Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

České aerolinie chtějí pilotům srazit platy o 30 tisíc

Ekonomický útlum si zřejmě vyžádá radikální zásahy v Českých aeroliniích. Od příštího roku by mohly zhubnout platy pilotům a ostatním zaměstnancům včetně vedení firmy. Piloti, kteří berou měsíčně okolo 200 tisíc, by přišli o 15 procent mzdy, tedy zhruba o 30 tisíc. Šéfové aerolinek pak o dvojnásobek.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Miroslav_Kula

Na Balkanu radi spivaji!

Zemljo tisucljetna[>-]

Na vjernost ti se kunem[>-]

Od mora do Save[>-]

Od Drine do Une.

Jedna si jedina

0/0
5.12.2008 19:22

jiri.fiala

pilotum ubrat podle jejich stylu letu

nedavno jsem poprve v zivote absolvoval serii 4 letu a v tom poslednim z seoulu do prahy s korean air jsem myslel, ze pristani neprezijeme. letoun se kymacel, naklanel, jeste v polovine drahy jsme nedosedli a pak dosedl napred na jedno kolo, pak na druhe, kolebalo se to v te ukrutne rychlosti, bylo to strasne, nelidske, nejhorsi zazitek v mem zivote. za to mel dostat pilot jen minimalni mzdu a rok trestne sluzby nekde v bombarderu na frontove linii.

u predchozich 3 letu, navzdory memu prisernemu strachu, letoun dosedl hladce, takrka nebyl kontakt s drahou citit.

0/0
5.12.2008 12:48

Paterson

Re: pilotum ubrat podle jejich stylu letu

A to s těmi platy souvisí jak???

0/0
5.12.2008 17:32

Miroslav_Kula

Re: pilotum ubrat podle jejich stylu letu

Mam stejne zkusenosti.Souhlasim. [>-]

0/0
5.12.2008 19:13

Miroslav_Kula

Re: pilotum ubrat podle jejich stylu letu

zapomel sem...

Jedna si jedina

Moja domovina

Jedna si jedina

Bog nek' te sacuva

0/0
5.12.2008 19:27

icepoint

Re: pilotum ubrat podle jejich stylu letu

Váš nestvůrný zážitek je lež - dálkové letadlo, jenž by přistálo do poloviny dráhy by v každém případě na té dráze nezůstalo ale přejelo by ji. Co se týká náklonů a pod. pravd. šlo o přistání v turbulentním prostředí a velké letadla mají taky velkou setrvačnost, neboli bylo to zcela určitě standartní. Přistání nejdříve na jedno kolo je při velkém nárazovém bočním větru standartní manévr, který mimochodem autopilot nezvládne - jen pro vysvětlení. Navíc na dálkových letech lítají u všech aerolinií většinou ty nejzkušenější posádky.

0/0
5.12.2008 20:09

icepoint

Re: pilotum ubrat podle jejich stylu letu

Hladké přistání - záleží, co tím myslíte- je li to tzv. přistání, které neucítíte, je to špatně a nebezpečné - dlouhé podrovnání a z toho vyplývající nebezp. zkrácení dráhy, dále možnost aquaplanningu v případě mokré dráhy, v neposlední řadě ničení pneumatiky ošoupáním a možnost jejího prasknutí. Přistání má být v dotykovém pásmu, které začíná prakt. pár desítek metrů za prahem dráhy a má být pozitivní s normálním dotykem a promáčknutím tlumičů podvozku.

