

Zhruba před 15 lety jezdíval rychlík z Pardubic do Prahy za méně jak hodinu, teď po tom co máme krásné nové tratě, nové vozy a nové železničáře, to pod hodinu a čtvrt nezvládne. Rv

0/0
5.8.2008 7:35

wildge

Re: Zhruba před 15 lety ...

Je to pravda, taky si na to pamatuju, fungovalo to jeste pred nejakymi 10 lety. Jezdival jsem z Prahy do Pardubic chlastat. Podobny paradox byl i na ceste do Usti n/L. Pred stavbou koridoru to trvalo kratsi dobu nez po ni. Jak to jezdi ted, nevim.

0/0
28.8.2008 17:32

__XXXX___

Nojo

ale stejně to bude stát někde u Horní Lhoty a bude se čekat na protivlak ;-D

0/0
30.7.2008 20:16

Kublaj

Z Prahy do Brna za hodinu???

To už tady nebudu (je mi 33 let)... Dnes to jezdí SC za 2h26min. což při vzdálenosti 255 km představuje průměrnou rychlost asi 105 km/h i když trať dovoluje v některých úsecích až 160 km/h. Kdyby tady byla VRT v parametrech trati, která dovoluje až 300 km/h a podaří se postavit částečně nová trať, která bude kratší o cca 55 km, tak nepředpokládám, že se do osmi let podaří dvojnásobně zvýšit průměrnou přepravní rychlost, čímž by bylo dosaženo faktu uvedeného v nadpisu. Autor článku zjevně nepochopil, že VRT jsou zatím ve fázi studií a to jenom Beroun a ostatní ve fázi návrhu, samotná předprojektová fáze trvá minimálně 5 let a realizace přibližně stejnou dobu podle délky trati a dalších faktorů. Pokud se podaří v ČR realizovat VRT z Prahy do Brna bude to nejdříve v roce 2018 až 2020, ale to by vláda musela investovat do infrastruktury min. 2x více než pouhých 30 mld. Kč za rok a hlavně stavět za peníze, za které se staví v Evropě. 

0/0
15.7.2008 13:08

TigerM

VRT

...jinak nesrovnavejte koridory - coz jsou modernizovane trate, prevazne ve stavajici stope, pro osobni i nakladni dopravu s vysokorychlostnimi tratemi - coz jsou predevsim trate pro dalkovou osobni dopravu, pokud  mozno s co nejprimejsimi useky.

Dale se nejedna o projekt nasi male zemicky, kde bude spise par zastavek, ale o evropsky projekt na kterem se chceme jako CR podilet... trate se samozrejme mohou CR vyhnout a muzeme dojizdet do zastavek v Berline, Vidni, nebo Linci... to je take na nas.

Vlaky, ktere budou na techto tratich jezdit budou pravdepodobne vlaky ICE, pokud si prectete par tendencnich clanku v nasich novinach, ci studie profilu trati apod., tak zjistite, ze je to na miru site temto soupravam.. existuji totiz vlaky, ktere pri 270-300km/h dokazi jezdit i na tratich s polovicnimi polomery oblouku a temer dvojnasobnym stoupanim, pricemz cena je srovnatelna...

Proc ne jeden ze systemu maglev? Duvodem je predevsim to, ze tyto vlaky nemohou vyuzivat stavajici infrastruktutu.

0/0
13.7.2008 16:15

TigerM

Neco si nejdrive prectete...

Pro ty, ktere neco zajima, .. na webu je toho dost.

http://www.risk-management.cz/index.php?cat2=4&clanek=80 ; http://www.jreast.co.jp/e/development/index.html ; http://www.era.europa.eu/public/Pages/default.aspx ; http://www.railway-technology.com/projects/#High_Speed_Railways ; http://www.mdcr.cz/NR/rdonlyres/9032A2C5-C9BC-45B9-827F-B25F97C29F83/0/a_prz.pdf ; http://www.mdcr.cz/NR/rdonlyres/BD2A6F9E-697E-4AAB-9374-93D18C0AB818/0/VRTschema.jpg ; http://www.alptransit.ch/pages/e/index.php

0/0
13.7.2008 16:01

petr112

a volby jsou tu

slibem neublížíš, ale takový blábol snad je už moc.

0/0
12.7.2008 23:59

vymrzovac

jasně....

kilometr tratě bude stát 600milionů,a už teď se ví,že výběrové řízení vyhraje Železniční stavitelství Brno..........a ty koleje budou ze zlata;-)

0/0
12.7.2008 22:52

Martin Jirousek

Zážitek

Z rychlovlaku je neskutečně intenzivnější, než z letadla. Ale 200km/hod není rychlovlak, těch 360/hod. už téměř ano.

