Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Obama: Bez dalších miliard ztratí za rok práci miliony Američanů

Budoucí americký prezident Barack Obama vyzval k rychlé akci, která by dál stimulovala skomírající ekonomiku světové velmoci. V prvním větším vyjádření k hospodářské situaci od voleb začátkem listopadu prohlásil, že milionům Američanů hrozí už příští rok ztráta pracovního místa.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

katchule

video

skvělý video : http://zpravy.idnes.cz/diky-vam-jsem-ve-vate-vzkazuje-bohac-v-klipu-proti-firme-cez-p4u-/domaci.asp?c=A081126_220704_domaci_dp.

0/0
27.11.2008 11:28

vojtexx

:-))

Prostě USA skončily, a s nima i třičtvtě světa!!

Děkujeme USA!!!

:-©:-©:-©

0/0
26.11.2008 18:04

SBU

Kapitalistická bublina splaskla.P

Kapitalistická bublina Ráje splaskla. Ekonomické výsledky byly imaginární a nepodložené, jen aby managementy braly neoprávněné bonusy. A teď, když je konec, tak zavádějí socialismus a budou rozdávat ze státního. To je hrůza. Když to bylo v Rusku (SSSR), tak jsme se tomu smáli.

0/0
24.11.2008 14:45

MarienvonBaldur

to je nějako málo

540 000 bez práce.

Vždyť i toto číslo bylo před několika málo lety u nás a to nás může být tak 30x  méně než Amíků. Těch 540 000 si myslím,  je každoměsičně registrováno na úřadech práce pokud nějaké mají.

Protože pokud dejme tomu je amíku 300 milionů, tak by jich nezaměstnaných v případě 540 000 bylo 0,2 procenta a to je hovadina.Chce to trošku počítat a uvažovat

Myslím, že tady se IDNES spletlo....

0/0
24.11.2008 10:04

vojtexx

Re: to je nějako málo

já vím, vy ekonomové buĎ nafukujete, nebo banalizujete, ekonomie je pavěda a sami ekonomové tomu nerozumí......

:-©

0/0
26.11.2008 18:05

vymrzovac

"čtyři králové zahynou v sedmi dnech"............

........já bych teda americkýho prezidenta v letech 2008 až 2011 dělat nešel (dvacátá první centurie,verš osm.............Nostradamus):-/

0/0
24.11.2008 8:46

Jean Paul Gaultier

21:32 Kosovský prokurátor

obvinil

tři Němce podezřelé z útoku na sídlo zastoupení EU v hlavním městě

Prištině z terorismu, za což jim hrozí až 20 let vězení. Podle

dřívějších zpráv německých médií se údajně jedná o agenty německých

tajných služeb.

0/0
23.11.2008 21:39

ChorcheCh

No ještě že ji nestratí hispánci a jiní přivandrovalci...

0/0
23.11.2008 17:38

Modrý král

Systém

Může mi někdo potvrdit, že ekonomický systém založený na tom, že si každý den odnese každý američan domů 3 tašky zboží, které nepotřebuje a za týden toto zboží skončí v kontejnerech, je nesmyslný?

Protože má američan strach, dnes nekoupí 3 tašky zboží ale jen 2 a tím dostane celý svět do recese? Je tohle normální?

0/0
23.11.2008 11:13

Viper1

Re: Systém

Takto to samozřejmě není.

0/0
23.11.2008 16:59

hnedka_zdrapana

Re: Systém

Pokud ma nekdo strach, ze tim, ze si koupi 2 tasky misto 3, privede svet do recese, tak to ukazuje na jeho neznalost fungovani ekonomie. Ono uspory jsou odlozena spotreba, vime?

Podrobne je ten pseudoekonomicky koncept o zakaznicich zpusobujicich recesi popsan zde, doporucuji k precteni:

http://tinyurl.com/6pztlg

0/0
23.11.2008 17:04

jorbl

Re: Systém

Odnasim si z toho, ze Nobelova cena za ekonomii za rok 2008 skoncila v rukou socialistickyho planovace z americky univerzity.