Taky pak se ti ospalci ihned probudí a vypadnou z letadla, neb společnosti vydělávají na tom, že letadlo létá a ne že se z něj trousí ospalí cestující rychlosti hlemýždě  ;-D

0/0
5.12.2008 20:10

Freezer

Re: pilotum ubrat podle jejich stylu letu

Pristat se da ruzne - zalezi na pilotech. Mimoto vetsi naraz pri pristani poskozuje letadlo urcite daleko vice, nez mekke pristani. Kdyby byl pilot placen podle svych schopnosti, mozna by clovek zacal zazivat vice tech mekkych pristani. Zazil jsem pristani se skvelym pilotem pri silnych poryvech vetru - ani jsme nevedeli, ze uz je letadlo na draze. Pak jsem take ale zazil pristani za bezvetri, kdy mel clovek pocit, ze podvozek musel zustat nekde za nami. Turbulence maji vliv, ale schopnosti pilota jsou urcite zaklad. Navic i o ty pneumatiky bych se bal spis pri tvrdem pristani... ;o)

0/0
6.12.2008 15:18

icepoint

Re: pilotum ubrat podle jejich stylu letu

ach jo, pane amatére, letadlo je konstruováno na cca 2G přetížení na přistání - což se považuje za normální. Přes 2G do cca 2.5 G jde o tvrdé přistání a následuje vizuální kontrola podvozku, nad 2.5G následuje zvižení letadla na "kozy" a zevrubná kontrola podvozku - liší se tyto hodnoty typ od typu. Nejlepší přistání je kolem hodnot 1.4-1.6 G, kdy dojde k částečnému stlačení tlumičů podvozku, částečnému promáčknutí pneumatiky a jejímu bezprostřednímu roztočení. Pokud se pneumatika tzv dlouho - což se bavíme o časem v pár sekundách max- šoupe o beton a neroztáčí se, dochází k jejímu prudkému opotřebování. Neboli čím delší kouř - zvíření prachu od pneumatik po přistání, tím hůře pro gumy, samozřejmě ani případný odskok jim neprospívá. Doporučuji přečíst jakoukoli příručku pro piloty odstavec podrovnání a dosednutí letadla.

Máte pravdu , že při velmi tvrdém přistání může pneumatika vlivem silného stlačení prasknout, ale totéž ji hrozí u dlouhého ošoupávání se při velmi měkkém přistání

0/0
7.12.2008 12:01

icepoint

Re: pilotum ubrat podle jejich stylu letu

navíc bych vás moc rád viděl, jak odhadujete výšku při pohledu z pilotní kabiny, kdy letadlo při podrovnání zvedne čumák a ve velkých letadlech typu B747, A330-340 sedí pilot ve výšce téměř 7-10m nad zemí , na podvozek nevidí a šikmou dálku má odhadnout na cm. Přeji hodně zdaru, běžte si to zkusit na nějaký simulátor. Dokonce ani autopilot, který při turbulencích a bočním větru nepřistává, neb to nezvládne nepřistává měkkce, pravda, ani tvrdě, neb se snaží pokaždé stejně, ale ani jemu se to ne vždy podaří- ovšwem cestující netuší kdo přistává, navíc to ani nemusel být kapitán a v letadlech s řízením fly by wire ani kapitán nemá možnost toho druhého opravit, může leda celé přistání přerušit a opakovat, ale půl metru nad zemí je už stejně pozdě

0/0
7.12.2008 12:07

radek2

Re: pilotum ubrat podle jejich stylu letu

Ano !  vemte jim plat, že kapitán se patrně šíleně bavil v tom kymácení a dokonce sednul jen na jedno kolo, no to je vrchol, to v sovětském svazu se sedá hned na všechny kola  , nehledě na povětrnostní jevy a ten kapitán byl navíc sebevrah a ani on sám se nechce vrátit domů k rodině ;-D

0/0
6.12.2008 23:47

-=koloděj=-

Snížení platu je vždycky problém

ať vyděláváte kolik chcete. Při určitým platu si prostě člověk nastaví určitej životní styl (např. hypotéka, děti, apod.), kdo má vyšší plat, tak si nastaví tyhle výdaje vyšší a pak je problém, že je často nelze omezit. Vždycky to tak je a bude, pokud nemáte volný miliony na kontě. Po snížení platu najednou na to nemáte (a v lepším případě vám pouze nezbyde na vedlejší osobní výdaje). Njn. nezávidím jim to, i když piloty jsou na tom ještě vcelku dobře, můžou snad ještě relativně snadno najít práci jinde.

