Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Češi nechtějí sdílet auta

Najezdíte se svým autem méně než patnáct tisíc kilometrů ročně, raději používáte veřejnou dopravu a provoz auta včetně všech pojistek a jiných fixních nákladů vám přijde zbytečně drahý? Pak jste takřka ideálním zákazníkem pro firmy zabývající se sdílením aut.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Jarda

Sdílení aut

Malápropagace a nezájem o tutoslužbu je i proto, že nejsou známy podmínky řešení rizik používání při provozu ( havarie, pojištění, poruchy auta v průběhu cesty) . Je nutné zajistit velkou propagaci a reklamu tomoto drzuhu používání automibilu.

0/0
26.9.2008 9:08

__XXXX___

Čím větší

blbost, tím větší pravděpodobnost, že na to dostanu státní dotaci - motto dne. Sdílení aut si dokážu představit například v poslanecké sněmovně. Aut tam je dost, mají stejnou pracovní dobu, a když chce někdo někam v pracovní době jet, tak má velkou šanci, že se pro něj nějaké auto najde. Naopak si to nedokážu představit u 4 lidí, co spolu sdílejí 1 jediné auto...

0/0
27.8.2008 9:55

Milan

Sdílet auto?

Asi ne, stačí mi jen co někoho občas svezu - nadrobený z jídla, bahno z botků, chlupy ze psa a nikdo po sobě neuklidí. A ještě kouřit by v autě chtěli. Nas..t !!!

0/0
26.8.2008 13:41

jouda

Zajímavá myšlenka, ale já auto mám aby mi sloužilo kdykoliv

Zajímavá myšlenka, ale já auto mám aby mi sloužilo kdykoliv. I žena má auto. Najezdíme dohromady sice jen tak 25-30 tis. ročně, ale platíme si za ten komfort mít vůz kdykoliv k dispozici. Přestože u nás na předměstí máme MHD 3 linky a jezdí dohromady 1-4 x za hodinu. Jenže když jedu na firmu, MHD je to včetně pěšího přesunu 42 minut díky de facto objízdné trase, autem 8. Do obchodu autem 3 minuty, MHD 15 (ale jen 3x denněv pracovní dny) nebo 23 minut. A nedejbože jet někam mimo dosah MHD nebo mimo liniové trasy. K rodičům na druhý konec města MHD dle dní a hodin v nich 52-107 minut, autem 18-25 minut. K tchánům do vedlejšího města busem nebo kombinace bus vlak bus min. 2 hodiny s minimálně 2-4 přestupy, autem 42 minut. No a k tchnánům na chalupu, byť ji mají hned za svým městem v 3.dědině ? Celé dopoledne tam, oběd, celé odpoledne zpět. A s věcma a 2 dětma 3 a 5 let. Prostě zůstanu u auta, svého.

0/0
26.8.2008 10:48

kingtommy

výborná věc

...jenže v ČR asi nebude nikdy fungovat, protože je to založeno na důvěře a spolehlivosti...

V Německu, kde jsou lidi o dost spolehlivější, to funguje perfektně..na netu je  systém, do kterého se přihlašují třeba 4 lidi, předem si auto zarezervují, v danou dobu si auto půjčí a včas vrátí, jinak se o nic nestarají. Firma, která službu provozuje má vlastní lidi, kteří auta udržují.

Výhodné to je pro všechny: vytváří se pracovní příležitosti, nezatěžuje se tolik životní prostředí, šetří se parkovací místa, lidi nemusí vlastnit auta která využijí 2x do měsíce atd..

0/0
26.8.2008 9:14

ihaa

Re: výborná věc

Je to o způsobu myšlení. Pokud přemýšlím tak, že někoho "přečůrám", tak se nemůžu chovat důvěryhodně a asi ani nedokážu důvěřovat. Tohle mě na tom našem národě velmi mrzí.

O ponižování druhých hloupými řešmi jako v této diskusi ani nemluvě...

0/0
26.8.2008 10:07

__XXXX___

Re: výborná věc

Nezlob se na mě, ale než utrácet za 1/4 auta (které mi defacto nebude patřit, okolo 100.000 Kč), to si radši jednou za 14 dní zavolám taxíka, nebo pojedu MHD, vlakem, na kole či busem a vyjde to několikanásobně levněji ;-D

0/0
27.8.2008 9:46

iuos

hmm

a jak se skládají na opravy?