0/0
23.11.2008 18:09

honzajaka

Re: Systém

v čem je zase socialistický? že není z libinstu?

0/0
23.11.2008 22:48

hnedka_zdrapana

Re: Systém

Zjisti si jaky ma nazory. Napr. podporuje vsechny ty nesmyslny bailouty, expanzivni menovou politiku, chtel by novy new deal atd..  Je to typicky socialista.

0/0
23.11.2008 22:53

honzajaka

Re: Systém

upřímně nevidím žádný efekt ve zrušování centrálních bank a že si budou lidi tisknout prachy doma

0/0
23.11.2008 22:56

hnedka_zdrapana

Re: Systém

Kdo navrhuje, aby si lidi tiskli prachy doma? ;-D Tvuj argument je stejne nesmyslny, jako kdyby si na tvrzeni "zrusime centralni urad pro planvani vyroby aut" odpovedel, ze si kazdy bude auto delat doma.

Doporucuji si o tematu neco zjistit a pak az se ucastnit diskuzi.

0/0
23.11.2008 23:00

honzajaka

Re: Systém

to byl odkaz na minulé diskuse, sice souhlasím s tím, že dát fůru miliard bankéřům kteří tuhle krizi spískali je nesmysl, pomalu by se jim vyplatilo, aby ty prachy rozdali lidem. Skoro to vypadá, že pár makléřů dostalo nápad jak ze státu vyrazit nějakou vatu zadarmo. No ale stát když neudělá nic tak na co tu je?

0/0
23.11.2008 23:06

hnedka_zdrapana

Re: Systém

Na co tu tedy stat je? Na dodrzovani bezpecnosti a zakladnich lidskych prav. Tot vse. Tim ze stat dotuje krachjici firmy dava motivaci jinym firmam chovat se rizikove a nezodpovedne, protoze vedi, ze je stat podrzi. Rika se tomu moralni hazard, socialismus pro bohate nebo "kapitalizace zisku a socializace ztrat".

0/0
23.11.2008 23:10

honzajaka

Re: Systém

upřímně jsem v investičních bankéřích moc socialismu neshledal

0/0
23.11.2008 23:12

hnedka_zdrapana

Re: Systém

Socialismus spociva predevsim v manipulaci s urokovou mirou (1% nekdy v roce 2002) a pumpovani nekrytych penez do ekonomiky (at uz to ma jakoukoli formu). Vis proc se Bernankemu rika "helicopter Ben"? ;-) Stat vlastni penize, stat reguluje jejich mnozstvi v obehu, stat zakazuje nekomu jinemu zalozit si vlastni menu (jinymi slovy stat sam sobe udelil monopol), stat zakazuje jeho menu neprijimat v obchodech. Chces snad tohleto nazvat trhem? Ja tomu rikam socialismus. Nejaci nezodpovedni bankeri je uz spise dusledek. A pak tady je jeste kupa ruznych ekonomickych regulaci, coz by bylo zas na jinou diskuzi.

0/0
23.11.2008 23:17

honzajaka

Re: Systém

je fůra paralelních měn, vždyť v každém obchodáku se sbírají nějaké body a přičítají se a pak za to něco zákazníkovi dají, je to taky paralelní měna. To by mě zajímalo kolik lidí by si rádo emitovalo vlastní měnu, čím by ji kryl, že by každý komu by nemohl zaplatit by mu mohl dát pár ran přes záda? Ty peníze nejsou kryté protože by stát neměl tolik zlata aby je mohl krýt to je jednoduché, ale po měně byla poptávka

0/0
23.11.2008 23:28

hnedka_zdrapana

Re: Systém

Ale to jsou meny na dve veci. Nemuzu v nich platit zamestnance (kdybych byl podnikatel). Mira uplatneni taky neni velka. Danove priznani v takove mene taky nepodam. Men tu je vic jen v tom smyslu, ze tu mame koruny, eura, dolary, svycarsky franky atd.

