Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Třídění odpadu zdraží pití i jídlo

Propad cen papíru a dalších recyklovaných surovin brzy pocítí i ti, kteří nemají sběr odpadu jako formu přivýdělku. Třeba lidé, kteří si kupují nápoje v PET lahvích či obalech tetrapak, za ně zaplatí více.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

lipl

Ivusisko1

Vidím, že od dob mé základní vojenské služby v ČSLA, kdy z deseti Slováků bylo tak 8 naprostých debilů a 2 normální, se toho moc nezměnilo. Aby nedošlo k mýlce - mezi ty dva nepatříš.

0/0
18.2.2009 11:50

sirc

Re: Ivusisko1

Ale ne, zlepšilo se to. Potíž je v tom, že do blbých diskusí se nikdo normální nepouští.

0/0
18.2.2009 19:27

Daniel Vondrouš

V Evropě zálohuje Chorvatsko a dalších 7 zemí

Zálohu za plastovou lahev vám vrátí v Chorvatsku, Německu, Dánsku, Nizozemí, Švédsku, Norsku, Finsku a Estonsku. Slováci už mají zálohový systém v zákoně a čekají na jeho praktické zavedení. Nejnověji jej připravují ve Velké Británii a v ČR.

Zálohované plastové lahve na nápoje se dělí na opakovaně používané (silnější a s "límcem") a na jednorázové. Ty první jsou na zejména trhu v Německu, jinde výjimečně. Zato u skleněných nápojových lahví stále - i u nás - převažují ty opakovaně používané (pivo, některé limonády a sirupy). Sklo ale není vždy ekologicky výhodnější - záleží na dovozní vzdálenosti.

Zatímco obaly ze skla musí podle zákona obaláři recyklovat ze 70% (v případě zálohovaného skla se starají  o 96 % vrácených lahví), plastových obalů jen 27%. Při nákupu nápoje v jednorázové lahvi průmysl účtuje lidem kompletní náklady na její výrobu (u opakovaně používané jen náklady za jeden oběh). Zálohování je tedy ekonomicky výhodné pro občany a nevýhodné pro průmysl. 

0/0
18.2.2009 11:23

tojsouveci

Re: V Evropě zálohuje Chorvatsko a dalších 7 zemí

Nevím, kde byl problém, když u nás fungovaly ty vratné PETky (záloha 10 Kč)

0/0
18.2.2009 11:41

RuAA

Re: V Evropě zálohuje Chorvatsko a dalších 7 zemí

Tusim, ze se od toho ustoupilo z duvodu znacnych nakladu na transport - vicemene transportujete vzduch za nemale penize. A diky splodinam z tohoto transportu se o ekologickem prinosu da polemizovat.

0/0
18.2.2009 12:54

everlast1

Re: V Evropě zálohuje Chorvatsko a dalších 7 zemí

Spis se obchodnikum nechtelo mit blokovane penize v zalohach.

0/0
18.2.2009 15:21

sirc

Re: V Evropě zálohuje Chorvatsko a dalších 7 zemí

Promluvila lobby výrobců (coca-cola, pepsi) a obchodních řetězců. Pro výrobce jsou jednodušší a levnější jednorázové obaly, obchodnící zase nemusí řešit problémy s místem pro zálohované obaly. To všechno se pěkně zabalilo do lidské pohodlnosti (je snadnější obal zmačkat a jednou za čas vyhodit do popelnice, než se starat o zálohy) a vznikl současný systém.

Ostatně, v obchodě musí mít určité procento nápojů ve vratných obalech, takže si každý zájemce může koupit matonku v klasické skleněné sedmičce.

0/0
18.2.2009 19:22

guisborne

Re: V Evropě zálohuje Chorvatsko a dalších 7 zemí

Slováci čekají na zavední vratných lahví už několik let a jistě se dočkat nemůžou. Spíš se modlí, aby se nedočkali.  Možná byste pane poradče pana ministra Bursíka místo chatování v pracovní době mohl poradit  svému šéfovi, aby se situací začal skutečně zabývat a ne výmýšlet blbosti jako jsou vartné PET lahve. Zapomněl jste na takovou maličkost, že změna celkem velmi dobře fungujícího uličního sběru za ten Váš by přišla bratru na několik miliard korun. Ekologický dopad Vámi navrhovaného systému je navíc víc než dikutabilní.