0/0
12.7.2008 22:33

Atila Han

Zajimave

Clovek jede v TGV naplanuje cestu z Parize do Marsej - 3 hodky cesty = 890 km , pak si naplanuje to samy z Bordo do Parize tyden dopredu a hadejte co ? 2 clovicky vysla cesta treba z Bordo do Parize levneji nez Pendolinem z Ostravy do Prahy. Takze otazka : Ceny dopravy se priblizi cenam za letenky jsou mi fakt k smichu - u CD je cena jizdenky o ktere se nas snazi presvedcit ze je v porovnani z Evropou levna jiz predmetem pouhe demagogicke manipulace naprosto pricici se faktum. V nemecku je treba sice doprava na draze drazsi ( ne vsak jiz tak podstatne) ale na vlakove soupravy typu CD tam clovek narazi tak max pri prehlidce Veteranu. Nemluve o tom ze se nas CD snazily pekne dlouho rpesvedcovat ze IC a EC je neco "Nadstandartniho" coz me pripadalo nejvic k smichu ;-D.

0/0
12.7.2008 20:46

Ppetig

Re: Zajimave

Máte pravdu, že na TGV se dají sehnat vcelku levné jízdenky, třeba okolo 20 EUR. Jejich počet je však velmi omezen, jsou nepřenosné, nejsou vratitelné při nevyužití spoje a nejsou přesouvatelné. Jízdenka, jež obsahuje služby, které ČD nabízí k jízdenkce automaticky, stojí cca 80-120 EUR (mluvím o trati Paris-Strasbg). Že ČD volí jiný systém prodeje, tedy všechny služby v jednom automaticky bez možnosti volby, mi také nepřijde jako šťastné řešení, ale de facto mají pravdu, že ve srovnávanné kategorii jízdenek jsou ČD levnější.

0/0
17.8.2008 15:29

usnicka

Rychlejí?

ZA RYCHLOST STÁT ZAPLATÍ COKOLI,:-©

ALE PARADOXNĚ NAPŘ. LÉČEBNY DLOUHODOBĚ NEMOCNÝCH

CHCE VLÁDA RUŠIT, O JEJICH KVALITNÍ CHOD ZÁJEM NENÍ?! ;-O

JEDNOU SE Z TÉ USPĚCHANOSTI ZBLÁZNÍME!Rv A NAPŘ. NA STÁŘÍ, AŽ NÁM BUDOU RYCHLOVLAKY UKRADENÉ, BUDEME SCÍPAT OPUŠTĚNÍ BEZ POMOCI?

0/0
12.7.2008 19:10

honzasl

Re: Rychlejí?

Ty rychlovlaky pomohou vydělávat těm zdravým na ty nemocné.

0/0
23.7.2008 17:53

jka2005

ministr ví co dělá

Možná pana ministra neznáte, ale je to nejůspěšnější soukromý podnikatel v železniční dopravě. Železnicím a jejich možnostem rozumí.

0/0
12.7.2008 15:19

ceskejPigmej

Re: ministr ví co dělá

Za podmínek jak se k tomu "podnikání" dostal a s těmi lukrativními smlouvami co má, by dokázal úspěšně podnikat i dement, když by měl garantovaný zisk a prakticky žádnou konkurenci...;-D;-D

Někteří o něm možná ví víc, než si myslíte... včetně jeho dalších kontaktů v Rusku a podílnictví v jistých energetických firmách...:-)

Ostatně výrok: "Když nás nasero*u, tak jim zavřeme potrubí"....nebo tak nějak, měl pocházet právě z jeho úst!

0/0
12.7.2008 16:26

halalik

Úvaha

Přestaňte prosím snít, a vraťte se na zem.

Přečtete si noviny a hned vám je jasné, co bude prioritou - snížení energetické závislosti. A to se jaksi s vysokými rychlostmi neslučuje. Namísto do rychlotratí, bych peníze nacpal do modernizace  či nákupu nových dieselových lokomotiv - při troše snahy lze jistě při únosných nákladech snížit spotřebu ČD co se týče nafty až o třetinu, možná i polovinu - či rovnou dát peníze do elektrifikace klasických tratí.

Stačí si stoupnout v Brně na nádraží a sledovat - je asi kumšt ty kraksny nastartovat, což se ajznboňákům podaří nejspíš jen ráno a pak to zuby nechty drží až do večera... Bylo by dobré i retrofitovat podvozky - když se podívám, tak vidím tuny železa, není to zbytečné vláčet sebou všude ty centimetrové plechy?