Kolektivnímu vlastnictví bych se v tomhle případě raději vyhnul... to není jako mít společnou holku ;-D;-D;-D

0/0
26.8.2008 7:51

maross1

Dost výnosné, ale ne pro vás

Pokud ujedete 15000 po pěti korunách, plus cca dvě za palivo, tak to máte 105 TK ročně. To zároveň s vkladem 1/4 vozu udělá prozatím nejdražší poznaný způsob dopravy. Nemluvě o autě, které bude ve společném vlastnictví jenom chátrat.

0/0
25.8.2008 21:08

Robert Batůšek

Re: Dost výnosné, ale ne pro vás

Ujedeme 20000, ale to není podstatné. Ta cena vychází 3 Kč bez paliva, tedy 5Kč včetně paliva a _včetně_ amortizace tzn. včetně toho původního vkladu (který by navíc byl v případě vlastního auta výrazně vyšší).

0/0
26.8.2008 9:38

Martin

Stejny

Je to stejny, jako kdyz si s par znamyma koupite jachtu nebo byt u more "napul". Nechapu, proc tady lidi kvuli tomu malem sepisuji petice. Jako, kdyby jim to nekdo nutil. 8-o:-©

0/0
25.8.2008 14:50

pankratěvna praskovna

Re: Stejny

toho nechápeš víc:-PSrovnávat věc každodenní potřeby s bytem u moře je hodně mimo mísu

0/0
25.8.2008 14:53

__XXXX___

Re: Stejny

Ano, se známýma jachtu. Jde o věc určenou k rekreaci. A když jedete se známýma k moři, tak ji využijete, uděláte pařbu a odjedete. Nebo jestli jezdíte zvlášť, tak také není problém. Ale auto nemá nikdo k rekreačním účelům 1 za rok. Na to by to bylo moc drahé. Naopak, u auta se cení to, že je kdykoliv k dispozici R^

0/0
28.8.2008 21:30

Jan Hanuš

Reakce..

Teprve teď jsem si přečetl všechny reakce a dost dobře to nechápu. Carsharing je zřejmě přespříliš radikální myšlenka, když dokáže pobouřit tolik lidí :-D

Nechcetem, nesdílejte. V čem je problém?

0/0
25.8.2008 14:16

lopata

Re: Reakce..

Mno spis to lidi nechapou. A hlavne je to hrozne moc o duvere. Jsou lidi, ktery kdyby si rekli, tak jim auto pujcim a klidne jen za benzin. A jsou lidi, ktery by museli slozit zalohu v cene auta nez bych s nima vubec zacal diskutovat na tohle tema. A v tom je podle mne zakopany pes. Lidi si proste neveri. Pak je ovsem sdileni cehokoliv problem.

0/0
25.8.2008 14:35

lolek

Re: Re: Reakce..

jj, žijeme v Čechách v jednom z nejvychcanějších národů, tak si lidi to co mají zkrátka střeží a raději nepučují, neni tu důvěra jako na západě

0/0
25.8.2008 15:28

ihaa

Re: Re: Re: Reakce..

To jste vystihl přesně. Bohužel to platí i na mé rodné Moravě.

0/0
26.8.2008 10:05

Jan Hanuš

Bomba!

Super!! Já sice auto vlastním, ale spíše z donucení. Není to žádná herka ani ojetina, z důvodu ohledu na životní prostředí je na CNG (originál z továrny, ne předělávka). Celý měsíc stojí v garáži a vytahuju ho dvakrát do měsíce... Už roky čekám na to, kdy se u nás car sharing rozjede. Hned bych do toho šel..

0/0
25.8.2008 14:12

ggg

Re: Bomba!

Kdybych auto potřeboval tak málo často jako ty, vůbec bych si ho nekupoval a na co chceš vrážet peníze do car sharingu taky při tvépotřebě nechápu, raději jezdi taxíkem a budeš to mít pohodlnější.

0/0
25.9.2008 9:12

Robert Batůšek

Autodružstvo - pokračování

- co se týče těch nákladů, tak v našem případě: pov. ručení+pojistka 12 000, dálniční známka 1000, drobné opravy asi 10 000, pneu, olej, technická, apod. řekněme 3000. To jsme na nějakých 25 000 ročně jenom za provoz. K tomu musím připočítat amortizaci, čili ztrátu ceny auta ojetím, řekněme 10%, tj. 20 000 Kč. Kdybych si to auto koupil sám a ujel s ním 5000 km, tak jsem na nějakých 9Kč za kilometr. Vzhledem k tomu, že ho sdílíme 4, tak nás to vyjde na 3-4 Kč/km(amortizaci si počítáme větší).

