Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Stát má „ceník“ na drahé dálnice, chce tak předcházet kritice

Kilometr dálnice rovinou za 161 milionů korun, dvoupruhový tunel v délce jednoho kilometru za 794 milionů. To jsou podle ministerstva dopravy skutečné náklady potřebné pro stavbu české dálniční sítě. Resort Aleše Řebíčka už nechce, aby stavby těchto komunikací provázela vlna kritiky za předražování.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

kritik

lavka pro pesi za 70 milionu a zeleznicni most jen za 1?

nechteli byste v redakci psat cislovky jako v cesku?nebo ted je in pouzivat oddelovac tisicu stejny jako desetinny?:)

0/0
17.7.2008 9:39

spartaman

Dresden

Předně pochvala za úsek Teplitz-Dresden, povedená komunikace.

Ale jaktože německá část vyšla na kilometru o 27% levněji, i když stavba byla z obou stran srovnatelná, co se týče počtu tunelů, mostů, značení apod.? Za kolik dělá český asfaltér a za kolik německý?  8-o8-o8-o

0/0
17.7.2008 9:05

B.Walsh

Re: Dresden

Kolik si veme do kapsy český úředník a kolik německý ;-)

0/0
17.7.2008 9:32

spartaman

Re: Re: Dresden

;-D

0/0
17.7.2008 9:55

GEROGE MICHAEL

Re: Re: Dresden

R^R^;-D Já to pořád říkám, že Němci jsou kluci šikovní !!!!

0/0
18.7.2008 14:14

G21

Re: Dresden

JJ to je super kousek dálnice který mi ušetří pár minut. Ale hlavní rozdíl je teda v materiálu ze kterého je silnice postavena. Na naší straně je to klasický černý asfalt na německé části je to jakýsi hrubší beton. Jinak německá část má oproti naší navíc minimálně 4 přechody pro zvěř.

0/0
17.7.2008 12:21

Petr

Re: Dresden

Jel si tam vůbec někdy? Tak dlouhý most (u Libouchce) a 2 dlouhé tunely na D straně rozhodně nejsou.......Dlouhý tunel (cca 3,6 km) je až na obchvatu Dresden. Tak nekecej když nevíš. Druhá věc, že D8 nikdy do Teplic nikdy nevedla a vést nebude. Od Řehlovic do TP je to rychlostní silnice.

0/0
17.7.2008 15:41

spartaman

Re: Re: Dresden

Jasně, že jsem tam jel, jinak bych o tom nepsal, trotle.

0/0
17.7.2008 16:51

spartaman

Cena

Lávka pro pěší za 70 MÍČŮ???  8-o8-o8-o

Je zlatá nebo co? ;-D

0/0
17.7.2008 9:00

spartaman

Re: Cena

To samé i pro ostatní položky v ceníku.  Rv

0/0
17.7.2008 9:01

vidímOkem

Re: Re: Cena

To jsou ceny za kilometr, tzn. lávka pro pěší o délce 20metrů by podle tohoto ceníku stála 1,4mega. (aniž bych chtěl tyto ceny obhgajovat, ale jenom pro pořádek)

0/0
17.7.2008 9:10

spartaman

Re: Re: Re: Cena

Zajímalo by mě, co může na 1km lávky pro pěší stát 70mio. Myslím, že by se to dalo max postavit za polovinu - možná i za míň. 

0/0
17.7.2008 9:56

Emerus

Re: Re: Re: Re: Cena

Tak to postav ! koukam ze si tu dnes zase dali sraz vsichni stavebni odbornici kteri vedi vsechno.