Snížení platu o 15% pocítí vcelku každej relativně stejně, ať vydělává 200, anebo 15. Každej má nějak nastavený svoje závazky.

Mmch. při hrubým platu 200.000 dostane fakticky cca 140.000, přičemž státu odvede nějakých 120.000 (součet nebychází, co? A přesto to tak je... cca, pouze hrubý odhad)

0/0
5.12.2008 12:11

pisatel69

ostatní vs vedení

přijde mi fér, že vedení si platy taky sníží R^

a co se výsledků ankety týče...:-© je mi z vás lidi na blití. když ne já tak nikdo, že? Rv

0/0
5.12.2008 10:19

Miroslav_Kula

Re: ostatní vs vedení

Nesouhlasim. Ale, pojd'me se zaspivat!

Zemljo tisucljetna

Na vjernost ti se kunem

Od mora do Save

Od Drine do Une.

0/0
5.12.2008 19:25

radek2

Re: ostatní vs vedení

!To vedení dobře ví, že k tomu nedojde a chtějí být za hodné narozdíl od pilotů, to jsou ti špatní co okrádají společnost, lidi co tam létají celý život jsou nic proti manažerům ze sodovkáren Toma a podobně. Jim ale jejich milionové odměny a ještě větší po privatizaci zůstanou, to vám ale neřeknou, nejde jen o mzdu;-D otevřete oči

0/0
7.12.2008 0:04

Sharkee

anketa svědčí o tom, co víme

nemusím se mít dobře, hlavně ať se má hůře ten druhý

je mi z vás špatně, spoluobčané

0/0
5.12.2008 7:31

miila

Re: anketa svědčí o tom, co víme

Ja to ctu jinak -je lepsi snizit plat a mene propoustet nez drzet platy a propoustet vice. Takze negeneralizuj..

0/0
5.12.2008 9:30

ciric

Re: anketa svědčí o tom, co víme

Jsi úplně vedle. Právě teď musí odbory tlačit na zvyšování mezd a plnou zaměstnanost. Jestl-li to vedení není schopno zajistit, vyhodit je. Snižovat mzdové náklady to ůmí každý. Zajistit práci stávajícím zaměstnancům v době krize je umění a za to bere vedení své královské platy. Zaměstnanec musí "makat" pokud tomu slovu vůbec rozumíš.

0/0
5.12.2008 10:06

radek2

Re: anketa svědčí o tom, co víme

Ano managment je odpovědný, za prosperitu společnosti ne pilot, ten si vždy udělá své vždyť tam sám sedí v letadle, a pokud na to manažeři nemají, tak tam nemají co dělat ve vedení společnosti, snižovat platy je to poslední a v ČSA určitě ne teď aktuální potřeba, ještě minulý měsíc se pan Lašák chvástal že ČSA je na tom velmi dobře :-/

0/0
7.12.2008 0:13

Miroslav_Kula

Re: anketa svědčí o tom, co víme

Nesouhlasim. A ted, prosim o zpev.

Jedna si jedina

Moja domovina

Jedna si jedina

Bog nek' te sacuvaV

0/0
5.12.2008 19:28

radek2

Re: anketa svědčí o tom, co víme

!A to je druhá a ještě větší tragédie ano, ať se má ten druhý špatně o to tu asi jde, hold jsme tam kde jsme [>-]