A cim by kdo menu kryl? Treba stare osvedcene zlato nebo cokoli, co by lidi podporovali. Co povazuju za dulezite je, ze by lidi meli na vyber a byli by chraneni pred nezodpovednymi proinflacnimi zasahy centralni banky.

A ze stat nema dost zlata je pravda, ale neni problem zlato (nebo cokoli jineho) nakoupit

0/0
23.11.2008 23:35

honzajaka

Re: Systém

V dolarech se obchoduje třeba s ropou.jak by mohl jeden stát pokrýt zlatem takovou obrovskou masu komodity, na tolik zlata by neměl prachy. Upřímně nemyslím že je na trhu prostor pro nějakou paralelní měnu, to by prodavač v obchodě musel mít 30 různých pokladen na různou měnu když si půjdu koupit jeden rohlík. Mám pocit že si nerozumíme, peníze jsou jen abstrakce hodnoty, tím že bude jiná měna bude to pořád jen abstrakce

0/0
23.11.2008 23:41

hnedka_zdrapana

Re: Systém

Nevim, proc by stat mel pokryvat onchod s ropou? Ja chapu, ze prejit na plne kryty system neni uplne jednoduche, ale kdyz to slo jednim smerem, musi to nejak i druhym smerëm. O co mi spise jde je zruseni monopolu centralni banky a pak at si tu klidne nekryte koruny ci eura jsou dal. Pouze k nim pribyde treba nejaky e-gold a par dalsich men (pokud bude poptavka). Obecne je ale predpoklad, ze vetsina lidi si radeji vybere krytou menu nez menu nekrytou.

A penize nejsou abstrakce hodnoty, jako spise prostredek smeny (ale zaroven i statek).

0/0
23.11.2008 23:45

honzajaka

Re: Systém

USA to určitě neudělali dobrovolně byla to prostě nutnost. Ta myšlenka jako třeba e-gold není špatná, ale má to trhliny, co se stane když bude krytá a ostatní ne, no bude po ní tak velká poptávka a pokud se stane  na trhu nedostatková měna bude to mít dva možné konce, lidi tu měnu zavrhnou protože jí stejně neseženou, nebo bude muset ta měna přestat být krytá aby se s ní dalo nějak seriozně obchodovat

0/0
23.11.2008 23:52

hnedka_zdrapana

Re: Systém

Odstraneni kryti zlata nebyla nutnost, ale byl to historicky krok, ktery si nejak v te dobe oduvodnili, jako si dnes oduvodnuji bailouty. Ono tam slo spis o to, ze oni tiskli vic penez nez meli rezervy, coz logicky vedlo k problemum a vyresili to postupnym odstranenim zlateho standardu.

To s tou krytou menou na trhu co pises, tak nesouhlasim. Paklize po mene bude velka poptavka, tak ta mena bude realne posilovat, dojde k deflaci, ceny se snizi a bude ji tak akorat. Taky nezapomen na to, ze jak zlato, tak penize jdou dobre delit. Z jedne silne tisicovky muzes udelat 1000 mensich bankovek.

0/0
23.11.2008 23:59

honzajaka

Re: Systém

Ale byla to nutnost, spousta dolarů bylo v zahraničí, protože se stal dolar mezinárodním platidlem a vláda řešila nedostatek krytí tím že zrušila zlatý standart. Jak by to dopadlo s měnou krytou zlatem? Měna by končila v zahraničí, ale tu by ten emitent musel krýt taky ne?

0/0
24.11.2008 0:04

hnedka_zdrapana

Re: Systém

Paklize mame situaci A, kdyz centralni banka vlastni treba 1000 tun zlata a vyda k tomu milon bankovek o hodnote 0,1 kg zlata, tak ty penize budou kryte at uz budou v USA nebo treba ve Stredoafricke republice. Paklize ale vytiskne vice penez, nez ma realne zlata, nastava problem a o to v USA myslim slo.