0/0
18.2.2009 12:10

Yurek

Re: V Evropě zálohuje Chorvatsko a dalších 7 zemí

Ale víte, kolik spřátelených firem si na tom namastí kapsy?

0/0
18.2.2009 17:19

matesakoid

co nezdrazi...

Jedine u ceho se nezvedne cena je obalove sklo. Šéfiku, dejte mi prosím deset vajec do skla, já tu plastovou pixlu nechci páč je moc drahá.... :-/

0/0
18.2.2009 10:16

Jan Morávek

Reportáž za 7 haléřů

Dočetl jsem článek do poloviny a pak jsem se dozvěděl, že přinese zdražení dvoulitrového nápoje o 7 haléřů. Bravo! Zas jedna reportáž, co dělá z komára velblouda. Teď, jestli dovolíte, se půjdu zabývat něčím důležitějším. Třeba tím, že můj táta v práci nedostal výplatu.

0/0
18.2.2009 10:08

stovik

dobrá diskuze tam dole.....

;-D...a jen tak mimochodem...ten "Bratislavčan" je stejně z "HLOHOVCA" - jediná SLOVAKO-farma na Slovensku...;-D

0/0
18.2.2009 10:08

swiss111

plast misto skla, at ziji zeleni

Prvne si zeleni vymysli davat vodu misto do skla do smradlavyho plastu a nakonec jim za to budeme platit.

Dali by se tyhle zeleny mozky taky dat nekam do zberu? 

0/0
18.2.2009 9:42

Yurek

Re: plast misto skla, at ziji zeleni

Zkompostovat.

0/0
18.2.2009 17:24

Ebo

mno..

..tomu se říká kšeft..  nasází se pár kontejnerů a lidi pak zadara do toho nahází a roztřídí odpad .. firma to akorát sveze a dotřídí a pak to draze prodá..

0/0
18.2.2009 9:34

drevak_patlak

Re: mno..

Máte o tom dost zkreslenou představu. I v době předkrizové nestačily výkupní ceny dotříděných surovin ani na pokrytí svozových nákladů. Celkově tento systém pomáhá recyklaci surovin i celkovému zlevnění svozu a likvidace odpadů, jde tedy o jednoznačně pozitivní záležitost. Kdyby se recyklovalo ještě více, např. by se zakázaly výkupny kovů a zavedly se na ně kontejnery, celková suma by mohla ještě poklesnout (výkupní ceny kovů jsou pořád velké). Nicméně je třeba se smířit s tím, že nákaldy na likvidaci odpadů budou převážně stoupat, nejlevnější forma "likvidace", tedy skládkování, má také zdražit, aby se podpořilo využití druhotných surovin. A je to jedině dobře.

0/0
18.2.2009 18:47

sirc

Re: mno..

Třeba pet lahve se vyplácely, výsledný granulát byl velice žádanou a drahou komoditou (95% ho šlo do číny). Nejhůře na tom je papír, který skoro nikdo nechce.

0/0
18.2.2009 19:25

modem

.

Platit EKO KOMU za produkovaný obal je další forma daně.Takže výrobek je o něco dražší,než by musel být.Nehledě na to,že ve firmě musí být evidence obalů,tedy další člověk,hlášení atd.

0/0
18.2.2009 9:30

WIFI

Re: .

a co je na tom špatnýho v tomhle případě ? Produkuješ věc, která se velmi rychle stane odpadem, tak se podílej na její likvidaci nebo přejdi na systém, který odpady neprodukuje.

0/0
18.2.2009 10:08

drevak_patlak

Re: .

Přenesení odpovědnosti za odpady na výrobce je jedna z nejúčinějších forem redukce odpadů. Např. recyklační poplatek v nové elektronice je zanedbatelný, ale velmi výrazně přispívá k recyklaci starých výrobků. Navíc je to forma ekonomického tlaku (ten funguje obvykle spolehlivě) na vývoj "zelenějších" a recyklovatelnějších výrobků.