0/0
7.12.2008 0:08

klokan1978

Piloti a ti ostatni

Rad bych podotknul, ze v CSA je preplacena honorace letajiciho personalu  a managementu oproti vsem ostatnim zamestnancum.. Prumerny 60 tisicovy plat je v teto firme jen diky teto skupine lidi. Zbytek zamestnancu pobira platy v prumeru v rozmezi 20 - 40 tisic mesicne... Pracuje tam 4700 a letajicich je maximalne tretina. A penize delaji jen zase penize.. celofiremni navyseni platu o inflaci plus procento je rozdilne u prumerneho platu pozemniho zamestnance a letajici "elity".. a tim opet obrovske navyseni zatizeni mzdovych nakladu... Je kazdopadne treba zacit delat rozdily v zmrazovani ci snizovani mezd u ruznych profesi v CSA stejne jako tomu bylo, kdyz se tyto mzdy nerovnomerne navysovaly. Ma technicky usek, operacni kontrola nebo pozemni provozni zamestnanci ci oddeleni planovani trati mensi podil na uspechu prace pilota a letusek nez oni samotni? [>-]  

0/0
5.12.2008 1:16

Miroslav_Kula

Re: Piloti a ti ostatni

Souhlasim. A ted, prosim, zaspivat!

Jedna si jedina

Moja domovina

Jedna si jedina

Bosna i HercegovinaV

0/0
5.12.2008 19:26

icepoint

Re: Piloti a ti ostatni

podíl ostatních není menší, jen jejich práce je jiná-nazvěme to s jinou zodpovědností , znalostma, vytížením atd.Určitě se jim nemonitoruje např. slun. zážření, které během práce absolvují, nemají zdravotní prohlídka a najde  se toho asi víc.Osobně si myslím, že v ČSA je moc zaměstnanců- ne snad přímo v provozu, ale těch administrativních určitě

0/0
5.12.2008 20:01

Miroslav_Kula

Re: Piloti a ti ostatni

Nesouhlasim...

Jedna si jedina

Moja domovina

Jedna si jedina

Bosna i Hercegovina

0/0
5.12.2008 20:05

pheonix

Re: Piloti a ti ostatni

Naprosto souhlasím s předchozím příspěvkem.

Prosím všechny, kteří si tento článek přečtou aby nesoudili vsechny zamestnance CSA (opravdu jen elita tvori tak vysoky prumerny plat).

Ani mě tak nezaráží návrh představenstva CSA, neboť je opravdu nutné podniknout kroky, které ušetří finance a vytvoří určitou rezervu. Opravdu se mi zdá, že tzv. "hospodářská krize" teprve začíná nabírat obrátky a bude mnohem hůř. Opravdu zarážející je fakt, ze "klamné informacé, které se jeste pred nekolika týdny ozývaly z úst vrcholných představitelů této společnosti.Mám na mysli samozřejmě informace týkajicí se dopadu krize na letecké odvětví v České republice, konkrétně v CSA. Ještě před pár týdny se v médiích objevovaly informace o nadprůměrných ziscích za první tři čtvrdletí roku 2008.

 

 

0/0
5.12.2008 20:39

rulezzz

tabulkovy plat

CSA je firma, kde ma stat vetsiovy podil, ne? Jaktoze teda piloti nemaji tabulkove platy? ;-O

0/0
4.12.2008 22:02

ChorcheCh

Re: tabulkovy plat

Copak piloti, ti si to zaslouží, ale co takoví státem dosažení manageři ? Jinak se divim, že chtějí krizi zažehnat snižováním platů, když ve státním sektoru chtějí kvůli krizi přidávat.

0/0
4.12.2008 22:13

sud__Urquellu

Re: tabulkovy plat

Proč myslíš, že si to zaslouží?

A co třeba mašinfírové? Proč ti si takový plat nezaslouží?

(v příkladech bych mohl pokračovat...) :-/

0/0
4.12.2008 23:50

meteon

Re: tabulkovy plat

Letadlo je skutečně o dost složitější než lokomotiva, výcvik CPL/ATPL si pilot platí ze svého a stojí ho to více než 1 milion Kč, dále tu jsou mnohem vyšší nároky na práci (řídit letadlo není složité, to je řemeslo, ale ta nadstavba, dodržování procedur, tuny předpisů, rozhodování třeba při špatném počasí na přistání, lítání s vypotřebováním předepsaného paliva jen na povinnou malou rezervu, atd.). Lokomotiva, když je problém, tak zastaví a může se řešit. V letadle se problémy řeší za letu. To je prostě nesrovnatelné. Pilot si zaslouží svoji mzdu velice oprávněně. Jestli jim to Lašoun sníží, tak to bude hodně velký hukot, zvlášť při aktivitě jejich odborů. Myslím, že to asi neprojde.