0/0
24.11.2008 0:06

honzajaka

Re: Systém

Ale ano tahle úvaha nemá chybu můžeš vydat jen tolik bankovek kolik máš zlata, s tím souhlasím, ale když se začalo obchodovat v dolarech s ropou a tam lítají obrovské peníze, mohla vláda USA říct, sorry můžete vytěžit jen tolik a tolik, na víc nemáme prachy abychom to pokryli?

0/0
24.11.2008 0:19

hnedka_zdrapana

Re: Systém

K rustu ekonomiky a obchodu neni treba vetsi nominalni mnozstvi bankovek. Staci jich uplne stejne, ale musi dojit k deflaci - ceny plosne poklesnou a penez bude akorat. Penize se ridi nabidkou a poptavkou a kdyz bude poptavka vetsi, cena penez bude stoupat a bude jich tak akorat. Stejne jako je "tak akorat" aut nebo vil.

0/0
24.11.2008 0:26

honzajaka

Re: Systém

Tímhle systémem by se ožebračily střední a nízkopříjmové vrstvy obyvatel, inflace a deflace není jen vydávání nových a stahování starých bankovek

0/0
24.11.2008 0:29

hnedka_zdrapana

Re: Systém

Muzu vedet, proc by se tim nekdo mel ozebracovat? Deflace je o poklesu cen a na tom by vydelal i ten nejchudsi, pokud nejaky penize tedy ma.

0/0
24.11.2008 0:33

honzajaka

Re: Systém

Jenže dopadlo by to jen tak, že stát by stahoval hotovost z oběhu, ale kdo by snižoval ceny a co kdyby to neudělal?

0/0
24.11.2008 11:06

hnedka_zdrapana

Re: Systém

Stat nema duvod stahovat hotovost z obehu. Proste bude mnozstvi penez konstantni a ceny zbozi budou klesat. A kdo by je snizoval? Asi ti sami lide, co pri inflaci ceny dnes zvysuji.

0/0
24.11.2008 17:09

hnedka_zdrapana

Re: Systém

Navic jsi trapne zmenil tema diskuze (zda je Kruggy socialista) na tema jine (zda je bankovni socialismus spravny).

0/0
23.11.2008 23:05

honzajaka

Re: Systém

pokud se chceš bavit o tomhle, no není to socialista ale akademik. většina takových sedí někde ve škole vymýšlí takovéhle nepraktické úvahy

0/0
23.11.2008 23:14

hnedka_zdrapana

Re: Systém

Opakem socialisty neni akademik nybrz liberal. Takze to muze byt zcela v klidu akademik se socialistickymi nazory. A nejde tu zdaleka jen o centralni bankovnictvi. Na tohle jsem tu nechtel zacinat diskuzi.

0/0
23.11.2008 23:19

honzajaka

Re: Systém

zatím jsem se nikde nedopídil co je vlastně cílem liberálů, každý chce něco jiného, tenhle by zrušil tohle tenhleten tamto. Něco zrušit to není umění, něco vybudovat to je umění. Asi by měli jít liberálové do vlády aby zjistili, že není jednoduchých řešení a tyhle ekonomické poučky a selský rozum taky moc ne prostě v reálném svště je to jinak

0/0
23.11.2008 23:24

hnedka_zdrapana

Re: Systém

Nedopidil? Cilem liberalu je obecne omezit stat. A tam je mraky oblasti, kde to udelat. Kde ale ma to omezovani statu skoncit, na to ma kazdy liberal jiny nazor. Nekdo by osekal dane o 10%, nekdo o polovinu, nekdo jako ja by stat omezil jen na  bezpecnostni funkce (a par drobnych regulaci) a nekdo by ho zrusil uplne.

A kdyz liberal neco zrusi, tak umozni vybudovani neco jineho. Taky bys kritizoval ve sve dobe utok na nacisticke Nemecko, protoze borit je spatne?