Až plně propukne ropná a energetická krize, tak stejně všechno bude jezdit max. 90km/h, a letecká doprava bude prakticky tabu...(Y)

0/0
12.7.2008 12:29

jka2005

Re: Úvaha

Mnoho těch dieselových lokomotiv je modernizovaných. Podvozky jsou masivní, ale jsou v nich elektromotory. Tak proto. Spalovací motor pohání alternátor a dále to funguje podobně jako elektrická lokotka.

0/0
12.7.2008 15:06

jorbl

no kua to je ale

rozptyl! 300 az 600 milionu 8-o. Tam se vejde prizivniku-zlodeju. A - je to vubec k necemu dobry??

0/0
12.7.2008 12:17

Marx

Re: no kua to je ale

Zase dalsi megalomansky projekt pro ansi malou zemicku. Myslim, ze je spousta dulezitejsich veci, na ktere chybi penize. A pokud by nechybely, tak at stat snizi dane...Rychlodrahu ano, ale at si ji stavi nejaky soukromy investor. Ja nehodlam platit plneni snu soudruhu od zeleznic a ministerstva dopravy. Budou to vyhozene penize jako za mikrovlne mytne (kdyby bylo satelitni, nereknu ani popel), grippeny, steyery, mise vojaku v cizine... Co nepodelali socbolsevici s lidovcema, to dorazi soucasna vlada...

0/0
12.7.2008 14:14

TigerM

Re: no kua to je ale

to je rozptyl, ale neco jineho je stavet trat treba z Brna smerem na Viden, kde je rovina a neco jineho je z Brna smerem na Prahu se kopcovitym terenem a hostou zastavbou... to ten rozptyl muze byt i vetsi...

0/0
13.7.2008 16:32

halalik

hehe

"Peníze jsou vždy jen otázkou priorit a tento typ projektu ve chvíli,

kdy se přiblíží realizace, jistě bude mít prioritu docela vysokou..."

To jsem si říkal taky... ale pak přišly škrty v podnikových investicích a polovina staveb byla odsunuta (možná na neurčito).:-P

0/0
12.7.2008 12:14

Roumen

Asi se dam na stavbu koleji

Postavim kilak za 200 mega a 100-400 mega si necham. :-P Navic jsem skromny...stacilo by mi postavit tak 100 metru...no, at nezeru...postavim 10 metru. ;-D

0/0
11.7.2008 23:57

anonym

zastaralá technologie

V době maglevu mi nepřipadá úplně OK investovat do zastaralé technologie, která má velmi podobné pořizovací náklady, ale ve všem ostatním (provozní náklady, rychlost, hlučnost, bezpečnost) je horší. To, že před třiceti lety začal někdo na západě budovat vysokorychlostní tratě, neznamená, že musíme jít stejnou cestou. Situace se trochu změnila, technologie posunuly a nevidím důvod, proč si zakládat na něčem starém. Beztak zákazník zvolí to, co je pro něj pohodlnější nebo levnější - proto dneska spousta lidí létá letadlem. Jedině vysoká rychlost, nízké provozní náklady a určitá míra komfortu přimějí lidi, aby letadla vyměnili za vlaky. Současná kolejová vozidla se svojí nízkou rychlostí (350 km/h je absolutní maximum kvůli extrémní hlučnosti) letadlům konkurovat nemůžou. Maglev s 500+ km/h ano.

0/0
11.7.2008 22:57

honzasl

Re: zastaralá technologie

Maglev je mrtvý. Račte se podívat do Německa.

0/0
11.7.2008 23:33

TigerM

Re: Re: zastaralá technologie

Transrapid mozna ano, v Evrope se neprosadi, v Cine to taky nevypada dobre i kdyz zde je trat nemeckeho Transrapidu v provozu...

Maglev MLX, zatim jeste ne, existuje zkusebni trat v Japonsku a uvazuje se o jejim prodlouzeni a uvedeni do pravidelneho provozu... Jedna se o jinou technologii nez Transrapid...

0/0
13.7.2008 16:36

Tom

Re: zastaralá technologie

Asi o teto problematice moc nevite, ze? Cena trate pro maglev neni podobna, ale nekolikanasobne vzssi nez VRT. Stejne tak je i podstatne nizsi propustnost trate, tedy jeji vyuzitelnost. A to nemluvim o tom, ze VRT napojena na klasicke trate (tak jak je to v Nemecku treba narozdil do Francie, kde je vetsina VRT vedena mimo a slouzi skoro jen osobni doprave), je mozne vyuzit i pro nocni rychle nakladni expresz, pro zrychleni klasickych ryhcliku atd.