0/0
5.12.2008 1:52

jakub7

Re: tabulkovy plat

Hezky popsano, naprosto souhlasim, ale obavam se, ze lide (pod mylnymi informacemi o autopilotovi a naproste neznalosti oboru) to nepochopi. Malokdo chape, ze letani neni jenom o drzeni kniplu, ale hlavne o schopnosti zvladani vsemoznych nestandardnich situaci (o kterych kolikrat pasazeri ani nevi)..

0/0
5.12.2008 7:27

jiri.fiala

Re: tabulkovy plat

mit tu pravomoc, tak zrusim leteckou dopravu zcela a usetrene penize by se daly investovat do vyvoje a provozu rychlych civilnich lodi. lod, stejne jako lokomotiva, kdyz se pokazi, tak se nic nestane. vyse jsem psal muj nestvurny zazitek pri pristani letounu. jiz drive jsem se plavil trajektem z nemecka do norska po rozbourenem baltu a byl to dobrodruzny zazitek, obri lod prorazela vlny, vitr i lijak s neskutecnou majestatnosti. kdezto letoun jako krehka hricka, popirajici fyzikalni zakony v vzdusnych proudech je zbytecna absurdita. rovnez jsem zazil poruchu rychlikove lokomotivy 151 na vlaku eurocity, dojeli jsme do nejblizsi stanice, kde byl vlak odstaven a z nakladniho vlaku preprazena nahradni lokomotiva. v pripade poruchy letounu bychom na tu stanici leda dopadli a vsichni zahynuli. Rv fuj letounum

0/0
5.12.2008 12:55

icepoint

Re: tabulkovy plat

jde i o čas ne? Jak dlouho trvá plavba lodí přes Atlantik. Nebo cesta vlakem na 100km? Nemluvím o TGV, tam je to srovnatelné, ale mimo hlavní tahy měst např. Pak je tu obrovský rozdíl v ceně letadla - versus lokomotiva i loď. To nemluvím o technice použité v daném dopravním prostředku.

Váš nestvůrný zážitek je lež - dálkové letadlo, jenž by přistálo do poloviny dráhy by v každém případě na té dráze nezůstalo ale přewjelo by ji. Co se týká náklonů a pod. pravd. šlo o přistání v turbulentním prostředí a velké letadla mají taky velkou setrvačnost, neboli bylo to zcela určitě standartní. Navíc na dálkových letech lítají u všech aerolinií většinou ty nejzkušenější posádky

0/0
5.12.2008 19:29

radek2

Re: tabulkovy plat

Tak si jezdi vlakem ty železničáři, já mám vlaky taky rád jako dopravní prostředek a určitě bych je nezavrhoval jako ty ledtadla, to je omezený zaostalý názor vrať se do století páry ty chytrolíne;-D

0/0
7.12.2008 0:21

jakub7

Re: tabulkovy plat

Zrusenim letecke prepravy bys penize neusetril, ba prave naopak. Jenom me by tim vznikla skoda nekolik milionu rocne, to bys mi uhradil?

0/0
7.12.2008 9:12

Miroslav_Kula

Re: tabulkovy plat

Souhlas! A Masinfir umi take spivat? Jdeme na to!

Jedna si jedina

Moja domovina

Jedna si jedina

Bog nek' te sacuva

0/0
5.12.2008 19:29

minx

Je fuk, kolik berou..

ale pokud je situace firmy špatná, měli by si rozmyslet, jestli jim odpor stojí za to. Pokud se ČSA položí, nevím kam jinam by je vzali.