A pro ucats liberalu ve vlade jsem vsemi deseti. Jeste k tomu ustavni vetsinu. ;-)

0/0
23.11.2008 23:27

honzajaka

Re: Systém

oni by za čtrnáct dní viděli, že to v reálném světě takhle nechodí kdyby se dostali opravdu do vlády. Stát není jen centrální vláda, je třeba veřejná správa, veřejné osvětlení, veřejný úklid, matriky, školství apod. Někdo by stát zruši úplně, pár let by ještě něco sloužilo a pak by se to rozpadlo, zřejmě liberálové vidí svůj vzor v Afghánistánu nebo Somálsku, bez kalacha ani ránu

No kdybychom napadli Německo v roce 1938, byli bychom označeni za viníky druhé světové války a byli bychom vyhlazeni.

0/0
23.11.2008 23:35

hnedka_zdrapana

Re: Systém

A jak to tedy v realnem svete chodi? ;-D Alternativou pro verejne sluzby neni zruseni techto sluzeb, ale jejich poskytovani soukromymi subjekty.

Fungujici spolecnost neni zalozena nutne na statu, ale na bezpecnosti a stabilnim pravnim systemu. Ten v Afghanistanu prilis nemaji.

0/0
23.11.2008 23:40

honzajaka

Re: Systém

to by mě zajímalo kdo by třeba se staral o veřejné osvětlení ve městě, nebo o školství, je spousta oborů, které by soukromník nechtěl a nehlásí se tam studenti ale jsou nutné.

0/0
23.11.2008 23:44

hnedka_zdrapana

Re: Systém

Pokud se nekam nehlasi studenti, tak to vypovida o tom, ze o ten obor nemaji zajem a tedy nutny neni. Pokud by nutny byl, bez absolventu budou stoupat mzdy a nekdo si rekne "hele, pujdu studovat XYZ, budu bohac" a poptavka bude. Trzni skolstvi by presne odpovidalo poptavce.

A kdo by se staral o verejne osvetleni? Hm, co treba vlastnik? Stejne jako je mozne vlastnit najemnci dum, proc by nebylo mozne vlastnit ulici nebo ctvrt a na osvetleni by platili najemci/vlastnici baraku/bytu v dane oblasti? Doporucuji si trosku rozsirit predstavivost :-)

0/0
23.11.2008 23:50

honzajaka

Re: Systém

No copak o to představivosti máš zřejmě na rozdávání, akorát si nedokážu představit jak bude třeba veřejné osvětlení vypadat když ho budou platit nájemníci baráků, u nás je problém vybírat měsíčně dvě stovky na fond oprav.

Spousta oborů je nutná, absolventi na zdaleka ne na všech oborech si vydělají balík, ale to není důvod aby ten obor zanikl, co třeba tradice a lidé s určitým typev vzdělání jsou na specifické práce potřeba. Zrušil by jsi snad nějskou úzkoprofilovou fakultu protože by ji soukromník pro pár studentů nechtěl provozovat

0/0
23.11.2008 23:59

hnedka_zdrapana

Re: Systém

ad osvetleni: bud na nej vybirat budou a budou ho mit nebo na nej vybirat nebudou, usetri a koupi si za to neco jineho. Pokud se neslozi na osvetleni, vytah, odvazeni odpadku atd.¨, tak vedlejsim efektem bude, ze cena nemovitosti bude klesat. A pokud ja se budu nekam stehovat, tak tam, kde tyto veci fungujou. Asi by nebylo osvetleni nebylo uplne vsude (mne osobne by nevadilo chodit s celovkou ;)), ale to neni ani dnes. Taky jsem cetl nekde jeden napad, jak za osvetleni platit bez nejakych spolecnych poplatku - proste kdyz nekde budu, tak si mobil odecte polohu, posle ji pres aplikaci, na serveru to vyhodnoti, na chvilku zapnou stozary v okoli na eco se mi odecte z ucty. Takhle by platit primo osvetleni ten, kdo v ulicich svetlo chce a kdo by nechtel platit, musel by choti treba s celovkou nebo potme. A spousta amaterskych astronomu by mela radost :-)