0/0
12.7.2008 1:40

Tom

Re: Re: zastaralá technologie

Z jakeho asi duvodu zeme jako Nemecko zrusila plan na maglev Berlin - Hamburk? A ted asi i na maglev na letiste v Mnichove? Proc v Japonsku stale buduji VRT a ne maglev? Proc v Cine zrusili plan na spojeni velkych mest maglevem a budou stavet VRT? Ze by vsechny tyto zeme byly hloupe? A u nekterych jde o zcela nove projekty, takze odpadav pripadny duvod "kompatibility". Smutna pravda je, ze maglev neni komercen uspesny. Je nakladny, i co se tyce nakladu (co se usetri na energii, sotji navic udrzba). A i kdyz tuto technologii obdivu, tka pro ni neuzral cas a v nasledujicich dvace az padesati letech asi ani ve vetsim meritku neuzraje. Navic musime se prizpusobit sousedum. Ani VRT jen pro CR neni rentabilni a smysluplna, natoz pak maglev. Ten se totiz zacina vyplacet az u nejake vzdalenosti okolo 500 km mezi stanicemi a nase velka mesta (Praha, Plzen, Brno, Ostrava, pripadne Olomouc, Zlin, Budejovice jsou do sebe cca 100 az 200km. Stejne tak VRT.

0/0
12.7.2008 1:56

Ach jo (bls1)

Re: Re: Re: zastaralá technologie

Tak to je. Maglev je úplně ekonomicky mimo a s VRT to také nemůže být žádná sláva. Náklady na zvyšování rychlosti jsou prostě neúměrné, proto i letecká doprava odstoupila od nadzvukových letadel. Jsou to jenom tunely na státní peníze. Jenom je zajímavé, že toto vyhazování peněz pravičákům nevadí. Do vzdělání, do kultury to ano.

0/0
12.7.2008 7:00

anonym

Re: Re: Re: zastaralá technologie

Že maglev není vhodný na krátké tratě, je obvyklý omyl. Maglev potřebuje na zrychlení na 300 km/h jen 5 km tratě, zatímco VRT 30 km. Maglev se proto hodí i na rychlou příměstskou dopravu a lá S-Bahn.

Co se ekonomiky provozu týče, vlak za poslední desetiletí nikdy nebyl ziskový. Proč? Protože lidé raději jezdí o mnoho pohodlnějšími a často rychlejšími auty. Odlákat lidi zpět do hromadné dopravy vyžaduje, aby tato hromadná doprava přinášela nějakou značnou výhodu. Když pojedu na dovolenou do Řecka, tak budu chtít letět, protože tam budu za dvě hodiny a ne za celý den jako autem. Klasické VRT je příliš pomalé na to, aby bylo schopné konkurovat letadlům. Na krátké vzdálenosti zase proti klasickému vlaku nepřináší žádnou výhodu.

0/0
12.7.2008 10:04

anonym

Re: Re: Re: Re: zastaralá technologie

Maglev je nákladný, ve srovnání s VRT jsou ale náklady porovnatelné - nezapomínejme, že teď tam není žádná konkurence. Navíc kdo říká, že musí být založen na německém nebo japonském maglevu, které jsou konstrukčně třicet let staré? Inductrack je moderní levná technologie, s jejíž pomocí by se dal maglev postavit levněji, provozovat levněji a být ještě bezpečnější. NASA mimochodem uvažuje o vystřelování objektů na oběžnou dráhu pomocí vlaku založeném na Inductrack, pokud jim tedy nevyjde projekt vesmírného výtahu.

V Číně plán na spojení měst zatím odložili, pochopitelně se snaží technologii okopírovat, aby mohli stavět levněji - ostatně tak to dělají i s letadly, kdy už nechtějí kupovat od Boeingu a Airbusu. Projekt na menší rozšíření současné tratě (spojení dvou letišť) byl již schválen.

0/0
12.7.2008 10:17

TigerM

Re: Re: Re: Re: zastaralá technologie

zrychlení na 300 km/h jen 5 km tratě, zatímco VRT 30 km asi myslite ICE nikoliv Vysokorychlostni trat...

N700 ma zrychleni 2.6km/h/s, ..., ICE3 myslim, 2.0km/h/s...