0/0
18.2.2009 18:50

FACOUN

Ivusisko

Nám tu hezky ukázal, jak se dá naprosto odvrátit pozornost od vlastního tématu diskuse;-DNechápu ale, proč i my češi nemáme v psychiatrických léčebnách přístup k internetu.. To by byla zábava!

0/0
18.2.2009 9:23

Xavier-xxx

Re: Ivusisko

já se nad jeho výplodama královsky bavil:-)

0/0
18.2.2009 9:23

FACOUN

Re: Ivusisko

To já též :) Ale myslím si, že ten "českej nacionalismus" začíná až jako reakce na ten nacionalismus a urážky od našich chudých bratů Slováků..

0/0
18.2.2009 9:26

Xavier-xxx

Re: Ivusisko

já mam sice slováky rád i kvůli tomu že tam mam hafo příbuznejch a udržuje dobré vztahy...ale to mě nějak nezkresluje pohled na slováky celkově a to že jsou tak trochu jemně fašoidní a trpí nějakou utkvělou představou,že oni jsou něco víc než jejich sousedé...

0/0
18.2.2009 9:28

Velkej Drak

Re: Ivusisko

Souhlas. Takže zpět k tématu tříděný odpad. Kam vytřídíme Ivusiska.

0/0
18.2.2009 9:25

FACOUN

Re: Ivusisko

myslím, že už ani nemusíme, podle mě už dostal zákaz:-)

0/0
18.2.2009 9:27

MatějMatolín

Re: Ivusisko

Ano, já ho pravidelně hlásil. Když to takhle příště uděláme všichni hned jak se objeví, tak ho ty bany přestanou bavit :-)

0/0
18.2.2009 9:35

Xavier-xxx

HELLO

Milej Ivusko pocházím z jednoho městečka,které je známo po celém světě produkcí chmelu a povim ti jedno...na konci letních prázdnin nám zde pravidelně přibude o pár desítek obyvatel navíc a jsou to zejména slováci,kteří jezdí česat chmel a chrochtají si blahem(mimochodem práci,kterou tu nechce dělat ta poslední socka).

0/0
18.2.2009 9:10

Ivusisko1

kosovský albánci-

vzor pre čechov v zahraičnej politike-ekonomike-obliekaní a účesov!;-D;-D;-D

0/0
18.2.2009 9:09

Xavier-xxx

Re: kosovský albánci-

můj zážitek ze slovenska...slovenské sestřenky mě vzali jednou do nějaké hospody(údajně motorkářská)popíjeli jsme kecali a půlnoci se to ztrhlo.Barman pustil na plný pecky Orlík na stůl uprostřed vyskákali 4 holohlavý poloopice a začlo se hromadně hajlovat...pověz,to je u vás takovej foklór?;-D

0/0
18.2.2009 9:15

tmf

Re: kosovský albánci-

běž si diskutovat domů http://nol.hu/index.html

a pokud chceš tady tak k tématu

0/0
18.2.2009 10:05

pinguone

..problem je pouze tady :

Obalová společnost Eko-kom, která má v Česku monopol na organizaci zpětného odběru obalů,

0/0
18.2.2009 9:06

ptáček

Re: ..problem je pouze tady :

Mají z toho chlívek ve kterém si chrochtají !

0/0
18.2.2009 9:27

Kuka

Re: ..problem je pouze tady :

Spíš by byl problém v tom, kdyby  tady bylo těch Ekokomů víc, protože by se v obcích přepláceli o tunu vytříděného materiálu a   jak by to skončilo? Ano správně, zaplatili bysme za to všichni víc.....:-( Však on si průmysl dá pozor na to aby platil někde o korunu víc....

0/0
18.2.2009 10:44

Bedra

Šance pro vládu a NERV jak pomoci v krizi..

Tady je příležitost jak pomoci firmám, ale i lidem v době hospodářské krize. Všechny kladné ekologické přístupy a aktivity lidí (obyvatelstva) by neměly být v žádném případě trestány např. tak, jak článek uvádí (vždy zdražením).Např.vrcholem je, když vodárenské firmy zdražují vzácnou tekutinu-pitnou vodu, protože jim klesá její spotřeba.Tyto ztráty by měl kompenzovat stát zejména regulací cen vody (příp.zmražením cen), kontrolou hospodaření těchto firem potažmo regulovanými dotacemi!