0/0
17.7.2008 11:27

Jarda

Re: Re: Re: Re: Re: Cena

hmm, podle clanku cenik vychazi z vysoutezenych cen - tzn. z cen ktery uz jsou predrazeny, zahrnuji uplatky a vsechny dalsi "nutne naklady" To pak neni divu ze se shoduji s cenou uz dokoncenych staveb. Pokud by vychazely z cen stavebniho materialu, nakladu na stavebni stroje a lidi + primereny zisk, zrejme by to vypadalo uplne jinak. A nakonec: vubec by nebylo spatne do podminek vyberovky na tenhle typ staveb dat i podminku na osloveni nejmene 3 zahranicnich stavebnich firem - to by konecne mohlo trochu zacvicit mistnim zasmradlym kartelem :-(

0/0
17.7.2008 13:56

Emerus

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Cena

Jestli veris doslovne tomu co napisou sdelovaci prostredky tak je mi te uprimne lito. Pri vsi ucte novinari dokazou obcas napsat taky solidni kraviny. Doted nezapomenu na clanek o "prechodu na dalnicich pro medvedy" coz byl opravdu vrchol novinarske investigativity.

0/0
18.7.2008 1:29

spartaman

Re: Re: Re: Re: Re: Cena

Právě proto, že nejsem stavař, tak se zajímám, co může stát 70M na 1km lávce pro pěší. Kapišto?

0/0
17.7.2008 16:52

Emerus

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Cena

Prave proto ze nejses stavar me dostava tvoje domnenka ze by se to dalo postavit za polovinu. Z ceho tak soudis kdyz nejses stavar a predpokladam ze nemas ani zakladni informace?? Hodne by me to zajimalo.

0/0
18.7.2008 1:32

Host

Re: Cena

Za kilometr lávky to zase není tak drahé.  ;-D

0/0
17.7.2008 9:08

Petr

A co projekty? Třeba obchvat Olomouce

Dodnes nechápu, co to za projektanta navrhl obchvat Olomouce. Několik mostů hned za sebou, při cestě od Brna souběžné dva pruhy na Mohelnici i na Lipník. Na druhé straně hlavní tah na Prostějov - Lipník sveden do jednoho pruhu a následné dvojí připojení. Prostě hrůza. Vůbec se nedivím, že jsou ty dálnice tak drahé, když tam naprojektují tolik zbytečných mostů, křížení a souběžných tahů.

0/0
17.7.2008 8:28

Viktor N.

Re: A co projekty? Třeba obchvat Olomouce

A to jste zapomněl na absurdní křižovatku u Vyškova. Původně hlavní tah na Olomouc/Ostravu je veden odbočkou a přes ni je, jakožto současný hlavní tah, přímo dálnice na Kroměříž, po které je zdaleka zanedbatelný provoz. Naprostá demence, která ale pěkně navýšila cenu dálnice a pár ouřadů si o to víc namastilo kapsy… :-7

Přitom kdyby kroměřížská větev dálnice byla vyřešena prostým odbočením, bylo by to neporovnatelně jednodušší, přehlednější a samozřejmě několikrát levnější!!!

PS: vždy když kolem jedu, tak vidím pár zoufalců, kteří se snaží na inkriminovaném místě vycouvat a najet zpátky na původní trasu do Olomouce.

0/0
17.7.2008 10:07

Sikky

Re: Re: A co projekty? Třeba obchvat Olomouce

TAdy je totiž počítáno s tím, že hlavní směr je na Ostravu. Jenže zatím chybí úsek Kojetín - Lipník, který bude někdy. Pak bude mít křižovatka smysl.

0/0
17.7.2008 10:37

Viktor N.

Re: Re: Re: A co projekty? Třeba obchvat Olomouce

právě že naopak je počítáno (v projektu) s tím, že hlavní směr je nyní na Kroměříž a proto to nesmyslné mimoúrovňové křížení, kdy hlavní tah je veden na Kroměříž a z dálnice na Olomouc/Ostravu je naopak nyní vedlejší tah…

Možná tomu moc nerozumím, ale připadá mi to poněkud nedomyšlené.

Jinak k těm cenám dálnic u nás. Jestli by nevyšlo levněji postavit šestiproudový dálniční most na celém území ČR a od stejné firmy, která tenhle most postavila u Číny přes moře. Vyšlo by to mnohokrát levněji (a dosto možná i rychleji a kvalitněji), než když zakázku vyhraje v „průhledném výběrovém řízení“ Skanska a podobní mamuti… :)

0/0
17.7.2008 11:11

Lyn

Re: Re: Re: Re: A co projekty? Třeba obchvat Olomouce

Jde o to, že na Ostravu má být hlavním tahem D1 - tedy po zatím nepostavené trase Kojetín-Kroměříž-Přerov-Lipník-Ostrava.