0/0
4.12.2008 22:00

Kantorek

Re: Je fuk, kolik berou..

třeba v Alitalii...

0/0
4.12.2008 22:45

Miroslav_Kula

Re: Je fuk, kolik berou..

...Kde zpev je kraasny!

Jedna si jedina

Moja domovina

Jedna si jedina

Bog nek' te sacuva

0/0
5.12.2008 19:30

Martin Jirousek

Snižovat jinde

Platy jsou to poslední, na co by se mělo sahat.

0/0
4.12.2008 21:50

rulezzz

Re: Snižovat jinde

napr. prejit z Windows na Linux a tim usetrit na licencich. R^

0/0
4.12.2008 22:03

meteon

Re: Snižovat jinde

Viceprezidenta pro IT dělá v ČSA p. Devát, bývalý šéf českého Microsoftu. Co chceš dodat více?

0/0
5.12.2008 1:54

Gaspaccho

Re: Snižovat jinde

Vykopli ho, tak nasrane pujde do tucnaka :o)

0/0
5.12.2008 13:28

xexo

závist

těžko se někomu bude vysvětlovat psychické a kolikrát i fyzické vypětí pilotů. Nedá se srovnávat s tramvajaký, autobusáky atd...co se stane, když má autobus, tramvaj poruchu? Zastaví se a řeší se....co se stane když tramvaji, autobusu vypoví službu motor? Zastaví se....co se stane když tramvaj, autobus začne hořet, zastaví se.....ale co se dá dělat s letadlem v téhle situaci v 11km? Na to všechno musí být posádky vycvičeny. Jsou cvičeny na věci, které nikdo nechce v životě zažít, ale musí na ně být připravená....Zkuste si někdo představit co zažívají posádky, když vás vezou na dovolenou do Egypta. Od 22h jsou v praci,domu se vracej třebas až druhej den v 10h a takto třebas 3dny po sobě.....každá práce má svoje, ale závist by měla jít stranou.

0/0
4.12.2008 21:18

Kantorek

Re: závist

To co popisujete zažívá např. chirurg zcela běžně...včetně pracovní doby a za třetinu nebo sotva polovinu mezd pilotů (chirurg nejsem). A ttakových profesí je víc...

0/0
4.12.2008 21:28

Maara

Re: závist

Kdyz selze chirurg, rozhodne toho nebudou druhy den plne zpravy a hlavne to chirurg prezije.

0/0
4.12.2008 21:31

xexo

Re: závist

a víte jaký je rozdíl mezi neurochirurgem a pilotem? když se chirurg přehmátne, do márnice ho nevezou společně s pacientem...piloti nastavujou svuk krk každej den. Tím v žádném případě nechci zpochybnovat práci doktoru, naopak!

0/0
4.12.2008 21:33

Gaspaccho

Re: závist

Piloti nastavujou krk kazdy den? A neni letecka doprava nejbezpecnejsi?

0/0
4.12.2008 21:40

xexo

Re: závist

statisticky ano, ale nikdy nevíš co se stane, viz výše uvdené. A šance na reparát se nedává...

0/0
4.12.2008 21:43

freak2

Re: závist

To je fakt, že se to nedá srovnávat - před letadlo ti neskočí zmatený chodec, nevletí do něj nikdo z vedlejší ... řidiči autobusu nezačne řvát palubní počítač, že hrozí nějaký problém a dokonce ten autobus ani není schopen sám odřídit víceméně celou trasu.

Argumentovat tady technickými závadami je blbost - proto jsou letadla důkladně kontrolována a důležité systémy násobně jištěny - ostatně jak je několikrát do roka vidět, tak v případě kritického selhání mechaniky letadla je pilot víceméně divák jako jeho cestující a místo Hollywoodského trháku následuje další "fajn" TV reportáž.

0/0
4.12.2008 21:59







Najdete na iDNES.cz