Tož tak. Nikoho k tomu nenutím, ale vzhledem k tomu, že v mnoha evropských zemích to funguje v podstatně větší míře než u nás, nevidím důvod, proč by tak tomu nemohlo být i u nás.

0/0
25.8.2008 13:30

vymrzovač

Re: Autodružstvo - pokračování

O.K. chci s tebou sdílet 8místný mikrobus,chci si ho rezervovat na dva týdny o dovolené poslední dva týdny v srpnu........udělej mi kalkulaci,chci zánovní VW nebo Tranzita s dálničníma známkama až na Jadran!!!

0/0
25.8.2008 13:39

Robert Batůšek

Autodružstvo

Jako účastník projektu Autodružstvo (http://autodruzstvo.webz.cz/), o kterém se píše v článku, si dovolím reagovat na některé komentáře.

- opravdu je to pro lidi, kteří auto potřebují málo. My například bydlíme v Brně, do práce jezdím hromadnou dopravou nebo na kole a auto opravdu potřebujeme 1-2x do měsíce o víkendu, když jedeme s dětmi k babičce.

- dohromady (ve čtyřech lidech) najezdíme asi 20 000 km za rok, to vychází asi 5 000 km na člověka. Autor článku píše, že se sdílení vyplatí do 15 000 km, já bych tu hranici viděl níž, tak do 10 000 km.

- bydlíme blízko sebe, s dobrou dostupností hromadnou dopravou, takže předávání auta není problém. Samozřejmě není praktické předávat si ho každý den. Spíš je to o tom, že si musím rozmyslet, jestli to auto opravdu potřebuju nebo jestli nemůžu použít nějaký jiný (možná výhodnější) způsob dopravy

0/0
25.8.2008 13:30

vymrzovač

Re: Autodružstvo

chudáku.......1-2x měsíčně opustit velkoměsto! Napiš číslo konta,my ti něco pošleme,ať si můžeš koupit nějakou ojetinu a tvoje stará nemusí tahat nákupy z globusu na kole !!!     Mě se vyplatí doma držet dvě auta,i když v průměru nenajedeme 15tis.ročně.  Je to o mobilitě,manželka potřebuje auto na nákupy,potřebuje s dětma do města atd.

0/0
25.8.2008 13:36

Rudá záře

Re: Re: Autodružstvo

;-D;-D;-D

Ty jseš typický chudák. Myslíš, že velkoměsto se dá opustit jen autem? V Brně to není jako u Vás v Dolní Prdeli kam jede autobus 2x za den.

0/0
25.8.2008 14:20

kars

Re: Re: Autodružstvo

Nepřipadá ti tvůj příspěvek poněkud trapný?

0/0
25.8.2008 14:39

Blbec z Xenemunde

Re: Re: Autodružstvo

a co penis - taky máš dva :-P ? Určitě by se Ti to taky vyplatilo, abys ten jeden tak neopotřeboval v ruce ....

0/0
25.8.2008 22:41

lives

Re: Autodružstvo

Mě by hlavně zajímalo, jak funguje to domlouvání, kdo bude mít auto na víkend. Chápu, že řada lidí auto přes týden moc nepotřebuje, ale řekl bych, že o víkendu ho budou chtít všichni.

Pokud by ho všichni potřebovali jako Vy - 1-2x měsíčně o víkendu k babičce, tak máte každý měsíc auto na jeden víkend a ten druhý, kdy byste ho chtěl máte smůlu?

To potom druhý výlet k babičce zrušíte jen kvůli autu?

0/0
26.8.2008 0:31

Robert Batůšek

Re: Re: Autodružstvo

To ne, prostě jedeme autobusem nebo vlakem. Dělali jsme to tak celé roky a děláme to tak i teď. Car sharing je i o tom, že člověk nevyužívá jenom auto, ale i jiné druhy dopravy.

A když to auto na ten víkend opravdu potřebujeme (/třeba potřebujeme převézt nějakou větší věc), tak si ho rezervujeme delší dobu dopředu (v praxi stačí tak měsíc).

0/0
26.8.2008 9:43

erben3

.