0/0
13.7.2008 17:00

Martin

Re: zastaralá technologie

Temer kazdy z nas vi, ze by bylo lepsi v ramci republiky cestovat rychlejsimi vlaky, nez letat.

Cesta na letiste+Odbaveni+Cekani   ca. 60 minut

Let Praha - Brno / Ostrava   ca. 25 minut / ca. 60 minut

Cekani na zavazadlo + Doprava z letiste Brno do mesta ca. 45 minut

Uz vidim tu usporu casu, zkvalitneni sluzeb zakaznikum i castecne ochranu zivotniho prostredi. V zapadnich statech od nas uz je tomu tak a na nekterych tratich uz se ani nevyplati letat a tak to aerolinky prevazne vyuzivaji jako doplnkovy let do vzdalenych destinaci.

0/0
12.7.2008 8:50

Martin Jirousek

Re: Re: zastaralá technologie

A nezapomeňme všechny cestující vlakem považovat dopředu za teroristy a řádně je proskenovat rentgenem. Takový rozjetý kolos na 300km/hod když nějaký terorista odpálí, nadělá víc škody, než letadlo. :-P

0/0
12.7.2008 22:38

halalik

Re: zastaralá technologie

Řešíš tu naprosto zbytečné pitschoviny - např. jen o pouhé

elektrifikaci některých regionálních tratí se už diskutuje už pár

desítek let, a kde nic, tu nic, pořád naprosté ho*no... Nikdo ty peníze

vytáhnout a pustit do toho, nechce.

A pochybuji o tom, že se to změní.

0/0
12.7.2008 12:18

jka2005

Re: Re: zastaralá technologie

Elektrifikuje se, ale stavebníci nestíhají. Teď se z regionů dělá Zábřeh-Šumperk a potom do Jeseníku. Možná se dělá i jinde, ale tato byla už zahájena.

0/0
12.7.2008 15:12

def...

co takhle...

Coz takhle udelat referendum... CHCE TO VUBEC NEKDO?

a ti kteri jo, posleze udelaji sbirku $$$ jako na narodni ;-D

0/0
11.7.2008 22:11

def...

pendolino...

...stoji kdesi u Polomy..... ;-D

0/0
11.7.2008 22:05

aldik7

Re: pendolino...

zamrzly mu všechny cdromy ;-D

0/0
11.7.2008 22:27

Brutus

Dráhy zprivatizovat,stejně jsou na ....o,

a ať si to noví majitelé zaplatí z vlastního! Třeba za jednu miliardu kilometr, ale sám nesouhlasím, aby se z mých daní platil další "tunel", když dálnice je jako řešeto! Nemyslím tu, co mají cajzli kolem Prahy směrem do Jihlavy a na Německo, protože ta je rovná jak hladina jezera, ale například dálnice na Moravě!

Za co ty .....y chtějí dálniční poplatky, když na tom povrchu každý odepíše spodek auta za tři roky, že je to na generálku?!!;-€;-O(Y)

0/0
11.7.2008 22:00

asd

Re: Dráhy zprivatizovat,stejně jsou na ....o,

mnoo, treba v americe stoji 1M$ 1m dalnice, i kdyz je tam maji prece jen sirsi

0/0
11.7.2008 22:02

Brutus

Re: Re: Dráhy zprivatizovat,stejně jsou na ....o,

A co tím chtěl básník říci?Já jsem napsal že nechci aby vláda vrážela miliardy do železnice, kterou jsem nevyužil 25 let a je to podle mne "černá díra ekonomiky" do které se sypou bezúčelně vybrané daně do předem určených kapes, ale aby raději opravila dálnice, za které platím poplatky a to asi jen proto, aby si člověk připadal jako v lunaparku na "dráze smrti", protože jinou výhodu z toho nikde nevidím! Na úseku z Jihlavy do Brna roste v každém směru mezi dvěma hlavními pruhy tráva a jízda v levém pruhu uvolní ledvinové kameny každému cestujícímu, i když jede v luxusním autě! Kolega se posledně svíjel dvě hodiny na WC, než se mu ho podařilo vymočit a to už vím o dvou případech a "blahodárné jízdě" po našich dálnicích, nehledě na počet havárií, které by se na lepším a kvalitnějším povrchu nikdy nestaly! Jenže ty dráhy se lépe tunelují a účetnictví je méně přehledné, než u stavby dálnice, kde jsou "špecifiká" srovnatelné jako u jiných zemí, což se u nás v železnici srovnává dost těžce..

0/0
11.7.2008 22:41







Najdete na iDNES.cz