0/0
17.7.2008 12:24

Viktor N.

Re: Re: Re: Re: Re: A co projekty? Třeba obchvat Olomouce

Aha, pak to ano. To by dávalo smysl. Zdá se, že onu trasu K-K-P-L-O budou dělat ze zlata a proto si dávají na čas a zatím na to šetří. Jo, máme to štěstí na nejdražší dálnice snad na světě… :)

0/0
17.7.2008 14:40

Jarda

Re: Re: Re: Re: A co projekty? Třeba obchvat Olomouce

taky by me zajimalo proc se jeste porad u takhle frekventovanych dalnic stavi sjezdy jenom s jednim pruhem. Nemci tohle bezne delaji dvoupruhove, aby to nedopadalo jako kazdy den na sjezdu z Rozvadovske Spojky na Barrandov :-(

0/0
17.7.2008 14:01

projektant

Re: A co projekty? Třeba obchvat Olomouce

jestli tam ty mosty nejsou náhodou z nějakého důvodu? třeba zátopové území?

0/0
17.7.2008 21:42

Sharkee

udělat "ceník" podle předražených staveb

je tak trošku úsměvné

Rv

0/0
17.7.2008 7:56

C.

Re: udělat "ceník" podle předražených staveb

Hlavně má takový ceník požehnat stávající praxi v zadávání zakázek.

Přitom zákon o veřejných zakázkách s něčím takovým vůbec nepočítá, takže vůbec nechápu, oč jde. Správně by zadání veřejné soutěže mělo obsahovat výkaz výměr, a uchazeči by měli výkaz výměr ocenit. Nejnižší cena vyhrává, pozdější navýšení není možné. Každy uchazeč si přece může předem projít celý úsek a jako odborná firma zahrnout rizika do soutěžní ceny.

Stávající neprůhledný a předražený stav prostě celé betonové lobby náramně vyhovuje, a expertiza ČVUT měla jen vytvořit zdání, že je vše v pořádku. Divím se, že se k tomu hoši propůjčili.

0/0
17.7.2008 10:15

halalik

Ceníky

Tyhle ceníky jsou obvykle zcela k h*vnu. Taky máme "ceník" (měrné náklady), ale ten obvykle reflektuje dobu minimálně 2 roky nazpátek, a pak koukáte jak vyorané myši na cenu z projektu, která je o 30% vyšší, než se předpokládalo. To, že se konečné nabídky pohybují v rozmězí +-2%, na to už jsem si taky zvykl. Firmy sice své nabídky do výběru předkládají na základě "slepého" projektu, který dostanou k dispozici (projekt bez uvedených cen), ale obvykle se nějak proflákne nebo co, za kolik to má jako být... a na tuhle cenu +-prd přijdou i nabídky. Jinak se mi nechce věřit, že by v takovém bysnysu bylo možný se víceméně formou odborného odhadu (protože nikdo nemůže mít šajn, kolik to nakonec bude přesně stát) trefit s tak ukrutnou přesností, aby všechny nabídky přišly v tam mizivém rozstřelu...:-P

0/0
17.7.2008 7:40

Pavel

Re: Ceníky

...nebo to pro vsechny ucastniky rizeni zpracuje na zakazku ta sama "konzultantska" firma:)

0/0
17.7.2008 7:59

Jarda

Re: Re: Ceníky

...shodou okolnosti vlastnena nekym z okruhu zadavatelu stavby (nebo aspon investora...)

0/0
17.7.2008 14:03

DD-Dave

Z čeho vychází ten ceník?

Položky v ceníku vychází z vysoutěžených cen za zakázky v uplynulých několika letech? To se ale nemůžeme divit, že ty ceny sou vysoké, když se vychází z předražených cen z dob minulých.

nazdar.

DD-Dave

0/0
17.7.2008 7:08

mydloch

jednoduse zlodejna

:-/

0/0
17.7.2008 6:51







Najdete na iDNES.cz