"Čím větší firmy jsou, tím mají více aut a je pro členy větší šance, že auto budou mít, kdykoliv si budou přát." - A v tom je asi zakopaný pes. pokud auto vlastním, mám ho k dispozici VŽDYCKY, když si přeju.

0/0
25.8.2008 13:21

Martin

Re: .

Ale vyjde te to draz, omg. A o tom to asi je. Lidi si dohromady kupuji byty na spanelskem pobrezi, jachty, kone a nevim co jeste. Tak proc by si asi nemohli koupit auto.

0/0
25.8.2008 14:48

lahny

Dojíždění do zaměstnání

V naší vesnici pracujeme a dojíždíme čtyři do stejného města(15 km).Já pracuji na tři směny, další pracuje na nepřetržitém provozu, což jsou dvanácky, další pracuje od osmé hodiny  a ten poslední má klouzavou pracovní dobu.Ale všichni musíme dojíždět svými auty, protože na začátek i konec naší pracovní doby nejezdí žádný autobus.Ale též ani jeden z nás nenajezdí těch patnáct tisíc.Všichni se vejdeme do deseti tisíc za rok.Nedovedu si představit, jak by se to skloubilo, aby každý mohl jet do práce autem a měl ho na pracovní dobu kdykoliv k dispozici.Je pravda, že ty auta pak stojí osm(či více hodin) před firmou, ale jak to tedy zařídit, abych ho já měl po pracovní době přistaveno k odjezdu domů.A vůbec si nedovedu představit, kdyby mi ho někdo vrátil v poškozeném stavu a já nemohl odjet do práce popřípadě z práce.Když mám svoje auto, tak to vím třeba dopředu, že s ním nelze jezdit a zařídím se podle toho.

0/0
25.8.2008 11:33

XC

Rozvaha

5Kč na kilometr? Pořídil jsem Passata za 230tis. Najedu s ním předpokládám za 5 let minimálně 100000, pov.ruč za těch 5 let i kdyby 40 tis.  Palivo přijde cca 2,10 na za km, tak po těch 5 letech mám náklady kolem 500000 (všetně nějakých oprav, pneu atd.). No a to to auto ještě za něco prodám (nehledě na to, že najedu daleko víc), takže jsem pod 5kč na km. I kdybych se držel článku a najezdil 15tis km ročně a po 5 letech to auto prodal za 80 tis, tak mě to přijde na 4,5 za km, ale mám SVÉ auto, kdykoliv, na jak dlouho chci (to nemluvim o tom, že i ojetej Passat neni uplně nejlevnější auto, co lze přídít a u jiných by to mohlo vyjít ještě laciněji).

0/0
25.8.2008 10:59

tmf

Re: Rozvaha

3x pneu cca 21000, (10x přezutí 8000), min. 3x olej min 3000, pojistka, (jistě má nějaký vyšší objem) 25000,- Celkem tedy to vyjde na 2,07 koruny na km, bez žádných dalších oprav, voňavého stromečku atd. Ovšem co potom, koupíš "nové" za 80 000? Ne takže k tomu musíš šetřit na "nové" a hned je to 1,5 Kč na km když koupíš zase něco za 230TKč a už to máme 3,57 Kč/km

0/0
25.8.2008 11:13

XC

Re: Re: Rozvaha

1) Jak co potom koupím nové za 80?Počítám jen to období, kdy to auto mám. Jinak bych musel od pořizovacích nákladů oděčíst to co jsem spořil v minulém období (ve kderém jsem zase spoření připočítal)

2)I s náklady na pneu olej a přezutí jsem pořád do 550tis i s opravama a stromečkama a potom to teprve prodám. stále jsem do 5.

-nebo mi něco uniká... v tom případě by mne zajímalo co to bude

0/0
25.8.2008 11:24

Anonym

Re: Rozvaha

;-D;-D;-D;-D;-D

A servis v tom započítaný máš? Znám případ člověka, který měl nového Passata a po najetí 120.000 km (za cca 3 roky), mu palubní počítač hlásil 40 poruch. Za nějakých 230 ho do bazaru dával. Tak se modli abys ho neměl. To by tě to pak za nějakých 4,5 Kč na km nevyšlo.

0/0
25.8.2008 11:26

XC

Re: Re: Rozvaha

Já ho koupil za míň - 230 jo to po výměně rozvodů, váhy vzduchu, turba, a jinejch oprav - finální cena když je vše opravený. Jestli jsem nešáhl do houna, tak by mohl bez větších oprav ještě těch 100 ujet...