Je to v rozporu se zásadami tolik zdůrazňované tržní ekonomiky. Správně je:spotřeba klesá-ceny klesají, spotřeba stoupá-ceny stoupají.A v tomto hospodaření je to nelogicky obráceně!

V ekonomice by ale vždy měla být apriori respektována zásada ekologického hospodaření. A tak je to i s tím odpady v tomto článku !Rv

0/0
18.2.2009 9:03

togu

Re: Šance pro vládu a NERV jak pomoci v krizi..

Za tyto kroky, musíte poděkovat té zelené smečce ve vládě.Kdyby nebylo 6trotlů kteří hýbou celou neschopnou(všehoschopnou)vládou.

0/0
18.2.2009 9:09

SBU

Re: Šance pro vládu a NERV jak pomoci v krizi..

Díky. Konečně konstruktivní názor . Máš naprostou pravdu. Od toho jsme společnost a platíme si z daní vládu, poslance a senátory atd. a tá má sloužit společnému zájmu a společné věci regulovat  ve prospěch většiny. Ale to samé je u benzínu apod. Nikdo nechce státní plánování a komunismus, ale trochu řízenou společnost.

0/0
18.2.2009 9:18

zoufalec1

Re: Šance pro vládu a NERV jak pomoci v krizi..

bez nějaké formy plánování se žádný podnikatel, žádná firma ani žádný stát neobejde! To není vynález komunistů, plánování existovalo a používalo se i v době daleko před nimi. ( vy si neplánujete např. dovolenou?)

0/0
18.2.2009 9:57

FACOUN

Jak to funguje v chorvatsku?

Tam když člověk přinese do obchodu láhev v jakémkoliv stavu, tak mu za ni něco dají, ne?

0/0
18.2.2009 8:48

Ivusisko1

Re: Jak to funguje v chorvatsku?

toto robíte na dovolenke? už sa nečudujem Chorvátom , že Vás tak neznášajú a volajú - konzervoví turisti!!!;-D

0/0
18.2.2009 8:50

Xavier-xxx

Re: Jak to funguje v chorvatsku?

chorvati budou ještě se slzou v oku vzpomínat na naše sociálné slabší kozervové turisty:-)

0/0
18.2.2009 8:51

Ivusisko1

Re: Jak to funguje v chorvatsku?

a ako to zistia keď ste tam nikdy neutratili ani cent?;-D

0/0
18.2.2009 8:54

Xavier-xxx

Re: Jak to funguje v chorvatsku?

to si vážně takovej blb?:-)

0/0
18.2.2009 8:57

srbská provincie Kosovo

Re: Jak to funguje v chorvatsku?

Je to jen slovák. To znamená IQ psa + schopnost psát.

0/0
18.2.2009 9:06

FACOUN

Re: Jak to funguje v chorvatsku?

já chápu, že jsi zakomplexovanej, já bejt slovák, tak taky jenom rýpu.. Řeknu ti to takhle.. když vidím slováka, tak se mi otevírá kudla v kapse a to nejsem sám.. A když vidím slovenku, tak ji vohnu a posléze kopnu do prdele.. Jste divní, máte samé silné kecy a málokdo vás má rád. Tak si tu nevyskakuj, zalez na nějakou zaprděnou slovenskou diskuzi a otravuj maďara

0/0
18.2.2009 8:56

Chytracisko

Re: Jak to funguje v chorvatsku?

;-D teďs ho srovnal

0/0
18.2.2009 8:58

FACOUN

Re: Jak to funguje v chorvatsku?

;-D mno nevim

0/0
18.2.2009 8:59

Velkej Drak

Re: Jak to funguje v chorvatsku?

R^

0/0
18.2.2009 8:59

Velkej Drak

Re: Jak to funguje v chorvatsku?

Nechápu Vaše stálé provokace. FACOUN se normálnbě optal. Mám pocit, že jste jeden z těch vyhozených cizinců, kterých se teď zbavují naše podniky a léčíte si tady své mindráky.

0/0
18.2.2009 8:56

Ivusisko1

Re: Jak to funguje v chorvatsku?

som Bratislavčan-povedz mi jeden dovod aby som navštívil tú smradlavú dieru!

0/0
18.2.2009 9:01







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.