0/0
24.11.2008 0:05

hnedka_zdrapana

Re: Systém

omlouvam se za preklepy

0/0
24.11.2008 0:15

honzajaka

Re: Systém

Vždcky bude někdo, kdo to platit nebude, to jako se pustí místo 220 voltů 180? Stát se zbavil některých celkem lukrativních služeb a výsledky jsou většinou dost tristní, navíc kdo by třeba platil údržbu silnic mezi městy, když by státní správa neexistoval? Kdo tenhle nápad s rozsvěcováním vymyslel byl8-o, tohle dokážu vyvrátit úplně snadno, výbojka když se spouští tak má mnohonásobně vyšší spotřebu, než ve stavu ustáleného svícení, to jako první, jako druhé výbojka se startuje několik minut a třetí kdyby se to pořád rozsvícelo a zhasínalo tak by výbojky odcházely jak na běžícím páse, víš kolik stojí pronájem plošiny, tam se jinak nedostaneš, zkus tam poslat maníka s žebříkem co ti řekne. My platíme 800 na hodinu za pronájem plošiny když potřebujeme a je to známý;-)

0/0
24.11.2008 0:16

hnedka_zdrapana

Re: Systém

To s temi vybojkami startujicimi nekolik minut.. Nejsem odbornik na elektro, ale tady u nas mame nektery lampy co se rozsvecuji automaticky, kdyz jde clovek pobliz. A i kdybys mel pravdu (nedokazu posoudit), uvazujes stale jen status quo. Kdyby byl jiny system, zmenily by se pozadavky na system a byla by motivace dany neduh odstranit ci zmirnit. Mobily taky kdysi vazily kilo.  A i kdyby ne, tak by to proste bylo drazsi, ale zaplatil by to jen ten, kdo by to chtel.

To s temi silnicemi, tak tam je dost zpusobu, jak trzne resit jejich financovani - mytne, poplatky od obchodu vedle silnice¨(treby by majitel benzinky daval cast penez na provoz silnice) nebo pronajimani reklamnich ploch. Jak jsem psal, chce to predstavivost ;-D Par ideji na tema soukrome silnice mas treba v tomhle clanku:http://tinyurl.com/64r26e

0/0
24.11.2008 0:23

honzajaka

Re: Systém

Je velký rozdíl mezi zářivkou z Makra za pár korun co si člověk sotva posvítí aby si odemkl garáž a sodíkovou výbojkou, která se startuje opravdu pár minut, někdy se podívej jak to dlouho trvá, než se úplně rozsvítí. S těma silnicema to není jednoduché, určitě by se vyplatilo někomu koupit a zpoplatnit třeba d1, ale nějaká silnice mezi vesnicema, kdo na tohle bude mít? To tam každý občan povinně naveze metrák sutě aby se aspoň zacpaly díry? Přece se nevracíme do středověku

0/0
24.11.2008 0:35

hnedka_zdrapana

Re: Systém

Jak jsem psal, mozna to trva hodne, ale kdyby byla motivace, aby to trvalo malo, tak by na to nekdo driv ci pozdeji prisel. Dnes ta motivace neni a neni proto duvod. Neuvazuj jen soucasny stav za soucasne motivace ucastniku.

A s temi silnicemi - ano, nekde jezdi malo aut a "nezaplati se to". To ale ukazuje na jedinou vec - stat vynalozil spatne prostredky. Pokud se zamyslim jen v ramci novych silnic, tak se budou stavet takove, ktere si na sebe vydelaji. A soukromnik bude mit motivaci minimalizovat naklady a maximalizovat zisk. Tedy dalnice bude bez der a nekde mezi vesnicema bude nejaka silnice horsi tridy nebo i zpevnena cesta bez asfaltu. Penize by sly vice tam, kde lidi chteji jezdit a mene tam, kde skoro nikdo nejezdi. Opet by to bylo efektivnejsi nez dnesek. Dneska je tady socialismus, kde stat planuje a snazi se odhadnout potreby a na naklady se zas tolik nehledi. Myslim, ze tech afer s predrazenymi zakazkami nebylo malo :-)

0/0
24.11.2008 0:41







Najdete na iDNES.cz