0/0
25.8.2008 11:36

tmf

Re: Re: Re: Rozvaha

budiž Tobě i každému přáno. Já si před mnoha lety VŠECHNO psal u feldy a když jsem při prodeji udělal tlustou čáru moc nechybělo do 10 korun na km a to benzín vycházel asi na 1,30 na km tehdá. A nebyla poruchová, za ty roky tenkrát jen nový výfuk a spojka a jinak jen běžné výměny náplní podle předpisu výrobce. Pravda, byla kupovaná jako nová takže tam je větší ztráta na hodnotě.

0/0
25.8.2008 13:59

SFS

Pitomost

Sorry, ale to je..

S malejma detma nikdy nevim, kdy budu auto potrebovat - proste potrebuju sednout v garazi a jet. Jsem zvyklej mit v aute permanentne ruzny veci pro ruzny prilezitosti (prepravku na nakupy, mapy, navigaci atd ruzne rozestrkany po aute) - to budu pokazde vzdycky vsechno vyklizet ? Nic tak nepraktickeho jako tohle "sdileni" jsem jeste nevidel..

0/0
25.8.2008 10:46

XC

Re: Pitomost

Přesně, já a většina mých známých máme z auta pojízdnej pokojík, kde je "pracovní pořádek" a nějaké věci "bez kterých se na cestách neobejdeme".

0/0
25.8.2008 11:04

kuny

Re: Re: Pitomost

Plně souhlasím! R^ Též mám v autě své mapy, CD, hadříky, rukavice, tašky na nákupy, přepravku na drobnosti, čisticí ubrousky, smetáček, škrabku a rozmrazovač (tedy ten tam teď není, ale až přezuju zimní, zase ho tam dám). A fakt nechci, aby mi toto někdo nějak přeorganizovával.

0/0
25.8.2008 11:23

erben3

Re: Re: Re: Pitomost

:-)R^ Koukám, že tam máme všichni to samé ;-D

0/0
25.8.2008 13:24

Condomer

Nevím

Tohle si neumím představit, jako že jeden jede do práce na sedm, takže jede autem, ten druhý přijede k tomu prvnímu k jeho práci sockou, aby si nasedl do auta a pak s ním odjel do práce no a ten třetí, ten aby začínal tak někdy kolem poledne aby to stihl a to už bude nervní jestli vrátí tomu prvnímu auto v čas. Tohle má smysl opravdu jen pro pár nadšenců, kteří všude jezdí vlakem nebo mhd a auto potřebují jednou za měsíc, když jedou k babičce pro vajíčka a to už se při těch cenách co tu píšou skoro více vyplatí vzít taxíka.

0/0
25.8.2008 10:14

Anonym

Re: Nevím

Tak k tomu co píšeš sdílení auta opravdu neslouží.

0/0
25.8.2008 10:18

__XXXX___

Re: Re: Nevím

tak nám vysvětli, k čemu to je? ;-)

0/0
25.8.2008 10:24

Anonym

Re: Re: Re: Nevím

když auto potřebuješ 2x měsíce a jinak se spokojíš s MHD.

0/0
25.8.2008 10:48

__XXXX___

Re: Re: Re: Re: Nevím

a co když ho zrovna po 2 měsících pořebuješ, ale má ho někdo jinej?

0/0
25.8.2008 11:09

Anonym

Re: Re: Re: Re: Re: Nevím

tento sytém není pro české sedláky, pro něž je odznak bohatství vlastnění vozu.

0/0
25.8.2008 11:22

Condomer

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Nevím

no vydrž ještě pár dní a pak ti možná v ZŠ vysvětlí, že jsou některé věci jinak, kdyby tohle tak se auta jako jaguar, bmw a mercedes prodávají jen v ČR, auto je od toho, abych se rychle dostal tam kam potřebuju, pokud bych měl někde jezdit přes celé město nebo čekat až mi auto někdo přiveze, tak pak to ztrácí význam.

0/0
25.8.2008 11:27

Anonym

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Nevím

OK, už jsi podojil kozu, nasypal slépkám a poklidil zápraží?

0/0
25.8.2008 16:55

jouda

pri stalem reseni problemu sdileni

auta s manzelkou (5x tydne) si nedokazu predstavit sdileni s dalsimi peti lidmi

0/0
25.8.2008 10:09







Najdete na iDNES.cz